جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left ورزش mdi-chevron-left روی زشت فوتبال در فصل نقل‌وانتقالات؛ سفیدشویی نجومی‌بگیرها با دروغگویی بازگشت

روی زشت فوتبال در فصل نقل‌وانتقالات؛ سفیدشویی نجومی‌بگیرها با دروغگویی

دانلود

به گزارش ایران آنلاین، برخی مدیران باشگاه‌های فوتبال در حالی بر رعایت قانون سقف بودجه و عدم تبعیض بین بازیکنان در گفت‌وگو با رسانه‌ها تاکید دارند که با با پرداخت‌های خارج از قرارداد و غیرقانونی در حال جذب بازیکنان موردنظرشان هستند.

قراردادهای بی‌ضابطه و ریخت‌وپاش‌ از بیت‌المال که خروجی آن نجومی شدن قرارادادهای فوتبال به خصوص در چند سال اخیر بوده است، سرانجام حساسیت نهادهای نظارتی را به همراه داشت و این نهادها امسال با ورود جدی به قراردادهای فوتبال، خواهان کاهش هزینه‌ها و قانون‌مند شدن قراردادها شده‌اند.

خروجی پاسخگویی به مطالبه مردم و ورود نهادهای نظارتی در قدم اول، تدوین سقف بودجه بود، قانونی که فدراسیون فوتبال برای کنترل ارقام قراردادها و همچنین کاهش ریخت‌وپاش‌ها وضع شده است تا دست فوتبال بیشتر از این در جیب مردم نرود.

فارغ از نظرات موافقان و مخالفان قانون سقف بودجه، به نظر می‌رسد اجرای این قانون با توجه به عدم بسترسازی لازم و همچنین بی‌تفاوتی و عدم نظارت نهادهای بالادستی نسبت به هزینه‌‎هایی که در باشگاه‌های زیرمجموعه‌شان می‌شود، سبب شده که خلاف‌گویی و دروغ‌گویی در فوتبال ایران بیشتر از هر زمانی دیگری در حال نهادینه شدن باشد.

حکایت قانون سقف بودجه، یادآور قانون سقف قرارداد است که در ابتدای دهه ۹۰ برای مهار نجومی شدن قرارداد فوتبالیست‌ها از طرف سازمان لیگ وضع شد، قانون سقف قرارداد البته با توجه به شرایطی که برای اجرای کامل و اثرگذار آن پیش‌بینی نشده بود، راه به جایی نبرد و برعکس عمل کرد. به طوری که سقف ۳۵۰ میلیونی که برای قرارداد گذاشته شده بود، تبدیل به کف قرارداد شد تا رقم‌ها همچنان در مدار نجومی‌شدن حرکت کند.

باشگاه‌ها آن روزها برای فرار از رعایت این قانون، رو به زیرمیزی و قراردادهای دوم با بازیکنان آوردند، قراردادهایی که برخلاف قرارداد اول در سازمان لیگ ثبت نمی‌شد. از همان زمان بود که ماجرای دادن میلگرد، آهن، ماشین و آپارتمان به عنوان بخشی از قراداد بازیکنان مرسوم شد و مدیران باشگاه‌ها که نهادی را ناظر بر خودشان نمی‌دیدند و حساب‌کشی از آنها بابت هزینه‌‎های هنگفت و بستن قراردادهای بدون ضابطه نمی‌شد، بیشتر از قبل رو به قانون‌گریزی و حیف‌ومیل بیت‌المال آوردند.

قانون سقف بودجه هم با وجود ضرورتی که برای کنترل هزینه‌های باشگاه‌ها وجود داشت، انگار قرار است به سرنوشت سقف قرارداد دچار شود و سقف بودجه ۳۵۰ میلیاردی در برخی باشگاه‌های متمول تبدیل به کف بودجه شده است!

از یک طرف باشگاه‌ها در ظاهر می‌خواهند خودشان را پایبند به قانون نشان دهند تا مورد برخورد سازمان بازرسی قرار نگیرند و از طرف دیگر بازیکنان با توجه به محدود شدن هزینه‌های باشگاه حاضر به امضای قرارداد با شرایطی که باشگاه در ظاهر می‌گوید ندارند. به همین خاطر در چند باشگاه پرطرفدار مانند ده سال پیش و ماجرای سقف بودجه، این بار برای راضی کردن بازیکنان، رو به پرداخت‌های خارج از قرارداد به بازیکنان آورده‌اند.

در این حربه شنیده می‌شود مبلغ خارج از قرارداد توسط یک هوادار متمول به این بازیکنان پول پرداخت می‌شود، تا رقم قرارداد این بازیکنان به رقمی که مدنظرشان برای تمدید است برسد. در این بین گفته می‌شود بازیکن به همان اندازه رقمی که در قراردادش دریافت می‌کند، خارج از این قرارداد هم این پول را دریافت می‌کند تا راضی به امضا شود. با توجه به چنین سیستمی باشگاه‌های پرطرفدار و البته برخی باشگاه‌های متمول در حال جذب بازیکن هستند.

مدیران این تیم‌های پرطرفدار اما برای اینکه نشان دهند به قانون سقف قرارداد پایبند هستند در گفت‎وگو با رسانه‌ها با بیان اینکه باشگاهشان برای بازیکنان یک سقف دارد و امضای قراردادی بالاتر از این عدد، تبعیض به حساب می‌آید، به سفیدشویی در بین افکار عمومی می‌پردازند و پرداختی‌های خارج از قرارداد را انکار می‌کنند.

چنین خلاف‌گویی‌ها پدیده دروغ را در فوتبال ایران بیشتر از قبل رواج داده و سبب شده این معضل اخلاقی تبدیل به یکی از فاکتورهای مدیریتی در فوتبال ایران شود.

به خصوص که اگر در پایان هر دوره از مدیران بابت عملکرد و هزینه‌هایشان حساب‌کشی می‌شد و مدیران متخلف به پای میز محاکمه کشیده می‌شدند، امروز نه تنها برخی مدیران رو به خلاف گویی نمی‌آوردند، بلکه خبری از پرداخت‌های نجومی و بی‌‍ضابطه از بیت المال به بازیکنان هم نبود.

انتهای پیام/

mdi-tag لیگ برتر mdi-tag فوتبال mdi-tag نقل و انتقالات
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

درویش: دسیسه نکنند پرسپولیس قهرمان می‌شود

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۲:۰۶

ترکیب استقلال برای دیدار مقابل هوادار رونمایی شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۰:۳۲

مسابقات لیگ برتر| پیروزی پرسپولیس با پیروزی مقابل پیکان به یک قدمی آبی‌ها رسید

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۰:۱۹

آزادی یک زندانی توسط کریم انصاری فرد فوتبالیست اردبیلی

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۶:۵۱
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
24414
mdi-shape سرویس
ورزش
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۱:۵۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-copyright مرجع
ایرنا
mdi-new-box تازه‌های ورزش آرشیو

درویش: دسیسه نکنند پرسپولیس قهرمان می‌شود

ترکیب استقلال برای دیدار مقابل هوادار رونمایی شد

مسابقات لیگ برتر| پیروزی پرسپولیس با پیروزی مقابل پیکان به یک قدمی آبی‌ها رسید

آزادی یک زندانی توسط کریم انصاری فرد فوتبالیست اردبیلی

برنامه هفته‌های بیست‌ودوم تا بیست‌وچهارم لیگ برتر اعلام شد

قرعه‌کشی مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی برگزار شد

مسافر پنجم پارالمپیک پاریس مشخص شد

معیارهای پذیرش روس‌ها در المپیک پاریس تغییر نمی‌کند

دربی ۱۰۳ بی‌کیفیت بود

حضور سرزده تاج در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان رفت

پرسپولیس با دو تغییر به مصاف پیکان می‌رود

مسی از شکستن رکورد دایی بازماند

رئیس جدید فدراسیون والیبال معرفی شد

رئال مادرید یک قدم دیگر به قهرمانی نزدیک شد

موافقت فیفا با درخواست استقلال

مورایس: رضاییان باید سنجیده‌تر حمله کند!

واکنش جالب ویسی درباره بازگشت به فولاد

عنایتی: پرسپولیس خطرناک است

دلیل اصلی کیفیت بد دربی ۱۰۳ چه بود؟

بازسازی ورزشگاه آزادی با بودجه ۱۰۰۰ میلیاردی

بیایید به پیروزی‌ها برگردیم

سرمربی فولاد خوزستان مشخص شد

کولاک هادی چوپان این بار در بیرمنگام

بازی با پرسپولیس، سخت و حساس است

معارفه رئیس جدید فدراسیون سوارکاری

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو