اگر سیستم آموزش و پرورش کشور فنلاند اولین سیستم آموزش و پرورش برتر جهان نباشد ولی یکی از بهترین‌ها است. برخی‌ ممکن است تصور کنند این کشور بیشترین حقوق و دستمزد را به معلمانش می‌پردازد؛ در صورتی که چنین نیست. بر اساس آمارهای اخیر، فنلاند در میان 10 کشور برتر در زمینه پرداخت حقوق و دستمزد قرار ندارد!

گروه آموزشی پیرسون(Pearson)  بیش از 20 سال است که روی سیستم‌های آموزشی کشورهای مختلف تحقیق می‌کند تا پی به راز موفقیت آنها ببرد، این گروه لیستی از 20 سیستم آموزشی موفق ارائه داده است. فاکتورهایی مانند نمرات آزمون بین‌المللی، میزان فارغ‌التحصیلی و تعداد افرادی که به تحصیلات عالی مشغول هستند در نظر گرفته شده است.

در این تحقیق کشور فنلاند(Finland)  یکی از کشورهایی است که به چشم می‌خورد، همانطور که می‌دانید از میان اکثر کشورها در سراسر جهان که ادعا می‌کنند آموزش و پرورش برای فرزندان آنان یک اولویت است «کشور فنلاند» پای خود را از دیگر کشورها فراتر نهاده است.

در اینجا سؤال این است چه چیزی باعث شده تا این کشور در زمینه آموزشی از دیگر کشورهای جهان متمایز شود؟ چه ویژگی‌هایی باعث شده که سیستم آموزشی این کشور از نظر رتبه‌بندی جزء 5 کشور برتر جهان باشد؟

اگر سیستم آموزش و پرورش کشور فنلاند اولین سیستم آموزش و پرورش برتر جهان نباشد ولی یکی از بهترین‌ها است. برخی‌ ممکن است تصور کنند این کشور بیشترین حقوق و دستمزد را به معلمانش می‌پردازد؛ در صورتی که چنین نیست. بر اساس آمارهای اخیر، فنلاند در میان 10 کشور برتر در زمینه پرداخت حقوق و دستمزد قرار ندارد.

در سال 2016 آژانس ملی آموزش و پرورش این کشور به اصلاح برنامه درسی پرداخته است و اهداف کلیدی را تعیین کرده که این اهداف، بازتاب روشنی است از رویکرد کشور فنلاند به آموزش. از جمله افزایش مشارکت دانش‌آموزان، افزایش یادگیری معنادار(Meaningfulness of learning) که دانش‌آموز را قادر می‌سازد در یادگیری اجتماعی- هیجانی(Social-emotional learning) موفق شود. تعیین اهداف آموزشی توسط دانش‌آموزان، که می‌بایست توسط این اهداف تعیین شده، یادگیری خود را ارزیابی کنند و به حل مسأله بپردازند.

اصولی که توسعه سیستم آموزش ملی فنلاند را هدایت می‌کند، به مدرسه به عنوان یک «جامعه یادگیرنده» تأکید دارد. این اصول عبارتند از:

 

*مهارت‌های نوسنجی(Transversal Skills)

جامعه در حال تغییر نیاز به مهارت‌های نوسنجی و شایستگی‌های فراوانی دارد. بنابراین هسته برنامه درسی کشور فنلاند بر مهارت‌های نوسنجی در آموزش تأکید دارد. مهارت‌های نوسنجی چه نوع مهارت‌هایی هستند؟ مهارت نوسنجی، سنجش ارزش بر حسب معیار نوین است که بر یادگیری روش یادگیری، شایستگی فرهنگی تعامل و بیان، مراقبت از خود و مدیریت زندگی روزمره، بر شایستگی تکنولوژی و زندگی کاری، تأکید بر ایجاد مهارت‌های فعال که دانش‌آموزان برای بقیه زندگی خود به آن نیاز دارند،کارآفرینی، مشارکت و ایجاد یک آینده پایدار متمرکز است.

*یادگیری چندرشته‌ای (Multidisciplinary Learning)

در هر سال تحصیلی، هر مدرسه باید حداقل یک موضوع، پروژه یا دوره‌ای مشخص داشته باشد که محتوای آن ترکیبی از مطالب مختلف باشد که موضوع تعیین شده با چندین موضوع دیگر در ارتباط باشد. این طرح به عنوان ماژول‌های یادگیری چندرشته‌ای شناخته می‌شود. مدارس می‌بایست این ماژول را طراحی و اجرا کنند، موضوعات و مدت زمان بر اساس نیازها و منافع محلی برای هر مدرسه متفاوت است. دانش‌آموزان نیز باید با پایه‌های مختلف تحصیلی در این طرح با یکدیگر کار کنند.

*تفکیک

هر دانش‌آموز یک شخصیت مستقل دارد بنابراین نمی‌توان همه آنان را به یک شیوه آموزش داد. هر دانش‌آموز دارای اهداف و روحیات خاص خود است که باید در نظر گرفته شود. در این راستا، معلمان باید درس‌های خود را تفکیک کنند. بدین معنی که در یک کلاس، حداقل پنج سطح مختلف از وظایف در یک زمان وجود داشته باشد و دانش‌آموزان باید با یکدیگر گفت‌وگو و تعامل کنند چراکه همیشه موضوعی وجود دارد که می‌توان از کسی یاد گرفت که با شما متفاوت است.

*تنوع در ارزیابی دانش‌آموزان

برنامه درسی کشور فنلاند بر تنوع در روش‌های ارزیابی از جمله خود ارزیابی و ارزیابی همسالان و همچنین ارزشیابی که یادگیری را راهنمایی و ترویج می‌دهند، تأکید دارند. اطلاعات در مورد پیشرفت تحصیلی هر دانش‌آموز به دانش‌آموز و والدین آنان بطور مکرر داده می‌شود. جلسه تعیین اهداف، و بحث در مورد روند یادگیری با والدین حداقل یکبار وگاهی دوبار  در سال انجام می‌شود. بازخورد نیز در مواردی غیر از گزارش یا گواهی ارائه می‌شود و ارزیابی همیشه بر اساس نقاط قوت دانش‌آموزان است. در کشور فنلاند در مقطع ابتدایی هیچگونه الگویی برای ارزیابی وجود ندارد.

*نقش فعال برای دانش‌آموز

معلمان در کلاس درس کمتر صحبت می‌کنند و دانش‌آموزان بیشتر. آنان اهداف را تعیین و منعکس و مسائل زندگی واقعی را حل می‌کنند و معلمان تدریس را تسهیل می‌کنند و با بردن دانش‌آموزان به محیط‌های خارج از کلاس مانند محوطه مدرسه، جنگل، برکه، کتابخانه یا حتی یک مرکز خرید، کنجکاوی آنان را تحریک می‌کنند.

این اصول کلیدی در آموزش و پرورش کشور فنلاند مورد استفاده قرار می‌گیرد اما مهمترین مسأله این است که نظام ملی این کشور متعهد است که به دانش‌آموزان کمک نماید به عنوان یک «انسان» رشد کنند.

 

*منابع: مجله Smithsonian ، برنامه MBC ، سایت ICEF Monitor ،خبرگزاری Huffington

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.