مسئولان و هنرمندان از دغدغه‌‌های خود برای بزرگ‌ترین فستیوال موسیقی ایران می‌گویند

یکنواخت نباشد، اعمال سلیقه نشود

فرهنگی /
شناسه خبر: 486099

کمتر از 8 ماه به آغاز سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر باقی است. جشنواره‌ای که با گذشت بیش از سه دهه، به دور از حاشیه نبوده و فراز و فرود‌های بسیار موجب شده آن طور که باید و شاید به ثبات نسبی نرسد؛ از حذف عنوان بین‌الملل در دوره‌های گذشته تا جایگزینی جایزه باربد و انتقاد به برندگان و بعد آن حضور شاهین فرهت به عنوان دبیر جشنواره و گلایه از انتخاب آثار پر تعداد از دبیر جشنواره، و سرانجام تغییر مدیریت در دفتر موسیقی و... سبب شد،

برنامه‌ریزی برای بزرگ‌ترین جشنواره موسیقی ایران آن هم در مدت زمان کوتاه باقی مانده همچنان در بلاتکلیفی به سر شود. محمد اللهیاری، مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چند روز پیش با دبیران ادوار گذشته: کامبیز روشن روان، حسن ریاحی، حمیدرضا نوربخش و شاهین فرهت نشستی دوستانه برگزار کرد و در این نشست تأکید داشت با توجه به زمان باقی مانده از تجربه‌ها و نظرات هنرمندان از جمله دبیران دوره‌های قبلی جشنواره که با مسائل این رویداد آشنایی کامل دارند استفاده شود. او براین عقیده است که باید درجشنواره بین‌المللی موسیقی فجر فرصت و امکانی برای حضور سلایق مختلف موسیقی فراهم شود. کامبیز روشن روان، آهنگساز و دبیر دوره‌های 22 تا 24 جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر هم در این باره بیان داشت: «در دوره‌هایی که دبیر جشنواره بودم جشنواره در بخش‌های تکنوازی، گروه‌نوازی، ارکسترها و گروه‌های کُر به‌صورت رقابتی برگزار می‌شد و به این ترتیب گروه‌ها و هنرمندان مناسب و توانمند شناسایی شدند. کشور ما در زمینه موسیقی ظرفیت و توانمندی بسیاری دارد اما اگر استعدادها ساماندهی نشوند و فرصت و امکان اجرا نداشته باشند ممکن است این گروه‌ها تعطیل شوند. در آن زمان، بخش موسیقی پاپ را به جشنواره اضافه کردیم و بخش رقابتی پاپ هم در جشنواره ایجاد شد تا فرصتی برای آثار جدید برگرفته از فرهنگ ایرانی فراهم شود. » حسن ریاحی، آهنگساز و دبیر دوره‌های 19 تا 21 و 26 تا 31 جشنواره بین المللی موسیقی فجر نیز بیان داشت: «در حال حاضر، نوعی یکنواختی در جشنواره‌های موسیقی دیده می‌شود و باید یکنواختی و تکرار از جشنواره موسیقی فجر گرفته شود تا جشنواره، جشنواره‌ای پویا باشد .»
حمیدرضا نوربخش، دبیر دوره‌های 31 تا 33 جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر نیز براین نظر است که: «جشنواره بین المللی موسیقی فجر باید بستری برای تعامل موسیقی ایران با موسیقی دیگر کشورها و فرصتی برای تعالی موسیقی باشد و از این فرصت، استفاده هنری و معنوی شود اما به دلایل مختلف از جمله مشکلات موسیقی درکشور، این نگاه چندان در جشنواره محقق نشد و شرایطی پیش آمد که مرزبندی در جشنواره به وجود آید.» شاهین فرهت دبیر سی و چهارمین و سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر نیز در این باره گفت: انتخاب گروه‌ها و هنرمندان و گروه‌های خارجی برای جشنواره اهمیت دارد و کیفیت آنها مورد توجه است. برگزاری جشنواره به صورت رقابتی نیز موجب انگیزه گروه‌ها می‌شود.

فرج علیپور
خواننده و نوازنده پیشکسوت کمانچه
برگزاری جشنواره موسیقی فجر به‌صورت رقابتی و آن هم به شرط یک رقابت سالم و سازنده می‌تواند اتفاق بسیار خوبی باشد. سال‌های گذشته در بخش موسیقی نواحی گروه‌های خوبی شرکت داشتند اما درحال حاضر انتخاب و حضور گروه‌های موسیقی از نظر مالی مانند برگزار کردن یک کنسرت عادی طی سال است. به اعتقاد من برگزارکنندگان جشنواره موسیقی فجر بیشتر براین نظرند که گروه‌های ناشناخته با عنوان محلی و علاقه‌مند و ضعیف در جدول جشنواره قرار بگیرند که متأسفانه این اتفاق سبب شده اکثریت صندلی‌های سالن خالی باشد. بنابراین بهتر آن است که از گروه هایی دعوت شود که مردم اشتیاق بیشتری به دیدن و شنیدن این اجراها داشته باشند.

رامین صدیقی
مدیر نشر هرمس
حضور هنرمندان خارجی در جشنواره موسیقی فجر و در بخش بین الملل علاوه بر انتقال تجربیات، مهم‌ترین اتفاق آن می‌تواند دیپلماسی فرهنگی باشد. متأسفانه تصوراشتباه و یک طرفه از فرهنگ و جامعه ما در دنیا انتقال پیدا کرده است. بنابراین حضور هنرمندان خارجی در ایران و آشنا شدن با کارهای فرهنگی و بخصوص آگاهی و دانش هنرمندان ایرانی می‌تواند تصویر واقعی تر از آنچه در رسانه‌ها دیده می‌شود منعکس کند و این هنرمندان می‌توانند سفرای فرهنگی ما باشند. ناگفته نماند تا برگزاری جشنواره زمان زیادی باقی نمانده و دعوت از هنرمندان تراز اول قطعاً میسر نخواهد بود.

وحید تاج
خواننده موسیقی اصیل و سنتی ایران
به عقیده من بحث رقابتی بودن جشنواره موسیقی فجر فرصتی برای محک جوانان و شاید سکوی پرتابی برای آنها است؛ جوانانی که نیاز به دیده شدن دارند و استعداد‌های بالقوه ای که باید بالفعل شوند و جای تأسف است که تنها یک جشنواره موسیقی رقابتی چون فجر وجود دارد و باید در همان فرصت کم، تعداد محدودی از گروه ها انتخاب شوند و حضور داشته باشند. در خصوص جایزه باربد یا هر نوع جایزه دیگری هم باید بگویم وقتی من نوعی آلبوم منتشر می‌کنم و در یک مسابقه و جشنواره دیده و شنیده می‌شود طبیعتاً بعد از این برای تولید یک آلبوم و یا انتخاب آن وسواس بیشتری به خرج می‌دهم.

سودابه سالم
سرپرست گروه موسیقی کودکان ایران زمین
برگزاری کنسرت برای کودکان نیازمند شرایط خاصی است به‌طور مثال سالن کنسرت برای اجرای کودکان باید از امنیت خوبی برخوردار باشد تا کودکان به راحتی بتوانند روی صحنه رفت و آمد کنند و همین امر سبب شده طی این سال‌ها در جشنواره موسیقی فجر شرکت نکنیم البته این صحبت‌ها بارها و بارها گفته شده و متأسفانه تاثیرگذار نیست، چرا که به عقیده من مسئولان برگزارکننده جشنواره دغدغه فرهنگ سازی برای کودکان را ندارند و در مقابل معترضند چرا فرزندانشان در مدارس به موسیقی‌های لس آنجلسی گوش می‌دهند.  مسأله فقط مهارت داشتن در موسیقی نیست بلکه اتصال به سرچشمه‌های فرهنگی است.

شهرام شکوهی
خواننده موسیقی پاپ
متأسفانه قضاوت درستی در جشنواره موسیقی فجر صورت نمی‌گیرد و این اتفاق از سال‌های قبل و در بخش موسیقی پاپ قابل مشاهده است. به هرحال صنعت موسیقی مانند صنعت سینما آن طور که باید وشاید قوام پیدا نکرده و بحث سلیقه‌ای بسیار است. در این سال‌ها موسیقی پاپ نقش تأمین کننده بودجه جشنواره را بر عهده داشته و تمرکز جشنواره هم به درآمدزایی است. بنابراین از گروه‌هایی در بخش پاپ دعوت می‌شود که مورد استقبال مخاطبان بوده، چرا که اگر بخواهد از هنرمندان قدیمی تر و به قول معروف اجرا اولی‌های موسیقی پاپ استفاده کند شاید مجبورباشند به هزینه‌های خود اضافه کنند.

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.