مراسم نکوداشت حمید سهیلی مستندساز برگزار شد

ثبت سالم و خلاق واقعیت

فرهنگی /
شناسه خبر: 478208

«ایران»: حمید سهیلی یکی از شناخته شده‌ترین مستندسازان سینمای ایران در حوزه مستند معماری است که فعالیت خود را از سال ۵۳ و با دستیاری کارگردان در مجموعه‌های تلویزیونی «آتش بدون دود» و «سفرهای دور و دراز هامی و کامی» آغاز کرد.

او سپس به مدت ۴ دهه در حوزه مستند مشغول فعالیت شد و مجموعه‌های بسیاری در زمینه‌های فرهنگ و هنر ایرانی به تصویر کشید. از آثار وی می‌توان «به سوی سیمرغ»، «معماری ایرانی»، «رابطه‌های پنهان» و «بافت قدیم شهرهای ایران» را نام برد. او «در سینمایش استناد را زنده می‌کند»، «حمید سهیلی جنتلمن است»، «او با وقار و سختکوش است»، «او سازش کوک است»، «سانتی مانتال نیست»، «در کارهایش ثبت را با سند برابر می‌کند» این ویژگی‌هایی از حمید سهیلی مستندساز حوزه معماری و میراث فرهنگی است که دوستان و همکارانش در مراسم نکوداشتش مطرح کردند. در این مراسم که بانی آن انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند بود و با مشارکت گروه سینمایی هنر و تجربه در سالن «سیف‌الله داد خانه سینما» برگزار شد چهره‌هایی همچون آیدین آغداشلو، پیروز کلانتری، ارد عطارپور، شادمهر راستین، علی دهکردی، لادن طاهری، منوچهر شاهسواری، جعفر صانعی‌مقدم، سید محمد مهدی طباطبایی‌نژاد، فریبا فرزام، محمد صادق دهقانی، اسماعیل میرفخرایی، مهرداد اسکویی، حمید جعفری، سید محمد بهشتی، پژمان مظاهری‌پور و مریم حق‌پناه نیز حضور داشتند که طی سخنانی کوتاه به بیان ویژگی‌های سهیلی و آثارش پرداختند.
 پیروز کلانتری مستندساز در این مراسم طی سخنانی درباره نوع مواجهه با فیلم‌های سهیلی گفت: سینمای ما اساساً در دهه چهل شکل پیدا می‌کند، به‌طوری که سینمای مستند فاخر به دو نوع سینمای مستند تجربی‌ و سینمای هنری که استناد در آن گم می‌شود، تقسیم می‌شود. اما حمید سهیلی در سینمای مستند خود، استناد را زنده می‌کند. به نوعی سینما برای سهیلی ابزار است، برای او موضوع فیلم‌هایش و جهان تاریخی اهمیت دارد و سینما ابزاری برای ثبت این موضوعات است. در عین حال او کارش را به درستی ثبت می‌کند و وقایع را گزارش نمی‌دهد. آیدین آغداشلو نیز در این مراسم سخنان خود را با یاد کیارستمی شروع کرد و گفت: یک وقتی با عباس کیارستمی درباره فیلم‌هایش صحبت می‌کردیم که چقدر به مستند گونه بودن فیلم‌هایش علاقه دارد و من به او می‌گفتم که تو درباره خودت فیلم می‌سازی، این سینمای مستند است اما چقدر به واقعیت محض مراجعه شده ؟ بنابراین سینمای مستند به گونه‌ای که گروهی فکر می‌کنند واقعیت محض را ثبت می‌کند، نیست. از طرفی سینمای مستند بهانه‌ای برای کارگردان‌های خوبی بوده تا در این قالب فیلم بسازند و حرف‌های خودشان را بزنند. گاهی این نوع برخورد تبدیل به شوخی و مضحکه می‌شود. او در پایان به این نکته اشاره کرد که هرچه سهیلی ساخته از سلامت محض برخوردار است چون خودش سالم، درستکار، فروتن، پرکار و شریف است، چنین هنرمندی در تاریخ معاصر هنر ما خیلی نیست. من همیشه به او غبطه می‌خوردم، به آدمی که کارش را دوست دارد و همیشه در کارهایش آنقدر سماجت دارد. او بعد از انقلاب اولین کسی بود که از منی که به عمد قرار بود فراموش شوم، دعوت به همکاری کرد. این نشانه روح پویا و جست‌وجوگر اوست. او آقا و متین است و لبخندی دارد که نمی‌توان به دعوت او، «نه» گفت.
در بخش پایانی این مراسم نیز حمید سهیلی و همسرش به روی صحنه آمدند و مورد تشویق حاضران قرار گرفتند. سهیلی علیرغم بیماری و وضعیت نامساعدی که این روزها دارد، در جملاتی کوتاه گفت: از لطف و حضور شما ممنونم، وقتی به گذشته کاری نگاه می‌کنم، تعدادی از مثال‌هایی که گفته شد برایم زنده شد و باز هم ممنونم از حضور همه شما.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.