اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹
خط جدید کشتیرانی«ایران-آفریقا» راه‌اندازی می‌شود

راهبرد جدید افزایش تجارت با آفریقا

راهبرد جدید افزایش تجارت با آفریقا

گروه اقتصادی /ایران با راه‌اندازی یک خط کشتیرانی تجاری در پی آن است که حجم تجارت خود را با کشورهای حاضر در قاره آفریقا از سطح 700 میلیون دلار کنونی، به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد. برهمین اساس، دیروز تفاهمنامه ایجاد خط کشتیرانی‌ منظم به شرق آفریقا با مشارکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران امضاء شد.

این تفاهمنامه میان کشتیرانی و سازمان توسعه تجارت در جهت ایجاد خط منظم کشتیرانی به شرق آفریقا امضاء شد. خط منظم کشتیرانی، تردد از بنادر ایران به بنادر مومباسای کنیا و دارالسلام تانزانیا را سامان می‌دهد و قرار است این خط که در حال حاضر هر چند ماه تردد بین ایران و این دو بندر را انجام می‌دهد، توسعه یابد. گفته می‌شود با ایجاد این خط منظم کشتیرانی کانتینری مبادلات اقتصادی ایران و آفریقا در مسیر تازه‌ای از توسعه قرار خواهد گرفت.
توسعه تجارت ایران و آفریقا
حمزه کشاورز، مدیرعامل این خط کشتیرانی در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به اینکه میان ایران و آفریقا همواره خطوط کشتیرانی برقرار بوده گفت: نبود خط منظم کشتیرانی باعث شد تا توافق کشتیرانی و سازمان توسعه تجارت، فعالان اقتصادی را متقاعد کند تا کالای صادراتی خود را در بازه زمانی مشخص از 15 تا 25 هر ماه جهت صادرات به آفریقا به کشتیرانی تحویل دهند. به‌گفته کشاورز به این صورت خط منظمی وجود دارد که در این بازه زمانی به سمت بنادر شرق آفریقا حرکت می‌کنند. کشورهای آفریقایی نیز از برقراری این خط منظم استقبال کردند چون هزینه و زمان حمل کالا متعادل می‌شود و قیمت کالاهای صادراتی ما در بازار هدف رقابتی می‌شود.
کشاورز افزود: با راه‌اندازی خط منظم کشتیرانی ایران و شرق آفریقا کالا در مدت 11 روز به کنیا، 13 روز در بندر درالسلام تانزانیا و 16 روز در بندر زنگبار این کشور پهلو می‌گیرد. کشتی هم که از آفریقا بر می‌گردد کالاهای مورد نیاز کشور را حمل می‌کند همچنین حمل کالاها برای کشورهای cis از این خط ترانزیت خواهد شد. به این ترتیب خط منظم کشترانی ایران و شرق آفریقا در همکاری با یکدیگر بازاریابی جامعی را سامان خواهند داد.
سهم اندک
سامان ترابی‌زاده، معاون فنی بازرگانی کشتیرانی نیز با اشاره به راه‌اندازی خط منظم کشترانی ایران و شرق آفریقا در همایش توسعه تجارت با آفریقا، گفت: شرق آفریقا دروازه تجارت با آفریقاست. ترابی‌زاده سهمِ تجارت ایران با شرقِ آفریقا را مطلوب ندانست و گفت: افزایش حجم و ارزش تجارت با آفریقا نیازمند حمایت‌های دولتی است البته این حمایت باید تا زمانی باشد که تجار ایرانی بتوانند در بازار هدف به ثبات برسند.
باید در نظر داشت مبادلات اقتصادی بین ایران و آفریقا با توجه به امکانات مناسبی که در کشورمان از نظر ریلی و همچنین در دریای خزر وجود دارد می‌تواند به ترانزیت کالا از شرق آفریقا به کشور‌های مشترک المنافع و بالعکس ختم شود که در این زمینه نیز کشتیرانی توانایی خدمات دهی لازم را داراست.
فرصت بزرگ در آفریقا
محمدرضا مودودی، سرپرست سازمان توسعه تجارت نیز در این همایش با بیان اینکه قاره آفریقا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بازارهای اقتصادی جهان شناخته می‌شود، اظهار کرد: با وجود بودن چنین ظرفیتی، سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی ایران، از این ظرفیت استفاده کافی نکرده‌اند. وی تصریح کرد: قاره آفریقا از حدود ۲۰ هزار میلیارد دلار تجارت جهانی، سالانه حدود ۵۰۰ میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است آنچه در این آمار نگران‌کننده به شمار می‌رود، سهم پایین ایران از این تجارت است. ما سالانه تنها حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار تبادل تجاری با آفریقا داریم.

یادداشت
نفود به قاره سیاه

محمدرضا فقیهی
 دبیرکل اتاق مشترک ایران و آفریقا
شرق آفریقا نزدیک‌ترین منطقه در آفریقا به ایران است. مبادلات مستقیم ایران با آفریقا کم‌تر از یک میلیارد دلار در سال است این در حالی است که مبادلات غیر مستقیم 3 برابر مبادلات مستقیم است. حجم مبادلات مستقیم ایران و آفریقا حدود 700 میلیون دلار است اما حجم مبادلات غیر مستقیم 2400 میلیارد دلار در سال است. تحریم و مشکلات مبادله‌ای ارز و کالا از مهم‌ترین موانع توسعه تجارت ایران و آفریقا به شمار می‌رود. اتاق مشترک ایران و آفریقا به‌دنبال اجرای راهکارهایی برای رفع یا کاهش مشکلات برای تجارت با آفریقا است. سرمایه‌گذاران آفریقا دفاتر تجاری متعددی در ترکیه دارند که ما با استفاده از این دفاتر به‌دنبال تسهیل مبادلات ارزی و کالایی خود با کشورهای آفریقایی هستیم. مرکز مبادلات متقابل آفریقا در اتاق مشترک در حال بازگشایی است تا مبادلات پایاپای، متقابل، موازی بین ایران و کشورهای آفریقایی راه‌اندازی شود. دانه‌های روغنی، حبوبات، غلات، مواد اولیه معدنی از جمله کالاهای وارداتی ایران است که ما می‌توانیم کشورهای آفریقایی را جایگزین کشورهای اروپایی و امریکایی در واردات این کالاها کنیم و به این ترتیب هزینه واردات را کاهش دهیم.

کپی