در شهرها دو موجودیت اتفاق می‌افتد؛ زندگی انسانی و وجود خودرو که در این تناسبات نباید یکی را فدای دیگری کرد. اما در شهرستان کرج این تناسب وجود ندارد.

Image result for ‫مشکلات عابر پیاده در کرج‬‎

امنیت فیزیکی و روانی عابر پیاده

در حالی که در بزرگراه‌ها پلیس دنبال کاهش سرعت است، در شهر کرج افزایش سرعت مورد نظر قرار گرفته و برای عابر پیاده، امنیت فیزیکی و روانی وجود ندارد؛ به‌گونه‌ای که به‌گفته عضو شورای شهر کرج، شهر برای عبور و مرور عابر پیاده امن نیست و در اولویت برنامه‌ریزی‌های مدیران شهری سرعت با وسیله نقلیه قرار دارد و آنچه فراموش شده است، عابران پیاده‌اند.

اولویت را از پیاده گرفته و به سواره بخشیده‌اند

«صمد طلوعی» کارشناس ارشد برنامه‌ریزی حمل و نقل اظهار داشت: با توجه به زیرساخت‌هایی که از قبل در شهر کرج وجود داشته، خیابان‌های شهر در زمینه عبور و مرور ایمن عابران پیاده بسیار ضعیف است. در حالی که در بیشتر کشورها اولویت با پیاده است، متأسفانه در کرج بسیاری از معابر کم عرض اولویت را از پیاده گرفته و به سواره بخشیده است. پیاده رو‌ها برای افراد مسن و کودکان و معلولان طراحی نشده و حمل‌و‌نقل با دوچرخه یا پیاده در سطح شهر، طراحی نشده است.

عضو سازمان نظام مهندسی استان البرز افزود: پله‌های برقی به‌کار رفته در جاهای مناسبی مکان‌یابی نشده و تردد عابران به سختی انجام می‌گیرد. دوربرگردان‌ها درست جانمایی نشده و با ایجاد گره ترافیکی، موجب افزایش ترافیک و طولانی شدن مسیر می‌شود. در حالی که یک دوربرگردان ساده می‌تواند ترافیک را روان و حجم ترافیک را کاهش دهد. همچنین احداث پل‌های غیرقابل استفاده و کارشناسی نشده، تردد عابران و خودروها را با چالش جدی روبه‌رو کرده است. پله‌های برقی اصلاً کار نمی‌کنند و فرافکنی‌ها موجب سردرگمی مردم شده است.

طلوعی به نبود امکان تردد عابر پیاده در کرج اشاره کرد و گفت: در بحث گردش خودروها و افزایش سرعت، باید اولویت تردد با عابر پیاده باشد و در بستن برخی معابر برای آن جایگزین مناسب در نظر گرفته شود. نباید عابر پیاده، با نرده کشی در استفاده از عرض خیابان محروم شود چرا که بسیار دیده شده با محدودیت فضای تردد، عبور پرخطرعابر از روی نرده اتفاق می‌افتد.

وی افزود: یکی از شهرهای پرتصادف در زمینه عابر پیاده هستیم که نشانگر این است تصمیم گیری‌های ترافیکی شهر کرج با ضعف روبه‌روست و در اولویت برنامه‌ریزی‌ها نبوده است.

طلوعی با اشاره به اینکه در حال حاضر بحث پیاده رو در مهرشهر طراحی و اجرا می‌شود، گفت: مهرشهر کرج یکی از بهترین مناطق با رعایت استاندارد است.

Related image

استان البرز؛ رتبه یکم کشور در مرگ عابر پیاده

 سرهنگ «غلامعلی شرق» رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان البرز نیز اعلام کرد: با وجود تلاش‌های صورت گرفته، متأسفانه در بحث «تصادفات منجر به فوت عابران پیاده»، استان رتبه یکم کشور را داراست. در سال گذشته در معابر درون شهری استان البرز، 93 نفر بر اثر تصادف جان باختند که 6.74 درصد از این تعداد مربوط به عابران پیاده، یک نفر دوچرخه سوار و 12 نفر نیز موتورسیکلت سوار است.

وی افزود: سال 98 اولویت پلیس راهور، آرام‌سازی ترافیک با ایمن‌سازی عابر پیاده است و امیدواریم رانندگان دقت داشته باشند که در هنگام رانندگی در معابر شهری با توجه به جلو و کنترل سرعت از بروز حوادث ناخوشایند بپرهیزند. در برخورد خودرو با سرعت 50 کیلومتر بر ساعت، احتمال فوت عابر پیاده کم است. اما حتی وقتی سرعت به 60 یا 70 کیلومتر بر ساعت می‌رسد، جان یک رهگذر به خطر می‌افتد.

سرهنگ شرق با اشاره به مناطق پرخطر برای عابران پیاده، گفت: هر چند فراوانی تصادفات، نقطه‌ای نیست و پراکندگی دارد، اما تصادفات مرگبار بیشتر در خیابان‌های اصلی، بلوارها و مناطقی اتفاق می‌افتد که عرض معبر بیشتر است.

وی از عابران پیاده درخواست کرد، تا به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام گذاشته و با عبور از خطوط عابر پیاده و پل‌های سطح شهر، از حادثه پرهیز کنند.

فراموش شده؛ عابران پیاده‌اند

«رحیم خستو» سخنگوی شورای شهر کرج هم با انتقاد به بی‌توجهی به حقوق عابران پیاده، گفت: وضعیت شهرها به‌گونه‌ای است که عملاً در خدمت سواره رو است؛ ظاهراً درون شهر، سرعت با وسیله نقلیه در اولویت برنامه‌ریزی‌های مدیران شهری قرار دارد و آنچه فراموش شده، عابران پیاده‌اند.

وی افزود: به‌کارگیری کفپوش‌های نامناسب و لغزنده در پیاده روها و خیابان‌ها، وجود تیر برق یا تابلو اعلانات در مسیر حرکت ویژه نابینایان، اشغال پیاده رو توسط صنوف یا دستفروشان، تأخیر و عدم هماهنگی دستگاه‌های خدمات رسان در بازگشت پیاده رو به شکل اولیه، قطع شدن مداوم پیاده روها و کندروها توسط دندان موشی و تبدیل آنها به پارکینگ، جزو تخلفات آشکار است که در بحث حقوق عابر پیاده به آن اشاره شده است.

عضو شورای شهر کرج اشاره کرد: پلیس راهور برای کاهش سوانح رانندگی با نرده کشی وسط بلوارها مشکلات بیشتری برای عابر پیاده فراهم می‌کند. این در شرایطی است که پل‌های مکانیزه، نیمی از سال خراب است. همچنین طی کردن مسیر طولانی برای رسیدن به پل عابر پیاده برای زنان باردار، کودکان، معلولان و سالمندان امن نیست.

وی با اشاره به غیر مهندسی بودن محل خطوط عابر پیاده، افزود: خطوط عابر پیاده مناسب که آغاز و انجام آن ایمن یا محل عبور باشد، کمتر دیده می‌شود. بسیاری از خطوط عابر پیاده به جوی وصل می‌شود یا انتهایش بسته است و هم سطح‌سازی بین خطوط عابر پیاده با جدول‌ها و بلوارها مغفول مانده است. در مناطقی از شهر که با ارتفاع سطح یا شیب روبه‌رو هستیم، پیاده روها از ارتفاع سطح برخوردار است و شهرداری باید در این مورد در صدور پایان کار دقت کند.

 

Image result for ‫مشکلات عابر پیاده در کرج‬‎

بیشتر بخوانید

http://چرا پل‌های عابر پیاده‌ کرج بلا استفاده هستند؟ - ایران آنلاین

http://لکه ای به نام حاشیه نشینی در کلانشهرها - ایران آنلاین

کلمات کلیدی

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.