جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left اقتصاد mdi-chevron-left وعده بانک مرکزی در مورد کاهش تورم محقق می‌شود بازگشت

وعده بانک مرکزی در مورد کاهش تورم محقق می‌شود

دانلود

به گزارش ایران آنلاین، کارشناس اقتصادی با اشاره به اجرای سیاست تثبیت اقتصادی توسط بانک مرکزی، گفت: بازار ارز در سه ماه گذشته به ثبات رسیده و آرامشی در این بازار حاکم است، همچنین نقدینگی و اضافه برداشت بانک‌ها کنترل شده است؛ بنابراین تورم در سال جاری روند کاهشی خواهد داشت و وعده بانک مرکزی در مورد تورم محقق خواهد شد.

«وحید شقاقی شهری» اظهار داشت: سیاست محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی تثبیت اقتصادی است و هدف وی این است که با این سیاست هم تورم را کنترل کند و هم ثبات در بازار ارز برقرار شود.

وی افزود: در سیاست تثبیت اقتصادی، کنترل تورم و ثبات بازار ارز فراتر از سیاست‌های بانک مرکزی در نظر گرفته‌ شده است، یعنی هم در حوزه بهبود روابط منطقه‌ای (که خروجی آن فعال شدن دیپلماسی اقتصادی کشور است)، در حوزه اختیاراتی که از سران قوا برای نظارت سختگیرانه بر نظام بانکی و شبکه بانکی و انضباط بخشیدن به شبکه بانکی کشور گرفته شد، کنترل مولفه‌هایی که رشد نقدینگی را تشدید می‌کند (همچون تسهیلات تکلیفی و اضافه برداشت بانک‌ها)، کنترل ترازنامه‌ای بانک‌ها و اعمال محدودیت‌ بر بانک‌های پر ریسک و بر بانک‌های بد، مدنظر قرار گرفت.

این کارشناس اقتصادی گفت: حتی در برنامه هفتم توسعه نیز اثرات حضور سیاست تثبیتی قابل مشاهده است و مواردی در لایحه این برنامه گنجانده شد که بین بانک‌های غیرقابل اصلاح، قابل اصلاح و بانک‌های خوب تفکیک لحاظ شده است.

شقاقی شهری بیان کرد: هدف از تفکیک این است که بانک‌هایی که غیرقابل اصلاح و بسیار پر ریسک در مسیر ادغام یا انحلال قرار گیرند.

وی ادامه داد: همچنین هدف این است که برخی از بانک‌های با ریسک بالا که قابل اصلاح هستند با نظارت سخت‌گیرانه شاخصه‌های سلامت بانکی را ارتقا دهند و در مسیر اصلاح قرار گیرند و بانک‌های خوب نیز حمایت شوند تا در مسیر خود فعالیت کنند.

مرکز مبادله ارز و طلای ایران، نیازهای واقعی مردم را پوشش داد/ آرامشی در بازار ارز حاکم شود

این استاد دانشگاه با اشاره به راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا گفت: راه‌انداز مرکز مبادله ارز و طلا مسیری بود که نیازهای واقعی مردم را از بازار آزاد به سمت مرکز مبادله تغییر داد، البته توسعه دیپلماسی فعال منطقه‌ای هم بانک مرکزی را کمک کرد که آرامشی در بازار ارز حاکم شود و انتظارات تورمی را کنترل کند.

شقاقی شهری تصریح کرد: در این بین صادرات نفتی هم رشد قابل توجهی داشته و منابع ارزی را در اختیار بانک مرکزی قرار داده است و با بهبود رشد صادرات نفتی تا حدودی منابع ارزی بانک مرکزی بهبود می‌یابد و فشار را بر بازارساز ارز تخلیه می‌کند.

دست بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز باز است

وی توضیح داد: ۲۰ میلیارد دلار منابع بلوکه شده در عراق، کره جنوبی و دیگر کشورها داریم که با آزادسازی این منابع در عمل دست بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز باز خواهد بود و تامین و تخصیص ارز برای واردات کالای ضروری بهبود می‌یابد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: معتقدم اگر بحث کنترل انتظارات تورمی و راهبرد فعالانه دیپلماسی اقتصادی تداوم یابد و اتفاق خاصی در مباحث تحریمی یا شدت تحریمی رخ ندهد و این روند تداوم یابد قیمت‌ها در بازار غیررسمی بین ۴۸ تا ۵۰ هزار تومان و در بازار رسمی در کانال ۴۰ هزار تومان باقی بماند..

شقاقی شهری گفت: ثبات بازار ارز یکی از مهم‌ترین علل نوسانات قیمتی و تورم است و می‌توان از کانال ثبات بازار ارز کنترل تورم را شاهد باشیم.

وی تاکید کرد: سیاست انضباط بخشی در بانک مرکزی نیز نظمی را بر شبکه بانکی حاکم می‌کند که در کنترل نقدینگی خود را نشان می‌دهد.

کنترل نقدینگی به تدریج اثرات کنترل تورمی را نشان می‌دهد

این کارشناس اضافه کرد: کنترل نقدینگی نیز به تدریج می‌تواند اثرات کنترل تورمی را نشان دهد و هر دوی اینها در مجموع سیاست تثبیت اقتصادی را برای ۱۴۰۲ ایجاد خواهد کرد و وعده تورم کاهشی در کانال ۳۰ درصد که بانک مرکزی داده است را محقق خواهد کرد.

شقاقی شهری افزود: با توجه به ثبات بازار ارز در دو سه ماه اخیر معتقدم تورم امسال در کانال ۳۰ درصد قرار گیرد، همچنین با اجرای سیاست کنترل اضافه برداشت بانک‌ها و مدیریت سختگیرانه‌ای که در بانک‌های بد اعمال شده تورمی ۳۰ درصدی محقق خواهد شد، مگر اینکه اتفاق غیرمنتظره‌ای در نیمه دوم سال رخ دهد، البته شرایط آن وجود ندارد.

روند قیمت نفت باثبات و صعودی است

وی گفت: روند قیمت نفت باثبات و صعودی است و احتمال کاهش انرژی در جهان وجود ندارد و در حوزه سیاست‌ تحریمی نیز احتمال تشدید تحریم‌ها نیز وجود ندارد و در داخل نیز تلاش بانک مرکزی ستودنی و مسیر این بانک، مسیر درستی است و اقدامات خوبی در حال انجام است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه هماهنگی سیاست‌های مالی، بودجه‌ای و تجاری با سیاست‌های پولی و ارزی بسیار مهم است، بیان کرد: امیدواریم بازار سرمایه، بخش تجارت خارجی و سیاست‌های مالیاتی بتواند با سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی هماهنگ شود تا راهبرد تثبیت اقتصادی تداوم یابد.

انتهای پیام/

mdi-tag ارز mdi-tag دلار
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

قیمت سکه وارد کانال ۳۸ میلیون تومان شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۲۹

متقی نیا سرپرست بانک کشاورزی شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۱۷

کاهش ۱٫۱ درصدی نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۰۳

برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با حضور ۳ هزار تاجر خارجی

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۵:۳۹
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
26548
mdi-shape سرویس
اقتصاد
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۲:۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
mdi-update آخرین به‌روز رسانی
۱۵:۰۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-copyright مرجع
ایرنا
mdi-new-box تازه‌های اقتصاد آرشیو

قیمت سکه وارد کانال ۳۸ میلیون تومان شد

متقی نیا سرپرست بانک کشاورزی شد

کاهش ۱٫۱ درصدی نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته

برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با حضور ۳ هزار تاجر خارجی

تشکیل ستاد مدیریت سیلاب در وزارت نیرو

توسعه میادین نفتی و ثروت‌آفرینی سالانه ۱۵ میلیارد دلار

قیمت گوشت در بهار ۱۴۰۳ بهبور می‌یابد

هجوم سیلاب به غرب ایران پیش‌بینی می‌شود

شاخص بورس ۱۲۰۰۰ واحد رشد کرد

نرخ حق‌الوکاله بانک پارسیان در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

کاهش درآمد نفتی روسیه

بازرس کل از شرکت توزیع برق تهران بزرگ سرزده بازدید کرد

قاچاق پوشاک زیرپوست شهر به حیات خود ادامه می‌دهد

مشکل حقوق پایان سال معلمان با مجوز سران قوا حل می‌شود

ثبات قیمت دلار در معاملات مرکز مبادله

قیمت بیت‌کوین سقوط کرد

جزئیات حراج امروز سکه طلا در مرکز مبادله اعلام شد

بارش گسترده باران و برف در ۱۴ استان کشور

رشد شاخص توسعه انسانی پس از ۴ سال

راه‌اندازی دو خط جدید دریایی به عراق و کویت در نوروز

حرکت رو به رشد اقتصاد نفتی و غیرنفتی در ۹ ماه

نرخ جدید حق بیمه شخص ثالث برای سال ۱۴۰۳ مشخص شد

۴۷۷٫۳ میلیون دلار حواله ارزی در سامانه نیما عرضه شد

معامله ۱۵۰ کیلو شمش طلا در مرکز مبادله ایران

۱۳ میلیارد دلار قرارداد نفتی امضا می‌شود

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو