شنبه، ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left جامعه mdi-chevron-left خیانت به حیات وحش با چیدن سفره هفت‌سین لاکچری‌نما بازگشت

«ایران آنلاین» گزارش می‌دهد؛

خیانت به حیات وحش با چیدن سفره هفت‌سین لاکچری‌نما

هرساله در آستانه عید نوروز چهره معابر تغییر می‌کند، فعالیت دستفروشان آغاز و آکواریوم‌ها سرشار از ماهی قرمز می‌شوند؛ این در حالی است که اخیرا این ماهی‌ها جای خود را به گونه‌های جانوری در حال انقراض داده‌اند.
دانلود

گروه اجتماعی ایران آنلاین: درحالی که به عقیده بسیاری از کارشناسان قدمت حضور ماهی قرمز بر سر سفره‌های هفت سین به یکصد سال هم نمی‌رسد، چند سالی است که مساله بغرنج‌تری رخ داده و حیوانات دیگری همچون مار آبی، لاک‌پشت گوش قرمز و سمندر مهمان ناخوانده سفره‌های هفت سین‌ برخی خانواده‌های ایرانی شده است.

خریداری این گونه‌های جانوری علاوه بر اینکه دور از فرهنگ ایرانی است و به سفره هفت سین و ثروت و برکت و ... ربطی ندارد، مشکلات زیست محیطی بسیار زیادی به همراه دارد؛ به طوری که به گفته کارشناسان یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که قرار دادن گونه‌هایی مانند سمندر لرستانی و سنبل آبی در سفره هفت سین ایجاد می‌کند، رونق بخشیدن به تجارت غیرقانونی حیات وحش است.

اسماعیل کهرم، یک کارشناس محیط زیست در این باره به ایران آنلاین می‌گوید: مردم باید بدانند این کار مصداق بارز حیوان‌آزاری است و اگر واقعا به نگهداری از جانوران علاقه‌مندند و دلشان در گرو حیات وحش است، باید به ادارات کل حفاظت محیط زیست در استان‌ها بروند تا آن‌ها راهنمایی‌شان کنند.

او معتقد است که اگر مردم این گونه‌های جانوری در حال انقراض را خریداری و نگهداری کنند، این حیوانات قریب به 15 روز دوام می‌آورند، این درحالی است که اغلب آن‌ها را برای تفریح و بازی فرزندان خود تهیه می‌کنند و عمر آن‌ها از 20 روز نیز کمتر می‌شود.

این کارشناس محیط زیست خاطرنشان می‌کند: افراد برای تزئین سفره هفت‌سین خود نسبت به خرید گونه‌های جانوری اقدام می‌کنند و همچون ماهی قرمز آن‌ها را در یک تنگ تاریک و باریک قرار می‌دهند و نابودیشان را رقم می‌زنند. در صورتی که مردم می‌توانند با خرید گیاه سنبل که دست پرورده انسان و نماد حیات است، نشاط و زیبایی را به محیط خانواده خود بیاورند.

کهرم می‌گوید: حتی با خرید ماهی‌های قرمز کوچک نیز مخالف هستیم، چراکه این گونه‌های جانوری اعم از مارآبی، لاک پشت و سمندر باید در طبیعت نقش خود را ایفا کنند؛ حال سازمان حفاظت از محیط زیست باید با استفاده از محیط‌بانان خود نسبت به جلوگیری از خرید و فروش این نوع جانوران اقدام کند و آن‌ها را به زیستگاه اصلی خود و حیات وحش بازگرداند.

بازار داغ خرید خزندگان ممنوعه در نوروز

کارشناس محیط زیست دیگری معتقد است که با توجه به نزدیک بودن عید نوروز بازار خزندگان بسیار رونق دارد، این درحالی است که آسیب به محیط زیست به همین امر بسنده نمی‌شود و در ماه‌های اردیبهشت و خرداد و با ورود به فصل تابستان اگر بازارهای خرید و فروش حیوانات و جانوران را در تهران، گلستان، مازندران، اصفهان و... بررسی کنید، می‌بینید خرس، کروکودیل، ببر، روباه و پلنگ هم در این بازارها خرید و فروش می‌شوند. در واقع تقاضا برای خرید این گونه جانداران مناسبتی است و خزندگان در نزدیکی ایام عید خواهان دارند.

این کارشناس محیط زیست همچنین معتقد است که مردم طبیعت‌گرا و مدافع حیات وحش شده‌اند و باید از این فرصت به نفع محیط زیست استفاده شود. همچنین باید به آحاد جامعه ضمن ارائه آموزش‌های لازم، آگاهی‌رسانی و اطلاع‌رسانی صورت گیرد تا اگر به حیوانات علاقه‌مندند، صرفا برای عکس گرفتن و تمایز با سایر افراد، آن‌ها را از محیط زندگی‌شان خارج نکنند و به اکوسیستم دیگری نیاورند.

برخورد جدی و قانونی با فروشندگان گونه‌های جانوری در حال انقراض

فرهاد زندی، فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست تهران نیز با اشاره به فرا رسیدن روزهای پایانی سال و آماده‌سازی سفره هفت‌سین مردم، می‌گوید: گشت و کنترل و فعالیت یگان حفاظت محیط زیست استان تهران برای جمع‌آوری گونه‌هایی مانند سمندر لرستانی، انواع لاک‌پشت و مار آبی که از استان‌های دیگر به استان تهران به منظور تزیین سفره هفت سین، قاچاق می‌شود و به فروش می‌رسد، افزایش پیدا می‌کند و اگر موردی در این زمینه مشاهده یا گزارش شود با متخلفان برخورد جدی و قانونی خواهد شد.

او از در دستور کار قرار گرفتن طرح برخورد با متخلفان قاچاق و فروش حیات وحش خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: این طرح از ۱۵ اسفند ماه آغاز شده است و همه ادارات شهرستانی و پاسگاه‌های محیط بانی در سطح استان تهران نیز پیش از ایام نوروز تا ۱۵ فروردین فعال و با گشت‌های خودرویی، موتوری و پیاده در سطح شهر و میادین میوه و تره بار شهر تهران مشغول انجام وظیفه هستند و با هرگونه تخلف احتمالی برخورد قانونی خواهند کرد.

به گفته فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران، مبارزه با قاچاق سمندر لرستانی مورد توجه جدی سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد و در صورت مشاهده یا گزارش قاچاق سمندر لرستانی به منظور فروش آن برای تزیین سفره هفت سین، با متخلفان به‌صورت جدی برخورد خواهد شد و این گونه ارزشمند به زیستگاه خود بازگردانده می‌شود.

زندی ضمن انتقاد از تزیین سفره هفت سین با گونه‌های ارزشمند و در خطر انقراض حیات وحش، می‌افزاید: مردم به هیچ عنوان از گونه‌های وحشی برای تزیین سفره‌های هفت سین شب عید خود استفاده نکنند؛ چرا که بسیاری از این گونه‌ها در معرض خطر انقراض هستند و زمان زیادی خارج از زیستگاه طبیعی خود زنده نمی‌مانند، بنابراین خرید، فروش و نگهداری از این گونه‌ها ممنوع و جرم است. دراین راستا شهروندان در صورت مشاهده فروش گونه‌های حیات وحش در اماکنی چون میادین میوه و تره بار، میوه فروشی‌ها یا توسط دستفروشان حاشیه معابر، بلافاصله موضوع را از طریق سامانه ۱۵۴۰ یا شماره تماس ۷۷۳۵۹۵۶۴ یگان حفاظت محیط زیست استان تهران اطلاع دهند تا ماموران بتوانند با متخلفان قاچاق و فروش حیات وحش برخورد و نسبت به جمع آوری این گونه‌ها اقدام کنند.

انتهای پیام/

غزال ساری‌اصلان
mdi-tag حفاظت از محیط زیست mdi-tag سفره هفت سین mdi-tag خزندگان
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

ربودن دختر ۱۱ساله توسط اراذل و اوباش در تهران

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۳:۳۰

هشدار وقوع سیلاب در تهران

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۳:۰۰

انجام ثبت سفارش واردات «۲۸۰۰ تاکسی برقی» بستیون، دانگ‌فنگ و لونا

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۴:۵۵

ساعت کار کشیک سال نو پزشکی قانونی استان تهران اعلام شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۳:۰۱
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۱در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
49226
mdi-shape سرویس
جامعه
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۴:۲۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
mdi-update آخرین به‌روز رسانی
۱۴:۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
mdi-comment تعداد دیدگاه
۱
mdi-new-box تازه‌های جامعه آرشیو

ربودن دختر ۱۱ساله توسط اراذل و اوباش در تهران

هشدار وقوع سیلاب در تهران

انجام ثبت سفارش واردات «۲۸۰۰ تاکسی برقی» بستیون، دانگ‌فنگ و لونا

ساعت کار کشیک سال نو پزشکی قانونی استان تهران اعلام شد

۲۲۰ مدرسه و ۲۵ خانه بهداشت در مناطق محروم جنوب ایران ساخته شد

اجرای برنامه تمرکز بر سلامت تا ۲ سالگی کودک از سال آینده

ابلاغ برای ۸۵۰ نفر از پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری صادر شد

سفر به شهر داستان‌های عاشقانه و تاریخی در نوروز

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران رفتنی شد!

ساماندهی معتادان متجاهر اولویت شهرداری تهران نیست

برنامه‌ای برای تغییر طرح ترافیک سال آینده پایتخت نداریم

۷۷ نفر زندانی بدهکار به کمک نیکوکاران آزاد شدند

بخشش محکوم به مرگ در آستانه سال نو

رفتارهای ترافیکی بی‌ملاحظه در ایجاد ترافیک‌های آخر سال

خیز مغول‌ها برای ثبت نوروز

بازگشت رنگ به شهر همزمان با بهار

استفاده از ۲۲۰۰ تیم بازرسی برای نظارت بر مراکز درمانی

آغاز ثبت‌نام نوبت دوم کنکور از ۷ فروردین

نرخ دیه به ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسید

ایمن به مسافرت نوروزی برویم

آماده باش هلال احمر برای بارش شدید باران در برخی استانها

تولید آمار دقیق و به روز در مرکز رصد جمعیت کشور

اهمیت مدیریت حمل و نقل عمومی در روزهای منتهی به سال

نوروز؛ بهترین زمان سفر به پایتخت گردشگری آسیا

۵۰۰۰ نفر در تصادفات نوروز ۵ سال اخیر جان خود را از دست دادند

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو