شنبه، ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left اقتصاد mdi-chevron-left رشد ۵درصدی سود خالص پلیمری‌های بورسی بازگشت

رشد ۵درصدی سود خالص پلیمری‌های بورسی

دانلود

روزنامه ایران: بررسی اسناد منتشرشده در سایت کدال نشان می‌دهد شرکت‌های پلیمرساز بورسی توانسته‌اند در بهار سال‌جاری سودسازی خود را به حدود 18هزار و 240میلیارد تومان افزایش دهند که در مقایسه با سال مالی گذشته حدود 5درصد افزایش را نشان می‌دهد.
محصولات پلیمری یکی از پـــــرکاربـــرد‌تـــرین محصولات پتروشیمی دنیاست که توسعه و تکمیل زنجیره‌های تولید صنایع پایین‌دستی در این صنعت می‌تواند ارزش افزوده تولیدات ایرانی را به‌طور قابل توجهی افزایش دهد.
از این رو روند ایجاد و توسعه شرکت‌های پتروشیمی در سال‌های اخیر سرعت بیشتری گرفته است، به‌ نحوی که توجه به صنایع پتروشیمی یکی از ابزارهای کشورهای نفت‌خیز برای استفاده از ارزش افزوده فرآورده‌های استحصالی از مواد نفتی قلمداد می‌شود. مواد اولیه ارزان و فراوان، ارزش افزوده بالا، ایجاد اشتغال و تأمین نیازهای داخلی کشور از جمله مزایای صنعت پتروشیمی در ایران به شمار می‌رود.
به‌طور کلی صنعت پتروشیمی به بخش‌های بالا دستی، بنیادی، واسطه‌ای، نهایی و پایین‌دستی قابل تقسیم است. سرمایه‌بری بالا و اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم نسبت به سایر سرمایه‌گذاری‌ها ازجمله ویژگی‌های اصلی این صنعت به‌ شمار می‌رود.
صنایع پتروشیمی ایران برحسب نوع محصولی که تولید می‌کنند از دو نوع خوراک گازی و مایع استفاده می‌کنند. واحدهایی که اتیلن، پروپیلن و در ادامه زنجیره تولید انواع پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن محصول اصلی آنها به شمار می‌رود عمدتاً گاز اتان و فرآورده‌های نفتی مایع (نفتا، پروپان، بوتان، رافینیت و...) را به‌عنوان مواد اولیه مصرف می‌کنند، مواد اولیه مذکور در شرکت‌های پالایشی تولید می‌شود اما واحدهایی که محصول اصلی آنها متانول، آمونیاک و اوره است، بیشتر از گاز متان استفاده می‌کنند. خوراک‌های مصرفی برای تولید اتیلن در مناطق مختلف دنیا بسیار متنوع است. تقریباً 80درصد اتیلن تولیدی در جهان از نفتا و مایعات سنگین‌تر تولید می‌شود.
قیمت نفت و تغییرات ارز از جمله عوامل تأثیر‌گذار بر هزینه پلیمریها
یکی از مشکلات مهم شرکت‌های پتروشیمی با خوراک مایع و شرکت‌های تولید کننده مواد پلیمری این است که همواره نرخ مواد اولیه مورد نیاز آنها تحت تأثیر قیمت نفت خام بوده است در حالی که قیمت خوراک شرکت‌های پتروشیمی استفاده‌کننده از گاز، معمولاً در طول سال ثابت است. همچنین به دلیل اثر مستقیم نرخ تسعیر ارز بر قیمت مواد اولیه مستقیم شرکت، نوسانات نرخ ارز عاملی با تأثیر‌گذاری بالا محسوب می‌شود.
سود بهاره پلیمری‌های بورسی از 18 همت بالاتر رفت
پس از تأخیر یک‌ماهه، صورت‌های مالی پتروشیمی شازند اراک (نماد شاراک) نیز روی سایت کدال قرار گرفت تا کارنامه عملکرد پتروشیمی‌های تولید کننده محصولات پلیمری در بازار سهام تکمیل شود.
پتیروشیمی اراک که چندی پیش مدیرجوان آن، افزایش میزان تولید و سودسازی را برای سهامداران پیش نوید داده بود، در سه‌ماهه ابتدایی 1402 نتوانست عملکرد قابل‌قبولی را از خود نشان دهد و سود‌سازی آن در همین ابتدای راه فقط با یک درصد رشد روبه‌رو شد.
روندی که در برخی دیگر از پلیمری‌های بورسی مانند «مارون»، «شکبیر» و «شجم» نیز دیده می‌شد و این شرکت‌ها نیز تا پایان خردادماه 1402 با افت شدید سودسازی روبه‌رو شدند.
آمار نشان می‌دهد، عملکرد ضعیف این شرکت‌ها منجر به کاهش سودسازی صنعت نشده و با توجه به عملکرد خوب سایر نمادهای فعال در این گروه، مجموعه سود‌سازی پلیمرسازان بورسی حدود 5درصد رشد کرده است.
شناسایی سود 18 هزارو 240 میلیارد تومانی در صورت‌های مالی حسابرسی نشده یازده پتروشیمی تولیدکننده محصولات پلیمری در حالی‌ست که مجموع درآمدهای عملیاتی این گروه در محدوده بهار سال قبل مانده است.
براساس ارقام موجود، بهترین عملکرد رد سود‌سازی به نمادهای «شگویا»، «جم پیلن» و «شبصیر» تعلق می‌گیرد.
شرکت‌های تولید کننده مواد پلیمری در سال‌جاری با ریسک افزایش قیمت نهاده، قیمت انرژی، کاهش قیمت‌های جهانی و قیمت‌های داخلی روبه‌رو شده‌اند. این موضوع در حالی که شرکت‌ها نتوانند میزان بهره‌وری خود را بالاببرند می‌تواند در سودسازی آنها تأثیر‌گذار شود.
از این رو این شرکت‌ها برنامه‌هایی را برای سرمایه‌گذاری در تکمیل زنجیره تولید و فروش محصولات با ارزش افزوده بالارا در دستورکار خود قرار داده‌اند.
در کنار این موارد، با حضور ایران در جمع اعضای دائمی اجلاس شانگهای، شرایط برای افزایش صادرات و کاهش هزینه‌های مبادلاتی شرکت‌ها فراهم شده که این موضوع می‌تواند تا پایان سال تأثیر بسیار زیادی در میزان فروش و سودهای حسابداری آنها داشته باشد.
در این راستا طبق گفته مدیران صنعت، منطقه ویژه مکران به‌عنوان سومین منطقه تولید محصولات پلیمری درحال راه‌اندازی‌ست که کمک بسیار زیادی به افزایش صادرات ایران می‌کند.

انتهای پیام/

mdi-tag پلیمری‌ mdi-tag نفت
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

استقبال ایران از پایان عملیات انتقال نفت از نفتکش صافر در سواحل یمن

mdi-calendar ۲۳ مرداد - ۱۹:۲۷

تولید نفت ایران به ۳ میلیون و ۱۹۰ هزار بشکه رسید

mdi-calendar ۲۳ مرداد - ۱۴:۴۶

وزیر نفت: هیچگونه بحثی در مورد افزایش قیمت بنزین نداریم

mdi-calendar ۲۲ مرداد - ۱۳:۵۳

ثبت تولید روزانه نزدیک به ۳٫۲ میلیون بشکه نفت

mdi-calendar ۲۲ مرداد - ۱۱:۳۶
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
26366
mdi-shape سرویس
اقتصاد
mdi-calendar تاریخ انتشار
۰۴:۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های اقتصاد آرشیو

قیمت سکه وارد کانال ۳۸ میلیون تومان شد

متقی نیا سرپرست بانک کشاورزی شد

کاهش ۱٫۱ درصدی نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته

برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با حضور ۳ هزار تاجر خارجی

تشکیل ستاد مدیریت سیلاب در وزارت نیرو

توسعه میادین نفتی و ثروت‌آفرینی سالانه ۱۵ میلیارد دلار

قیمت گوشت در بهار ۱۴۰۳ بهبور می‌یابد

هجوم سیلاب به غرب ایران پیش‌بینی می‌شود

شاخص بورس ۱۲۰۰۰ واحد رشد کرد

نرخ حق‌الوکاله بانک پارسیان در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

کاهش درآمد نفتی روسیه

بازرس کل از شرکت توزیع برق تهران بزرگ سرزده بازدید کرد

قاچاق پوشاک زیرپوست شهر به حیات خود ادامه می‌دهد

مشکل حقوق پایان سال معلمان با مجوز سران قوا حل می‌شود

ثبات قیمت دلار در معاملات مرکز مبادله

قیمت بیت‌کوین سقوط کرد

جزئیات حراج امروز سکه طلا در مرکز مبادله اعلام شد

بارش گسترده باران و برف در ۱۴ استان کشور

رشد شاخص توسعه انسانی پس از ۴ سال

راه‌اندازی دو خط جدید دریایی به عراق و کویت در نوروز

حرکت رو به رشد اقتصاد نفتی و غیرنفتی در ۹ ماه

نرخ جدید حق بیمه شخص ثالث برای سال ۱۴۰۳ مشخص شد

۴۷۷٫۳ میلیون دلار حواله ارزی در سامانه نیما عرضه شد

معامله ۱۵۰ کیلو شمش طلا در مرکز مبادله ایران

۱۳ میلیارد دلار قرارداد نفتی امضا می‌شود

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو