اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹
مهدی نصیری: چند نفر از ما بابت مرگ یک متهم در زندان لرزیدیم؟

نگاه متفاوت سردبیر سابق کیهان به امر به معروف

نگاه متفاوت سردبیر سابق کیهان به امر به معروف

گروه سیاسی/ مناظره دوم مهدی نصیری دین پژوه و سردبیر اسبق کیهان و علیرضا شجاعی‌زند استاد جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس در برنامه «زاویه» چهارشنبه 23مرداد1398 از شبکه چهار سیما پخش شد. این مناظره که ادامه گفت‌و‌گوی هفته گذشته بود، با بحث پیرامون موضوع «ایده نهاد علم برای کارآمدی جمهوری اسلامی در بهبود دین‌داری در ایران» ادامه پیدا کرد.

به گزارش «ایران»، مهدی نصیری در ابتدا گفت: اصل مفروض دیگر درباره این بحث این است که حفظ یک نظام دینی مستقر، ولو دارای حداقل مشروعیت دینی و مردمی، عقلاً و شرعاً لازم و واجب است، اما این مسأله با غلبه و اکراه و زور نیست بلکه با تدبیر است. این تدبیر چه باید باشد؟ یکی کارآمدی است. دوم عدالت است. ما پیش از انقلاب با توصیف حکومت عدل علوی مردم را به انقلاب جذب کردیم اما چقدر در این مسأله موفق بوده‌ایم؟  
مهدی نصیری سپس گفت: حکومت قطعاً می‌تواند بستر مناسبی برای ترویج دین‌داری باشد اما به شرطها و شروطها که دو نکته از این شروط را عرض کردم. امیرالمؤمنین(ع) به مالک می‌فرماید: «فإنَّهُم صِنفانِ: إمّا أخٌ لَک فی الدِّین، أو نَظیرٌ لَک فی الخَلقِ». یعنی مالک! دوقطبی کردن جامعه ممنوع است. اما ما امروز با تعابیری همچون انقلابی‌ها و ضدانقلابی‌ها، حزب‌اللهی‌ها و غیر حزب اللهی‌ها و بی‌حجاب‌ها و باحجاب‌ها به دوقطبی دامن می‌زنیم. در مقام تبلیغ دین قطب‌های مختلف و ضعیف و قوی داریم اما برای حکومت دینی قطب بندی ممنوع است.  وی درباره چالش‌های بحث امر به معروف در جامعه گفت: چرا نگفته‌اند امر به واجب و نهی از حرام؟ چون باید به واجبی امر شود که فرهنگ عمومی مردم آن را پذیرفته باشد. در مسأله منکر هم همین است. اگر از حرامی که در فرهنگ عامه مردم منکر نشده نهی کنید فایده‌ای ندارد. امر به معروف و نهی از منکر باید مایه وحدت و انسجام جامعه باشد.  سردبیر سابق روزنامه کیهان در جای دیگری از سخنانش گفت: از پای یک زن یهودی در کشور اسلامی خلخال را درآوردند. حضرت امیر(ع) فرمودند جا دارد انسان از شنیدن این خبر دق کند. چند وقت پیش جوانی را که مطلبی نوشته بود در زندان فشافوییه با فردی جانی و آدم کش همبند می‌کنند و این جوان چون 80 میلیون وثیقه نداشته نمی‌تواند بیرون بیاید و آنجا کشته می‌شود. چند نفر از ما بابت این اتفاق لرزیدیم و دو ساعت خواب از چشمان ما ربوده شد؟  وی ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) به ابوالاسود دوئلی که شخصیت برجسته و عالمی بود می‌فرماید شما بروید و قاضی‌القضات بصره شوید. بعد از مدتی حضرت پیغام می‌فرستند که شما عزل هستی. ایشان هم سراسیمه خدمت حضرت امیر(ع) می‌رسند و می‌پرسند یا علی من چه کار کرده‌ام که این اتفاق افتاده؟ حضرت امیر(ع) می‌فرمایند که به من گزارش رسیده تو با اصحاب دعوی بلند صحبت کرده‌ای. آیا شما حرف حقوق بشری بالاتر از این در دنیا سراغ دارید؟ آیا شیوه ما در برخورد با مردم این است؟ ما که در برخی تریبون‌های خود با بخش وسیعی از مردم مدام بلند صحبت می‌کنیم. این حکومت عدل علی بود؛ ما چقدر به اینها عمل کرده‌ایم؟ به میزانی که ما اینجا نقصان داشته باشیم باید حق بدهیم به مردم که نسبت به حکومت دینی حرف داشته باشند و نسبت به ما دینداران معترض باشند.
در این برنامه علیرضا شجاعی‌زند نیز که منتقد دیدگاه‌های مهدی نصیری بود، گفت: گفته می‌شود جمهوری اسلامی در گام دوم حرکت خود با دو موج رو به رو است. یکی جریان سکولار شدید که قبل از برپایی حکومت دینی هم مطرح بوده‌اند. دیگری جریان سکولار خفیف که مثل جریان نخست غیردینی نیست بلکه دینی است اما پاسخ این جریان به این پرسش که برای ارتقای دین چه باید کرد پاسخی غیر از برپایی حکومت دینی است. وی سپس عنوان کرد: آقای نصیری پارادوکس میان واقعیت و آرمان را در برخی مقالات شان مطرح کرده‌اند و این که باید به واقعیت تمکین کرد و تا رسیدن به یک زمان خاصی باید مدارا کرد و الآن در وضعیت اضطرار هستیم. نتیجه این نگاه بی‌عملی و دست شستن از آرمان‌های بلندپروازانه است. علیرضا شجاعی‌زند سپس با اشاره به سخنان نصیری درباره امر به معروف گفت: کدام عمل جمهوری اسلامی مصداق قهر و غلبه است؟ جز این است که قانون حجاب به درستی رعایت نمی‌شود با این حال حکومت تساهل می‌کند تا همان تفرقه که شما می‌فرمایید رخ ندهد؟ حجاب قانون است و اصلاً بحث دین‌دار کردن مردم با قهر و غلبه نیست. مبارزه برای عدالت قطعاً مطلوب است.

کپی