جمعه، ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left سیاست mdi-chevron-left برای تغییر شرایط به نفع مردم وارد انتخابات شدم/ پشیمان… بازگشت

دکتر رئیسی در گفت‌وگو با مردم مطرح کرد:

برای تغییر شرایط به نفع مردم وارد انتخابات شدم/ پشیمان و اهل عافیت‌طلبی نیستم

دانلود

به گزارش ایران آنلاین، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی سه شنبه شب همزمان با دومین سالروز انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در گفت‌وگویی تلویزیونی با تبریک ماه ذی الحجه و دهه مبارک منتهی به عید قربان گفت: در انتخابات طبیعتا نامزدها هر کدام با یک انگیزه و دلیل و وعده و با تحلیل شرایط موجود جامعه وارد میدان می‌شوند که من هم احساس کردم در آن مقطع، شرایط خاص و ناامیدی بر مردم و جامعه غالب شده و به نوعی اوضاع را بر وفق مراد نمی دیدیم وارد عرصه شدم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اگر به ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگردم و شرایط مردم همانگونه بود که صاحب منصبان آن زمان گاهی می‌گفتند از شرایط جنگ بدتر است و شما با این اوضاع چه خواهید کرد، باید بگویم که با توجه به وضعیت اجتماعی و اقتصادی و ناامیدی مردم که محصول اقدامات دشمنان بود اما عملکرد دولت قبل هم در این رابطه نقش داشت، بازهم احساس حضور می‌کردم که اگر در آن شرایط وارد عرصه نمی‌شدم به تکلیف عمل نکرده بودم.

رئیس جمهور افزود: بنابراین برای ایجاد امید و مشارکت مردم به صحنه آمدم و تلاش من افزایش مشارکت و تبدیل ناامیدی مردم به امید در کشور بود تا با فراهم کردن و تغییر شرایط به نفع زندگی مردم شاهد نشاط باشیم.

آیت الله رئیسی ادامه داد: اگر به آن زمان بر می‌گشتم دوباره همین تصمیم را می‌گرفتم و در انتخابات شرکت می‌کردم بنابراین اکنون پشیمان نیستم هر چند با سختی های فراوانی مواجه هستیم اما آمدیم تا گره گشایی کنیم.

احساس کردم شرایط به نفع مردم نیست

رئیسی تصریح کرد: مردم به نحوی با ناامیدی در سال ۱۴۰۰ مواجه بودند و اوضاع را به وفق مراد نمی‌دیدند. با اینکه در قوه قضاییه به عنوان مطالبه‌گر حضور داشتم، اما تصورم این بود که وظیفه و تکلیفی دارم.

وی تصریح کرد: بازگو کردن مشکلات جزو روحیات من نیست و لازم نمی دانم امیدوار کردن مردم، مشکلات را برایشان عنوان کنم تا مردم بدانند من متوجه مسائل‌شان هستم یا اینکه مطلع شوم دولت در پی حل مساله است.

رئیس جمهور گفت: مساله شیوع کرونا، مشکلی بود که دولت را با وجود آن تحویل گرفتم یعنی در شرایطی که روزانه ۷۰۰ خانواده داغدار می‌شدند و بیمارستان‌ها پر از بیمار و مدارس و دانشگاهها تعطیل بود و بازار و اقتصاد فعالیت نداشت. برخی از هموطنان در کشورهای همسایه واکسن تزریق می‌کردند.

رئیس دولت سیزدهم با اشاره به تامین واکسن در دولت سیزدهم، افزود: ما ۶ نوع واکسن تولید کردیم. یک نوع با همکاری کوبا و باقی هم تولید کشورمان بود. همزمان واردات واکسن هم آغاز شد بطوریکه مردم نگرانی برای تزریق واکسن نداشتند.

آیت الله رئیسی با اشاره به شرایط دولت برای تامین واکسن تأکید کرد: مساله صرفا یک تماس تلفنی نبود بلکه اینگونه بود که کشورها متوجه شدند که امکان همکاری با دولت سیزدهم وجود دارد، بنابراین این موضوع را مطرح کردند.

وی گفت: به ما می‌گفتند چطور انتظار دارید که به ما واکسن بدهند در حالی که FATF در کشور به نتیجه نرسیده است. همچنین ورود واکسن به برجام ارتباطی نداشت. نباید این نگاه نادرست را داشت که عضویت در یک سازمان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای باید حتماً با فلان موضوع مرتبط شود. هرگز نمی‌گوییم که نیت آقایان این بوده که چنین اتفاقی رخ دهد بلکه این وضعیت محصول یک نگاه نادرست بود که عده‌ای باید تصمیم می‌گرفتند تا مشکلات کشور حل شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما این نگاه را نداریم و زندگی مردم را وابسته به این حرف‌ها نمی‌کنیم و در عین حال عزتمندانه و در چارچوب منافع ملی در مذاکرات پیش می‌رویم.

آیت الله رئیسی به وضعیت دولت در ۶ ماهه نخست اشاره کرد و گفت: در شروع دولت ۴۸۰ هزار میلیارد کسری بودجه داشتیم و وضعیت ذخایر کالاهای اساسی قرمز بود و بسیاری از کارگاههای تولیدی دچار رکود شده بود. دولت سیزدهم ذخایر مواد خام و اولیه برای تولید کالاهای اساسی را به سطح قابل قبولی رساند، طی ۶ ماه تورم را ۲۰ درصد کاهش داد و توانستیم رشد اقتصادی صفر درصد را به ۴.۵ درصد در اسفندماه ۱۴۰۰ برسانیم و با متفاوت شدن تمام شاخص‌ها، مردم امیدوار شدند.

وی افزود : در حالی که شرایط نامناسب خرداد ۱۴۰۰ را تا اسفند ماه تغییر دادیم اما اردیبهشت سال گذشته تمام پمپ‌بنزین‌ها را هک کردند تا زمینه نارضایتی مردم را ایجاد کنند و از طرفی هم ما در آغاز اصلاحات اقتصادی قرار داشتیم و مسأله ارز ترجیحی مطرح بود.

آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: برخی می‌گفتند امکان فروش نفت وجود ندارد، اما ثابت کردیم که این امکان وجود دارد. در دو یا سه هفته اول آغاز به کار دولت اعلام کردند که اگر ایران برای عضویت در سازمان شانگهای اعلام آمادگی کند، پذیرفته می‌شود.

رئیس جمهور گفت: مباحث درباره عضویت ما در سازمان همکاری شانگهای به ۱۷ سال قبل بر می‌گردد اما باید پرسید چرا در این سال‌ها اتفاقی نیفتاد؟ و چه مساله‌ای پیش آمد که کشورها احساس کردند این دولت نگاهش فقط به چهار کشور و لبخند زدند یا اخم آنها نیست. نگاه این دولت نگاه متعادلی با کشورهاست.

آیت الله رئیسی با اشاره به فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم، گفت: سیاست خارجی امتداد سیاست داخلی است و سیاست خارجی مبتنی بر اهداف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است. تمام سفرهای من در راستای همین اهداف است.

وی با اشاره به قرارداد سوآپ گازی در اولین سفرش به ترکمنستان افزود: چرا ما باید ۵سال معطل می‌کردیم و بدهی خود را پرداخت نمی‌کردیم؟ رئیس شورای مصلحت ترکمنستان در سفرش به تهران، از افزایش ظرفیت این سوآپ گازی خبر داد.

آیت‌الله رئیسی افزود: ۱۵ کشور همسایه داریم؛ اگر کشوری بخواهد همکاری کند خواهیم پذیرفت. مگر اینکه کشوری مثل آمریکا که نخواهد ارتباط برقرار کند. بخش زیادی از قدرت ما ناشی از رویکردها و فعالیتهای اقتصادی ما است. معطل گذاشتن کشور برای جلب نگاه مثبت چند کشور سودی برای کشور ندارد.

رئیس جمهور با اشاره به سفرش به آمریکای لاتین گفت: ونزوئلا کشوری است که محصولات موردنیاز ما را با قیمت مناسب تولید و تامین می‌کند. شرکت‌های ما نیز برای صدور خدمات فنی-مهندسی به کشورهای آمریکای لاتین آمادگی دارند که می‌توان از این ظرفیت بهره برد.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به برقراری روابط با عربستان، گفت: ارتباط با کشورهای همسایه، اسلامی و همسو، سیاست ما است. در روز تحلیف در مجلس اعلام کردم که هرکشوری که بخواهد با همکاری کند، دست او را به گرمی می‌فشاریم و الان هم اعلام می‌کنم که بنای جمهوری اسلامی تعامل است.

وی ادامه داد: در سفر به چین، شی جی پینگ رئیس‌جمهور جمهوری خلق چین از تمایل عربستان برای برقراری ارتباط با ما خبر داد و گفتم که از این موضوع استقبال می‌کنیم. عربستانی‌ها سطح حضور خود اعلام کردند و من هم بر آن اساس دبیر شورای عالی امنیت ملی را فرستادم و گفتگوها انجام شد. مصر هم همینطور؛ اعلام تمایل کردند، این موضوع را با رهبری کشور مطرح کردم و ایشان هم استقبال کردند.

رئیس جمهور تأکید کرد: اختلافات با عربستان وجود دارد اما دشمنی هیچ‌گاه وجود نداشته است. ما باید دشمن را به درستی بشناسیم.

میز مذاکرات را ترک نکردیم

آیت الله رئیسی همچنین با اشاره به مذاکرات رفع تحریم، گفت: مذاکره‌کنندگان ما خواسته‌های خود را در مذاکرات اعلام کردند و اتحادیه اروپا هم خواسته‌های ایران را منطقی دانست که این با اغتشاشات همزمان شد و آنها ‌تلاش کردند موضوعات خود را از این طریق پیش ببرند اما امروز پیامهای دریافتی نشان می‌دهد که نادم هستند.

رئیس‌جمهور یادآور شد: ما میز مذاکرات را ترک نکردیم و مشکلی نداریم؛ اما مثل دولت قبل فقط پرونده برجام را دنبال نمی‌کنیم. برجام در دستور کار ما هست و همچنین لغو تحریم‌ها را دنبال می‌کنیم. اما مهم‌تر از آن این است که کشور آنچنان قوی شود که تحریم‌ها بی‌اثر شده و با هیچ تکانه‌ای تکان نخورد.

رئیس جمهور این را هم گفت که پرونده‌ مورد بحثمان مانند دولت قبل فقط برجام نیست. بلکه برجام یکی از پرونده‌هایی است که روی میز ما است. اگر آن‌ها بخواهند رفتار عادلانه عزتمندانه با جمهوری اسلامی داشته باشند، این مذاکرات ادامه می یابد و به نتایج نیز خواهد رسید. در مسائل هسته‌ای باید نگاه عادلانه داشته باشند چون ما نقض پیمان نکردیم. فعالیت ما ۱۵ بار از سوی آژانس که ایران رفتارش صلح آمیز است و انحراف ندارد، تایید شده است حال آن‌ها نقض پیمان کردند و به تعهداتشان عمل نکردند.

رئیسی اضافه کرد: ما هم موضوع رفع تحریم‌ها را دنبال می‌کنیم و هم خنثی کردن تحریم‌ها را و به نظر من مهم‌تر از این است است که شرایط کشور را باید به سمتی پیش ببریم که هیچ تحریمی بر کشور ما تاثیر گذار نباشد.

دیپلماسی عزتمندانه را دنبال می‌کنیم و التماس نمی‌کنیم

آیت الله رئیسی با طرح این سؤال که چرا تولید و بنگاه‌های اقتصادی در کشور معطل شد؟ متذکر شد: همه اینها به‌خاطر نگاه نادرستی بود که عده‌ای از تصمیم گیران به تولید داشتند اما ما چنین نگاهی نداشتیم و نداریم. دولت زندگی مردم را به این حرف‌ها و موضوعاتی چون مذاکره گره نزده اما در عین حال مذاکرات را با رویکرد عزت و منافع ملی پیش می‌بریم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما دیپلماسی عزتمندانه را دنبال می‌کنیم و التماس نمی‌کنیم، اما زندگی مردم را مربوط به مذاکره و این طور مسائل نمی‌کنیم.

رئیس جمهور درباره اقدامات دولت در مبارزه با مفاسد اقتصادی و قطع گلوگاه‌های فسادزا توضیح داد: در یکی از مناظرات انتخاباتی ۱۴۰۰ یکی از نامزدها پاکتی به من داد که اسم چند ابربدهکار بانکی در آن بود که بعدا آنها را به طور شفاف اعلام کردیم و این امر پنهانی نبود و در دستگاه قضایی هم مصمم بودم با فساد مبارزه کنم.

وی ادامه داد: در دولت بحث ساختارهای فسادزا مطرح کردیم و تلاش کردیم ساختارها را شناسایی و اصلاح کنیم که صدور مجوز یکی از آن بخش هایی بود که می‌تواند زد و بند و امضاهای طلایی در آن صورت بگیرد. اکنون بسیاری از این سامانه‌ها برای اصلاح ساختارها در دولت فعال شده است.

آیت الله رئیسی با اشاره به مبارزه با فسادِ مسئولان، تأکید کرد: فساد و ناکارآمدی برای ما اهمیت دارد. ما در کنار تشویق مدیران کارآمد، مدیران ناکارآمد را عزل می‌کنیم. فسادستیزی برای کمک به دولت است و ما از آن استقبال می‌کنیم.

مهمترین عامل تورم، کسری بودجه است

رئیس جمهور با اشاره به اقدامات دولت در مهار تورم اضافه کرد: مساله تورم درد مزمنی است که ما سال‌ها با آن درگیریم. مهمترین عامل تورم، کسری بودجه است؛ در سال ۱۴۰۱ تلاش کردیم کسری بودجه نداشته باشیم و این مهم است. دوم رشد نقدینگی است که آخر سال ۱۴۰۱ تورم از ۴۳ درصد به ۳۱ درصد رسید.

وی ناترازی بانک‌ها را از دیگر عوامل افزایش تورم دانست و افزود: مردم به بانک‌ها اعتماد کنند، بانک محل امنی است اما بانک‌ها هم کاری کنند که مورد اعتماد مردم قرار گیرند. اقدامات و برنامه‌های را در دستور کار داریم که ناترازی بانک‌ها رفع شود.

رئیس جمهور گفت: انتظار تورمی از دیگر عوامل تورم است؛ انتظاراتی به وجود می‌آید و فضایی ایجاد می‌شود تا مردم را نگران کنند. تمام تلاش دولت برای مهار تورم است. مقایسه وضع خرداد با اردیبهشت نشان می‌دهد که رشد تورم کم شده و در حال تبدیل به رشد نزولی است.

آیت‌الله رئیسی تأکید کرد: تولید افزایش پیدا کرده و درآمدهای دولت بیشتر شده اما این باید در سفره مردم، نمود پیدا کند.

تعهد ساخت ۲۴۰ هزار خانه روی دست دولت

رئیس جمهور درباره وعده ساخت یک میلیون مسکن گفت: اگر من هم وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال را نمی‌دادم هم قانون و هم نیاز کشور بر ساخت یک میلیون مسکن تاکید می‌کرد با توجه به اینکه ما در کشور کمبود زمین نداریم و در تمام کشور قضیه ساخت مسکن دنبال می شود.

رئیس دولت سیزدهم اعلام کرد که تعهد ساخت ۲۴۰ هزار خانه روی دست ما مانده است که پول‌های این خانه‌ها را قبلا از مردم گرفته‌اند اما آن را در جای دیگر هزینه کرده‌اند و اکنون دولت ما با تعهد ساخت ۲۴۰ هزار خانه طرف است که بودجۀ آن خرج شده است.

آیت الله رئیسی اظهارداشت: طرح هایی در کشور با عمر ۱۵ ساله داریم که مردم را ناامید کرده است و اینکه پروژه ها به نام چه کسی تمام شود مهم نیست. عده ای می گویند طرح ها به اسم ما بوده. اگر به اسم شما بوده چرا آنها را تکمیل نکردید؟

انتهای پیام/

mdi-tag دکتر رئیسی mdi-tag دولت سیزدهم
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

منتخبان مجلس دوازدهم ۵ فروردین‌ماه با رئیسی دیدار می‌کنند

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۱:۱۶

آیت الله جنتی: امیدواریم سال آینده شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۰:۰۰

توسط قالیباف؛

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ ابلاغ شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۵۲

بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ توسط شورای نگهبان تایید شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۸:۲۱
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
22788
mdi-shape سرویس
سیاست
mdi-calendar تاریخ انتشار
۲۲:۱۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
mdi-update آخرین به‌روز رسانی
۰۰:۰۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-copyright مرجع
ایرنا
mdi-new-box تازه‌های سیاست آرشیو

منتخبان مجلس دوازدهم ۵ فروردین‌ماه با رئیسی دیدار می‌کنند

آیت الله جنتی: امیدواریم سال آینده شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ ابلاغ شد

ظریف: دستکاری و تقطیع شده است

بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ توسط شورای نگهبان تایید شد

تایید صحت انتخابات مجلس در ۱۳۳ حوزه انتخابیه

بزرگترین قراردادهای تاریخ صنعت نفت کشور امضا شد

اعلام هزینه‌های انتخاباتی ۵ منتخب مجلس

آخرین اطلاعات جان باختگان و مصدومین ناآرامی های۱۴۰۱ منتشر شد

امضایم جعل شده؛ دادستان ورود کند

فایل صوتی ظریف و چند نکته اساسی/ اعترافات دیر هنگام یک اصلاح طلب

جشن نوروز ۱۰ کشور آسیایی در آلمان

شکایت از عوامل انتشار خبر دروغ برکناری «محمد مخبر»

ضرورت افزایش ۳۰ درصدی حقوق کارگران در سال آینده

حقوق کارگران باید متناسب با تورم رسمی افزایش یابد

پیشنهاد افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

تاکید دولت بر برداشتن گام‌های بلند در زمینه هوش مصنوعی

هیأت وزیران حداقل سرمایه لازم برای تأسیس بانک را ابلاغ کرد

جدیت رئیسی در توسعه روابط با همسایگان بی‌نظیر است

واکنش ظریف به درز فایل صوتی او علیه اصلاح‌طلبان

کارنامه عملکرد دولت در سال ۱۴۰۲

امیر آشتیانی: آمریکا و رژیم صهیونیستی دنبال تشدید تنش در منطقه هستند

کاهش رسمی مدت سربازی

بازگشت باکو به مدار تهران

پیام تبریک مخبر به فرماندهان سپاه و ارتش برای دریافت نشان «فتح»

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو