پنج‌شنبه، ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left اقتصاد mdi-chevron-left سبقت میزان مصرف از تولید گاز بازگشت

سبقت میزان مصرف از تولید گاز

کارشناس انرژی با بیان اینکه میزان مصرف گاز در ۱۰ سال اخیر از رشد تولید آن پیشی گرفته است، گفت: اگر دنبال مدیریت مصرف نباشیم با روند رشد آن در سال‌های آینده با ۳۰۰ میلیون متر مکعب ناترازی گاز، مواجه خواهیم شد؛ بنابراین باید به سمت افزایش بهره‌وری و بهینه سازی مصرف حرکت کنیم.
دانلود

به گزارش گروه اقتصادی ایران آنلاین محمدصادق مهرجو با اشاره به روند مصرف انرژی در کشور، اظهار داشت: از سال‌های گذشته تا کنون وابستگی زیادی به انرژی‌های فسیلی مثل گاز، نفت، بنزین و گازوئیل داریم. از نیمه دوم دهه ۷۰ با گسترش شبکه گازرسانی و با توجیه بسط رفاه و عدالت اجتماعی اقدام به توسعه شبکه گاز کشور کردیم که با شروع توسعه پارس جنوبی، گازرسانی به شهرها، کلانشهرها و شهرهای کوچک شتاب گرفت.

وی با اشاره به عقب‌ماندگی تولید نسبت به مصرف، افزود: در ۱۱ سال اخیر و از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۱ سالیانه ۴.۸ درصد رشد مصرف گاز داشتیم در حالی که رشد تولید گاز، ۳.۸ درصد در یال بوده؛ لذا سالانه یک درصد تولید از مصرف عقب ماند.

کارشناس انرژی گفت: گاز برای ما یک کالای مصرفی محسوب نمی‌شود، بلکه استراتژیک بوده و در آینده نیز نقش مهم‌تری خواهد داشت، زیرا نیروگاه‌ها، صنایع، شهرک‌های صنعتی، پتروشیمی‌ها نیازمند گاز هستند و علاوه بر ان در موقعیتی قرار داریم که می‌توانیم تبدیل به هاب گازی منطقه شویم.

مصرف ۴۰ درصد گاز کشور در بخش خانگی و صنایع غیرعمده

مهرجو با بیان اینکه ۴۰ درصد گاز کشور در بخش خانگی و صنایع غیرعمده مصرف می‌شود، بیان کرد: ۳۰ درصد از گاز مصرفی کشور مربوط به پتروشیمی، صادرات و صنایع عمده است و ۳۰ درصد به نیروگاه‌ها اختصاص پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: البته از گاز به عنوان فشار افزا و برای حفظ فشار در میادین نفتی استفاده می‌کنیم، چنانچه اگر به میادین نفتی گاز تزریق نشود، مقدار زیادی از تولید نفت را از دست می‌دهیم و باعث کاهش درآمدهای نفتی خواهد شد؛ بنابراین تقریبا به یک میلیارد و ۳۸ میلیون متر مکعب گاز سبک نیاز داریم.

ضریب نفوذ گاز به ۱۰۰ در صد می‌رسد

این کارشناس تصریح کرد: ضریب نفوذ گاز در کشور از سال ۹۶ تا کنون به بالای ۹۸ درصد رسیده و با گازرسانی به سیستان و بلوچستان به ۱۰۰ درصد می‌رسد که باعث شده کشور به یک حامل انرژِی ارزان وابسته شود.

مهرجو به ضریب نفوذ گاز در مصارف ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: روسیه اولین دارنده گاز دنیا و دومین تولیدکننده و ایران چهارمین تولیدکننده و دومین دارنده منابع گازی جهان است. ضریب نفوذ خانگی گاز در روسیه حدود ۵۰ درصد است اما در ایران بالای ۹۰ درصد می‌رسد.

وی با اشاره به بهره‌وری در تولید گاز کشور، تاکید کرد: ما در صنعت نفت یک گاز غنی داریم و از چاه‌های نفت استخراج می‌شود که در اختیار پالایشگاه‌های گازی قرار می‌گیرد و پس از آن تبدیل به گاز سبک شده و به خطوط لوله تزریق خواهد شد؛ در این انتقال گازهای همراه سوزانده می‌شود و برای جلوگیری از این گاز سوزی باید، سیستم‌های فرآورشی گاز را تقویت کنیم تا از این مسیر گاز کمتری را سوزد و آن گاز برای تزریق گاز به میادین نفتیو یاد در صنایع و صادرات استفاده کنیم.

معادل تولید یک فاز پارس جنوبی، گاز فلر می‌سوزانیم

کارشناس حوزه انرژی با اشاره به میزان گاز سوزی در سال گذشته، اظهار داشت: در سال گذشته، ۹۳۶ میلیون متر مکعب تولید گاز غنی داشتیم که ۸۷۰ میلیون متر مکعب گاز تحویل شبکه گازی کشور شد، یعنی ۶۶ میلیون متر مکعب گاز را هنگام فراورش (گاز فلر) سوزاندیم.

مهرجو گفت: دو فاز پارس جنوبی ۵۶ میلیون مترمکعب گاز تولید می‌کند که ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد، در صورتی که به صورت یکجا، ۶۵ میلیون متر مکعب گاز را سوزاندیم. امسال نیز تا پایان آذر ماه ۹۳۰ میلیون متر مکعب گاز استحصال کردیم که حدود ۸۵۰ میلیون متر مکعب گاز به شبکه منتقل شد که اختلاف ۷۰ میلیون متر مکعبی وجود دارد.

لزوم شکل‌گیری معاونت انرژی

وی با اشاره به نحوه قیمت‌گذاری گاز گفت: قیمت‌گذاری گاز برخلاف نفت خام کاملاً منطقه‌ای است، در صورتی که بازار داخلی کشور، تابع قیمت‌های جهانی نیست. چنانچه گاز را به نیروگاه‌ها هر متر مکعب ۱۰۰ تومان بدهیم و به مصرف کنندگان خانگی متر مکعبی ۱۴۰ تومان اختصاص پیدا می‌کند که این ارزان بودن دلیلی است که در کشور به سمت تنوع بخشی به سبد سوختی حرکت نکردیم.

این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به لزوم شکل‌گیری معاونت انرژی ذیل ریاست‌جمهوری، بیان کرد: این معاونت باید با سیاست گذاری‌های کلان بتواند در وزارتخانه‌های مربوطه سیاست‌های خود را اتخاذ کند؛ در صورت که می‌توان پروژه‌های بهینه‌سازی را به سرانجام رساند.

مهرجو گفت: اگر دنبال مدیریت مصرف و بهینه‌سازی نباشیم و جلوی رشد مصرف را نگیریم، با توجه به ۳۰۰ میلیون متر مکعب ناترازی گاز، دچار بحران خواهیم شد؛ لذا باید با اعمال سیاست‌های جدید در حوزه صنایع گازی از جمله پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌های داشته باشیم. همچنین مباحثی نظیر تعرفه‌گذاری پلکانی، جمع‌آوری گازهای همراه، توجه به بهینه‌سازی و دوری از سیاسی‌کار را نیز مورد توجه قرار بگیرد.

انتهای پیام/

mdi-tag ایران آنلاین mdi-tag افزایش مصرف گاز mdi-tag تولید گاز mdi-tag مصرف انرژی mdi-tag محمدصادق مهرجو
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

قیمت سکه وارد کانال ۳۸ میلیون تومان شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۲۹

متقی نیا سرپرست بانک کشاورزی شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۱۷

کاهش ۱٫۱ درصدی نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۰۳

برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با حضور ۳ هزار تاجر خارجی

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۵:۳۹
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
47812
mdi-shape سرویس
اقتصاد
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۲:۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های اقتصاد آرشیو

قیمت سکه وارد کانال ۳۸ میلیون تومان شد

متقی نیا سرپرست بانک کشاورزی شد

کاهش ۱٫۱ درصدی نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته

برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با حضور ۳ هزار تاجر خارجی

تشکیل ستاد مدیریت سیلاب در وزارت نیرو

توسعه میادین نفتی و ثروت‌آفرینی سالانه ۱۵ میلیارد دلار

قیمت گوشت در بهار ۱۴۰۳ بهبور می‌یابد

هجوم سیلاب به غرب ایران پیش‌بینی می‌شود

شاخص بورس ۱۲۰۰۰ واحد رشد کرد

نرخ حق‌الوکاله بانک پارسیان در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

کاهش درآمد نفتی روسیه

بازرس کل از شرکت توزیع برق تهران بزرگ سرزده بازدید کرد

قاچاق پوشاک زیرپوست شهر به حیات خود ادامه می‌دهد

مشکل حقوق پایان سال معلمان با مجوز سران قوا حل می‌شود

ثبات قیمت دلار در معاملات مرکز مبادله

قیمت بیت‌کوین سقوط کرد

جزئیات حراج امروز سکه طلا در مرکز مبادله اعلام شد

بارش گسترده باران و برف در ۱۴ استان کشور

رشد شاخص توسعه انسانی پس از ۴ سال

راه‌اندازی دو خط جدید دریایی به عراق و کویت در نوروز

حرکت رو به رشد اقتصاد نفتی و غیرنفتی در ۹ ماه

نرخ جدید حق بیمه شخص ثالث برای سال ۱۴۰۳ مشخص شد

۴۷۷٫۳ میلیون دلار حواله ارزی در سامانه نیما عرضه شد

معامله ۱۵۰ کیلو شمش طلا در مرکز مبادله ایران

۱۳ میلیارد دلار قرارداد نفتی امضا می‌شود

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو