تنها در کوچه های ویران

فرهنگی /
شناسه خبر: 485117

عکس‌های فتوژورنالیستی به همان میزان که به‌عنوان اخبار تکثیر می‌شوند، در نمایشگاه و کتاب‌ها نیز حضور دارند و با توجه به اطلاعاتی که همراه با آنها انتشار پیدا می‌کند پیام‌های متفاوتی را می‌توانند انتقال دهند این امر ذات و رسالت دیرینه عکس‌ها را دچار تزلزلی همیشگی می‌کند.

 ---
در اولین برخورد با عکس پیش رو، ویرانی و تباهی عمیقی نظر را به خود جلب می‌کند و نشانه‌های تصویری بعدی که آگاهی دهنده هستند، نحوه پوشش زن داخل تصویر است که نشانگر ملیت این شخص است و ویرانی‌ها چیزی جز تبعات جنگ به نظر نمی‌آیند، حالا تصور کنید که این اطلاعات در اختیار شما قرار داده می‌شود: بعد از سال‌ها جنگ داخلی، این تصویر نمایی از یک خیابان شهر کابل را نشان می‌دهد که به مخروبه‌ای بدل شده است، طالبان در سال 1996 کنترل این شهر را به دست گرفتند. طالبان در طول اولین هفته به قدرت رسیدن به‌منظور تبدیل کردن افغانستان به یک دولت به اصطلاح اسلامی قوانینی نظیر  لغو اجازه تحصیل دختران در مدارس و اخراج کارمندان زن از سیستم‌های اداری و بیمارستان‌های کشور را به اجرا درآوردند. حالا با دانستن این اطلاعات معنای صریح عکس تقلیل می‌یابد و معنای ضمنی عکس قوت می‌گیرد. بنا به‌ نظر بارت معنای صریح همان «هماننده» است، وی اضافه می‌کند یقیناً عکس، تصویر خود واقعیت نیست، اما دست‌کم «آنالوگون» یا «هماننده» ی کامل آن است و همین کمال همانندی است که نزد عموم مردم مشخصه عکس به شمار می‌رود. بارت درباره معنای ضمنی توضیح می‌دهد؛ معنای ضمنی، الزاماً و بی‌درنگ، در سطح خود پیام(عکس) قابل درک نیست (می توان گفت که در آن واحد نادیدنی و محسوس، آشکار و پنهان است.) معنای ضمنی عکس مذکور را می‌توان چنین بازخوانی کرد: آن زن تنها با پوشش سفید در میان خرابه‌ها به سمبل تمام زنان مظلوم افغانستان تبدیل می‌شود و ویرانی‌های اطراف در حکم وضعیت اجتماعی است که در آن به سر می‌برند.
با تمام این توضیحات، ماهیت عکس را می‌توان به ماده‌ای تشبیه کرد که می‌تواند در هر ظرفی شکل آن را به خود بگیرد و در هر ظرف حامل بیانی تازه باشد. به نظر می‌رسد در عکس‌های فتوژورنالیستی این ویژگی بیشتر به چشم می‌آید به‌دلیل موضوع، موقعیت و هدفی که عکاس برای اولین بار آنها را ثبت می‌کند و بعدتر بنا به بستر انتشارشان و همراهی با نوشتار می‌توانند حامل معانی مختلفی شوند مثلاً در یک نمایشگاه، کتاب یا موزه. از منظر آلن سکولا عکاس و منتقد امریکایی عکاسی همواره میان دو قطب گفتمان مستندنگارانه و هنرمندانه در نوسان است و معنای ناقص هر عکس خاص بنا به شکل این نوسان و با توجه به بستر تولید، توزیع و دریافت آن عکس تعین پیدا می‌کند.
 
---
گذرگاه فرعی «نیو بری» در«همپشایر» انگلستان، آخرین بخش از یک بزرگراه چهار‌خطه بود که هدف آن متصل کردن جنوب فرانسه با اسکاتلند از طریق یک تونل کانالی بود. دوستداران محیط زیست با مسدود کردن مسیر ساخت این طرح، مخالفت خود را نشان دادند. اعتراض این افراد باعث افزایش آگاهی عموم مردم از تلفات احتمالی ساخت این جاده به حیات وحش منطقه شد. در همین حال، طرفداران ساخت گذرگاه فرعی ادعا کردند که از مزایای ساخت این جاده کوتاه‌تر شدن زمان سفر و کاهش ترافیک است. در نهایت دوستداران محیط‌زیست از منطقه بیرون رانده شدند و در ماه نوامبر سال 1998 این جاده تکمیل شد، اما همچنان مخالفت‌هایی برای ساخت این جاده وجود
داشت. 
منبع: Andrew Testa
 
---
مقاومت مسلحانه « احمد شاه مسعود» در کابل که در 21 سپتامبر 1996شکست و نیروهای وی به دره «پنجشیر» در شمال افغانستان؛ جایی که همچنان در کنترل آنان بود، عقب کشیدند. پس از وارد شدن نیروهای طالبان به شهر، «محمد نجیب الله»، آخرین رئیس‌جمهوری افغانستان، که در مقر سازمان ملل متحد در کابل زندگی می‌کرد، اعدام شد. 
منبع: C. Simonpietri/ Corbis Sygma
 
---
از زمان ریاست جمهوری «ریچارد نیکسون»، هیچ رئیس جمهوری امریکا چون «بیل کلینتون» مورد هجمه‌ رسانه ای قرار نگرفته بود. «کلینتون» به‌دلیل رسوایی‌های جنسی دچار مشکل شده بود که معروف‌ترین آنها روابط غیر اخلاقی وی با «مونیکا لوینسکی» بود. وقتی در مورد «لوینسکی» مورد سؤال قرار گرفت منکر هرگونه رابطه نامشروع با او شد. در نهایت در پی افشای مدارک غیرقابل انکار، سرانجام در مقابل دوربین‌های تلویزیون به گناه خود و دروغگویی به دادگاه و مردم اعتراف و از مردم ایالات متحده امریکا عذرخواهی کرد.
منبع: David Modell/ IPG/ London
 
---
به نظر می‌رسد، پنگوئن پدر و مادر همانند برگزاری مراسم خاصی، به نوزاد 4 ماهه خود تعظیم می‌کنند. با آغاز زمستان نامطلوب و سخت قطب جنوب، تمام موجودات بجز پنگوئن‌ها که امپراطور این منطقه هستند، به شمال می‌روند. پنگوئن‌های امپراطور طولانی‌ترین زمان متوالی و مداوم دوره نهفتگی جوجه‌کشی در پرنده‌ها را با 67-64 روز دارد.اکثر گونه‌های پنگوئن‌ها در نیمکره‌ جنوبی از قطب جنوب تا آب‌های گرم جزایر گالاپاگوس در نزدیکی خط استوا زندگی می‌کنند. بیش از 60 هزار پنگوئن با 17 نوع در قطب جنوب زندگی می‌کنند.
عکس: Frans Lanting
 
---
«میگوئل آریل رود ریگز» (سمت چپ) و «خوزه لوئیس د لئون»، برای در امان ماندن از سیل به ریسمانی تکیه کردند. حیاط منزل آنان مشرف به رود «گوامانی»، پورتوریکو بود و 4 نفر از خانواده 9 نفره «گومز» با افزایش آب، قربانی و بقیه خانواده به طور معجزه آسایی از این مهلکه جان سالم به در بردند. بارش شدید باران، طوفان و بالاآمدن آب در این جزیره پورتوریکو 12 نفر قربانی داشت. «جان مک کونیکو»، عکاس این عکس، به خاطر گرفتن این صحنه برنده جایزه شد و از سوی مسئولان پورتوریکو مورد قدردانی قرار گرفت. او گفت که برای من صحنه‌ها خیلی مهم‌تر از حادثه‌ای است که در حال رخ دادن است.  
عکس: John McConnico
---
قربانیان مین در مرکز کودکانی که از جنگ روانی رنج می‌برند، نگهداری می‌شوند. پس از دهه‌ها جنگ، آنگولا به یکی از کشورهایی در جهان تبدیل شد که مین زیادی در آن وجود داشت. تخمین زده شد که تعداد مین‌های کاشته شده در این کشور بین 9 تا 15 میلیون عدد، یعنی به تعداد جمعیت این کشور اعم از مرد، زن و کودک بوده است. تاکنون حدود 70 هزارآنگولایی که 8 هزار نفر از آنان را کودکان تشکیل می‌دهند، بر اثر انفجار مین جان خود را از دست داده‌اند.
عکس: Francesco Zizola
---
تنها 10 درصد از پناهندگان از مجموع 150هزار نفری که واجد شرایط عبور از مرز جداگانه دو منطقه بوسنی بودند، در انتخابات ملی شرکت کردند. در برخی موارد، صرب‌ها، مسلمانانی را که قصد رأی دادن داشتند تهدید به مرگ کردند. نتایج انتخابات نشان داد که تقسیمات واقعی کشور به لحاظ قومیتی بخوبی پیش نرفته و منجر به صلح و ثبات جمهوری در آینده نخواهد شد. اعتراض مسلمانان بوسنیایی به تهدیدات صرب‌ها. 
منبع: Luc Delahaye/ Magnum Photos
 
---
هزاران آواره پناهجو در سال 1996از کنار جاده در حال بازگشت به رواندا هستند. فصل جدیدی به داستان نفرت و خشونت میان جمعیت «هوتو» و «توتسی» آفریقای مرکزی اضافه شد، که نسل کشی 800 هزار نفر از جمعیت «توتسی» و همچنین خروج تعداد زیادی از آنان به سمت کشور زئیر در سال 1994 را در پی‌داشت. مبارزه میان شورشیان زئیری و سربازان دولتی منجر به آوارگی صدها هزار نفر در شرق این کشور شد. 
عکس: Thomas James Hurst

 

کلمات کلیدی