سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در بخش موسیقی دستگاهی ایران آغاز شد

آزمون و خطای نسل امروز پای میز استاد

فرهنگی /
شناسه خبر: 494835

سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در بخش موسیقی دستگاهی ایران چند روزی است که در تالار رودکی آغاز شده و شرکت‌کنندگان در رده سنی الف، ب، ج و در بخش‌های آواز ایرانی، نوازندگی سازهایی چون، نی، عود، تار و همچنین بخش آفرینش در تکنوازی به رقابت می‌پردازند.

 ---
مظفر شفیعی خواننده موسیقی ایرانی و از اعضای هیأت داوران بخش آواز می‌گوید: در آواز، شعر مقوله بسیار مهمی است و اگر شعر را از آواز حذف کنیم، تنها چهچهه باقی می‌ماند بنابراین در قسمت انتخاب اشعار باید تلاش بیشتری شود و به گونه ای نباشد که فقط آواز دستگاهی را فرا گرفته باشید.
حسن ناهید نوازنده نی و عضو هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز نی در مورد اجراها گفت: برای من مایه خوشبختی است که برگزاری جشنواره‌هایی مانند جشنواره موسیقی جوان باعث می‌شود جوانان ما به نوازندگی تشویق شوند و تلاش کنند به مراحل بالاتر برسند. زمانی که نواختن ساز نی را آغاز کردم، تنها یک نوازنده نی و در واقع استاد بنده حسن کسایی بودند و بجز اصفهان در هیچ شهر دیگری نوازنده نی وجود نداشت اما امروز می‌بینم که به‌دلیل برگزاری جشنواره‌هایی نظیر جشنواره موسیقی جوان و همچنین استادان خوبی که در کشور وجود دارد، یک نوازنده نی تبدیل به هزاران نوازنده نی شده و این ساز جایگاه خودش را پیدا کرده و این موضوع باعث خوشحالی است. بنده به جوانان سنین پایین بسیار امیدوار هستم و به نظر من بهترین اجراهای خودشان را ارائه کردند.
مسعود حبیبی عضو هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش دف نیز بیان داشت: آنچه که ما امسال از شرکت‌کننده‌ها مشاهده کردیم، جنبه‌های مثبت زیادی داشت و تعدادی از نوازندگان خلاقیت‌های مثال زدنی داشتند و قطعات بسیار خوبی را اجرا کردند و جای گسترش نیز دارد. اما اکثر نوازندگان روی توانایی ریزنوازی و فشار زیاد به جسم آوردن و کوبیدن روی ساز دچار مشکل هستند و انگار این موضوع در سطح کشور اپیدمی شده است و اگر فردی روی ساز شلاق نزد، نامشان را دف‌نواز نمی‌گذارند.
وی ادامه داد: ریتم، یک زبان است و باید حتماً درک عمیق تری از ریتم و سازتان پیدا کنید و پس از آن مشاهده می‌کنید که می‌توانید به وسیله نواختن این ساز با مخاطب صحبت کنید. نکته دیگر این است که شرکت‌کنندگان باید به اشعار بسیار گوش داده و شعر و ادبیات را باید بیش از اندازه فرا بگیرند و درک عمیقی نسبت به ملودی داشته باشند.
حسین علیزاده عضو هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش آفرینش در تکنوازی در مورد اجراهای برگزارشده گفت: این دومین سالی است که بخش آفرینش در تکنوازی به جشنواره موسیقی جوان اضافه شده و اجراهای امسال نسبت به سال گذشته بسیار بهتر بود. به هرصورت در هر رقابتی تعدادی از شرکت‌کنندگان به‌عنوان نفرات برتر انتخاب می‌شوند و تفاوت فاحشی بین فردی که مقامی کسب می‌کند و فردی که مقامی به‌دست نمی‌آورد وجود ندارد و از نظر من تمام شما نوازندگان جوان برنده هستید به‌دلیل اینکه ما تمام اعضای هیأت داوران از اجراهای شما لذت بردیم.
وی افزود: این بخش از جشنواره یک جرأت و جسارتی به نوازندگان می‌دهد که بتوانند آن چیزی که فکر می‌کنند را انجام دهند و آن فکر صرفاً به آنها دیکته نمی‌شود. عده‌ای از نوازندگان امروز معمارهای عجیبی بودند و ساختمان‌هایی که ساخته بودند تمام زوایای آن با هم توازن نداشت. عده‌ای از نوازندگان نیز با احتیاط  بیشتر پایشان را از خط قرمز فراتر می‌گذاشتند و عده‌ای نیز بی‌محابا کار کردند اما نتیجه خوبی گرفتند. هر اتفاق و تغییری حتماً باید نگاه هنری در آن وجود داشته و تأثیرگذار باشد.
محمدرضا فیاض دیگر عضو هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش آفرینش در تکنوازی در مورد اجراهای این بخش گفت: بنده تعبیر مهندسی زمان را می‌پسندم به‌دلیل اینکه زمانی که می‌تواند در سکوت بگذرد، شما یک زمانی در اختیارتان است و مهم این است که شما در این زمان چه سازه‌هایی می‌گذارید و از چه ایده‌هایی استفاده می‌کنید. پیشبرد یک مسیر و سازندگی تنها در زمانی است که مؤلف همزمان بتواند از بین دو اندیشه مختلف نوسان کند. همچنین از طرفی بتواند جزئیات بسیار‌ ریزی را ببیند و به‌صورت بسیار مینیاتوری بتواند به کوچک‌ترین عناصر تکیه کند و از طرفی نیز حتماً بتواند کل نگر باشد و هر دو آسیب ممکن است دست به گریبان ما شوند. بنده می‌توانم یک توصیه دوستانه به شما کنم و آن این است که همزمان شخصیت خودتان را در جهت جزءنگر و کل نگر بودن توسعه دهید.
پریچهرخواجه دیگر عضو هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش قانون نیز گفت: برای من موسیقی ایرانی بسیار پرارزش و پراهمیت است و امیدوارم با کمک یکدیگر بتوانیم برای موسیقی کشورمان کاری انجام دهیم و میراث و فرهنگ موسیقی را زنده نگه داریم. زمانی که بنده ساز قانون را زیر نظر خانم ملیحه سعیدی آغاز کردم، در آن زمان عوام به‌دلیل اینکه ساختار و صدای آن را کم‌تر شنیده بودند، نمی‌دانستند که قانون چه‌سازی است و گمان می‌کردند که این ساز عربی یا ترکیه‌ای است و خانم سعیدی همت کردند و شاگردانی مانند من را تربیت کردند. دغدغه بنده فقط موسیقی ایرانی است و خیلی خوشحالم که امروز نوازندگان جوانی چون شما ادامه‌دهنده راه فرهنگ و موسیقی کشور هستید.
وی ادامه داد: موضوع تکنیک یعنی بهره‌برداری از موضوعات نوازندگی. تکنیک باید در اختیار شعور و فکر موسیقی باشد و اگر در اختیار فکر موسیقی باشد خیلی خوب است و اصولاً تکنیک یعنی توانایی پشت ساز./ ایران
پریچهر خواجه در پایان در مورد سطح کیفی نوازندگان شرکت‌کننده در این جشنواره گفت: به نظر من سطح اجراهای امسال بسیار بالا بود خصوصاً رده سنی الف که قطعات بسیار خوبی را از این رده سنی شنیدم و باز هم تأکید می‌کنم که دست در دست هم دهیم تا فرهنگمان را گرامی بداریم و هیچ‌کس در دنیا مانند یک ایرانی دغدغه کشورش را ندارد.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.