پنج‌شنبه، ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left جامعه mdi-chevron-left سلیقه مامان، پول بابا! بازگشت

آشفته بازار مراکز آموزشی زیر سن مدرسه

سلیقه مامان، پول بابا!

طبق برآوردها در سال ۱۴۰۰، ۱۸میلیون نفر از جمعیت یا یک پنجم جمعیت کشور زیر ۱۲ سال سن دارند که این میزان ۲۱ درصد از جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهد. اما اینکه این آموزش در چه محیطی و چگونه به کودکان ارائه شود از خود آموزش مهم‌تر است.
دانلود

روزنامه ایران: طبق برآوردها در سال 1400، 18میلیون نفر از جمعیت یا یک پنجم جمعیت کشور زیر ۱۲ سال سن دارند که این میزان ۲۱ درصد از جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهد. اما اینکه این آموزش در چه محیطی و چگونه به کودکان ارائه شود از خود آموزش مهم‌تر است. از یک طرف با خانواده‌هایی روبه‌رو هستیم که کودکشان را به کودکستان می‌سپارند و خوشحالند که بهترین آموزش‌ها را در کودکستان می‌آموزد،

از طرفی دیگر با کودکستان‌هایی مواجه‌ایم که هر محتوایی را که مطلوب بدانند به کودکان آموزش می‌دهند و از سویی دیگر با مؤسسات و خانه‌هایی با اسامی رنگارنگ مانند خانه‌های مادر و کودک یا خانه‌های هنر و خلاقیت و…مواجهیم که در امر آموزش کودکان مداخله کرده و اقدام به پذیرش کودکان قبل از سن مدرسه می‌کنند. در این مجال به کالبدشکافی آشفته بازار آموزش به کودکان قبل از سن مدرسه پرداخته‌ایم.

طبق برآوردها در سال 1400، 18میلیون نفر از جمعیت یا یک پنجم جمعیت کشور زیر ۱۲ سال سن دارند که این میزان ۲۱ درصد از جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهد. اما اینکه این آموزش در چه محیطی و چگونه به کودکان ارائه شود از خود آموزش مهم‌تر است. از یک طرف با خانواده‌هایی روبه‌رو هستیم که کودکشان را به کودکستان می‌سپارند و خوشحالند که بهترین آموزش‌ها را در کودکستان می‌آموزد، از طرفی دیگر با کودکستان‌هایی مواجه‌ایم که هر محتوایی را که مطلوب بدانند به کودکان آموزش می‌دهند و از سویی دیگر با مؤسسات و خانه‌هایی با اسامی رنگارنگ مانند خانه‌های مادر و کودک یا خانه‌های هنر و خلاقیت و…مواجهیم که در امر آموزش کودکان مداخله کرده و اقدام به پذیرش کودکان قبل از سن مدرسه می‌کنند. در این مجال به کالبدشکافی آشفته بازار آموزش به کودکان قبل از سن مدرسه پرداخته‌ایم.

محتوا داریم امکان نظارت نداریم

مجتبی همتی فر، رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک چندی قبل در گفت‌و‌گو با «ایران» یکی از چالش‌های مهم در حوزه فعالیت کودکستان‌ها را بحث مجوز فعالیت کودکستان‌ها مطرح کرده و گفته بود با توجه به محدودیت‌های سازمان تعلیم و تربیت کودک امکان نظارت بر مجوز و فعالیت‌های تمام مراکز نگهداری کودکان وجود ندارد! برای همین است که می‌بینیم یک کودکستان با هزینه لاکچری آموزش زبان فرانسه را در برنامه‌هایش می‌گذارد و کودکستانی دیگر فقط یک مرکز نگهداری است با حداقل امکانات و آموزش!

همتی فر در گفت‌و‌گو با «ایران» با بیان اینکه در کودکستان‌ها دو دوره را تعریف کرده‌ایم، می‌گوید: در دوره اول به تعلیم و تربیت کودکان از بدو تولد تا سه سالگی تأکید می‌شود. البته در این سن بجز موارد اضطراری تربیت در بستر خانواده اتفاق می‌افتد. در دوره دوم که عملاً دوره پیش دبستانی است خدمات برنامه‌ای مسنجم‌تر و با هدفگذاری مشخصی خواهد بود و بسته‌هایی هم برای آن وجود دارد که سازمان ملی کودک هم در راستای جهت دهی به کودکستان‌ها از لحاظ برنامه‌های تربیتی آنها وظیفه داشته که تنظیم‌گری را انجام بدهد.

به همین منظور در نیمه مهر ماه بعد از اینکه رویداد «یارستان کودکستان» را برگزار کردیم در بخشنامه‌ای ۲۶ بسته مشخص و ارزیابی شده را که استانداردهای مورد نظر مطلوبمان را داشتند به استان‌ها معرفی کردیم و کودکستان‌ها می‌توانستند از بین این بسته‌ها، بسته مورد نیاز خود را انتخاب کنند. البته بسته‌های مکمل را هم معرفی کرده بودیم. هر کدام از این بسته‌ها به طور معمول هم محتوایی برای کودک داشت هم برای مربی و هم برای والدین که در قالب مجموعه‌هایی از کتاب‌ها و ابزارها و لوازم جنبی ارائه می‌شود.

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشیم این است که این بسته‌ها باید هم سو و هماهنگ با دوره اول و دوم کودکی باشد و به طور خاص در دوره پیش دبستانی باید در آن سه سال دوم لحاظ شود چون باید به این سؤال پاسخ بدهیم که آیا محتوا و فعالیت متناسب با سن کودکان هست یا خیر. در واقع ما باید از ابزار نامناسب و پرداختن به محتواها و فعالیت‌هایی که تناسب سنی با کودک یا اهداف تربیتی آن دوره ندارد پرهیز کنیم.
رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک در ادامه با بیان اینکه چتر نظارتی و نفوذ سازمان هنوز کامل نشده است و اگر تخلف‌هایی صورت می‌گیرد گزارش شود و ما حتماً رسیدگی می‌کنیم می‌گوید: همکاران در استان‌ها و شهرستان‌ها وظیفه نظارتی دارند و در بازدیدهایی که انجام می‌دهند اگر کودکستانی از محتوای نامناسب یا غیر مجاز استفاده کند تذکر می‌دهند تا در چهارچوب عمل کنند چون اینقدر آزادی عمل داده شده است و بر اساس نیازهای اقلیمی و شرایط هر استان می‌توانند تربیت کودک را در آن شرایطی که می‌خواهند اعمال کنند.
همتی فر تأکید می‌کند که دوره تربیت زیر ۷ سال در بخش دوم به عنوان پیش دبستانی شناخته می‌شود که هدف از آن ایجاد آمادگی برای ورود به مدرسه در بچه هاست اما این آمادگی باید تدریجی باشد و با فعالیت‌های بازی محور و آموزش اکتشافی و غیر مستقیم که بازی محور است تحقق پیدا می‌کند و اگر مراکزی غفلت می‌کنند و به سراغ آموزش‌های مدرسه‌ای می‌روند دچار خطا شده‌اند و این آفتی است که متأسفانه در برخی از مراکز وجود دارد و انگار کلاس اول را در دو سال آموزش می‌دهند و بچه‌های پیش دبستانی دو را کلاس اولی به حساب می‌آورند و یک بسته آموزشی را برای آنها در نظر می‌گیرند. حتی برخی از این کودکستان‌ها وارد آموزش الفبا می‌شوند که ما تأکید داریم این موارد نباید اتفاق بیفتد و تخلف است و در صورت گزارش حتماً با آنها برخورد لازم می‌شود.
رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک با اشاره به خطرات زودآموزی برای کودکان می‌گوید: کودک وقتی نتواند کودکی کند آسیب زیادی می‌بیند اگر کودک به شکل ناخواسته سراغ محتوایی برود که قرار است در دوره ابتدایی با آن مواجه شود وقتی در کنار بقیه دانش‌آموزان قرار می‌گیرد احساس می‌کند مباحث کلاس برای او تکراری است و اشکالاتی در روند رشد و یادگیری او به وجود می‌آید مربیان و مدیران کودکستان‌ها باید به این نکته‌ها توجه داشته باشند و باید تذکرات لازم در این خصوص به آنها داده شود از خانواده‌ها هم می‌خواهم عجله‌ای نداشته باشند و نخواهند که شتاب زده محتوایی را به کودکشان منتقل کنند چرا که این کارها مانع رشد طبیعی کودک می‌شود.

انتهای پیام/

mdi-tag مهد کودک mdi-tag جامعه
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

ربودن دختر ۱۱ساله توسط اراذل و اوباش در تهران

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۳:۳۰

هشدار وقوع سیلاب در تهران

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۳:۰۰

انجام ثبت سفارش واردات «۲۸۰۰ تاکسی برقی» بستیون، دانگ‌فنگ و لونا

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۴:۵۵

ساعت کار کشیک سال نو پزشکی قانونی استان تهران اعلام شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۳:۰۱
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۱منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
غلامعلی mdi-calendar ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹ mdi-replyپاسخ
والا ما رو مامانامون قبل رفتن به سرکار که معمولا سرکارشون مدرسه بود دست و رو شسته و نشسته مبردن مهد کودک همه شبیه هم اصلا کی نگاه مکرد این مهد چیئ داره چی نداره اصلا چیزی یاد میدن یا نه
ولی الان حتی همین مهد کودکم شده ابزار خودنمایی
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
18679
mdi-shape سرویس
جامعه
mdi-calendar تاریخ انتشار
۰۴:۴۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
mdi-comment تعداد دیدگاه
۱
mdi-new-box تازه‌های جامعه آرشیو

ربودن دختر ۱۱ساله توسط اراذل و اوباش در تهران

هشدار وقوع سیلاب در تهران

انجام ثبت سفارش واردات «۲۸۰۰ تاکسی برقی» بستیون، دانگ‌فنگ و لونا

ساعت کار کشیک سال نو پزشکی قانونی استان تهران اعلام شد

۲۲۰ مدرسه و ۲۵ خانه بهداشت در مناطق محروم جنوب ایران ساخته شد

اجرای برنامه تمرکز بر سلامت تا ۲ سالگی کودک از سال آینده

ابلاغ برای ۸۵۰ نفر از پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری صادر شد

سفر به شهر داستان‌های عاشقانه و تاریخی در نوروز

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران رفتنی شد!

ساماندهی معتادان متجاهر اولویت شهرداری تهران نیست

برنامه‌ای برای تغییر طرح ترافیک سال آینده پایتخت نداریم

۷۷ نفر زندانی بدهکار به کمک نیکوکاران آزاد شدند

بخشش محکوم به مرگ در آستانه سال نو

رفتارهای ترافیکی بی‌ملاحظه در ایجاد ترافیک‌های آخر سال

خیز مغول‌ها برای ثبت نوروز

بازگشت رنگ به شهر همزمان با بهار

استفاده از ۲۲۰۰ تیم بازرسی برای نظارت بر مراکز درمانی

آغاز ثبت‌نام نوبت دوم کنکور از ۷ فروردین

نرخ دیه به ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسید

ایمن به مسافرت نوروزی برویم

آماده باش هلال احمر برای بارش شدید باران در برخی استانها

تولید آمار دقیق و به روز در مرکز رصد جمعیت کشور

اهمیت مدیریت حمل و نقل عمومی در روزهای منتهی به سال

نوروز؛ بهترین زمان سفر به پایتخت گردشگری آسیا

۵۰۰۰ نفر در تصادفات نوروز ۵ سال اخیر جان خود را از دست دادند

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو