چهارشنبه، ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left اقتصاد mdi-chevron-left صعود با پادرمیانی شاخص سازها بازگشت

صعود با پادرمیانی شاخص سازها

دانلود

روزنامه ایران: پس از سه گام نزولی و کاهش بیش از ۱۳۰ هزارواحدی، بالاخره روند کاهشی بازار در چهارمین روز معاملاتی هفته متوقف شد و شاخص کل بورس توانست با کمک شاخص سازها و پول‌های وارد شده از جناح سهامداران حقیقی، حدود ۱۰ هزار واحد صعودی شود و به محدوده ۲ میلیون و ۱۵۵ هزار واحد بازگردد.
دراین روز جریان خروج پول حقیقی از بازار نیز متوقف شد و این طیف از فعالین بازار بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان به معاملات سهام وارد کردند.هرچند که این ورود پول نتوانست تنور معاملات را گرم نگاه دارد و ارزش معاملات خرد بار دیگر تا محدوده ۷ هزار میلیارد تومان فرونشست.
عدم رونق معاملات در روز سبز بازار، موضوعی بود که کارشناسان با استناد به آن، علت اصلی صعودی شدن بازار را تضعیف طرف عرضه دانستند. به گفته برخی کارشناسان، روند ریزشی بازار طی روزهای گذشته باعث شد تا بسیاری از سهام موجود در بازار به سطوح بسیار ارزنده‌ای بازگردند و به همین دلیل بود که در جریان معاملات روز سه‌شنبه عرضه سهام دربازار بشدت کاهش یافت و کفه ترازو به سمت تقاضا سنگین شد.
از نظر تکنیکال کاران نیز با توجه به بازگشت شاخص به محدوده سقف روند حرکتی در مرداد ماه ۱۳۹۹، بسیاری از سهامداران این محدوده را به عنوان یک محدوده حمایتی قوی می‌شناسند و انتظار دارند بازار دیگر به زیر این محدوده بازنگردد.از این رو افراد خرید یا فروش سهام خود را متوقف کرده‌اند تا تکلیف شاخص با این محدوده مشخص شود.
از طرفی، بنیادی کاران بازار نیز با استناد به شاخص‌های بنیادی بازار، قیمت‌های کنونی بسیاری از سهام فعال را ارزنده می‌دانند.این طیف از کارشناسان بر این عقیده‌اند که افزایش میزان تولید و فروش شرکت‌ها در دوماهه ابتدایی سال و ایجاد شرایط مناسب برای افزایش ظرفیت‌های تولیدی و ورود به بازارهای صادراتی، روند رو به رشد ارزندگی بازار را حفظ کرده است و بازدهی سهام تا پایان سال بسیار قابل قبول خواهد بود.
رأی قوانین به نفع بازار سهام
علاوه عوامل داخلی، بازار سهام از طرف عوامل خارجی و قوانین نیز حمایت می‌شود.یکی از قوانینی که این روزها به کمک بازار آمده، قانون مالیات برعایدی سرمایه است.این قانون که هدف آن کنترل فعالیت سوداگرانه در بازارهای ارز، طلا، خودرو و مسکن ذکر شده، برای معاملات سهام نرخ صفر مالیاتی در نظر گرفته و این رویکرد قانونی می تواند بخش قابل توجهی از سرمایه‌های سرگردان در سایر بازارها را به سمت بازار سهام روانه کند.
ضمن اینکه شرکت‌های بورس، فرابورس، بورس کالا و انرژی با توسعه سریع ابزارهای نوین معاملاتی، زمینه را برای جذب بیشتر سرمایه‌های خرد و کلان ایجاد کرده‌اند.
نگاهی به ارزندگی بازار
سیاست‌های موفق تیم اقتصادی دولت در راستای بهبود روند تجارت خارجی ایران و بسترسازی بانک مرکزی برای افزایش ظرفیت مبادلات بانکی با کشورهای هدف صادراتی در کنار دستاوردهای اخیر به دست آمده در مورد کاهش تنش‌های سیاسی با کشورهای اروپایی از جمله مواردی است که طی روزهای گذشته نرخ برابری انواع ارز و کاهش سریع قیمت محصولات را در پی داشته است.
این روند بخصوص در معاملات بورس کالای ایران قابل مشاهده بود و دراین بازار بسیاری از محصولات و فراورده‌های عرضه شده دربخش فلزات اساسی، فراوره‌های نفتی و محصولات پتروشیمیایی، کاهش قیمت داشتند.این روند اثر منفی دربازار سهام داشت و سهامداران را درخصوص توانایی شرکت‌ها برای تحقق سودهای پیش‌بینی شده تا پایان سال ۱۴۰۲ به شک انداخت.
با این حال مشاهده شاخص‌های بنیادی نشان می‌دهد، بازار با وجود کاهش قیمت محصولات تولیدی همچنان برای سرمایه‌گذاری جذاب است.این موضوع را می‌توان از طریق شاخص (P/E) یا همان نسبت قیمت به درآمد برای کل بازار استنباط کرد. درحال حاضر این شاخص برای کل بازاردر محدوده عدد ۹ قرار گرفته است.این درحالی است که گروه‌های بزرگی چون فرآورده‌های نفتی، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و تولید محصولات نیتروژنی و کود، نسبت قیمت به درآمد آنها درمحدوده عدد ۵ قرار می‌گیرد و ارزندگی بسیار بالایی دارند.
شاخص سازها به صعود شاخص‌ها رأی دادند
درجریان معاملات دیروز، سهام فلزاتی مانند فولاد، فخوز و فملی درکنار سهام بزرگ بانکی و فرآورده‌های نفتی مانند وتجارت، شتران، شبندر و شپنا بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص‌های بازار به ثبت رساندند.
رشد قیمت‌ها در این سهام باعث شد تا جو معاملات در اکثر نمادهای کوچک‌تر نیز مثبت شود و تعداد نمادهای سبزپوش از نمادهای قرمز پوش بالاتر رود.درجریان معاملات دیروز از مجموع ۷۳۵ نماد معامله شده، ۴۱۳ نماد با افزایش قیمت معاملات را به پایان رساندند تا رنگ سبز با کسب اکثریت ۵۷ درصدی، رنگ غالب در تابلو معاملات لقب بگیرد.

انتهای پیام/

mdi-tag بورس mdi-tag شاخص mdi-tag اقتصادی mdi-tag بازار سهام
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

شمشیر دولبه دوطرفه شدن بازار سهام

mdi-calendar ۱۶ خرداد - ۰۴:۰۷

رکورد ورود پول حقیقی به بازار سهام شکسته شد

mdi-calendar ۲۷ فروردین - ۰۶:۴۰mdi-comment-outline ۱

تزریق ۴۲۵۰ میلیارد تومان پول قدرتمند به بازار سهام

mdi-calendar ۲۱ فروردین - ۰۳:۰۰

بهبود بازار سهام در پی تصمیمات بلندمدت

mdi-calendar ۱۹ فروردین - ۰۳:۲۰mdi-comment-outline ۱
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
22336
mdi-shape سرویس
اقتصاد
mdi-calendar تاریخ انتشار
۰۴:۳۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های اقتصاد آرشیو

قیمت سکه وارد کانال ۳۸ میلیون تومان شد

متقی نیا سرپرست بانک کشاورزی شد

کاهش ۱٫۱ درصدی نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته

برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با حضور ۳ هزار تاجر خارجی

تشکیل ستاد مدیریت سیلاب در وزارت نیرو

توسعه میادین نفتی و ثروت‌آفرینی سالانه ۱۵ میلیارد دلار

قیمت گوشت در بهار ۱۴۰۳ بهبور می‌یابد

هجوم سیلاب به غرب ایران پیش‌بینی می‌شود

شاخص بورس ۱۲۰۰۰ واحد رشد کرد

نرخ حق‌الوکاله بانک پارسیان در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

کاهش درآمد نفتی روسیه

بازرس کل از شرکت توزیع برق تهران بزرگ سرزده بازدید کرد

قاچاق پوشاک زیرپوست شهر به حیات خود ادامه می‌دهد

مشکل حقوق پایان سال معلمان با مجوز سران قوا حل می‌شود

ثبات قیمت دلار در معاملات مرکز مبادله

قیمت بیت‌کوین سقوط کرد

جزئیات حراج امروز سکه طلا در مرکز مبادله اعلام شد

بارش گسترده باران و برف در ۱۴ استان کشور

رشد شاخص توسعه انسانی پس از ۴ سال

راه‌اندازی دو خط جدید دریایی به عراق و کویت در نوروز

حرکت رو به رشد اقتصاد نفتی و غیرنفتی در ۹ ماه

نرخ جدید حق بیمه شخص ثالث برای سال ۱۴۰۳ مشخص شد

۴۷۷٫۳ میلیون دلار حواله ارزی در سامانه نیما عرضه شد

معامله ۱۵۰ کیلو شمش طلا در مرکز مبادله ایران

۱۳ میلیارد دلار قرارداد نفتی امضا می‌شود

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو