اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹
مدیر پروژه میدان امام حسین(ع):

گفته بودیم محور ۱۷شهریور قابلیت تبدیل شدن به "پیاده راه" را ندارد

گفته بودیم محور ۱۷شهریور قابلیت تبدیل شدن به "پیاده راه" را ندارد

از همان ابتدای شروع به کار شورای شهر چهارم، موضوع پیاده راه جنجالی بود، تقریبا هر سه شنبه در حاشیه جلسه شورا اهالی و کسبه این محور روبروی ساختمان بهشت، تجمع کرده و خواهان رسیدگی مدیریت شهری بودند.

چندین سال از تصمیم مدیریت شهری اسبق از تبدیل بخشی از خیابان اصلی ۱۷شهریور به پیاده‌راه می‌گذرد؛ تصمیمی که شبانه اجرایی شد و علاوه بر مردم، اعضای شورای شهر سوم را نیز شوکه کرد. اجرای شبانه تبدیل یک خیابان محوری به یک پیاده‌راه، داد اعضای شورا را نیز درآورد اما اعتراضات راه به جایی نبرد و این موضوع به شورای چهارم به ارث رسید.

از اعضای شورا اصرار به بازگشایی و از شهرداری انکار چراکه معتقد بودند تعداد افراد معترض کم است و عمده آنها نیز از کسبه هستند نه اهالی!  تا اینکه کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر چهارم  نظرسنجی را از اهالی و کسبه در مورد میزان رضایتمندی از  پروژه پیاده راه انجام داد و مشخص شد علاوه بر کسبه، اهالی نیز از  این طرح ناراضی هستند.

در اواخر عمر شورای شهر چهارم  ، اعضا در واپیسن روزهای سال ۹۵ رای به بازگشایی کامل محور دادند که در نهایت از خیابان صفا به پایین باز شد اما عمر این شورا به بازگشایی نرسید و میراث آن به شورای شهر پنجم رسید و باوجود آنکه اعضای ۲۱نفره لیست امید هم رای به بازگشایی دادند اما هنوز خبری از بازگشایی معبر نیست.

 این روزها با روی کار آمدن حناچی که دستی بر معماری شهری دارد،‌ صحبت از ایجاد پیاده راه های جدید در شهر زیاد به گوش می رسد و از شهردار تا اعضای شورا همگی بر توسعه پیاده راه‌ها تاکید دارند و حتی در برنامه های بلادستی، به توسعه این مهم تاکید شده است؛ اما جای سوال است که وقتی تجربه ناموفق پیاده راه ۱۷ شهریور را داریم چه اصراری بر تکرار پیاده راه سازی هست؟

هرچند که مدیر پروژه پیاده راه ۱۷شهریور معتقد است  این پیاده راه  همواره در کش مکش بازگشایی قرار داشته اما هیچ وقت به روند شکل گیری آن، ایده اولیه و... توجه نشده است.اینکه پیاده راه ۱۷شهریور قرار بود،‌ چه شود و چه شد، جای ابهام دارد، اینکه ایده اولیه برای این پیاده راه  چه بود و حالا چه ایده ای پیاده شده مهم است، او معتقد است که  ایده ایجاد پیاده راه در تهران خوب بود اما از همان ابتدا جانمایی خوبی برای  این پیاده راه انجام نشده و  دلیل به سرانجام نرسیدن این طرح نیز رهاشدگی مدیریتی است و حالا  نیز تاکید دارد که تنها راه نجات آن بازگشت به ایده و طرح اولیه خود است.

مهندس زنوزی مدیر پروژه میدان امام حسین(ع) و محور ۱۷ شهریور در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد ابعاد  پروژه  پیاده راه ۱۷شهریور توضیحاتی ارایه کرد و گفت: از آنجایی که شرکت ما به عنوان مشاور در منطقه ۱۲ فعال بود، از ما خواسته شد در طراحی و نظارت بر اجرای پروژه میدان امام حسین و پیاده ­راه ۱۷ شهریور با شهرداری همکاری کنیم.

وی با اشاره به اهمیت  میدان امام حسین(ع) و خیابان ۱۷شهریور تاکید کرد:  میدان امام حسین(ع) یک کانون استراتژیک و نقطه تبادلی شرق، غرب، شمال و جنوب تهران محسوب می­‌شود که خیابان دماوند در شرق را از طریق خیابان انقلاب به محور آزادی در غرب متصل کرده و خیابان ۱۷ شهریور نیز که در جداره شرقی تهران ناصری واقع است، میدان شهدا را که از خاطرات اول انقلاب برخوردار است، به میدان امام حسین وصل می­‌کند.

گفته بودیم محور ۱۷شهریور قابلیت تبدیل شدن به "پیاده راه" را ندارد

زنوزی با بیان اینکه من مدعی ارائه بهترین طرح نیستم و قطعاً کاستی­‌هایی در این طرح وجود دارد که با گذشت زمان خود را نشان داد، ادامه داد: دفتر ما در قالب الگوی توسعه و احیای منطقه ۱۲ (مرکز تاریخی تهران)، محورهای پیاده و گردشگری را شناسایی کرده و برای این مهم  طرح و ایده داشتیم. همان زمانی هم که از ما خواسته شد برای مجموعه میدان و محور طرحی تهیه کنیم، اعلام کردیم که با پیاده­راه ­سازی کل محور در فاصله دو میدان موافق نیستیم و تاکید داشتیم که محور ۱۷ شهریور قابلیت‌­ها و شاخصه‌­های تبدیل شدن به یک پیاده ­راه کامل را ندارد. اما خواسته مدیریت ارشد شهرداری موافق این نظر نبود.

وی ادامه داد: تبدیل حدفاصل میدان امام حسین تا میدان شهدا به یک محور آیینی، پیشنهاد شهرداری بود. در حالیکه ما تبدیل ۱۷ شهریور از چهارراه صفا تا میدان شهدا به یک محور شهری با غلبه پیاه و نه حذف کامل حرکت سواره، پیشنهاد داده بودیم.

وی در ادامه گفت: اراده مدیریت ارشد شهر بر این بود که محور ۱۷ شهریور به یک محور آیینی تبدیل شود و از سویی دیگر ما به عنوان طراحان شهری همواره تلاش می‌­کنیم تا برای تهران به عنوان یکی از بزرگترین کلانشهرهای دنیا در زمینه حل  کمبود فضاهای با کیفیت و فاخر راه ­حل پیدا کنیم و از هر فرصت می­‌خواهیم برای ایجاد این گونه فضاها استفاده کنیم تا شهروندان اوقات فراغت خود را در کنار همشهریان خود، در اینگونه فضاها سپری کنند و خواسته مدیریت ارشد شهر در میدان امام حسین و محور ۱۷ شهریور هم یکی از این فرصت‌­ها بود.

زنوزی با بیان اینکه یکی از دلایل توجیهی شهرداری برای حذف ترافیک سواره از خیابان ۱۷ شهریور، احداث بزرگراه امام علی بود. جلسات هفتگی منظم این دو پروژه هم معمولاً به­ طور همزمان با حضور شهردار وقت تشکیل می‌­شد. گفت: شهرداری می­خواست هیات و دسته‌­های متعدد عزاداری را بویژه در ایام تاسوعا و عاشورا در پیاده‌­راه ۱۷ شهریور متمرکز کند بگونه ای که  همگی از میدان شهدا راه افتاده و از طریق محور ۱۷ شهریور به میدان امام حسین (که بخش مربع داخلی آن ۱۰۰×۱۰۰ متر است و ظرفیت پذیرش بیش از ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر را دارد) برسند. ما نیز سعی کردیم با ایجاد یک فضای فاخر و یک حیاط مربع شکل وسیع و ایمن شهری، محیط را به گونه‌­ای طراحی و آماده ­سازی کنیم که فضا در مابقی ایام سال برای مناسبت­‌های دیگر پذیرای گروه­های مختلف مردم باشد.

هیچ کدام از طرح‌ها در پیاده راه اجرایی نشد

طراح این پروژه با بیان اینکه پیاده ­راه ۱۷ شهریور سه عنصر داشت که طراحی‌­­ها با اتکا به آن آغاز شد گفت: یک ، محور پیاده بدون ابتدا و انتها بی معنا است و به همین دلیل در طراحی پیاده ­راه ۱۷ شهریور ، میدان امام حسین را که یکی از مهم­ترین میدان‌های شهر تهران محسوب می­‌شود، به عنوان عنصر اصلی در نظر گرفته، خط فی­مابین دو میدان یعنی طول محور ۱۷ شهریور حدفاصل میدان امام حسین تا میدان شهدا را به عنوان محور پیونددهنده دو میدان؛ و میدان شهدا به عنوان انتهای محور درنظر گرفتیم که برهمین اساس برنامه­ های دیگر همچون تغییر مسیر صددرصدی حرکت خودروها به فضای زیر سطح میدان امام حسین، طراحی پلازای شهری در میدان با ایجاد فضای محصور و... را در دستور کار قرار دادیم.

وی ادامه داد:  همچنین کانون‌­های تحرک توسعه یعنی اراضی وسیع قابل تبدیل به مجموعه ­های فرهنگی ـ هنری و تجاری ـ خدماتی و پارکینگ­های همگانی در طبقات زیرزمین را در اطراف میدان موجود شناسایی کردیم  تا خود بخود جذابیت این کانون ها باعث رونق گرفتن پیاده ­راه شود.

زنوزی خاطر نشان کرد:  بررسی‌ها نشان داد که می‌توانیم با احیا و مرمت کانون های محرک توسعه که در اطراف میدان وجود داشت باعث رونق شویم بگونه ای که قرار بود فضاهای  فرهنگی پیرامونی میدان، همچون سینمای قدیمی که همچنان در میدان رهاشده، احیا شود و با محوریت مسجد امام حسین، این میدان به مکانی فرهنگی مذهبی تبدیل شود و یا بازار شهرستانی و پاساژهای فروش لباس که در اطراف میدان بود، می توانست موجب رونق پیاده راه شود و در آخر نیز میدان به یک پلازای شهری تبدیل می­شد که مردم با استفاده از مترو (ایستگام امام حسین) می توانستند از این فضا استفاده کنند. لیکن هیچ یک از این مجموعه ­ها که در طرح پیش‌­بینی شده بود، محقق نشد و به اجرا درنیامد.

زنوزی با بیان اینکه بررسی ­های ما نشان داد که تنها از میدان امام حسین تا چهارراه صفا به طول تقریبی ۱۰۰ متر تنها می بایست کاملا فضای پیاده باشد و بعد از چهارراه تا میدان شهدا با وجود سنگفرش شدن معبر اما حرکت خودروها آزاد باشد، ادامه داد: با این ایده نوع سنگفرش‌های حدفاصل صفا تا میدان شهدا را متفاوت انتخاب کرده و در زیر آن نیز با بتن آرمه مقاومت سنگفرش­‌ها را دوچندان کردیم تا با تردد خودروها دچار مشکل نشوند اما تنها نکته مورد  اختلاف تیم ما و مدیریت شهری وقت در این تصمیم بود چراکه ما معتقد بودیم تنها تا چهارراه صفا می­بایست محور پیاده باشد اما آنها معتقد بودند باید کل محور که حدود ۱۲۰۰ مترو است به پیاده­راه کامل تبدیل شود.

وی با بیان اینکه از آنجایی که آنها علاقمند بود که پروژه ۱۷ شهریور هرچه سریعتر تمام شود، به همین دلیل با وجود آنکه سازمان زیباسازی مجری پروژه بود اما تمامی جلسات زیر نظر شهردار وقت برگزار می شد،‌ گفت: ما پیشنهاد دادیم که حداقل حرکت خودروهای خصوصی در محور وجود داشته باشد اما شهردار تاکید بر حذف ترافیک داشتند و عنوان کردند برای تردد راحت‌تر، مینی‌بوس­های برقی (شاتل) را در محور مستقر خواهند کرد و حتی برای تحقق کامل ایده بسته شدن محور از خودروها، معابر جدید در بافت مسکونی پیرامونی ایجاد شد.

وی با بیان اینکه گذرهای بن­ بست متعدد در طول خیابان ۱۷ شهریور وجود داشت که تنها راه دسترسی آنها از خیابان ۱۷ شهریور بود مدعی شد: مدیریت شهری در جریان تحقق ایده بسته شدن کامل محور، اقدام به تملک خانه­ هایی در بافت پشت خیابان ۱۷ شهریور کردند تا دسترسی دیگری ایجاد کرده و این گذرها از محور ۱۷ شهریور را ببندند! حتی شهرداری تهران نسبت به جداره­ سازی ساختمان‌های محور نیز اقدام کرد چراکه در محور ۱۷ شهریور یادگارها و نشانه­ های اولیه از معماری مدرن در تهران وجود دارد اما با گذشت زمان و بی ­توجهی که به این بافت شده بود شاهد بی­ نظمی­ هایی در این محور بودیم و برای حل این مشکلات مرمت بنا و ساماندهی الحاقات نادرست بنا آغاز شد.

وی افزود:  با پیشنهاد مرمت خانه‌­های قدیمی و تبدیل این بناها به کافه یا محلهای پاتوق سعی داشتیم این محور را رونق دهیم بگونه ­ای که در این پیاده­ راه خانه­ای قدیمی وجود داشت که می­توانست به مانند خانه گفتمان شهر امروز (خانه وارطان ) فعالیت کند و خانه­ های قدیمی ۱۷ شهریور کم از خانه وارطان و خانه­ هایی که این روزها به کافه و گالری تبدیل شدند، ندارد اما چه فکر می­کردیم و چه شد!


راه اندازی بورس عتیقه و آنتیک فروشی در محور ۱۷ شهریور

زنوزی با بیان اینکه بارها به مدیران آن زمان شهرداری اعلام کردیم که با صرف عدم تردد سواره و سنگفرش کردن یک خیابان نمی­توانیم به محور پیاده­ راه فعال و جذاب دست یابیم، گفت: احیا عملکردی محور ۱۷ شهریور شرط لازم و ضروری بود و ما می­بایست محور ۱۷ شهریور را با تغییر کاربری­‌های موجودش، ماندگارتر کنیم به همین دلیل تصمیم گرفته شد تا بورس فروش موتور و خودرو که در این محور به ویژه صفا تا میدان شهدا فعال بودند را جابجا کنند. مدیران سابق شهرداری سعی داشتند به مانند ایده انتقال مشاغلی همچون آهن­ فروش­­ها، میوه­ و تره ­بار فروش­ها و... که در زمان کرباسچی اتفاق افتاد، عمل کنند به همین دلیل شرکت ساماندهی مشاغل نیز به طور مرتب در جلسات شرکت می­‌کرد تا در راستای تغییر و یا انتقال مشاغل این محور چاره اندیشی شود.

وی با بیان اینکه محور ۱۷ شهریور، لبه شرقی حصار ناصری است و  قرار بود به یک محور جذاب گردشگری تبدیل شود و می­بایست مشاغل شایسته در امتداد محور مستقر باشند و به همین دلیل با بستن خیابان ،  مشاغلی که در این محور فعال بودند یا محیط را ترک کرده و یا تغییر کاربری دادند،  ادامه داد: بررسی ها نشان میداد که با وجود بافت این محور و همچنین مرمت خانه­‌های قدیمی می­توان پیاده ­راه ۱۷ شهریور را به بازار عتقیه و آنتیک­ فروشی تهران تبدیل کرد، بازاری که قرار بود در خانه­ های ارزشمندش بوتیک ­های عتیقه فروشی شکل بگیرد و کافه، قهوه­ خانه، رستوران و حتی موزه صنایع دستی ـ آئینی در آن ایجاد شود، موزه‌ه­ای که در آن ابزارآلات دسته‌جات، آئین­‌های عزدارای و تعزیه­ خوانی در آن به نمایش گذاشته شود اما همه این ایده ها بروی کاغذ ماند!

زنوزی با بیان اینکه اتفاقات خوبی می­توانست در پیاده ­راه ۱۷ شهریور بیفتد اما نشد، یادآور شد: من بطور منظم به این محور سر میزنم و اگر بگویم که جگرم کباب می­شود که اتفاقات فعلی را در آن می­بینم، اغراق نکرده ­ام؛ می­گویند پیاده ­راه ۱۷ شهریور باعث تبدیل شدن این میدان به محلی برای آسیب‌­های اجتماعی شده اما پیمایش ­های  فرهنگی و اجتماعی قبل از ساخت پیاده راه ما ثابت می­‌کند که در همان زمان و پیش از اجرای طرح پیاده راه نیز این مشکلات بود بگونه ­ای که بارها در حین انجام کار افرادی به ما مراجعه کرده و می­گفتند از شیرمرغ تا جون آدمیزاد را برای ما مهیا می­‌کنندو پس این مشکلات اجتماعی پیشینه داشته، البته من نافی نقش پیاده­راه و بسته شدن مسیر بروی این آسیب­‌های