چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left جامعه mdi-chevron-left گفتمان معیوب مطالبه‌گری بازگشت

«ایران» گزارش می دهد؛ چگونه مطالبه‌گری کنیم که به نتیجه برسد؟

گفتمان معیوب مطالبه‌گری

آیا ما ایرانی‌ها مردمان مطالبه‌گری هستیم؟ اگر پاسختان به این سؤال مثبت است، اساساً این مطالبه‌گری را در چه حوزه‌هایی تعریف می‌کنید؟ کارشناسان اجتماعی معتقدند که مطالبه‌گر بودن از ویژگی‌های بارز یک جامعه پویا و زنده است. در مقابل، اما برخی بر این باورند که مطالبه‌گری اگر به‌درستی هدایت نشده و به‌درستی به آن پاسخ داده نشود، هرج و مرج و بی‌نظمی نتیجه هر نوع مطالبه‌ای خواهد بود!
دانلود

روزنامه ایران: ​​​​​سؤال این است چگونه باید این مطالبه‌گری را به سمت درست هدایت کنیم و برای اینکه به نتیجه مطلوب برسیم، مطالبات ما باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ با این توصیف آیا می‌توان به هر نوع خواسته‌ای در هر حوزه‌ای از فرهنگی گرفته تا سیاسی و اجتماعی و معیشتی، مطالبه گفت؟ یکی از مهم‌ترین نقدهای عرصه مطالبه‌گری، زبان گوینده‌ای است که برای رسیدن منظورش به مخاطب تلاش می‌کند تا از تأثیرگذارترین روش‌ها استفاده کند، اما مسأله اینجاست، خیلی‌ از ما به عنوان مطالبه‌گر بویژه در حوزه‌های بزرگ‌تر و عمومی‌تر نمی‌دانیم از چه زبانی و به چه طریقی عمل کنیم. اینکه چرا در نهاد خانواده، مدرسه، دانشگاه و رسانه به این نیاز اساسی پرداخته نشده از خلأهای جدی است که باید به آن پاسخ داده شود.

مطالبه تخصصی می‌خواهیم نه عمومی!
میثم مهدیار، پژوهشگر و استاد دانشگاه می‌گوید یکی از نیازهای ما در فرهنگ مطالبه‌گری این است که مطالبه تخصصی داشته باشیم. چون برخی از مطالبات واقعی نیست و براساس شایعاتی بوجود آمده که در فضای رسانه‌ای مطرح شده است و هنوز صحت و سقم آن مشخص نیست. متأسفانه ما به ندرت با مطالبه تخصصی برخورد می‌کنیم.

اما این مطالبه تخصصی به چه معنا است و اساساً چرا باید مطالبات به شکل تخصصی مطرح شود و آیا این منافاتی با طرح مطالبات عمومی ندارد؟
مهدیار در پاسخ به این سؤالات می‌گوید: «تخصصی به این معنا است که ما دقیقاً بدانیم از چه کسی و یا چه نهادی مطالبه کنیم و به جای معلول‌ها به سراغ علت‌ها برویم و برای حل علت‌ها مطالبه کنیم تا اینکه درگیر معلول‌ها باشیم. موضوع مهم شکل‌گیری فرهنگ مطالبه‌گری است. فرهنگ مطالبه‌گری ما نسبت به مشکلات نحیف است و هنوز قوی نشده. مثلاً یک تغییر و تحولی در بودجه کشور رخ می‌دهد که بر میزان دریافتی گروهی از بازنشستگان تأثیر می‌گذارد. خب تعدادی هم متضرر می‌شوند. اما به جای اینکه نوک پیکان مطالبه‌گری به سمت نهاد تصمیم‌گیر برود، به سمت مسئولانی نشانه می‌رود که سهم و نقشی در این تصمیم‌گیری ندارند درحالیکه باید از نهاد دیگری این مطالبات پیگیری شود.»

او با بیان اینکه با توجه به شرایط تاریخی، تلاطم‌ها و تحولات فرهنگی که جامعه ایران با آن همواره روبه‌رو بوده است، مطالبه‌گر بودن طبیعی است، می‌گوید: «ما همه مطالبه‌گر هستیم، اما اینکه تا چه اندازه به اهداف خود می‌رسیم هم مهم است. به‌هرحال یک مطالبه عمومی مطرح است اما باید در دل این مطالبه عمومی، یک مطالبه تخصصی هم جریان داشته باشد. آنچه بیشتر دیده می‌شود، مطالبات پراکنده‌ای است که در میدان‌های اجتماعی مطرح می‌شود. از اینکه دقیقاً چه چیزی می‌خواهیم و چگونه باید بخواهیم و البته چقدر امکان برآورده شدن آن وجود دارد هم اطلاع زیادی نداریم.»

مهدیار درباره اینکه چطور می‌توان این مطالبه تخصصی را در جامعه بوجود آورد هم اینطور توضیح می‌دهد: «مطالبه تخصصی نیازمند مراکز و اندیشکده‌های راهبردی است تا اندیشمندان آن طرح مسأله کنند. هم‌اکنون بین نیازهای مردم با زبان سیاست‌های روزمره فاصله وجود دارد و ما دارای اندیشکده‌های قوی نیستیم. پس مطالبات هم به مطالبات کور تبدیل شده و معمولاً به نتیجه نمی‌رسند و روی هم انباشت می‌شوند. بنابراین برای اینکه بخواهیم مطالبات ما به نتیجه برسد، باید این اندیشکده‌های راهبردی تقویت شود.»

مطالبه‌گری متوازن چیست؟
مطالبه‌گری در هر حوزه‌ای اساساً یک کنش مثبت محسوب می‌شود. این را حسین شهرستانی، معاون پژوهشی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی به «ایران» می‌گوید: «ما درجامعه‌ای زندگی می‌کنیم که گرایش‌های مختلف سیاسی و قومی و فرهنگی وجود دارد، بنابراین هم مسائل متفاوت و هم موضوعات مشترک با سطح مطالبه‌گری متفاوت دارند. مهم این است که امکان طرح مسائل از زبان هر یک از این گرایش‌ها و طیف‌ها وجود داشته باشد. بنابراین برای طرح مطالبه باید ابزارهای کارآمدی هم وجود داشته باشند تا بتوانند به عنوان میانجی‌های اجتماعی، صدای مطالبات را به گوش مخاطبان برسانند. این واسطه در واقع کار همان نهادهای مطالبه‌گری را انجام می‌دهند که به نمایندگی از هر یک از این اقشار و گروه‌ها در ابتدا مسائل را تفسیر و روایت کرده و سپس منتقل می‌کنند.»

اما آیا ما هم‌اکنون نهادهای واسط و میانجی‌گرهای اجتماعی داریم؟ شهرستانی می‌گوید که نمی‌توان به‌طور مطلق جواب منفی داد. چراکه گروه‌های مطالبه‌گر مثل نخبگان فرهنگی و عدالتخواه وجود دارد، اما در ساختار حاکمیت هم ما به میانجی‌های اجتماعی نیاز داریم تا مطالبات عمومی را در داخل حاکمیت دنبال کنند. خب این در حال حاضر محدود است. از طرفی باید نهادهای واسط میان حاکمیت و مردم هم وجود داشته باشند مثل هنرمندان، اساتید دانشگاه، روحانیون و احزاب سیاسی تا نمایندگی سیاسی و اجتماعی مردم را برعهده بگیرند. الان این وظیفه بیشتر بر دوش سلبریتی‌ها است، اما با توجه به گستردگی خواسته‌ها و مطالبات مردم باید نهادهای میانجی هم متنوع باشند و نباید این بار به شکل نامتوازن تقسیم شود. البته در یک دهه اخیر گروه‌های مطالبه‌گر در قالب‌های مختلف شکل گرفته‌اند و در شبکه‌های اجتماعی هم ایفای نقش می‌کنند و حتی پیگیر مطالبات و پرونده‌های اجتماعی، محیط زیستی و سیاسی هم هستند، اما کارکرد اغلب‌شان شبیه انتشار یک خبر یا در سطح یک افشاگری در فضای عمومی است، چون به نظر می‌رسد که «رسانه زده» شده است. یعنی صرفاً به یک کنش رسانه‌ای تقلیل پیدا می‌کند، درحالیکه نهادهای واسط یا همان میانجی‌های اجتماعی باید به شکل حرفه‌ای، ساختارمند و علمی مطالبات گروه‌های هدف را جلو ببرند و نتیجه‌محور باشند. نکته مهم اینجا است که قدرت چانه‌زنی و تعامل هم با نهادهای قدرت داشته باشند و صرفاً پیگیری‌های‌شان در حد صدور یک بیانیه نباشد. البته از طرفی باید فضایی هم برای فعالیت آزادانه نهادهای قدرت ایجاد شود.
شهرستانی درباره زبان مطالبه‌گری هم می‌گوید: «این یک تعامل دوطرفه است. یعنی همان قدر که به یک زبان روشن، صریح و غیر رادیکالی نیاز است، از آن طرف به یک گوش شنوا و نتیجه‌بخش هم نیاز است و برای این منظور باید زبان مطالبه‌گری از سوی هر دو طرف به رسمیت شناخته شود.»

انتهای پیام/

حمیده امینی فردخبرنگار
mdi-tag مطالبه‌گری mdi-tag مطالبه تخصصی
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

ربودن دختر ۱۱ساله توسط اراذل و اوباش در تهران

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۳:۳۰

هشدار وقوع سیلاب در تهران

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۳:۰۰

انجام ثبت سفارش واردات «۲۸۰۰ تاکسی برقی» بستیون، دانگ‌فنگ و لونا

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۴:۵۵

ساعت کار کشیک سال نو پزشکی قانونی استان تهران اعلام شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۳:۰۱
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
3513
mdi-shape سرویس
جامعه
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۲:۰۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های جامعه آرشیو

ربودن دختر ۱۱ساله توسط اراذل و اوباش در تهران

هشدار وقوع سیلاب در تهران

انجام ثبت سفارش واردات «۲۸۰۰ تاکسی برقی» بستیون، دانگ‌فنگ و لونا

ساعت کار کشیک سال نو پزشکی قانونی استان تهران اعلام شد

۲۲۰ مدرسه و ۲۵ خانه بهداشت در مناطق محروم جنوب ایران ساخته شد

اجرای برنامه تمرکز بر سلامت تا ۲ سالگی کودک از سال آینده

ابلاغ برای ۸۵۰ نفر از پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری صادر شد

سفر به شهر داستان‌های عاشقانه و تاریخی در نوروز

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران رفتنی شد!

ساماندهی معتادان متجاهر اولویت شهرداری تهران نیست

برنامه‌ای برای تغییر طرح ترافیک سال آینده پایتخت نداریم

۷۷ نفر زندانی بدهکار به کمک نیکوکاران آزاد شدند

بخشش محکوم به مرگ در آستانه سال نو

رفتارهای ترافیکی بی‌ملاحظه در ایجاد ترافیک‌های آخر سال

خیز مغول‌ها برای ثبت نوروز

بازگشت رنگ به شهر همزمان با بهار

استفاده از ۲۲۰۰ تیم بازرسی برای نظارت بر مراکز درمانی

آغاز ثبت‌نام نوبت دوم کنکور از ۷ فروردین

نرخ دیه به ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسید

ایمن به مسافرت نوروزی برویم

آماده باش هلال احمر برای بارش شدید باران در برخی استانها

تولید آمار دقیق و به روز در مرکز رصد جمعیت کشور

اهمیت مدیریت حمل و نقل عمومی در روزهای منتهی به سال

نوروز؛ بهترین زمان سفر به پایتخت گردشگری آسیا

۵۰۰۰ نفر در تصادفات نوروز ۵ سال اخیر جان خود را از دست دادند

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو