جمعه، ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left سیاست mdi-chevron-left در سفر رئیس جمهور به نیکاراگوئه چه گذشت؟ بازگشت

در سفر رئیس جمهور به نیکاراگوئه چه گذشت؟

دانلود

به گزارش ایران آنلاین، دکتر سید ابراهیم رئیسی، بامداد روز دوشنبه، سفر دوره‌ای خود را به کشورهای آمریکای لاتین آغاز کرد و در اولین مقصد، وارد کاراکاس، پایتخت ونزوئلا شد.

رئیس جمهور پس از پایان سفر دو روزه خود به کاراکاس با انجام دیدار با مادورو و هیأت‌های عالی‌رتبه، دیدار با رئیس مجلس و جمعی از رؤسای کمیسیون‌های مجلس ملی این کشور، بازدید از نمایشگاه علم و فناوری دستاوردهای ایرانی و آغاز به کار خط تولید دو شرکت خودروساز بزرگ ایران و سخنرانی در جمع جوانان و نخبگان ونزوئلایی و امضا ۱۹ سند همکاری، وارد نیکاراگوئه شد.

«دنیس مونکاد» وزیر خارجه نیکاراگوئه در بدو ورود رئیس جمهور، به وی خوش‌آمد گفت و «دانیل اورتگا» رئیس‌جمهور نیکاراگوئه هم به همراه روسای سه قوه این کشور (قوه مقننه، قوه قضاییه و قوه انتخابات) در میدان آزادی شهر «ماناگوآ» به صورت رسمی از آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران هیأت عالی‌رتبه همراه استقبال کردند. در مراسم استقبال، شماری از جوانان نیکاراگوئه سرود ملی جمهوری اسلامی ایران را همخوانی کردند.

در ابتدای ورود به ماناگوآ، رئیس جمهور پس از مراسم استقبال رسمی، در جمع گروهی از جوانان نیکاراگوئه‌ای، انقلاب‌های دو کشور را دارای وجه مشترک دانست و گفت: استقلال خواهی، آزادی‌خواهی و عدالت‌طلبی وجه مشترک انقلاب‌های مردم ایران و نیکاراگوئه است. آمریکا می‌خواست با تحریم و تهدید ملت ما را متوقف کند، اما ملت ما نه تنها متوقف نشد، بلکه از تهدید و تحریم برای خود فرصت ساخت و به پیشرفت رسید.

یاد حاج قاسم در میدان آزادی ماناگوآ

دانیل اورتگا هم در بخشی از سخنان خود با تمجید از قهرمانان ملی دو کشور، جنایت آمریکایی‌ها در به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی را محکوم و به احترام قهرمان ایرانی مبارزه با تروریسم یک دقیقه سکوت اعلام کرد و در پایان سخنانش گفت: «زنده باد شهید ایران ژنرال قاسم سلیمانی زنده باد ملت ایران».

علی بهادری جهرمی در این باره در شبکه اجتماعی نوشت: «سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین علاوه بر گسترش بازارهای اقتصادی برای کشورمان، فرصت مغتنمی برای عمیق‌تر شدن پیوند ملت‌های آزادی‌خواه و مستقل جهان است. شهید سلیمانی با مقاومت محور این پیوند جهانی شد که آن طرف دنیا هم عکسش را بالای سر می‌گیرند و به احترامش یک دقیقه سکوت می‌کنند ...»

اقامه نماز مغرب و عشا در کاخ ریاست جمهوری نیکاراگوئه

آیت‌الله رئیسی پس از پایان مراسم استقبال رسمی در نیکاراگوئه و پیش از آغاز مذاکرات در کاخ ریاست‌جمهوری ماناگوا، به دلیل اینکه اذان مغرب گذشته بود، درخواست می‌کند تا اورتگا و هیأت همراهش چند دقیقه‌ای منتظر بمانند تا نماز را بجا آورد و سپس مذاکرات آغاز شود.

نماز جماعت به امامت رئیس‌جمهور اقامه شد و پس از گذشت ۲۰ دقیقه، مذاکرات دوساعتی و خصوصی با اورتگا آغاز شد.

اهدای تاج گل در بنای یادبود رهبران انقلاب نیکاراگوئه

آیت‌الله رئیسی در اولین بخش از برنامه این سفر یک روزه، پس از سخنرانی در میان جمعی از جوانان نیکاراگوئه، با حضور در بنای یادبود مشاهیر و رهبران انقلاب این کشور در میدان انقلاب شهر ماناگوا، با اهدای تاج گل، به مقام سه انقلابی فقید جنبش آزادی‌بخش ادای احترام و از مبارزه آن‌ها علیه امپریالیسم تجدید کرد.

استحکام و دوام روابط ایران و نیکاراگوئه

رئیس جمهور سپس راهی ساختمان پارلمان نیکاراگوئه شد و با «گوستاوو پوراس» رئیس مجلس ملی این کشور دیدار کرد که مقامات دو کشور در این دیدار بر گسترش همکاری‌ها و تحکیم روابط تأکید کردند و معتقد بودند که هیچ نیرویی توان ایجاد گسست میان ملت‌ها و دولت‌های ایران و نیکاراگوئه را ندارد.

آیت‌الله رئیسی بیان اینکه بنای ما همکاری سازنده و دوستانه با نیکاراگوئه است، گفت: همکاری‌های خوب فعلی میان تهران و ماناگوآ ظرفیت‌های زیادی برای گسترش دارد و با توجه به اراده و عزم سران دو کشور هیچ مانعی برای گسترش همکاری فیمابین وجود ندارد.

رئیس مجلس ملی نیکاراگوئه هم با خوش‌آمدگویی به رئیس جمهور و اعضای هیأت عالی‌رتبه همراه اظهار داشت: دوستی با دولت و ملت ایران به عنوان کشوری که همراه و همسو با نیکاراگوئه برای در اختیار داشتن حق تعیین سرنوشت و حفظ هویت خود مبارزه کرده، برای ما مایه افتخار است. هیچ نیرویی نیز توان ایجاد گسست میان ملت‌ها و دولت‌های ما را ندارد.

افول قدرت سلطه‌گران و آمریکا و برآمدن اراده ملت‌ها در آمریکای لاتین و غرب آسیا

رئیس جمهور پس از دیدار دو جانبه با رئیس مجلس ملی نیکاراگوئه، با تشویق و استقبال نمایندگان، وارد صحن مجلس ملی این کشور شد.

آیت‌الله رئیسی در جمع نمایندگان مجلس نیکاراگوئه هم، بر ایستادگی دو کشور بر رأی مردم، تلاش برای تحقق مردم‌سالاری و مبارزه با توطئه دشمنان تأکید کرد و گفت: مجالس در کشورهای مستقل که مبتنی بر رای واقعی مردم هستند، جلوه تحقق مردم‌سالاری و اراده ملت‌ها محسوب می‌شوند.

رئیس دولت با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی در مقابله با تروریسم هزینه‌های زیادی پرداخت کرده است، از جنایت آمریکا در به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی به‌عنوان ‌قهرمان مبارزه با ترروریسم سخن گفت و خاطرنشان کرد: مردم دنیا ادعای دروغین آمریکا در مبارزه با تروریسم را باور نمی‌کنند.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش ارتباط دائمی کشورهای مستقل با یکدیگر را عاملی برای مصونیت در مقابل نظام سلطه دانست و گفت: نظم کنونی جهان در حال تغییر است و شاخص‌ها نشان می‌دهد که قدرت سلطه‌گران و آمریکا رو به افول بوده و اراده ملت‌ها در آمریکای لاتین و غرب آسیا در حال برآمدن است.

«گوستاوو پوراس» همزمانی پیروزی انقلاب نیکاراگوئه و انقلاب اسلامی ایران را نقطه آغاز اتحاد دو کشور دانست و تلاش برای بهبود رفاه مردم، تحقق آزادی، ‌استقلال، عدالت و دفاع در برابر امپرالیسم ایالات متحده را از جمله اهداف مشترک انقلاب ایران و نیکاراگوئه توصیف کرد.

فرصت‌سازی ایران از تهدیدها

رئیس جمهور در بخش پایانی سفرش به نیکاراگوئه، در نشست خبری مشترک با دانیل اورتگا، همتای ونزوئلایی حاضر شد و گفت: با ابراز خرسندی از سفر به سرزمین مردم صبور و مقاوم نیکاراگوئه و ادای احترام به قهرمانان ملی این کشور و منطقه آمریکای لاتین گفت: ارتباط با کشورهای مستقل همواره در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مورد تاکید بوده و سفر بنده به آمریکای لاتین و کشورهای مستقل در همین راستاست.

آیت‌الله رئیسی همچنین با اشاره به حصول تفاهم‌نامه‌هایی برای تبادل ظرفیت‌ها و استفاده از امکانات متقابل میان ایران و نیکاراگوئه در راستای ارتقای سطح روابط فی‌مابین، همکاری‌های تجاری و اقتصادی، تبادل تجربیات و دستاوردهای علمی و فناوری، صدور خدمات فنی-مهندسی و خدمات بهداشتی، درمانی، دارویی و سلامت را از اهم حوزه‌های مورد توافق دو کشور برای همکاری دانست.

رئیس جمهور گفت: ایران به‌رغم تحریم‌ها و تهدیدهای گسترده از این تهدیدها برای خود فرصت‌سازی کرده و به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در عرصه‌های علمی، فنی-مهندسی، بهداشتی، درمانی و دارویی دست یافته و امروز کشوری فناور در این عرصه‌ها محسوب می‌شود.

امضای ۳ سند همکاری میان ایران و نیکاراگوئه

در این سفر ۳ سند و تفاهم‌نامه همکاری میان مقامات عالی‌رتبه ایران و نیکاراگوئه در حضور رؤسای جمهور دو کشور به امضا رسید.

این تفاهم‌نامه‌ها در حوزه‌های قضایی، همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی و تجهیزات و ملزومات پزشکی بوده که به امضای وزرای خارجه و بهداشت و درمان ایران و همتایان نیکاراگوئه‌ای رسید.

رئیس جمهور راهی کوبا شد

آیت‌الله سید ابرهیم رئیسی در پایان با همراهی و بدرقه «دانیل اورتگا» رئیس جمهور نیکاراگوئه، این کشور را به سمت کوبا، آخرین مقصد از سفر دوره‌ای به آمریکای لاتین ترک کرد.

رئیس جمهور که به دعوت رسمی «میگل دیاز کانل» به کوبا سفر کرده است، ‌شامگاه چهارشنبه به وقت محلی با استقبال وزیر خارجه کوبا، وارد فرودگاه «خوزه مارتی» هاوانا شد.

رئیس جمهور در صدر هیأتی عالی‌رتبه در سفری پنج روزه راهی آمریکای لاتین شد. این سفر با هدف ارتقای روابط در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی بین تهران - کاراکاس صورت گرفته است.

این چهاردهمین سفر خارجی آیت الله رئیسی در ۲۱ ماه اخیر است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، جواد اوجی وزیر نفت، محمدرضا قرایی آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت و محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور از جمله همراهان آیت‌الله رئیسی در این سفر هستند.

انتهای پیام/

mdi-tag رئیس جمهور mdi-tag امریکای لاتین mdi-tag رییسی
پرونده

سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین

اخبار سفر آیت الله رئیسی و هیأت همراه به آمریکای لاتین

mdi-card-text-outline ۶۱ mdi-play-box ۱۷ mdi-camera ۲
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

منتخبان مجلس دوازدهم ۵ فروردین‌ماه با رئیسی دیدار می‌کنند

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۱:۱۶

آیت الله جنتی: امیدواریم سال آینده شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۰:۰۰

توسط قالیباف؛

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ ابلاغ شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۵۲

بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ توسط شورای نگهبان تایید شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۸:۲۱
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
22445
mdi-shape سرویس
سیاست
mdi-folder-outline پرونده
سفر رئیس جمهور به آمریکای [...]
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۴:۳۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
mdi-update آخرین به‌روز رسانی
۱۴:۳۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-copyright مرجع
ایرنا
mdi-new-box تازه‌های سیاست آرشیو

منتخبان مجلس دوازدهم ۵ فروردین‌ماه با رئیسی دیدار می‌کنند

آیت الله جنتی: امیدواریم سال آینده شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ ابلاغ شد

ظریف: دستکاری و تقطیع شده است

بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ توسط شورای نگهبان تایید شد

تایید صحت انتخابات مجلس در ۱۳۳ حوزه انتخابیه

بزرگترین قراردادهای تاریخ صنعت نفت کشور امضا شد

اعلام هزینه‌های انتخاباتی ۵ منتخب مجلس

آخرین اطلاعات جان باختگان و مصدومین ناآرامی های۱۴۰۱ منتشر شد

امضایم جعل شده؛ دادستان ورود کند

فایل صوتی ظریف و چند نکته اساسی/ اعترافات دیر هنگام یک اصلاح طلب

جشن نوروز ۱۰ کشور آسیایی در آلمان

شکایت از عوامل انتشار خبر دروغ برکناری «محمد مخبر»

ضرورت افزایش ۳۰ درصدی حقوق کارگران در سال آینده

حقوق کارگران باید متناسب با تورم رسمی افزایش یابد

پیشنهاد افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

تاکید دولت بر برداشتن گام‌های بلند در زمینه هوش مصنوعی

هیأت وزیران حداقل سرمایه لازم برای تأسیس بانک را ابلاغ کرد

جدیت رئیسی در توسعه روابط با همسایگان بی‌نظیر است

واکنش ظریف به درز فایل صوتی او علیه اصلاح‌طلبان

کارنامه عملکرد دولت در سال ۱۴۰۲

امیر آشتیانی: آمریکا و رژیم صهیونیستی دنبال تشدید تنش در منطقه هستند

کاهش رسمی مدت سربازی

بازگشت باکو به مدار تهران

پیام تبریک مخبر به فرماندهان سپاه و ارتش برای دریافت نشان «فتح»

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو