پنج‌شنبه، ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left اقتصاد mdi-chevron-left ورود ناوگان فوق العاده به جاده‌ها برای ایام تابستان… بازگشت

ورود ناوگان فوق العاده به جاده‌ها برای ایام تابستان و اربعین

دانلود

روزنامه ایران: با شیوع کرونا از اواخر سال 98، تقاضا برای سفر حدود 2 سال کاهشی شد و در تمام بخش‏های هوایی، جاده‏ای و ریلی، ناوگان با کمبود تعداد مسافر حرکت می‏کرد. اما بعد از فروکش کردن کرونا، به گفته متولیان بخش حمل و نقل شاهد رشد بالای تقاضا برای سفر هستیم، به طوری که در برخی مواقع مخصوصاً در روزهای اوج تقاضا و تعطیلات ناوگان جوابگوی این حجم مسافر نیست. این مشکل در تمام حوزه‏های حمل مسافر دیده می‏شود و محدود به بخش خاصی نیست. با توجه به اینکه نزدیک به 90 درصد سفرها از راه جاده‏ای است و ناوگان اتوبوسرانی بین شهری بیشترین نقش را در حمل و نقل مسافری دارد، همیشه کمبود بلیت در حوزه هوایی و ریلی با اتوبوس جبران می‏شد اما مشکلی که در حال حاضر بوجود آمده است کمبود ناوگان و بلیت اتوبوس است. از یک سو مشکلات حوزه هوایی و ریلی و کمبود عرضه بلیت در این دو بخش باعث شده مسافران بیشتری به بخش اتوبوسرانی مراجعه کنند و از سوی دیگر در این بخش هم کمبود ناوگان وجود دارد یعنی همزمان با افزایش تقاضا، کمبود ناوگان و در نتیجه کاهش عرضه بلیت اتفاق افتاده است. داریوش باقرجوان، مدیرکل حمل‏ونقل مسافری سازمان راهداری و حمل‏ونقل جاده‏ای در گفت‏و‏گو با «ایران» از کمبود 5 هزار اتوبوس بین شهری در برابر تقاضای موجود خبر داد.
پیش‏تر نیز احمدرضا عامری، رئیس اتحادیه شرکت‏های تعاونی مسافربری در گفت‏و‏گو با «ایران» از کاهش تعداد اتوبوس‏های فعال از 16 هزار به 6 هزار اتوبوس بین شهری فعال خبر داده بود. این مشکل اکنون با در پیش بودن ایام عاشورا و اربعین بیشتر شده است. با افزایش تقاضا برای سفر در ایام عاشورا، بسیاری از مسافران می‏گویند نتوانسته‏اند بلیت اتوبوس تهیه کنند. یکی از مسافران که به پایانه شرق در تهران مراجعه کرده می‏گوید نه تنها بلیت نیست بلکه در این پایانه تعداد اتوبوس‏ها نسبت به ماه‏های گذشته کم شده و این کاهش خیلی محسوس است. یکی از مسافران که قصد تهیه بلیت به مقصد یکی از شهرهای غربی کشور را دارد، می‏گوید در ترمینال غرب تهران تقریباً هر نیم ساعت اتوبوس به مقصد برخی شهرها مانند کرمانشاه حرکت می‏کرد و همیشه با مراجعه به ترمینال می شد بلیت خرید اما در روزهای اخیر هیج بلیتی برای این شهر نیست و شرکت‏های مختلف می‏گویند بلیت تا چند روز بعد از عاشورا نیز برای فروش وجود ندارد.
رئیس اتحادیه شرکت‏های تعاونی مسافربری پیش از این هم درباره کمبود بلیت اتوبوس‏های بین‏شهری گفته بود در حالی که دو سال پیش حدود 16 هزار دستگاه اتوبوس سالانه وجود داشته، اکنون به 6500 دستگاه رسیده و به همین دلیل در همه شهرها سرویس کمتر شده است.
مدیرکل حمل‏ونقل مسافری سازمان راهداری تحریم‏های طولانی مدت را از عوامل تأثیر‏گذار بر مشکلات بخش تأمین ناوگان و زیرساخت‏های حمل و نقل عنوان کرد و گفت: مشکل این است که تولید اتوبوس‏های برون شهری را نداریم اما اخیراً با تلاش‏های دولت و حمایت از بخش تولید، با کارخانه‏های داخلی برای تولید اتوبوس و همچنین تأمین قطعه اتوبوس قراردادهایی امضا کرده‏ایم تا خط تولید داخلی کمبود ناوگان را جبران کند.
وی افزود: برنامه دیگر برای تأمین اتوبوس، اجازه واردات 2 هزار اتوبوس تا اربعین امسال است؛ البته ما تمایل داریم اتوبوس‏ها از تولید داخل تأمین شود اما تا زمان تولید برای جبران کمبود اتوبوس وارد می‏شود.
شرکت‏های اتوبوسرانی قیمت بلیت را دلیل دیگری برای کاهش تمایل شرکت‏ها به جابه‏جایی مسافر و استفاده از اتوبوس‏ها در جاهای دیگر مانند کارخانجات یا تورهای گردشگری عنوان می‏کنند اما مدیرکل حمل‏ونقل مسافری سازمان راهداری با رد این ادعا گفت: استفاده از اتوبوس در تورها یا کارخانجات همیشه مرسوم بوده و اینطور نیست که مثلاً اخیراً این موارد اتفاق افتاده باشد. کمبود ناوگان بخاطر این است که ظرفیت ما در برابر تقاضا محدود شده است. تقاضا برای تعدیل نرخ بلیت اتوبوس همیشه بوده و مربوط به ماه‏های اخیر نیست.
قیمت بلیت اتوبوس خرداد امسال با موافقت ستاد تنظیم بازار 29 درصد افزایش یافت. فروردین ماه امسال جلسه‏ای در وزارت راه و شهرسازی برگزار شده بود و اتحادیه شرکت‏های تعاونی مسافربری کشور درخواست افزایش 100 درصدی قیمت بلیت اتوبوس را با توجه به افزایش هزینه‏ها ارائه کرده بود، در نهایت با افزایش 29 درصدی قیمت بلیت موافقت شد، قیمت بلیت اتوبوس بین‏شهری به 25 درصد در ایام نوروزی افزایش یافته بود که پس از اتمام سفرهای نوروزی قیمت بلیت به حالت سابق بازگشت و 25‏درصد کاهش یافت. طی سال گذشته حدود 30‏درصد قیمت بلیت اتوبوس افزایش پیدا کرده بود.
مدیرکل حمل‏ونقل مسافری سازمان راهداری در خصوص برنامه‏های تأمین ناوگان گفت: تسهیل و تسریع تولید اتوبوس و استفاده از ناوگان کمکی در حال حاضر در کنار واردات چند راهکاری است که برای پاسخ به تقاضای موجود و در ایام اربعین در نظر گرفته‏ایم. از تولید داخلی خبرهای خوبی می‏شنویم و انتظار ما تأمین ناوگان از داخل در ماه‏های آینده است.
به گفته باقرجوان، استفاده از اتوبوس ‏های دستگاه‏ های دولتی، ون، مینی بوس و سواری‏ های پلاک عمومی بزودی برای جابه‏ جایی مسافران بین شهری وارد حمل مسافر جاده‏ای می‏شود.
وی با اشاره به ایام اربعین و چند برابرشدن تقاضای بلیت اتوبوس در این ایام گفت: برنامه های ما در این باره شامل تأمین واردات 2 هزار دستگاه اتوبوس و همچنین تأمین اتوبوس داخلی در هماهنگی با اصناف و شرکت‏های حمل و نقلی است. طبق جلسات و مصوباتی که در دولت اخذ شده مقرر است تا 2 هزار دستگاه اتوبوس به سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی افزوده شود. هم‏اکنون حدود 5هزار دستگاه حداقل کمبود وجود دارد که بخشی از آن با مصوباتی که از دولت اخذ شده قرار است از طریق وزارتخانه ‏ها تأمین شود. در راستای بهبود وضعیت حمل‏ونقل عمومی و ارائه خدمات مطلوب‏ تر به زائران ایام اربعین، با همکاری وزارت صمت و وزارت کشور و سایر دستگاه‏ها اقدامات لازم در خصوص اجرای مصوبه هیأت دولت با موضوع واردات اتوبوس بین شهری با کارکرد تا پنج سال در حال انجام است.
حمیدرضا شهرکی ثانوی، معاون حمل و نقل سازمان راهداری نیز از برگزاری نشست تسریع در فرایند اجرای مصوبه هیأت وزیران در خصوص واردات 2000 دستگاه اتوبوس بین شهری ویژه جابه‏جایی زائران اربعین همایش جهانی حسینی و تدوین فرایندهای دستگاه‏های مربوطه با نگاه هم‏افزایی و تسهیلگری خبر داد و گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر واردات بر طبق قوانین جاری، مستلزم داشتن کارت بازرگانی است، در این مرحله سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‏ای در اسرع وقت متقاضیان دارای کارت بازرگانی را به وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی می‏کند و این وزارتخانه تسریع لازم را در فرایند ثبت سفارش انجام می‏دهد.
وی گفت: در این نشست پیشنهاد شد سامانه «آر.پی.اف» که در خصوص واردات کامیون‏های حداکثر سه سال ساخت که پیش از این در سازمان راهداری حمل و نقل مورد استفاده قرار گرفته است، در مورد فرایند واردات 2000 دستگاه اتوبوس با عمر کمتر از پنج سال با هدف سریع، تسهیل، شفاف‏سازی و مستندسازی تمام فعالیت‏ها مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام/

mdi-tag اربعین mdi-tag حمل و نقل mdi-tag اتوبوس
پرونده

اربعین حسینی

اخبار مربوط به سفر زائران حسینی در اربعین

mdi-card-text-outline ۱۰۱ mdi-play-box ۳
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

ورود ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس تا پایان سال به ناوگان حمل‌ونقل عمومی

mdi-calendar ۱۰ تیر - ۰۳:۲۷

در واکنش به صحبتهای رئیس شورای شهر تهران؛

ماجرای مخالفت سازمان محیط‌زیست با واردات اتوبوس دست دوم چیست؟

mdi-calendar ۰۷ تیر - ۱۲:۳۰

مجوز واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس بین‌شهری صادر شد

mdi-calendar ۳۱ خرداد - ۱۲:۳۵

بهادری‌جهرمی خبر داد

مجوز دولت برای واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس

mdi-calendar ۲۰ اردیبهشت - ۱۲:۴۷
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
25039
mdi-shape سرویس
اقتصاد
mdi-folder-outline پرونده
اربعین حسینی
mdi-calendar تاریخ انتشار
۰۱:۲۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
mdi-update آخرین به‌روز رسانی
۰۱:۲۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های اقتصاد آرشیو

قیمت سکه وارد کانال ۳۸ میلیون تومان شد

متقی نیا سرپرست بانک کشاورزی شد

کاهش ۱٫۱ درصدی نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته

برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با حضور ۳ هزار تاجر خارجی

تشکیل ستاد مدیریت سیلاب در وزارت نیرو

توسعه میادین نفتی و ثروت‌آفرینی سالانه ۱۵ میلیارد دلار

قیمت گوشت در بهار ۱۴۰۳ بهبور می‌یابد

هجوم سیلاب به غرب ایران پیش‌بینی می‌شود

شاخص بورس ۱۲۰۰۰ واحد رشد کرد

نرخ حق‌الوکاله بانک پارسیان در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

کاهش درآمد نفتی روسیه

بازرس کل از شرکت توزیع برق تهران بزرگ سرزده بازدید کرد

قاچاق پوشاک زیرپوست شهر به حیات خود ادامه می‌دهد

مشکل حقوق پایان سال معلمان با مجوز سران قوا حل می‌شود

ثبات قیمت دلار در معاملات مرکز مبادله

قیمت بیت‌کوین سقوط کرد

جزئیات حراج امروز سکه طلا در مرکز مبادله اعلام شد

بارش گسترده باران و برف در ۱۴ استان کشور

رشد شاخص توسعه انسانی پس از ۴ سال

راه‌اندازی دو خط جدید دریایی به عراق و کویت در نوروز

حرکت رو به رشد اقتصاد نفتی و غیرنفتی در ۹ ماه

نرخ جدید حق بیمه شخص ثالث برای سال ۱۴۰۳ مشخص شد

۴۷۷٫۳ میلیون دلار حواله ارزی در سامانه نیما عرضه شد

معامله ۱۵۰ کیلو شمش طلا در مرکز مبادله ایران

۱۳ میلیارد دلار قرارداد نفتی امضا می‌شود

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو