رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران با اشاره به مفهوم «توریسم کشاورزی»، گفت: تداوم برگزاری جشنواره ملی زردآلو و تبدیل آن به جشنواره بین‌المللی می‌توانند موجب جذب گردشگر به منطقه بسیار غنی فرهنگی، زیبا و پر رونق ابرکوه شود.

«فاطمه پهلوانی» در مراسم افتتاح جشنواره ملی زردآلوی ابرکوه با بیان این که سازمان ملی بهره‌وری به دنبال ارزش‌آفرینی بیشتر از منابع موجود است، تصریح کرد: خاک، آب و هوای منطقه ابرکوه موجب تولید محصولی درجه یک در سطح بین‌المللی می‌شود اما متأسفانه در برخی سنوات به علت قهر طبیعت از ارزش‌افزوده‌ای که این محصول می‌تواند داشته باشد، محروم می‌شویم.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه امسال بارندگی‌های شدید، بخشی از کشور را دچار مشکل کرد اما از سوی دیگر به رونق تولید در برخی مناطق از جمله ابرکوه، کمک کرد.

پهلوانی افزود: سازمان ملی بهره‌وری بر این عقیده است که مسئله رونق باید هر ساله و همیشگی بوده و تمهیدات به نحوی باشد که فقط به سال‌هایی که بارندگی یا سایر شرایط مطلوب است، محدود نشود لذا در این زمینه سازمان با مسؤولین استان و حتی وزارت جهادکشاورزی که یکی از وزارتخانه‌های پویا و فعال است، همکاری مستمر خواهد داشت.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران به طرحی جدید با مفهوم «توریسم کشاورزی» اشاره کرد و گفت: در برخی کشورهای آسیای جنوب شرقی روی برخی محصولات کشاورزی که مزیت رقابتی دارد و در تولید ارزش افزوده و ایجاد رشد اقتصادی مؤثر است، برنامه‌های ویژه‌ای شکل می‌گیرد.

پهلوانی ابراز امیدواری کرد که در سال‌های آتی بتوانیم جشنواره بین‌المللی زردآلو را برگزار و این محصول موجب جذب گردشگر به منطقه بسیار غنی فرهنگی و زیبا و پر رونق ابرکوه شده و در نهایت اشتغال‌زایی را به همراه داشته باشد.

۵۵ درصد سطح زیر کشت زردآلوی استان در ابرکوه

«سید جمال سجادی پور» مدیر سازمان جهادکشاورزی استان یزد هم در این مراسم ۵۵ درصد سطح زیر کشت محصول زردآلو در استان را متعلق به ابرکوه دانست و گفت: نگاه مردم استان یزد به جهت محدودیت‌هایی که در منابع آبی وجود دارد، به سمت بهره‌وری بهتر از این منابع است، به طوری که امروز بیش از ۸۰ درصد سطوح زیرکشت محصول نامبرده در ابرکوه با سیستم‌های نوین آبیاری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: استان یزد با داشتن ۱۱۴ هزار هکتار سطح زیر کشت باغات، اگر چه در این زمینه رتبه ۱۶ کشوری را دارد اما با همین مقدار سطح زیر کشت در زمینه تولیدات باغی در جایگاه دهم کشور قرار گرفته است که این نشان از سخت‌کوشی کشاورزان منطقه دارد.

معرفی برند زردآلوی ابرکوه در بازارهای داخلی و خارجی

سجادی پور تصریح کرد: قطعاً برگزاری چنین جشنواره‌هایی کمک می‌کند تا بتونیم زردآلو شهرستان ابرکوه را به‌عنوان یک برند در بازارهای داخلی و بین‌المللی معرفی کنیم که به خاطر استعداد ذاتی منطقه ارقام تجاری بسیاری خوبی دارد. ضمن این که دائمی شدن دبیرخانه جشنواره موجب تکمیل شدن زنجیره تولید و فرآوری این محصول نیز خواهد شد.

وی متوسط عملکرد زردآلو در ابرکوه را ۱۸ تن در هکتار عنوان کرد و ادامه داد: این عملکرد تقریباً دو برابر متوسط عملکرد جهانی است که بعضاً رکوردهای بالاتری تا ۵۰ تن در هکتار را هم در این منطقه شاهد بوده‌ایم.

لزوم معرفی شایسته جاذبه‌های متعدد ابرکوه

«مصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد نیز در این مراسم ابراز کرد: از دید تاریخی نقطه‌به‌نقطه ابرکوه دارای جاذبه‌های تاریخی متعدد است؛ از قلعه‌های تاریخی گرفته تا خانه‌هایی با معماری خاص و جاذبه‌هایی که هرکدام معرف فرهنگ چندگانه ابرکوه است.

وی بیان کرد: هرچند ابرکوه از نظر سایر میوه‌ها غیر از زردآلو هم سرآمد است؛ اما باغ‌های هم پیوند فراغه در کنار آثار طبیعی تاریخی دیگر و در رأس آن‌ها سرو کهن‌سال ابرکوه، از جمله نمادهای منحصربه‌فرد آثار طبیعی ایران است.

فاطمی از عدم معرفی مناسب و شایسته ابرکوه ابراز تأسف کرد و افزود: ابرکوه هنوز پتانسیل‌های بسیار زیادی در حوزه گردشگری دارد که علی‌رغم اقدامات انجام شده در سال‌های اخیر، هنوز آن‌چنان‌که باید شناخته نشده است، در حالی که این حجم زیبایی و فرهنگ و این حجم جاذبه‌های تاریخی و طبیعی می‌تواند ابرکوه را در حوزه‌های دیگری نیز معرفی کند./ ایسنا