واکاوی سینمای فیلسوف شاعر سینما

فرهنگی /
شناسه خبر: 488005

ترنس مالیک از معدود فیلمسازان مؤلف است که فیلم‌هایش از حیث روایت، شخصیت‌پردازی و مؤلفه‌های زیبایی‌شناختی تقلید‌ناپذیر است. جهان فیلم‌های او سیال و رؤیاگون است. رؤیایی خلسه‌وار در بیداری.

کسانی که فیلم «ترانه به ترانه» او را دیده‌اند متوجه می‌شوند که خواسته یا ناخواسته از تصویرسازی گرفته تا گرته‌برداری برای ترسیم شخصیت‌ها به اشعار آرتور رمبو و شارل بودلر، پدران شعرمدرن فرانسه نزدیک می‌شود. دغدغه‌های فلسفی و جاه‌طلبی‌های الهیاتی مالیک نیز بر پیچیدگی جهان سینمایی‌اش می‌افزاید. آثارش بیش از هر چیز به وجود انسان و موقعیت او در هستی شبیه‌اند. دغدغه‌هایی که هسته برخی از مهم‌ترین فیلم‌هایش را می‌سازند، غامض و لایه‌لایه، کشف ناشدنی و دیریاب، چون کلافی درهم پیچیده. همین پیچیدگی سبب شده که علاقه‌مندان سینما یا بشدت هوادار او باشند یا متعصبانه به تخطئه او بپردازند. مطالب این کتاب در دو بخش تألیف و تدوین شده است. بخش اول به بررسی و واکاوی فیلم‌های بلند و داستانی‌اش اختصاص دارد. برای هرکدام از پنج فیلم اول او دو مقاله آمده است  و سه جستار هم سه فیلم آخر کارنامه او را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد.
ترنس مالیک (مجموعه مقالات)
گردآورندگان: سعیده طاهری و بابک کریمی
ناشر: انتشارات شورآفرین
چاپ اول 1397
 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.