جمعه، ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left بین‌الملل mdi-chevron-left حذف شرم آور تل آویو از لیست شرم بازگشت

سازمان ملل در گزارش سالانه کشتار کودکان در صحنه‌های جنگ، نامی از رژیم صهیونیستی نیاورد

حذف شرم آور تل آویو از لیست شرم

دانلود

روزنامه ایران: سازمان ملل گزارشی سالانه تحت عنوان «لیست شرم» که اسامی ناقضان حقوق کودکان در درگیری‌های مسلحانه را بیان می‌کند، منتشر کرد. اما همان طور که انتظار می‌رفت طبق عادت هر ساله، نام رژیم صهیونیستی علی رغم جنایات علیه کودکان، در این لیست درج نشده است. این به آن معنی است که سازمان ملل هرگز ارتش رژیم صهیونیستی را به دلیل تجاوز به حقوق کودکان درسرزمین‌های اشغالی نه تنها در توجه خود قرار نداده بلکه آن را کتمان می‌کند. این عمل یکی از شاخص‌های مهم ارزیابی از لیست محسوب می‌شود و عیار اعتبار آن را در جهان روشن می‌سازد.
به گزارش الجزیره، پیش از انتشار این گزارش، سازمان‌های حقوق بشری درخواست‌های مکرر مبنی بر اضافه شدن نام رژیم صهیونیستی به فهرست سیاه سازمان ملل به دلیل کشتار و معلولیت کودکان فلسطینی در کرانه باختری اشغالی را مطرح کرده بودند.
در همین رابطه، ‌ریاض منصور، سفیر فلسطین در سازمان ملل روز پنجشنبه تصمیم آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد برای خارج کردن تل آویو از فهرست شرم را «اشتباهی بزرگ» خواند و اعلام کرد: «دبیر کل اشتباه بزرگی را مرتکب شد که دولت کنونی تل آویو را در فهرست قرار نداد. این افراطی‌ترین حکومت است که مملو از عناصر فاشیست است. اگر اکنون این دولت را فهرست نکنید، چه زمانی آن را فهرست خواهید کرد؟» او ادامه داد: «مایه تأسف است که او ترجیح داد آنها را در این لیست وارد نکند.»
گوترش در پی انتقادها به عدم درج نام رژیم صهیونیستی در لیست شرم چنین بهانه آورد که آمار کودکان کشته شده در سال 2022 نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده و از این رو رژیم صهیونیستی را در این لیست نمی‌توان قرار داد. زیرا طبق آمار اعلامی در این گزارش، در سال ۲۰۲۲ دست‌کم ۴۲ کودک فلسطینی توسط نظامیان رژیم صهیونیستی کشته شدند در حالی که این عدد در سال قبل از آن ۷۸ مورد بوده است.
او در ادامه، برای فرار از انتقادات وارده، سعی کرد خود را از اوضاع فاجعه بار سرزمین‌های اشغالی نگران نشان دهد. به گزارش یورونیوز، او مدعی شد: «با وجود این ، من عمیقاً نگران تعداد کودکان کشته و مجروح شده توسط نیروهای اسرائیلی در جریان خصومت‌ها و از طریق استفاده از گلوله‌های جنگی هستم و از مقام‌های اسرائیلی می‌خواهم در این خصوص پاسخگو باشند.»
الجزیره برای اثبات مذموم بودن چنین مقایسه‌ای در گزارش خود آورده که جنگ اسرائیل در غزه در سال 2021 تنها 11 روز طول کشید و جنگ در اوت 2022 تنها سه روز دوام داشته و این آمار به تناسب تعداد روزها اسفبار و غیر قابل اغماض است.
از طرفی دیگر، با توجه به گنجانده شدن نام روسیه در این لیست، این اولین باری است که یکی از اعضای دائم شورای امنیت در آن لیست سیاه قرار گرفته است.
دوگانه‌سازی غرب از حقوق کودکان و حقوق بشر
تلاش‌ها برای چشم پوشی از جنایات رژیم صهیونیستی در حالی است که بر اساس گزارش ها، نظامیان صهیونیست از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ کودک فلسطینی را به شهادت رسانده و یا مجروح کرده‌اند. همچنین، از آغاز سال ۲۰۲۳ تاکنون نیرو‌های صهیونیست دست‌کم ۱۵۸ فلسطینی را به شهادت رسانده‌اند که از این تعداد ۲۶ نفر کودکان هستند. وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین سال گذشته اعلام کرد، رژیم صهیونیستی بیش از ۵۲ کودک فلسطینی را از آغاز سال 2022 جاری میلادی تا ماه نوامبر به شهادت رسانده است که این آمار با آمار گزارش شده در لیست شرم برابری نمی‌کند. البته از زمان روی کار آمدن رژیم همواره مقامات و محافل سیاسی در غرب ضمن انکار جنایات رژیم صهیونیستی، از آن حمایت لفظی و عملی کرده‌اند.
تناقضات حقوق بشر در سازمان ملل در حالی اتفاق افتاده که حملات نظامیان اسرائیل طی چند ماه اخیر به مناطق مختلف سرزمین‌های اشغالی و کرانه باختری تشدید شده است. با روی کار آمدن کابینه افراطی نتانیاهو، دایره جنایت علیه فلسطینیان تنگ‌تر شده و رژیم سعی می‌کند تهدیدات خود را از جهات مختلف عملی کند. از این رو، به دست آوردن مشروعیت از طریق نهادها و سازمان بین‌المللی یکی از روش‌های این رژیم برای استمرار جنایات خود است.
موضع سازمان ملل نیز حکایت از چراغ سبز این سازمان بر کودک کشی و یا به تعبیری بهتر، نسل کشی در سرزمین‌های اشغالی دارد. علاوه بر آن، غرب به صراحت اعلام می‌کند که حامی مستقیم اقدامات ضد انسانی رژیم در قبال مردم فلسطین بوده و آن را لازم الاجرا می‌داند.
این لیست نمونه عینی از برخورد دوگانه در قبال حقوق کودکان و در بردارنده روندهای سیاسی قدرت‌های سلطه گر در جهان است.
ریشه چنین اقداماتی به تعریف غرب ناشی از تروریسم و حقوق بشر و انتفاع آنها از این نامگذاری است. بر این اساس، اگر جنایتی منافع آنها را تأمین کند تنها به نام یک حادثه ختم می‌شود و اگر رفتاری در جهت مخالف منافع آنها باشد، تحت نام تروریسم عنوان می‌شود. آنها معتقدند که تروریسم خوب و بد وجود دارد، به معنایی تروریسم خوب، همسو با منافع غرب است ولی اگر تروریسم علیه منافع باشد، بد خواهد بود.
استفاده ابزاری از عنوان حقوق بشر، یکی از رویکردهای مهم غرب به منظور هموار کردن مسیر نفوذ و مداخله در مناقشات و تنازعات جهانی به بهانه مهار و مبارزه با تروریسم است. همچنین، دستاویزی است که نه تنها می‌توان از آن برای فرار از اتهامات بهره برد، بلکه می‌توان آن را تبدیل به ابزاری علیه دشمنان کرد. ارسال تصاویر جنایتکارانه از کشورها و سازمان‌های هدف، اساساً به مغلطه انداختن افکارعمومی جهان و پیشبرد اهداف آنها منتهی می‌گردد.

انتهای پیام/

mdi-tag سازمان ملل mdi-tag کشتار mdi-tag کودکان mdi-tag رژیم صهیونیستی
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

سازمان ملل خواستار مجازات عاملان شهادت کودک فلسطینی شد

mdi-calendar ۱۶ خرداد - ۰۹:۲۳

ایران نایب رئیس مجمع عمومی سازمان ملل شد

mdi-calendar ۱۱ خرداد - ۲۳:۲۷

هشدار سازمان ملل در مورد تبعیض‌نژادی در آمریکا به عنوان میراث دوران برده‌داری

mdi-calendar ۱۶ اردیبهشت - ۱۳:۵۱mdi-comment-outline ۱

جاسوسی آمریکا از دبیر کل سازمان ملل در پی افشای اسناد محرمانه

mdi-calendar ۲۴ فروردین - ۱۳:۰۷
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
22934
mdi-shape سرویس
بین‌الملل
mdi-calendar تاریخ انتشار
۰۱:۳۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
mdi-update آخرین به‌روز رسانی
۱۰:۳۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های بین‌الملل آرشیو

سفیر پاکستان در ایران بر تسریع روند امضای توافق تجارت آزاد تاکید کرد

توقف فعالیت نهاد کمک‌رسان سوئدی فعالیت در افغانستان

مصر: اجازه کوچ اجباری فلسطینی‌ها از غزه را نمی‌دهیم

نگرانی مقام ارتش اسرائیل از گسترش تهدیدات امنیتی علیه این رژیم

روسیه تا سال ۲۰۲۶ آماده جنگ با ناتو می‌شود

آمریکا شریک جرم اسرائیل است

درخواست دیده‌بان حقوق بشر برای تحریم اسرائیل

سرنگونی پهپاد صهیونیستها توسط رزمندگان گردان‌های قدس در غزه

عصبانیت رژیم صهیونیستی از کاهش توان آمریکا در برابر ایران

انجمن دفاع از قربانیان تروریسم در اجلاس شورای حقوق بشر ژنو حاضر شدند

شیوع بحران گرسنگی در سراسر غزه /کودکان غزه تبدیل به اسکلت شده‌اند

چالش فقدان رهبری در اسرائیل

تل‌آویو آماده پرداخت بهای آزادی اسرایش در غزه است

رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه در ایران آغاز شد

بن سلمان پس از ماه رمضان به پاکستان می‌رود

رژیم صهیونیستی خواستار امضای توافق تبادل اسرا با حماس شد

مسلح بودن بیش ازحد آمریکایی‌ها/ آمریکا در آستانه جنگ داخلی است

آتشفشان در ایسلند هزاران نفر را از خانه‌هایشان فراری داد

شمار شهدا به ۳۱ هزار و ۶۴۵ تن افرایش یافت

نماینده ایران در مراسم سالروز حمله شیمیایی حلبچه شرکت کرد

«آیت الله اختری» رییس انجمن دوستی ایران و سوریه شد

نتانیاهو می‌داند قدرت نابودی حماس را ندارد

تلاش کی‌یف برای تاثیرگذاری بر انتخابات در روسیه

نبرد یمن برای حمایت از غزه «نامحدود» است

ممکن است عملیات زمینی غرب در اوکراین ضروری باشد

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو