پنج‌شنبه، ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left فرهنگ mdi-chevron-left ایران بزرگترین بازار صنایع‌دستی جهان در نوروز بازگشت

ایران بزرگترین بازار صنایع‌دستی جهان در نوروز

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: نوروز امسال علاوه بر ۹۰۰ بازارچه رسمی نوروزی در سراسر کشور، در مبادی ورودی همه شهرها شانه به شانه هلال احمر و اورژانس، یک بازارچه صنایع‌دستی فعال بود.
دانلود

به گزارش ایران آنلاین، تا پیش از همه‌گیری کرونا، هر ساله در آستانه سال نو حدود ٨٠٠ بازارچه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در سراسر کشور برگزار می‌شد، که بیشترین تعداد و بزرگترین بازارچه هنرهای سنتی و صنایع‌دستی جهان بود که در یک زمان محدود مانند نوروز در یک کشور برگزار می‌شود.

اکنون که تقریبا دو سال از فروکش کردن کرونا می گذرد، مریم جلالی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی می‌گوید « به جز ۹۰۰ بازارچه‌ای که وزارتخانه برای نوروز برنامه‌ریزی و اجرا کرده است، استانداری‌ها، شهرداری‌ها و برخی سازمان‌های دولتی هم بازارچه صنایع‌دستی دایر کردند، ۱۵۳ پایگاه میراث‌فرهنگی ملی و ۲۶ پایگاه جهانی میراث‌فرهنگی داریم که در هر کدام از این پایگاه‌ها غرفه‌های صنایع‌دستی برپا شده است، هر جا هلال‌احمر و اورژانس در مبادی ورودی شهر حضور دارد، غرفه‌های صنایع‌دستی برپا شده است» این یعنی بازارچه نوروزی صنایع دستی ایران در یک زمان و جغرافیای محدود همچنان بزرگترین بازار صنایع‌دستی جهان است.

ایران بزرگترین بازار صنایع‌دستی جهان در نوروز/ بیش از هزار بازارچه در کشور برپا شد

صنایع‌دستی شانه به شانه هلال احمر و اورژانس

جلالی اظهار داشت: در آستانه نوروز بخش معاونت صنایع‌دستی وزارتخانه با همکاری ادارات‌کل استانی بیش از ۹۰۰ بازارچه نوروزی در سراسر کشور ایجاد کرد؛ همچنین با توجهی که شهرداری‌ها و استانداری‌ها و حتی برخی سازمان‌ها مانند سازمان بنادر و کشتیرانی و در کنار فعالان بخش خصوصی، صدها غرفه دیگر صنایع دستی در نقاط مختلف کشور راه اندازی شده است.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی تصریح کرد: نوروز را فصل سفر و گردشگری است، شاید نهادهای خدمت‌رسان سفر بیشتر جلوی چشم باشند، اما امسال شانه به شانه هلال احمر و اورژانس که در مبادی ورودی همه شهرها حضور داشتند، یک بازارچه صنایع دستی فعال بود، علاوه بر آن نیز پایگاه های ملی و جهانی میراث فرهنگی در سراسر کشور هم امسال عرصه بازارچه صنایع دستی بوده است.

ایران بزرگترین بازار صنایع‌دستی جهان در نوروز/ بیش از هزار بازارچه در کشور برپا شد

دیکته نوشتیم و به مرور ویرایش می‌شود / نوروز واقعی صنایع‌دستی بعد از کرونا

جلالی گفت: در حافظیه شیراز ۷۰ غرفه صنایع‌دستی دایر بود، در تخت جمشید و بیشابور هم هنرمندان صنایع‌دستی حضور فعال داشتند. میدان امام ره (نقش جهان) اصفهان که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. حتی با حمایت صندوق کارآفرینی امید تسهیلات خرید صنایع‌دستی هم به گردشگران اعطا شده است.

وی با ابراز خرسندی از رونق بازارچه‌ها صنایع دستی در سراسر کشور گفت: از طرفی نمایشگاه‌های ایران من که ترکیب و تلفیقی با سوغات دارند همزمان با نوروز در استان‌های مختلف برگزار شد. در این بازارچه‌ها و نمایشگاه‌ها نقاط قوت و ضعف در تولید و بسته بندی صنایع دستی رصد می شود. دیکته‌ای نوشته شده غلط‌های آن گرفته خواهد شد و به مرور آراسته‌تر می‌شود.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی اظهار داشت: تقریبا دو سال است که کرونا فروکش کرده است، در دوران همه‌گیری فعالان صنایع دستی و گردشگری خسارت های بسیاری متحمل شدند، اما در سال ۱۴۰۲ هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی در جایگاه‌ها و عرصه‌های مختلف، «نوروز واقعی» داشتند و امیدوارم این روند طی سال هم تداوم داشته باشد.

وی همچنین به ابلاغ رئیس‌جمهوری مبنی بر احداث بازارچه های سنتی در مبادی ورودی هر شهرستان گفت: وزارت کشور و استانداری‌ها و شهرداری‌ها عزم جدی ایجاد شده تا این بازارچه‌ها به سرعت راه‌اندازی شوند که تحولی چشم‌گیر در رونق صنایع‌دستی، اشتغالزایی و تولید در این حوزه خواهد بود.

ایران بزرگترین بازار صنایع‌دستی جهان در نوروز/ بیش از هزار بازارچه در کشور برپا شد

امیدواریم تا ۲۰ خرداد ۴ شهر جدید جهانی صنایع‌دستی ثبت شوند

جلالی با اشاره به ارزیابی کارشناسان بین‌المللی از (دزفول، بوشهر، کاشان و رشت) چهار شهر منتخب ایران برای ثبت شهرهای جهانی صنایع دستی گفت: ارزیابان همزمان با جشنواره بین المللی صنایع دستی فجر در بهمن ماه به ایران آمدند، از هر چهار شهر بازدید کردند، نظرات مثبت را ارائه کردند، البته سوالاتی هم مطرح شد، گزارش‌ها در حال تکمیل و پاسخ سوالات داده شده است. امیدواریم نتایج ارزیابی تا ۲۰ خرداد (روز جهانی صنایع دستی) نهایی و اعلام شود.

تاکنون ۱۱ شهر و ۳ روستای ایران ثبت جهانی صنایع دستی شده اند، پس از سه سال وقفه به دلیل شیوع کرونا، بهمن و اسفند ماه سال گذشته ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی (WCC) به ایران آمدند و از چهار شهر دزفول، بوشهر، کاشان و رشت بازدید کردند که در صورت رای مثبت، دزفول شهر جهانی کپوبافی، بوشهر شهرجهانی عبابافی، کاشان شهر منسوجات و رشت شهر جهانی صنایع‌دستی ثبت می‌شود.

ایران بزرگترین بازار صنایع‌دستی جهان در نوروز/ بیش از هزار بازارچه در کشور برپا شد

الحاق مرکز فرش به وزارت میراث‌فرهنگی در چارچوب منافع ملی

جلالی درباره بازگشت هنر فرش‌بافی و قالی‌بافی به وزرات میراث فرهنگی گفت: الحاق مرکز ملی فرش به وزارتخانه یک تصمیم بالادستی و تصمیم کلان سیاست‌گذاری است که نیازمند بهترین هدف‌گذرای و اجرای بهترین روش است و باید با یک همگرایی بین‌بخشی اتفاق بیافتد، منافع فردی، بخشی و سازمانی در حوزه فرش باید در خدمت منافع ملی باشد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: فرش فقط یک محصول نیست، بلکه یک فرهنگ است و به عنوان صنعت مادر حاصل سلیقه، دانش، قصه‌گویی، اسطوره و روایت‌هایی است که فرهنگ ما برای ما به ارمغان آورده است، باید همه تلاش‌مان را انجام دهیم و بتوانیم از این داشته، گنجینه غنی و میراث‌فرهنگی کشورمان حفاظت و حراست کنیم.

جلالی تصریح کرد:‌ فرش با سایر محصولات صنایع‌دستی پیوند دارد، آن نقشی که در فرش به کار گرفته شده است همان نقش نیز در کاسه سفالی، گنبد، پارچه‌ها، دست‌بافته‌ها، گل‌دوزی‌ها و رودوزی‌ها نیز استفاده شده است. باید این پیوستار فرهنگی را حفظ کنیم.

انتهای پیام/

mdi-tag صنایع دستی mdi-tag ایران mdi-tag وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

انتسار ویرایش جدید کتاب «روش، گرایش و قواعد تفسیری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی)»

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۰:۲۷

انتشار فراخوان نخستین جشنواره فرهنگی هنری «اتقان»

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۵:۵۱

«مهمونی» به آنتن نوروزی می‌رسد؟

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۴:۴۰

«ایران آنلاین» بررسی می‌کند؛

دست باز مخاطب برای اکران نوروزی ۱۴۰۳

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۶:۳۹
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
18504
mdi-shape سرویس
فرهنگ
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۵:۴۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-copyright مرجع
ایرنا
mdi-new-box تازه‌های فرهنگ آرشیو

انتسار ویرایش جدید کتاب «روش، گرایش و قواعد تفسیری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی)»

دست باز مخاطب برای اکران نوروزی ۱۴۰۳

انتشار فراخوان نخستین جشنواره فرهنگی هنری «اتقان»

«مهمونی» به آنتن نوروزی می‌رسد؟

فصل سوم «پدرخوانده» ساخته شد

«سطرهای ناخوانده» به کیوسک‌های مطبوعاتی رسید

لزوم تصویب قانون کپی‌رایت بازی‌های رایانه‌ای در برنامه هفتم توسعه

کتابت دومین قرآن بزرگ پارچه‌ای جهان

بارگذاری اطلاعات ۴۰۰۰ دانشجوی شهید در فضای دیجیتال

پیشرفت ۵۹ درصدی شبکه ملی اطلاعات

چند پیشنهاد نوروزی برای کتاب‌دوستان

جواد مانی درگذشت + سوابق

استفاده از «جلوه‌های فرهنگی» نقطه قوت صنعت انیمیشن در ایران

پخش ویژه‌برنامه ادبی «بهار آینه» از شبکه کتاب

فرش «تخت جمشید» در معرض نمایش برای عموم قرار گرفت

انتخاب هیئت رئیسه و مدیرعامل جدید انجمن سواد رسانه‌ای ایران

رونمایی از پوستر نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

بازدید میلیونی زائران راهیان نور از یادمان‌های دفاع مقدس

آیین‌های رمضان در سفرنامه‌های سیاحان جهان

نگاهی به برترین فیلم‌های سال سینمای جهان در گزارش امروز ایران

رهاورد همایش تالش در آیینه تاریخ و فرهنگ ایران

آخرین وضعیت رضا داودنژاد از زبان پدرش

علی رغم تفاوت سلیقه، اصحاب رسانه در انتخابات دست به دست هم دادند

پخش ۶۳ فیلم سینمایی و تلویزیونی در روزهای پایانی سال

اخطار جدی به سایت‌های فروش خدمات سفر

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو