شنبه، ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left سیاست mdi-chevron-left تحریف، تقطیع، دروغ؛ استراتژی رسانه‌های سیاست‌زده/ اظهارات عجیب برای ذهنیت سازی غلط بازگشت

تحریف، تقطیع، دروغ؛ استراتژی رسانه‌های سیاست‌زده/ اظهارات عجیب برای ذهنیت سازی غلط

دانلود

به گزارش ایران آنلاین، مدتهاست که دولت سیزدهم به خاطر عملکردش از سوی جریان رقیب آماج حملات قرار گرفته، این حملات به علت سو تدبیر یا ناکارآمدی نیست بلکه به جهت دستیابی به موفقیت‌هایی است که عده‌ای آن را برنمی‌تابند و با زیر سؤال بردن برخی اقدامات مثبت و سازنده دولت و با ذهنیت سازی نادرست و تمسک به راهبردهای نخ نما شده، سعی در تحریف واقعیت دارند.

تحریف، تقطیع و دروغ نویسی ابزار رسانه های سیاست زده‌ای است که با پناه بردن به روایت سازی های دروغ و شایعات، سعی در تنزل جایگاه دولت در میان مردم و القای اطلاعات غلط و وارونه سازی حقیقت دارند.

یک بررسی اجمالی به وضوح روشن می‌کند رویکرد، راهبرد و تاکتیک این رسانه‌ها تسویه حساب سیاسی است و پس از گذشت دو سال از عمر دولت سیزدهم همچنان در رقابت های انتخاباتی و سیاسی سیر می کنند به طوری که محور اصلی تمامی تحلیل ها و خبرهایشان چیزی جز تخریبِ دولت مردمی نیست.

عمده سیاست این رسانه‌ها که در اتاق فکرهای خود با جهت‌گیری، گرایش و سوگیری هربار به دنبال هجمه به دولت با دامن زدن به شایعاتی کذب و ایجاد حاشیه های بی هدف هستند، عایدی برای مردم ندارد و فقط توقع و انتظارات جریان خاص خود را برآورده کرده و در راستای تسویه حساب سیاسی و یا به تعبیری دیگر گره گشایی از عقده های سیاسی تلقی می شود.

این بهانه جویی‌ها تمامی ندارد، هر روز هم رنگ و بوی جدید به خود می‌گیرد. یک روز روی تغییرات در دولت مانور می‌دهند، روز دیگر از اشتباهات لفظی رئیس جمهور می نویسند و گاهی هم پای خود را فراتر از حد نهاده و استعفای دولت را به زبان می آورند؛ ایراداتی که هدفی جز تضعیف و ناکارآمد نشان دادن دولت به همراه ندارد.

این رسانه‌ها یا به عبارتی دیگر این طیف سیاسی وابسته به دولت قبل و جریانی خاص در تخریب دولتمردان و شخص آیت الله رئیسی از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند؛ سیاسی و جناحی بودن این رویکرد زمانی برملا می شود که در برابر ۸ سال بی‌تدبیری‌، سوءمدیریت و فساد دولت روحانی روزه سکوت گرفته بودند و حتی جرات نقد و انتقاد را از مردم هم سلب کرده بودند.

حالا این جریان رقیب در آستانه فصل انتخابات فعالیت خود را برای اثرگذاری در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز کرده است و چه سوژه ای بهتر از تاختن به دولت!

در این راستا مدتهاست که دولت سیزدهم به خاطر عملکردش از سوی جریان رقیب آماج حملات قرار گرفته ولی این حملات به علت سو تدبیر یا ناکارآمدی نیست بلکه درست در نقطه مقابل یعنی به جهت دستیابی به موفقیت است که سبب شده عده ای آن را برنتابند و با زیر سؤال بردن برخی اقدامات مثبت و سازنده دولت و با ذهنیت سازی نادرست واقعیت را به تحریف بکشانند؛ استراتژی های نخ نما شده که دیگر برای مردم آشکار شده است.

برای نمونه سفرهای استانی که در دولت آیت الله رئیسی رکورد بی نظیر را به ثبت رسانده است، از همان ابتدا به مذاق جریان حامی دولت کت و شلواری و یا همان دولت پاستور نشین خوش نیامد و در همین مدت زمان ، در رسانه‌هایشان نه تنها دستاوردها و افتتاح‌های که بعد از ۱۰-۱۲ سال صورت گرفته را به انتشار نمی رسانند بلکه با وارونه نشان دادن واقعیت سعی در مخدوش کردن اقدامات و سرپوش گذاشتن بر امور مثبت و نقاط قوت دولت دارند.

از مصادیق این اخبار خلاف واقع که شامل تقطیع، تحریف، وارونه‌سازی است می توان به تحریف سخنان رئیس‌جمهور در جریان سفر وی به کرمان اشاره داشت.

رئیس جمهور برای سومین بار در سفری یک روزه نهم تیر ماه به کرمان سفر کرد و پروژه‌های مهمی همچون کلان‌پروژه آبرسانی و برق رسانی به شهرهای بم و بروات و نیروگاه گازی فولاد بوتیا را به افتتاح رساند.

رئیس جمهور در جریان این سفر و در یکی از سخنرانی هایش به وضوح گفت که «دولت با همه ظرفیت پای کار است که مشکلات مردم را حل کند و پروژه‌های نیمه‌تمام را به سامان برساند؛ کاری هم ندارد که دیگران چه می‌گویند، چه خواهند گفت و چه بهره‌برداری می‌کنند. برای ما مهم این است که در محضر پروردگار متعال و شهدا باشیم و مردم مشکلات نداشته باشند و مردم احساس رفاه، آرامش و آسایش کنند».

برخی رسانه‌ها با تقطیع سخنان رئیس‌جمهور در مراسم بهره‌برداری از تصفیه‌خانه و آب‌رسانی به بم و بروات و ۱۵ پروژه برق‌رسانی به استان کرمان مدعی شدند که او گفته «دولت کاری به حرف دیگران ندارد و مهم رضایت خداست» اما بررسی فیلم کامل اظهارات آیت‌الله رئیسی نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور تأکید کرده است «دولت بدون توجه به بهره‌برداری و سخنان دیگران، با تمام ظرفیت برای حل مشکلات مردم پای کار است».

البته سیاه نمایی‌ها به همین جا ختم نمی‌شود، این رسانه‌ها در تازه‌ترین اظهارنظری اعجاب‌برانگیز نوشته اند که در سخنرانی رئیس جمهور به مناسبت روز ملی صنعت در سالن اجلاس سران از خبرنگاران خواسته شده تا اجلاس سران را ترک کنند؛ این درحالیست که این سخنرانی طبق اعلام قبلی روابط عمومی ریاست جمهوری به رسانه ها، با پخش زنده از شبکه خبر همراه بود و محدودیت و یا ممنوعیتی برای پوشش نداشت و تمامی رسانه ها آنلاین و در لحظه به سخنرانی رئیس جمهور در دسترسی داشتند.

آنچه که در اصول یک رسانه حرفه ای اهمیت دارد؛ حفظ امنیت روانی و ذهنی جامعه و خدشه نخوردن به آن‌ و جایگاه دادن به فهم مخاطب است.

دانستن حق مردم است اما در کنار آن توجه توأمان و هم‌زمان به حق مردم به دانستن، حق امنیت روحی و روانی و اهمیت دادن به شعور مخاطب از الزامات این دانستن است ولی برخی رسانه‌های مختلف به بهانه تأمین حق مردم برای دانستن، از این نکته چشم پوشی می کنند.

البته این نکته اصولی و مهم همواره از تاکیدات رهبر انقلاب به رسانه هاست، ایشان در دیدار اخیر خود با مسئولان ارشد دستگاه قضایی تصریح کرده اند که یکی از حقوق عمومی مردم همین است که امنیّت روانی داشته باشند. امنیّت روانی یعنی چه؟ یعنی هر روز یک شایعه‌ای، یک دروغی، یک حرف هراس‌افکننده‌ای در ذهنها پخش نشود. حالا تا دیروز فقط روزنامه‌ها بودند که این کارها را می‌کردند، حالا فضای مجازی هم اضافه شده. هر چند وقت یا چند روز یک بار، گاهی چند ساعت یک بار یک شایعه‌ای، یک دروغی، یک حرفی را یک آدم مشخّصی یا نامشخّصی در فضای مجازی منتشر میکند، مردم را نگران می‌کند، ذهن مردم را خراب می‌کند. یک دروغی را مطرح می‌کند، شایع می‌کند، خب، این امنیّت روانی مردم از بین می‌رود.

انتهای پیام/

mdi-tag دکتر رئیسی mdi-tag دولت سیزدهم
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

منتخبان مجلس دوازدهم ۵ فروردین‌ماه با رئیسی دیدار می‌کنند

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۱:۱۶

آیت الله جنتی: امیدواریم سال آینده شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۰:۰۰

توسط قالیباف؛

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ ابلاغ شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۵۲

بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ توسط شورای نگهبان تایید شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۸:۲۱
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
23433
mdi-shape سرویس
سیاست
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۹:۱۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-copyright مرجع
ایرنا
mdi-new-box تازه‌های سیاست آرشیو

منتخبان مجلس دوازدهم ۵ فروردین‌ماه با رئیسی دیدار می‌کنند

آیت الله جنتی: امیدواریم سال آینده شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ ابلاغ شد

ظریف: دستکاری و تقطیع شده است

بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ توسط شورای نگهبان تایید شد

تایید صحت انتخابات مجلس در ۱۳۳ حوزه انتخابیه

بزرگترین قراردادهای تاریخ صنعت نفت کشور امضا شد

اعلام هزینه‌های انتخاباتی ۵ منتخب مجلس

آخرین اطلاعات جان باختگان و مصدومین ناآرامی های۱۴۰۱ منتشر شد

امضایم جعل شده؛ دادستان ورود کند

فایل صوتی ظریف و چند نکته اساسی/ اعترافات دیر هنگام یک اصلاح طلب

جشن نوروز ۱۰ کشور آسیایی در آلمان

شکایت از عوامل انتشار خبر دروغ برکناری «محمد مخبر»

ضرورت افزایش ۳۰ درصدی حقوق کارگران در سال آینده

حقوق کارگران باید متناسب با تورم رسمی افزایش یابد

پیشنهاد افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

تاکید دولت بر برداشتن گام‌های بلند در زمینه هوش مصنوعی

هیأت وزیران حداقل سرمایه لازم برای تأسیس بانک را ابلاغ کرد

جدیت رئیسی در توسعه روابط با همسایگان بی‌نظیر است

واکنش ظریف به درز فایل صوتی او علیه اصلاح‌طلبان

کارنامه عملکرد دولت در سال ۱۴۰۲

امیر آشتیانی: آمریکا و رژیم صهیونیستی دنبال تشدید تنش در منطقه هستند

کاهش رسمی مدت سربازی

بازگشت باکو به مدار تهران

پیام تبریک مخبر به فرماندهان سپاه و ارتش برای دریافت نشان «فتح»

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو