اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • یکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۹

پنج خواسته اصلی مخاطبان از رسانه ها را بشناسید

پنج خواسته اصلی مخاطبان از رسانه ها را بشناسید
میثم لطفی خبرنگار

انجمن جهانی روزنامه‌ها و نشریات خبری» بر اساس آخرین استانداردهای خود در قرن بیست‌ویکم پنج خواسته اصلی مخاطبان از رسانه‌ها را مطرح کرد و توضیح داد همه مردم باید این نکات را در رسانه‌ خود مورد توجه قرار دهند تا آن را به عنوان کانال رسمی نشر خبر قبول کنند.

ایران آنلاین / سواد رسانه‌ای یکی از مهم‌ترین رویکردهای آموزشی در قرن بیست‌ویکم محسوب می شود و چارچوب مشخص برای دسترسی، تحلیل، ارزیابی، مشارکت و ... با اخبار را فراهم می‌کند تا عموم مردم بدون داشتن دانش تخصصی بتوانند صحت مطالب منتشر شده را در رسانه‌های سنتی و مدرن تشخیص دهند. سواد رسانه‌ای در اصل درک نقش رسانه‌ها در جامعه و کسب مهارت‌های ضروری برای شهروندان است تا محتوای درست و غلط را تشخیص دهند و یکی از نخستین گام‌ها این است که مردم بدانند از رسانه مورد نظر خود چه چیزی را باید طلب کنند.

«انجمن جهانی روزنامه‌ها و نشریات خبری» بر اساس آخرین استانداردهای خود در قرن بیست‌ویکم پنج خواسته اصلی مخاطبان از رسانه‌ها را مطرح کرد و توضیح داد همه مردم باید این نکات را در رسانه‌ خود مورد توجه قرار دهند تا آن را به عنوان کانال رسمی نشر خبر قبول کنند. نخستین نکته‌ای که در این زمینه توصیه شده است تا مخاطبان به آن توجه کنند «محتوا» است. یک رسانه باید محتوایی که در آن زمینه فعالیت می‌کند را به طور کامل پوشش دهد و اگر مخاطب مجبور شود محتوای مورد نظر را از دیگر کانال‌های خبری دریافت کند، بهتر است آن رسانه کنار گذاشته شود. نکته دوم «ماهیت» رسانه است. بر این اساس گفته می‌شود با وجود روی کار آمدن ابزارهای نوین رسانه‌ای مردم همچنان به کانال‌های سنتی از جمله تلویزیون و روزنامه اعتماد دارند و بنابراین باید درستی و نادرستی ماهیت ابزارهای رسانه‌ای را مورد توجه قرار دهند.

سومین نکته که توجه به آن ضروری به نظر می‌رسد «ارتباط تعاملی» میان رسانه و مخاطب است و مردم باید رسانه‌ای را برگزینند که از طریق شبکه‌های اجتماعی یا دیگر روش‌ها با رسانه مربوطه ارتباط مستقیم داشته باشند. نکته بعدی در این زمینه «هزینه کمتر» است و با رقابتی‌تر شدن این عرصه، مخاطبان باید برای دریافت اخبار و اطلاعات خود کمترین هزینه را پرداخت کنند. آخرین نکته توصیه شده «شفافیت» اخبار است و رسانه نباید به خاطر محدودیت‌های سیاسی یا درآمدهای تبلیغاتی محتوای نادرست یا جعلی در اختیار کاربر بگذارد. مخاطبان با توجه به این 5 نکته می‌توانند رسانه بهتری را برای خود انتخاب کنند.

 

کپی