چهارشنبه، ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left بین‌الملل mdi-chevron-left سبد نان آفریقایی‌ها گروگان نقض تعهدات غرب بازگشت

آخرین کشتی حامل بار گندم از بندر اوکراینی جدا شد

سبد نان آفریقایی‌ها گروگان نقض تعهدات غرب

دانلود

روزنامه ایران: رفتارهای یکجانبه و نقض تعهدات غرب در تفاهمنامه موسوم به صادرات غلات از دریای سیاه موجب شده است، با حرکت آخرین کشتی حامل غلات صادراتی از اوکراین، جهان دوباره در آستانه مشکل تأمین غلات قرار گیرد.
روسیه اعلام کرده که قرار داد صادرات غلات اوکراین را به جهت برآورده نشدن تعهدات سازمان ملل در قبال روسیه، تمدید نخواهد کرد. وزارت خارجه این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تحت این شرایط، بدیهی است که هیچ دلیلی برای ادامه توافق که در ۱۷ ژوئیه منقضی می‌شود وجود ندارد».
مشکلات ناشی از بدعهدی‌ها در ارتباط با تسهیل صادرات محصولات روسیه سبب شد، این کشور، ادامه راه را به نفع خود نبیند.
اردیبهشت ماه، روسیه هشدار داده بود غرب باید از فرصت باقی مانده برای اجرایی کردن تعهداتش استفاده کند در غیر صورت قرارداد غلات را تمدید نخواهد کرد.
روسیه از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در جهان است و تحریم‌ها مانع صادرات محصولات آن شده و به تبع آن کشاورزی این کشور را دچار چالش جدی کرده است. طبق گزارش خبرگزاری تاس، در همین رابطه روز شنبه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در گفت‌و‌گوی تلفنی با سیریل رامافوزا، همتای خود در آفریقای جنوبی تأکید کرد که تعهدات مندرج در توافق روسیه و سازمان ملل برای رفع موانع صادرات مواد غذایی و کود معدنی روسیه هنوز محقق نشده است. همچنین، هدف اصلی توافق یعنی ارسال غلات به کشورهای نیازمند، از جمله کشورهای قاره آفریقا هنوزاجرایی نشده است. کرملین برآورده شدن تعهدات را جزو شروط خود می‌داند که طبق آن غرب ملزم به رفع موانع تحریمی از صادرات محصولات کشاورزی روسیه است. بر همین اساس، سرنوشت تمدید توافق صادرات غلات پس از اتمام توافق در 17 ژوئیه در هاله‌ای از ابهام گرفته است.
در همین ارتباط یک دیپلمات ترکیه به خبرگزاری تاس گفت که در صورت برطرف شدن مشکلات، تصمیم برای تمدید توافق در آخرین لحظه اتخاذ خواهد شد، زیرا هنوز هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه مذاکره کنندگان به نقطه مورد رضایت خود رسیده باشند، در دسترس قرار ندارد.
بر اساس گزارش‌های منتشر شده، اکنون تنها یک کشتی که با پرچم ترکیه در حال بارگیری غلات در اودسا است، براساس توافق عمل می‌کند.
چگونگی و علل تفاهمنامه صادرات غلات
برای دور کردن اثرات منفی جنگ روی زنجیره تأمین غذایی مردم جهان، روسیه و اوکراین تحت نظارت سازمان ملل متحد به توافقی دست یافتند که صادرات غلات را از درگیری‌ها مجزا می‌کرد و کشتی‌های حامل غلات می‌توانستند به مقصدهای خود در امنیت حرکت کنند.
موضوع غلات و تأمین منابع غذایی بعد از جنگ اوکراین، از اولویت‌های مورد بحث در جهان شد. زیرا امکان صادرات غلات از دو کشور بزرگ تولید کننده آن یعنی روسیه و اوکراین- که دارای سهم یک سوم صادرات جهانی هستند -زیر سایه جنگ در سایه تردید قرار گرفت و در نتیجه تغذیه جهان در معرض بحران واقع شد. بر اساس توافقات انجام شده روند صادرات غلات از بنادر دریای سیاه اودسا، چرنومورسک و یوژنی که تحت کنترل کی یف است، انجام می‌شود. تفاهمنامه‌ای دیگر، بین روسیه و سازمان ملل به امضا رسید که متضمن تعهدات سازمان جهانی برای حذف محدودیت‌های مختلف بر صادرات محصولات کشاورزی و کودهای کشاورزی روسیه به بازارهای جهانی بوده است.
قرارداد غلات بارها و بارها تمدید شده است، در آخرین تمدید این قرارداد که 17 مه به مدت 60 روز بود، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که بخش روسی این توافق اجرایی نمی‌شود.
مرکز هماهنگی مشترک (JCC) اعلام کرده که محصولات کشاورزی تحت این قرارداد به 45 کشور در سه قاره تحویل داده شد. از مجموع کل صادرات، 46 درصد به آسیا، 40 درصد به اروپای غربی، 12 درصد به آفریقا و یک درصد به اروپای شرقی صادر شده است. ذرت 51 درصد از کل محموله‌ها، گندم 27 درصد، کنجاله آفتابگردان 6 درصد، روغن آفتابگردان 5 درصد، جو 4 درصد و کلزا 3 درصد بوده است.
وعده‌های جدید به مسکو
به باور کارشناسان غربی، بحران اوکراین ثبات کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا را که به‌شدت به صادرات گندم و غلات روسیه و اوکراین وابسته هستند، تهدید کرده که البته اروپا نیز با توجه به سهم بالای خود در واردات غلات این منطقه، مورد هدف قرار گرفته است.
در همین رابطه، روسیه تلاش می‌کند که با تهدید خروج از این توافق دولت‌های مرتبط را وادار به اعمال تعهدات خود کند. در همین رابطه یورونیوز گزارش داد که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به منظور رفع مشکلات موجود در قبال دریافت امتیازاتی مانند اتصال یک شعبه بانک کشاورزی مسکو به سیستم پرداخت بین‌المللی «سوئیفت» اجازه دهد که همچنان صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه برقرار باشد. هر چند که اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که هیچگونه طرحی را برای بازگرداندن بانک‌های روسیه ندارد، اما اکنون به نقطه‌ای رسیده که خود را در حال بررسی اتصال یکی از شرکت‌های تابعه بانک کشاوری روسیه به سوئیفت نشان می‌دهد. کرملین تاکنون واکنشی در قبال این پیشنهاد سازمان ملل نداده است چرا که دو مقام آگاه خبر دادند که روسیه باید اجازه دهد که این قرارداد برای چند ماه ادامه یابد تا اتحادیه اروپا فرصت یابد یکی از شعب بانک کشاورزی روسیه را به سوئیفت متصل کند. اکنون غرب با توجه به سهم بالای خود در واردات غلات، هراس دارد که «سبد نان» خود را از دست بدهد و از این رو نتواند جایگزینی برای آن پیدا کند. مسکو نیز با آگاهی از این موضوع درکنار عدم کارایی طرح ضد حمله، ‌می کوشد که منافع مندرج در تفاهمنامه را به دست آورد.

انتهای پیام/

mdi-tag روسیه mdi-tag اوکراین mdi-tag گندم mdi-tag غلات
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

در دیدار سفیر کشورمان با نماینده ویژه پوتین؛

روسیه موضع خود درباره جزایر سه گانه ایرانی را اصلاح کرد

mdi-calendar ۲۳ تیر - ۲۰:۱۹

ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نمازجمعه تهران؛

روسیه فوراً موضع خود را درباره جزایر سه گانه ایران اصلاح کند

mdi-calendar ۲۳ تیر - ۱۵:۴۷

فرصت‌های همکاری ایران و روسیه در قاره آفریقا

mdi-calendar ۲۳ تیر - ۱۰:۲۸

ماجرای روسیه و جزایر سه‌گانه و اتحاد با ایران

mdi-calendar ۲۲ تیر - ۱۶:۰۵
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
24376
mdi-shape سرویس
بین‌الملل
mdi-calendar تاریخ انتشار
۰۲:۰۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
mdi-update آخرین به‌روز رسانی
۰۲:۰۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های بین‌الملل آرشیو

سفیر پاکستان در ایران بر تسریع روند امضای توافق تجارت آزاد تاکید کرد

توقف فعالیت نهاد کمک‌رسان سوئدی فعالیت در افغانستان

مصر: اجازه کوچ اجباری فلسطینی‌ها از غزه را نمی‌دهیم

نگرانی مقام ارتش اسرائیل از گسترش تهدیدات امنیتی علیه این رژیم

روسیه تا سال ۲۰۲۶ آماده جنگ با ناتو می‌شود

آمریکا شریک جرم اسرائیل است

درخواست دیده‌بان حقوق بشر برای تحریم اسرائیل

سرنگونی پهپاد صهیونیستها توسط رزمندگان گردان‌های قدس در غزه

عصبانیت رژیم صهیونیستی از کاهش توان آمریکا در برابر ایران

انجمن دفاع از قربانیان تروریسم در اجلاس شورای حقوق بشر ژنو حاضر شدند

شیوع بحران گرسنگی در سراسر غزه /کودکان غزه تبدیل به اسکلت شده‌اند

چالش فقدان رهبری در اسرائیل

تل‌آویو آماده پرداخت بهای آزادی اسرایش در غزه است

رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه در ایران آغاز شد

بن سلمان پس از ماه رمضان به پاکستان می‌رود

رژیم صهیونیستی خواستار امضای توافق تبادل اسرا با حماس شد

مسلح بودن بیش ازحد آمریکایی‌ها/ آمریکا در آستانه جنگ داخلی است

آتشفشان در ایسلند هزاران نفر را از خانه‌هایشان فراری داد

شمار شهدا به ۳۱ هزار و ۶۴۵ تن افرایش یافت

نماینده ایران در مراسم سالروز حمله شیمیایی حلبچه شرکت کرد

«آیت الله اختری» رییس انجمن دوستی ایران و سوریه شد

نتانیاهو می‌داند قدرت نابودی حماس را ندارد

تلاش کی‌یف برای تاثیرگذاری بر انتخابات در روسیه

نبرد یمن برای حمایت از غزه «نامحدود» است

ممکن است عملیات زمینی غرب در اوکراین ضروری باشد

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو