ردپای نت های طلایی بر پرده نقره‌ای

فرهنگی /
شناسه خبر: 487775

14 سال از درگذشت مجتبی میرزاده گذشت؛ آهنگساز موسیقی کلاسیک، سنتی و پاپ و نوازنده سازهای ویلن، کمانچه و سه‌تار. هنرمندی که کارنامه پر‌باری در آهنگسازی و موسیقی فیلم داشته است.

تجربه همکاری و آشنایی من با زنده یاد مجتبی میرزاده به سال 66 برمی‌گردد و تنها همکاری ما فیلم سینمایی «مسافران مهتاب» بود. در واقع تبحر در آهنگسازی و فعالیت‌های بسیار در زمینه موسیقی فیلم و شناخت از کارهای ایشان سبب اشتیاق و شکل‌گیری این همکاری بود. مجتبی میرزاده آهنگسازی بنام، با‌تجربه و بسیار بااستعداد بود، تسلط بسیاری به موسیقی داشت و با سازهای مختلف نیز آشنا بود. کارنامه پربار مجتبی میرزاده آهنگساز، تنظیم‌کننده و نوازنده برجسته موسیقی ایران بیشتر مربوط به سال‌های پیش از انقلاب بوده و آثار درخشان او درهمکاری با کارگردانان خوب ایران در تاریخ سینمای ایران به ثبت رسیده و بی‌تردید نام او و اسفندیار منفرد‌زاده با تاریخ موسیقی فیلم پیش از انقلاب گره خورده است. همان‌طور که همه می‌دانند موسیقی نقش بسیار تأثیرگذاری بر فیلم داشته در واقع موسیقی ابزار معرفی یک فیلم و شاید بهتراست بگوییم موجب قوام‌یافتن فیلم بوده است. آن‌گونه که هرگاه موسیقی به گوش می‌رسد یادآور و تداعی‌کننده صحنه‌های یک فیلم بوده؛ مانند موسیقی فیلم «پدرخوانده» یا موسیقی زیبای سریال «ولایت عشق» به آهنگسازی زنده‌یاد بابک بیات. بنابراین نقش موسیقی در فیلم انتقال فضای فیلم به مخاطب بوده است؛ فضایی که مخاطب را با فیلم همراه و همسو می‌کند. اما درخصوص انتخاب موسیقی یک فیلم کارگردان یا تهیه‌کننده نیز نقش مؤثری دارند. البته کارگردانان شناخت چندانی از موسیقی ندارند چرا که موسیقی فیلم نیازمند آگاهی و دانش بسیار است. بنابراین کارگردانان به شکل تجربی و به ضرورت فیلمی که ساخته‌‌‌اند فضایی از موسیقی در ذهن آنها شکل می‌گیرد و تلاش می‌کنند آن فضا را به آهنگساز منتقل کنند. کارگردان‌هایی مثل داریوش مهرجویی و خسرو سینایی با موسیقی آشنایی داشته‌اند و این آشنایی در فیلم‌های آنها تأثیرگذار بوده است.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.