جمعه، ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left بین‌الملل mdi-chevron-left محرّم قرآنی در پاکستان؛ نماد عشق حسینی شیعه و سنی… بازگشت

محرّم قرآنی در پاکستان؛ نماد عشق حسینی شیعه و سنی و یکصدایی علیه هتاکان

دانلود

به گزارش ایران آنلاین، ماه محرم از دیر زمان تاکنون در میان مردم شبه قاره به ویژه پاکستان، از احترام و منزلت خاص برخوردار بوده و این ماه به دلیل اعتقادات مردم، برای مسلمانان اعم از شیعه و سنی و پیروان ادیان آسمانی نماد یکدلی، همدلی و عشق به سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) بوده است.

محرم امسال علاوه بر رنگ و بوی برادری، احترام به ایثار اهل بیت پیغمبر گرامی اسلام (ص) برای مبارزه با ظلم، مصادف با حوادث شیطانی توهین به بالاترین مقدسات مسلمین جهان یعنی اهانت پیروان شیاطین به قرآن کریم در اروپا شده است، اقدامی که در پاکستان نیز همگام با جهان اسلام با خشم و اعتراض گسترده‌ای همراه بوده است.

امروز نهم محرم در پاکستان و مصادف با تاسوعای حسینی می‌باشد و هر نقطه از این کشور همسایه مسلمان شاهد آیین‌های پرشور سوگواری شهادت امام حسین علیه السلام و ۷۲ تن از یاران باوفای آن حضرت است و همزمان عزاداران حسینی و پیروان اهل بیت عصمت و طهارات این ایام را فرصتی برای تجدید عهد با ارزش‌های اسلامی و تجدید عهد با قرآن کریم می‌دانند و یکصدا توهین‌های مکرر به کتاب آسمانی مسلمانان عالم قرآن را به شدت محکوم کردند.

رهبران مذهبی پاکستان از جمله چهره‌های برجسته سیاسی از پیروان اهل بیت علیهم السلام و عزدارای حسینی خواستند تا با در دست گرفتن قرآن کریم ضمن نمایش وحدت و یکپارچگی در عزای سالار شهیدان، با دیگر ملت‌های اسلامی جهان یکصدا شده و اقدامات شیطانی در کشورهای غربی علیه مقدسات اسلامی و بی‌حرمتی به قرآن کریم را محکوم کنند.

شایان ذکر است، پس از استقلال کشور مسلمان نشین پاکستان، اهمیت ماه محرم بیش از پیش در جامعه اسلامی این کشور نوظهور گسترش یافت به نحوی که به فرمان محمدعلی جناح بنیانگذار فقید پاکستان که مردم به دلیل ارادت به ایشان وی را قائد اعظم می‌نامند، تاسوعا و عاشورا در این کشور تعطیل رسمی اعلام شد و دستگاه‌های دولتی، مدارس، رسانه‌ها و مطبوعات نیز موظفند به احترام شهادت امام حسین علیه اسلام و یارانش، در دهه اول محرم برنامه‌های ویژه تدارک ببینند.

به همین دلیل است که همه ساله مردم مسلمان پاکستان اعم از شیعه و سنی در فضای سوگوارانه و ماتم و عزا این ماه را گرامی می‌دارند و از هر نوع شادی و سرور در این ماه خودداری می‌کنند. در پاکستان از این ماه با نام‌های «همدلی، برادری، آشتی، محبت، ایثار و فداکاری» نیز یاد می‌شود. در مدارس و مراکز آموزشی پاکستان از سوی معلمان به کودکان و دانش آموزان داستان شجاعت و ایثار امام حسین علیه السلام و اهل بیتش و ۷۲ یار باوفایش در صحرای کربلا بازگو می‌شود.

بدین گونه نسل کنونی و جامعه جوان پاکستان از کودکی با داستان قهرمانان کربلا به خوبی آشنا می‌شوند و می‌دانند دینی که به آن‌ها رسیده، با رشادت‌ها و ایثار و از خود گذشتگی بزرگوارانی چون امام حسین (ع) است. بنابراین امام حسین (ع) امام همه مذاهب اسلامی و غیراسلامی در پاکستان تصور می‌شود. بیشتر مساجد اهل تسنن پس از برگزاری نماز مغرب در دهه اول محرم به تبیین قیام خونین بهترین فرزندان اسلام به رهبری امام حسین (ع) می‌پردازند و در غم شهادت وی اشک می‌ریزند.

عشق امام حسین (ع) چنان قلب و جان مردم اهل تسنن را فرا گرفته است که بسیاری از خانواده‌ها در این ایام در کنار برادران شیعه خود با پخت غذاهای نذری آن را در بین مستمدان و همسایگان تقسیم می‌کنند. برخی از این سنت‌های در شهرهای تاریخی مانند کراچی، بَلتستان، لاهور، مولتان، راولپندی قدمتی چندصد ساله داشته و همچنان با روحیه قوی برادری و همدلی ادامه دارد.

در پاکستان با آغاز محرم به ویژه در روز دهم یعنی عاشورای حسینی همه شخصیت‌های دولتی (از جمله رئیس جمهور و نخست وزیر)، چهره‌های سیاسی، مذهبی و اجتماعی پاکستان پیام ویژه تسلیت در رسانه‌ها منتشر می‌کنند.

امسال (محرم ۱۴۴۵) نیز همچون سالهای گذشته رئیس جمهور و نخست وزیر پاکستان به مناسبت آغاز محرم پیام ویژه‌ای صادر کرد. عارف علوی رئیس جمهور و شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در پیام‌هایی به مناسبت فرارسیدن محرم، این ماه را یادآور حماسه تاریخی کربلا، ایثار امام حسین (ع) و پیروزی ابدی حق علیه باطل دانسته و تاکید کردند: رستگاری ما در پیروی از تعلیمات اهل بیت پیامبر اکرم (ص) و یکصدایی علیه ظلم و ستم است.

پاکستان پس از جمهوری اسلامی ایران بزرگترین جمعیت شیعه را در خود جای داده است و بر اساس برخی آمارها، ۲۵ درصد جمعیت ۲۳۰ میلیونی پاکستان را شیعیان تشکیل می‌دهند.

مراسم عزاداری در پاکستان از سوی شیعیان این کشور متعلق به اقوام گوناگون شامل پنجابی، بلوچی، پشتون، هزاره، بَلتی، گِلگیتی، کشمیری، مهاجر و سِندهی بصورت گسترده و پرشور در همه مناطق شهری و روستایی برگزار می‌شود. از زمان تشکیل این کشور جامعه اهل تسنن نیز وظیفه تقسیم غذاهای نذری و آب و شربت در میان عزاداران را عهده دار بوده‌اند.

مسلمانان اهل سنت در بسیاری از نقاط پاکستان اگرچه حضوری مستقیم در عزاداری‌ها ندارند، به دلیل ارادتی که به امام حسین (ع) و یارانش قائل هستند و به احترام عزاداران سالار شهیدان، هنگام عبور دسته‌های عزاداری، با آب و شربت از آن‌ها پذیرایی کرده و حتی برای تامین امنیت آیین‌های عزاداری محرم، داوطلب شده و به برگزاری هرچه بهتر این آیین‌ها، کمک می‌کنند.

هر چند طی سال‌های گذشته به دلیل توطئه‌های جهان استکبار برای ایجاد جنگ مذهبی و طایفه‌ای بین شیعه و سنی، جهان اسلام درگیر خشونت و جنگهای داخلی بوده است، در پاکستان مردم مسلمان این کشور اهداف پشت پرده این توطئه‌ها را به خوبی دریافته‌اند و به همین دلیل است که آن‌ها با ادامه سنت پدران و گذشتگان به صورت پرشور از عزاداری برادران شیعه خود در خیابان‌ها و اماکن عمومی به گرمی استقبال می‌کنند و در غم شهادت امام حسین (ع) و اهل بیت اشک می‌ریزند.

همزمان با فرا رسیدن روزهای نهم و دهم محرم، سازمان مدیریت رسانه‌های پاکستان (PEMRA) نیز از شبکه‌های تلویزیونی خصوصی خواسته است به احترام ماه محرم برنامه‌های ویژه‌ای در راستای تقویت همدلی و اتحاد بین مذاهب مختلف اسلامی تهیه و پخش کنند. تلویزیون ملی و رادیو دولتی پاکستان نیز هر شب ویژه برنامه‌هایی در خصوص اهمیت ماه محرم و تشریح فلسفه شهادت امام حسین (ع) و اهل بیت پخش می‌کند.

به احترام امام حسین (ع) و عزاداری شیعیان، شبکه‌های تلویزیونی پاکستان نیز با شروع این ایام به پخش مراسم مذهبی و عزاداری می‌پردازند و به احترام ماه محرم، از پخش برنامه‌های موسیقی و دیگر برنامه‌های شاد خودداری می‌کنند.

انتهای پیام/

mdi-tag محرم mdi-tag پاکستان mdi-tag قرآن mdi-tag عاشورا
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

سفیر پاکستان در ایران بر تسریع روند امضای توافق تجارت آزاد تاکید کرد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۲:۳۰

توقف فعالیت نهاد کمک‌رسان سوئدی فعالیت در افغانستان

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۱:۴۴

مصر: اجازه کوچ اجباری فلسطینی‌ها از غزه را نمی‌دهیم

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۱:۰۸

نگرانی مقام ارتش اسرائیل از گسترش تهدیدات امنیتی علیه این رژیم

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۰:۱۶
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
25134
mdi-shape سرویس
بین‌الملل
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۱:۵۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
mdi-update آخرین به‌روز رسانی
۱۶:۰۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-copyright مرجع
ایرنا
mdi-new-box تازه‌های بین‌الملل آرشیو

سفیر پاکستان در ایران بر تسریع روند امضای توافق تجارت آزاد تاکید کرد

توقف فعالیت نهاد کمک‌رسان سوئدی فعالیت در افغانستان

مصر: اجازه کوچ اجباری فلسطینی‌ها از غزه را نمی‌دهیم

نگرانی مقام ارتش اسرائیل از گسترش تهدیدات امنیتی علیه این رژیم

روسیه تا سال ۲۰۲۶ آماده جنگ با ناتو می‌شود

آمریکا شریک جرم اسرائیل است

درخواست دیده‌بان حقوق بشر برای تحریم اسرائیل

سرنگونی پهپاد صهیونیستها توسط رزمندگان گردان‌های قدس در غزه

عصبانیت رژیم صهیونیستی از کاهش توان آمریکا در برابر ایران

انجمن دفاع از قربانیان تروریسم در اجلاس شورای حقوق بشر ژنو حاضر شدند

شیوع بحران گرسنگی در سراسر غزه /کودکان غزه تبدیل به اسکلت شده‌اند

چالش فقدان رهبری در اسرائیل

تل‌آویو آماده پرداخت بهای آزادی اسرایش در غزه است

رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه در ایران آغاز شد

بن سلمان پس از ماه رمضان به پاکستان می‌رود

رژیم صهیونیستی خواستار امضای توافق تبادل اسرا با حماس شد

مسلح بودن بیش ازحد آمریکایی‌ها/ آمریکا در آستانه جنگ داخلی است

آتشفشان در ایسلند هزاران نفر را از خانه‌هایشان فراری داد

شمار شهدا به ۳۱ هزار و ۶۴۵ تن افرایش یافت

نماینده ایران در مراسم سالروز حمله شیمیایی حلبچه شرکت کرد

«آیت الله اختری» رییس انجمن دوستی ایران و سوریه شد

نتانیاهو می‌داند قدرت نابودی حماس را ندارد

تلاش کی‌یف برای تاثیرگذاری بر انتخابات در روسیه

نبرد یمن برای حمایت از غزه «نامحدود» است

ممکن است عملیات زمینی غرب در اوکراین ضروری باشد

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو