تبدیل تهدیدها به فرصت‌های طلایی

اقتصادی /
شناسه خبر: 486091

نمایشگاه ساخت داخل و رونق تولید از ۲۷ الی پایان تیرماه ۱۳۹۸ در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شود. این نمایشگاه، فرصت مناسبی برای متخصصان و فناوران به‌منظور شناسایی چالش‌ها و نیازهای صنعت و عقد تفاهمنامه همکاری برای داخلی‌سازی این نیازها است. این قبیل نمایشگاه‌ها، ایجاد همان فرصت‌هایی است که قراراست غنیمت شمرده شود و آوردگاهی باشد برای تعاملات و تفاهماتی که منجر به رشد و رونق تولید گردد.

نمایشگاه‌ها، بزرگ‌ترین و مناسب‌ترین آوردگاه ملی برای مذاکرات دو و چندجانبه میان طرفین تقاضا در گروه‌های صنعت خودرو و قطعات آن، لوازم خانگی، صنایع معدنی، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، مخابرات و صنایع دریایی با طرفین عرضه نظیر دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، شرکت‌های دانش بنیان، سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و صندوق‌ها و ساختارهای حمایتی به کمک واسط‌های فناوری و صنعتی است. در واقع این نمایشگاه‌ها مصداق بارز فرصت هستند. باید اشاره کرد که هیچ تهدیدی وجود ندارد که فرصتی طلایی تلقی نشود، اما غالباً آنقدر غرق در فکر رفع تهدید و تحریم‌ها هستیم که فراموش می‌کنیم اینک زمان موعود است و باید تهدید و تحریم‌هایمان را پلی برای عبور از بحران‌ها تلقی نماییم، کما اینکه چه بسا در برخی موارد در سال‌های اخیر این اتفاق افتاده و توانستیم مواردی را بومی‌سازی و درونی‌سازی کنیم.
اما آنچه اهمیت فوق‌العاده‌ای در سال‌های اخیر پیدا کرده و رهبر معظم انقلاب هم تأکید داشتند بحث تولید داخل و دوری جستن از اقتصاد نفتی بود که می‌تواند راهگشای خروج از بحران‌های ناشی از تحریم‌ها باشد.
اقتصاد کشوری مثل ایران با این میزان از ذخایر معدنی و علوم و فنون دانش بنیان با ظرفیت‌های تولیدی فراوان و قابل اتکا از جمله نیروی انسانی، سوخت و انرژی ارزان و از همه مهم‌تر بازارهای مصرف داخل و کشورهای همجوار باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.
رونق تولید در کشور ما می‌تواند بخش اعظمی از مشکلات اقتصادی کشور را که البته مهم‌ترین مشکل و معضل کشور هم هست  برطرف کند. اما این مهم نیازمند اراده قوی و عزمی راسخ است. به‌عبارت دیگر با شعار سردادن و راهکارهای کاغذی ارائه دادن، نمی‌توان دردی از تولید و اقتصاد پایدار را درمان و دوا کرد.
دانش تولید به‌عنوان بن مایه اصلی تولید موجود است، نیروی کار در دسترس و انرژی سوخت به نسبت ارزان و بازار مصرف و تقاضا هم به اندازه کافی موجود است و آنچه  هم‌اکنون نیاز دارد اراده‌ای برای برون رفت از وضعیت فعلی و رسیدن به نقطه مطلوب است اما بی‌تردید برای رسیدن به هدف باید مسیر اصلی را طی کرد هرچند در بین راه میانبر هم سرعت وصول به نتیجه را افزایش خواهد داد.
هم‌اکنون این اراده در بین صنعتگران و تولیدکنندگان به وجود آمده و دل بر این آراسته شده تا رونق به تولید بازگردد و در راستای نیل به اهداف مورد نظر گام‌های عملی برداشته شود و در واقع نهضت ساخت داخل به تکاپو افتاده و برگزاری نمایشگاه‌هایی با عناوین تولید داخل و آوردگاه‌های این چنینی مقدمه وپیش فرض این نهضت است.