جمعه، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left بین‌الملل mdi-chevron-left تمرکز رسانه‌ها بر اهمیت ویژه سفر رئیس جمهوری ایران به… بازگشت

تمرکز رسانه‌ها بر اهمیت ویژه سفر رئیس جمهوری ایران به سوریه

دانلود

به گزارش ایران آنلاین، خبرگزاری رویترز امروز به نقل از رسانه های سوری خبر ورود آیت الله سید ابراهیم رئیسی به دمشق را منتشر کرد و نوشت: (بشار) اسد (رئیس جمهوری سوریه) با حمایت نظامی و اقتصادی ایران و روسیه، کنترل بیشتر نقاط کشورش را از شورشیان که توسط برخی کشورهای منطقه حمایت شده و اکنون به دنبال گفت و گو با وی هستند، پس گرفت.

به نوشته رویترز، سفر رئیسی در حالی انجام می شود که ایران و عربستان سعودی پس از سال ها تنش، مشغول بازسازی روابط خود هستند. کشورهای عربی که در سال 2011 سوریه را به دلیل سرکوب اعتراضات منزوی کرده بودند، اکنون در حال تدوین نقشه راهی برای پایان دادن به جنگ داخلی 12 ساله و پیوستن دوباره این کشور به اتحادیه عربی هستند.

در ادامه گزارش این خبرگزاری انگلیسی آمده است: اهتزاز پرچم‌های ایران و سوریه در جاده منتهی به فرودگاه دمشق نشان از آمادگی برای ورود (آیت الله) رئیسی و هیئت همراهش دارد. وزیران نفت، دفاع، امور خارجه و مخابرات ایران نیز در این هیأت حضور دارند.

رویترز به نقل از رسانه دولتی سوریه نوشت که در این سفر دو روزه "تعدادی توافقنامه" امضا خواهد شد. تهران قبلاً خطوط اعتباری به دولت سوریه اختصاص داده و قراردادهای تجاری سودآوری را از جمله در صنایع مخابرات و معدن منعقد کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز با انتشار خبر ورود رئیس جمهوری ایران به دمشق نوشت که سامر الخلیل وزیر اقتصاد کشور میزبان به استقبال وی رفت.

به نوشته این خبرگزاری، رئیسی به زیارت مرقدهای "سیده زینب" و "سیده رقیه" خواهد رفت و از آرامگاه سرباز گمنام که یادمان سربازان جانباخته سوری جنگ داخلی 12 ساله است، بازدید خواهد کرد.

این خبرگزاری آمریکایی نیز همچون دیگر رسانه های مطرح غربی به نقش کلیدی ایران در موفقیت های نظامی سوریه در مقابله با شورشیان و تروریست ها اشاره کرد و همزمانی این دیدار با بهبود مناسبات ایران و عربستان از یک سو و کشورهای عربی و دمشق از سوی دیگر را حائز اهمیت دانست.

الوطن سوریه: تهران و دمشق توافقنامه متعدد اقتصادی امضا می‌کنند
روزنامه الوطن سوریه امروز (چهارشنبه) درباره سفر آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به دمشق نوشت که مراسم استقبال رسمی از رئیس جمهوری ایران در کاخ «الشعب» دمشق برگزار می‌شود و سپس «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه و آیت الله رئیسی در خصوص توسعه روابط راهبردی دوجانبه در سطوح مختلف به ویژه اقتصادی بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

به گفته منابع آگاه که روزنامه الوطن با آن‌ها گفت و گو کرده است، در جریان سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به سوریه تعداد زیادی موافقت نامه همکاری اقتصادی به ویژه در زمینه برق، انرژی، نفت و همچنین توافقنامه همکاری راهبردی جامع بین دو کشور امضا خواهد شد.

رئیس‌ جمهوری اسلامی‌ ایران دقایقی پیش در صدر هیأتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی و به دعوت رسمی بشار اسد همتای سوری خود وارد دمشق شد و در فرودگاه بین المللی این شهر مورد استقبال «محمد سامر الخلیل» وزیر اقتصاد و تجارت سوریه قرار گرفت.

این نخستین سفر خارجی آیت الله رئیسی در سال ۱۴۰۲ و یازدهمین سفر خارجی وی در ۲۰ ماه اخیر است.

پس از استقبال از رییس جمهور در فرودگاه، آیت الله رئیسی و هیات همراه عازم کاخ ریاست جمهوری سوریه می شوند تا روسای جمهور ایران و سوریه دیدار رسمی خود را برگزار کنند.

سفیر و اعضای سفارت جمهوری اسلامی ایران و روسای دستگاههای دولتی و نهادها برای استقبال از رییس جمهور در فرودگاه دمشق حاضر شده بودند.

تحلیلگر عرب: ایران و سوریه در حال چیدن ثمره پیروزی هستند
یک تحلیلگر بارز جهان عرب سفر کنونی آیت الله دکتر «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران به سوریه را از لحاظ اقتصادی، سیاسی و مقابله با تهدیدات رژیم صهیونیستی بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت که تهران و دمشق در حال چیدن ثمره پیروزی خود هستند.

«نور علی» نویسنده و تحلیلگر سیاسی بارز جهان عرب امروز چهارشنبه در یادداشتی در روزنامه «رای الیوم» به سفر کنونی آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به دمشق از جنبه های مهم سیاسی،اقتصادی، راهبردی و نظامی پرداخت و نوشت: سفر آیت الله رئیسی به دمشق در کانون نگاه محافل سیاسی قرار گرفته است. دلیل اهمیت سفر این است که موضوعات مهمی مورد بحث و گفت وگوی دو طرف در میز مذاکره قرار خواهد داشت.

به گفته این تحلیلگر، همانطور که سوریه و ایران به عنوان دو هم پیمان مسیری سرنوشت ساز و پر چالش و پرهزینه را تاکنون با یکدیگر طی کرده اند، امروز نیز مفهوم ائتلاف خود را با آمادگی مشترک برای بهره برداری از این پیروزی (بر تروریستها و حامیان منطقه ای و غربی آنها در سوریه) تحکیم می بخشند تا وارد صحنه جدیدی در منطقه شوند.

نور علی افزود: سفر جاری رئیس جمهوری ایران به سوریه در بحبوحه تحرکات دیپلماتیک منطقه‌ای صورت می گیرد؛ تحرکاتی که صحنه سیاسی را از زمان توافق بین ریاض و تهران دگرگون کرده است. از سرگیری روابط بین ریاض و تهران و تصمیم عربستان برای شروع مجدد روابط دیپلماتیک با سوریه، درهای کشورهای عربی دیگر را برای برقراری مجدد رابطه با دمشق باز کرده است.

این نویسنده اضافه کرد: هرچند تحکیم و تثبیت وضعیت میدانی و نظامی سوریه با هماهنگی نظامی ایران، سوریه، روسیه و حزب الله لبنان از سالها پیش توانست که پروژه سرنگونی دولت سوریه را خنثی کرده و به شکست بکشاند اما چالشی که این هم پیمانان بعد از پیروزی در میدان نظامی با آن روبه رو شدند، بازگرداندن سوریه به وضعیت طبیعی خود و ترمیم آثار جنگ ویرانگر و به طور مشخص، بهبود وضعیت اقتصادی این کشور بوده است؛ خصوصا که دولت های آمریکا اعم از جمهوری خواه و دموکرات‌ بر اعمال تحریم های شدید علیه سوریه با هدف جلوگیری از بهره برداری دمشق از این پیروزی نظامی، اصرار و پافشاری کرده اند.

به گفته نور علی، سفر رئیس‌جمهوری ایران به دمشق و همکاری های اقتصادی دو طرف به این دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است که می تواند با تقویت بنیان ها و روابط اقتصادی، محاصره اقتصادی تحمیلی آمریکا علیه ملت سوریه را خنثی کرده و در هم بشکند.

این تحلیلگر افزود: سفر آیت الله رئیسی به دمشق همراه با آغاز بازسازی سوریه خواهد بود و در این زمینه، چندین توافق و تفاهم نامه به امضا خواهد رسید؛ مساله ای که خلاف خواسته آمریکا و شرکای غربی آن است. در این سفر توافقنامه‌ و یادداشت‌های تفاهم در زمینه‌های مختلف همکاری به ویژه در حوزه انرژی و برق به امضا می رسدز همچنین مذاکرات درباره راه اندازی خط اعتباری جدید ایران به سوریه جهت سرمایه‌گذاری در بخش برق صورت خواهد گرفت و امکان ارائه کمک در تعمیر نیروگاه‌ها نیز بررسی خواهد شد.

این تحلیلگر از تشکیل هفت کمیته تخصصی شامل کمیته امور بانکی، مالی و بیمه برای تبادل و انتقال مستقیم وجه بین دو کشور، کمیته امور سرمایه‌گذاری به منظور بررسی مسائل برق و تمرکز بر اولویت‌ها در خصوص خط اعتباری ایران و زمینه تولید انرژی، کمیته مربوط به پرونده نفت به منظور بررسی موضوعاتی از جمله صادرات مواد پتروشیمی و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف، کمیته پرونده حمل و نقل برای بررسی مسائل گذرگاه خط ریلی، افزایش پروازها بین دو کشور، کمک به ناوگان سوریه، تامین نیروی انسانی، افتتاح بندر «الحمیدیه» و خطوط دریایی سازمان یافته بین دو کشور، کمیته امور بازرگانی و صنعتی و ساخت شهرهای صنعتی و قانون تامین مالی، کمیته امور کشاورزی و کمیته امور گردشگری از جمله گردشگری دینی با هدف ورود ۵۰ هزار زائر ایرانی به سوریه است.

نور علی همچنین با اشاره به اهمیت سفر آیت الله رئیسی به سوریه از جنبه سیاسی نوشت: سفر آیت الله رئیسی به سوریه در حالی صورت می‌گیرد که کشورهای عربی در حال گشودن درهای خود بر روی سوریه هستند و همزمان ایران نیز در حال بهبود روابط خود با کشورهای عربی است و تهران همه اینها را دراین چارچوب می‌بیند که منطقه در حال دور شدن از سلطه آمریکا است و کشورها با یکدیگر در مسیر مدیریت مشترک منطقه گام بر می دارند.

این تحلیلگر در پایان از دیدگاه خود "همکاری دمشق و تهران برای تغییر معادلات در آسمان سوریه و متوقف کردن حملات تجاوزگرانه رژیم اسرائیل به شهرهای سوریه را یکی دیگر از موضوعات برجسته و مهم دیگر این سفر" دانست و نوشت: ممکن است در این سفر تصمیمات مهمی در این زمینه اتخاذ شود که ساخت معادله بازدارندگی در آسمان سوریه را نمایان و مقتضیات این معادله از جنبه های نظامی و سیاسی را مهیا کند.


انتهای پیام/

mdi-tag دکتر رییسی mdi-tag ایران mdi-tag سوریه mdi-tag بشار اسد
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

سفیر پاکستان در ایران بر تسریع روند امضای توافق تجارت آزاد تاکید کرد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۲:۳۰

توقف فعالیت نهاد کمک‌رسان سوئدی فعالیت در افغانستان

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۱:۴۴

مصر: اجازه کوچ اجباری فلسطینی‌ها از غزه را نمی‌دهیم

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۱:۰۸

نگرانی مقام ارتش اسرائیل از گسترش تهدیدات امنیتی علیه این رژیم

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۰:۱۶
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
20004
mdi-shape سرویس
بین‌الملل
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۲:۵۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
mdi-update آخرین به‌روز رسانی
۱۴:۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-copyright مرجع
ایرنا
mdi-new-box تازه‌های بین‌الملل آرشیو

سفیر پاکستان در ایران بر تسریع روند امضای توافق تجارت آزاد تاکید کرد

توقف فعالیت نهاد کمک‌رسان سوئدی فعالیت در افغانستان

مصر: اجازه کوچ اجباری فلسطینی‌ها از غزه را نمی‌دهیم

نگرانی مقام ارتش اسرائیل از گسترش تهدیدات امنیتی علیه این رژیم

روسیه تا سال ۲۰۲۶ آماده جنگ با ناتو می‌شود

آمریکا شریک جرم اسرائیل است

درخواست دیده‌بان حقوق بشر برای تحریم اسرائیل

سرنگونی پهپاد صهیونیستها توسط رزمندگان گردان‌های قدس در غزه

عصبانیت رژیم صهیونیستی از کاهش توان آمریکا در برابر ایران

انجمن دفاع از قربانیان تروریسم در اجلاس شورای حقوق بشر ژنو حاضر شدند

شیوع بحران گرسنگی در سراسر غزه /کودکان غزه تبدیل به اسکلت شده‌اند

چالش فقدان رهبری در اسرائیل

تل‌آویو آماده پرداخت بهای آزادی اسرایش در غزه است

رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه در ایران آغاز شد

بن سلمان پس از ماه رمضان به پاکستان می‌رود

رژیم صهیونیستی خواستار امضای توافق تبادل اسرا با حماس شد

مسلح بودن بیش ازحد آمریکایی‌ها/ آمریکا در آستانه جنگ داخلی است

آتشفشان در ایسلند هزاران نفر را از خانه‌هایشان فراری داد

شمار شهدا به ۳۱ هزار و ۶۴۵ تن افرایش یافت

نماینده ایران در مراسم سالروز حمله شیمیایی حلبچه شرکت کرد

«آیت الله اختری» رییس انجمن دوستی ایران و سوریه شد

نتانیاهو می‌داند قدرت نابودی حماس را ندارد

تلاش کی‌یف برای تاثیرگذاری بر انتخابات در روسیه

نبرد یمن برای حمایت از غزه «نامحدود» است

ممکن است عملیات زمینی غرب در اوکراین ضروری باشد

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو