جمعه، ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left فرهنگ mdi-chevron-left تنظیم‌گر فاقد تنظیمات بازگشت

ناکارآمدی ساترا در تنظیم بازار اقتصادی و فرهنگی VODها ناشی از چیست؟

تنظیم‌گر فاقد تنظیمات

دانلود

روزنامه ایران: فیلیمو، چهار روز پیش گزارش عملکرد شش ماهه نخست سال گذشته‌اش را منتشر و اعلام کرد نزدیک به 575 میلیارد تومان درآمد داشته که بخش اعظم آن از فروش اشتراک بوده است؛ موضوعی که با تخمین‌های اعلامی درآمد پلتفرم‌ها از سوی ساترا، اختلاف فاحشی را نشان می‌دهد. این درحالی است که اقدام این VOD برای ورود به بازار سرمایه در آذرماه سال گذشته برای جذب سرمایه 300میلیارد تومانی از طریق بورس با هدف توسعه بانک اطلاعاتی فیلیمو از طریق خرید اپیزودهای فیلم و سریال به منظور نمایش محتوای مذکور بر بستر اینترنت نیز نشان می‌دهد ارقام تخمینی ساترا چندان معتبر نبوده‌اند.

تنظیم‌گر بازار چقدر از گردش مالی این بازار مطلع است؟
اواخر اسفندماه سال گذشته بود که محمدحسن خلعتبری معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا در گفت‌وگو با مهر اعلام کرد سه پلتفرم اصلی نمایش خانگی، بیش از ۴۰ درصد سهم بازار را در اختیار دارند و علت سرکشی یکی از آنها را درآمد هزارمیلیاردی دانست و گفت: «وقتی یک مجموعه رسانه‌ای سالانه ۶ هزار میلیارد تومان از محل تبلیغات، ماهانه ۱۳۰ میلیارد تومان از محل اشتراک و روزانه حدود یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان از محل ترافیک اینترنتی درآمد داشته باشد، طبیعی است به راحتی زیر نظر بخشی از حاکمیت نمی‌رود.»
اما ریز گزارش عملکرد فیلیمو حرف‌های دیگری برای گفتن دارد. محل درآمد اصلی این پلتفرم به ترتیب شامل چهار بخش اصلی فروش اشتراک، فروش تبلیغات در سایت، فروش ترافیک دیتا و فروش فیلم و سریال است. فیلیمو مدرسه و فیلیمو باکس در مراتب بعدی بخش‌های درآمدزای این پلتفرم محسوب می‌شوند.

فروش اشتراک بخشی اصلی درآمد است یا تبلیغات؟
طبق این گزارش، فیلیمو از فروش اشتراک در 6 ماهه ابتدایی سال 1401 بیش از 496 میلیارد تومان درآمد داشته است. درآمد حاصل از تبلیغات نیز 42 میلیارد تومان، فروش ترافیک 23 میلیارد تومان و فروش فیلم و سریال نیز 10.8 میلیارد تومان اعلام شده است. به علاوه فروش فیلیمو باکس نیز کمتر از 5 میلیارد تومان، فیلیمو مدرسه حدود 860 میلیون تومان و فروش آپارات نیز حدود 60 میلیارد تومان بوده که مجموعه ارقام از درآمد بیش از 574 میلیارد تومانی فیلیمو خبر می‌دهد.
اما ورود فیلیمو به بازار سرمایه اتفاقی است که قرار بود در سال 1400 آغاز شود. همان زمان این پلتفرم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود «در سال ۱۴۰۰ فیلیمو در ادامه فعالیت‌های خود قصد دارد وارد بورس شود و شما می‌توانید به طور شفاف در جریان درآمدها و هزینه‌های ما باشید. با این‌حال ما به شما اطمینان می‌دهیم تمام درآمد حاصله از افزایش قیمت وارد چرخه تولید سریال در شبکه نمایش خانگی می‌شود و گزارش‌ها به صورت شفاف و صریح اعلام خواهد شد.»حالا پس از تپسی، فیلیمو دومین شرکت استارتاپی است که اقدام به ورود به بازار سرمایه می‌کند تا 300میلیارد تومان را از این طریق برای خرید فیلم و سریال مورد نیاز خود تأمین کند.

6هزار میلیارد درآمد 1401 یا 4هزار میلیارد تومان 1405؟
طبق اعلام نظر کارشناسان، این اولین بار است که توسعه بانک اطلاعات و تأمین آرشیو مبنای عرضه اوراق مرابحه قرار می‌گیرد و سازکار آن هم به این صورت است که سه شرکت «صندوق ‌سرمایه‌گذاری افرا نماد پایدار»، «صندوق اختصاصی بازارگردانی تاک دانا» و «شرکت تأمین‌سرمایه تمدن متعهد پذیره‌نویس» بازارگردان این اوراق خواهند بود. همچنین بانک خاورمیانه ضمانت پرداخت این اوراق را برعهده گرفته است.
به گزارش «نگارآنلاین» صورت سود و زیان حسابرسی شده شرکت فناوران ایده‌پرداز صبا نشان می‌دهد آنها در سال 1400 درآمد عملیاتی 730 میلیارد تومانی داشته‌اند و در شش ماهه نخست 1401 به درآمد عملیاتی بیش از 600 میلیارد تومانی دست یافته‌اند و با توجه به اینکه سررسید اوراق منتشر شده 4 ساله هستند، پیش‌بینی از وضعیت مالی آتی این شرکت نشان می‌دهد که درآمد عملیاتی آنها تا سال 1405 به بیش از 4هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

افزایش هزینه اشتراک‌ها تا کی ادامه دارد؟
با این اوصاف به نظر می‌رسد رقم ادعایی 6هزار میلیاردی درآمد از راه تبلیغات، چندان به واقعیت نزدیک نبوده است. همه اینها در حالی است که اعداد و ارقام باید ارتباطی منطقی با تولید محتوای فرهنگی و تنظیم سبد فرهنگی خانوار ایرانی داشته باشد. ساترا به عنوان رگولاتور می‌تواند با تنظیم بازار و تعامل به رشد تولیدات کمک کرده و در عین حال مانع افزایش قیمت اشتراک‌ها شود تا هم سبد فرهنگی خانواده‌ها با تولیدات مرغوب و ارزان پر شود و هم سلطه یک شرکت بر بازار، منجر به انحصار، عدم شفافیت و سایر تبعات سوء نشود.
اما با آغاز سال جدید هر سه پلتفرم اصلی فیلیمو، نماوا و فیلم‌نت، هزینه اشتراک خود را افزایش دادند. فیلیمو با افزایش 40درصدی، هزینه اشتراک یک‌ماهه را از 125هزار تومان به 175هزار تومان رسانده است و نماوا و فیلمنت هر کدام با افزایش 20 و 21درصدی، هزینه اشتراک را از 99هزار تومان به 119 و 120هزارتومان رسانده‌اند.
با توجه به شرایط اقتصادی و الگوی توسعه پلتفرم‌ها و نیاز فرهنگی روزافزون مخاطب به نظر می‌رسد جدال‌های کاذب میان ساترا با پلتفرم‌ها روزبه روز این نهاد را از وظیفه ذاتی خود یعنی تنظیم‌گری حوزه VOD دورتر می‌کند. حل گره‌های زیرساخت قانونی ساترا از سایر مسائلی است که به این وضعیت دامن می‌زند. به هر روی روشن است که آینده فرهنگی و اقتصادی تولیدات صوت و تصویر فراگیر به کنشگری سریع، بموقع و مؤثر همه کنشگران این صحنه مشروط شده است.

انتهای پیام/

mdi-tag ساترا mdi-tag پلتفرم mdi-tag تبلیغات
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

تاریک و روشنای نزاع ساترا و شبکه نمایش خانگی

mdi-calendar ۱۴ بهمن - ۱۸:۲۹

سعید مقیسه اعلام کرد

خبرهای جدید ساترا برای پلتفرم ها

mdi-calendar ۱۵ آذر - ۱۳:۳۲

سعید مقیسه خبر داد؛

توجه ویژه ساترا به گزارش‌های مردمی

mdi-calendar ۰۲ آذر - ۱۲:۴۶
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
19630
mdi-shape سرویس
فرهنگ
mdi-calendar تاریخ انتشار
۰۴:۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
mdi-update آخرین به‌روز رسانی
۰۴:۲۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های فرهنگ آرشیو

انتسار ویرایش جدید کتاب «روش، گرایش و قواعد تفسیری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی)»

دست باز مخاطب برای اکران نوروزی ۱۴۰۳

انتشار فراخوان نخستین جشنواره فرهنگی هنری «اتقان»

«مهمونی» به آنتن نوروزی می‌رسد؟

فصل سوم «پدرخوانده» ساخته شد

«سطرهای ناخوانده» به کیوسک‌های مطبوعاتی رسید

لزوم تصویب قانون کپی‌رایت بازی‌های رایانه‌ای در برنامه هفتم توسعه

کتابت دومین قرآن بزرگ پارچه‌ای جهان

بارگذاری اطلاعات ۴۰۰۰ دانشجوی شهید در فضای دیجیتال

پیشرفت ۵۹ درصدی شبکه ملی اطلاعات

چند پیشنهاد نوروزی برای کتاب‌دوستان

جواد مانی درگذشت + سوابق

استفاده از «جلوه‌های فرهنگی» نقطه قوت صنعت انیمیشن در ایران

پخش ویژه‌برنامه ادبی «بهار آینه» از شبکه کتاب

فرش «تخت جمشید» در معرض نمایش برای عموم قرار گرفت

انتخاب هیئت رئیسه و مدیرعامل جدید انجمن سواد رسانه‌ای ایران

رونمایی از پوستر نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

بازدید میلیونی زائران راهیان نور از یادمان‌های دفاع مقدس

آیین‌های رمضان در سفرنامه‌های سیاحان جهان

نگاهی به برترین فیلم‌های سال سینمای جهان در گزارش امروز ایران

رهاورد همایش تالش در آیینه تاریخ و فرهنگ ایران

آخرین وضعیت رضا داودنژاد از زبان پدرش

علی رغم تفاوت سلیقه، اصحاب رسانه در انتخابات دست به دست هم دادند

پخش ۶۳ فیلم سینمایی و تلویزیونی در روزهای پایانی سال

اخطار جدی به سایت‌های فروش خدمات سفر

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو