پنج‌شنبه، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left جامعه mdi-chevron-left کرایه‌ها افزایش یافت، خدمات چطور؟ بازگشت

نقدی بر افزایش کرایه‌ها از ۲۵ تا ۴۵ درصد در بهار ۱۴۰۲

کرایه‌ها افزایش یافت، خدمات چطور؟

شورای‌شهری‌ها در این هفته افزایش نرخ حمل‌ونقل عمومی برای پایتخت را کلید زدند. براساس مصوبه پارلمان‌نشین‌ها، بلیت مترو ۲۵ درصد، اتوبوس تا ۴۰ درصد و تاکسی تا ۴۵ درصد افزایش یافت.
دانلود

روزنامه ایران: شورای‌شهری‌ها در این هفته افزایش نرخ حمل‌ونقل عمومی برای پایتخت را کلید زدند. براساس مصوبه پارلمان‌نشین‌ها، بلیت مترو 25 درصد، اتوبوس تا 40 درصد و تاکسی تا 45 درصد افزایش یافت. بعد از تأیید فرمانداری تهران، این مصوبه برای اردیبهشت‌ماه سال آینده اجرایی می‌شود.

نرخ‌های مصوب شورای‌شهری‌ها البته نسبت به لایحه پیشنهادی شهرداری تهران تا حدی تعدیل شده است. نرخی که متروسواران باید در سال آینده برای هر سفر درون‌شهری بپردازند، 3 هزار و 125 تومان معین شده است که البته با توجه به مسافت و طول سفر تغییر خواهد کرد.

درباره تاکسی و اتوبوس نیز اگرچه میانگین 40 و 45 درصد تعیین شده است، اما نگرانی‌ها از افزایش خودسرانه کرایه‌ها بویژه در حوزه تاکسیرانی وجود دارد. به‌رغم اینکه بنا به گفته برخی از اعضای شورای شهر، این افزایش نرخ با توجه به شرایط تورمی و عدم کمک‌های شهرداری تهران به هزینه سفر تاکسی‌ها مصوب شده است، اما شهروندان نسبت به این نرخ‌ها ابراز نارضایتی کرده و معتقدند در سال آینده هزینه حمل‌ونقل در سبد آنها افزایش چشمگیری خواهد یافت.

این در حالی است که سال‌های گذشته افزایش 25 درصدی برای حمل‌و‌نقل عمومی در نظر گرفته می‌شد، اما امسال این نرخ‌ها به حدود 50 درصد رسیده است که نسبت به نرخ تورم منطقی به نظر می‌رسد. البته جعفر تشکری‌هاشمی، عضو شورای شهر تهران گفته است در حدود 500 خط تاکسی شاید کمتر از 10 درصد افزایش نرخ بالای 45 درصد داشته باشند و برخی خطوط حتی کمتر از این مقدار افزایش کرایه خواهند داشت، اما مسافران علاوه بر تاکسی‌های گردشی و اینترنتی، نگران خطوطی هم هستند که ممکن است به این مصوبه تن ندهند!

درمقابل رانندگان تاکسی هم قرار دارند که معتقدند افزایش کرایه‌ها برای سال آینده دردی از دردهایشان دوا نخواهد کرد و در مشکلات بر همان پاشنه‌ای می‌چرخد که امسال چرخیده است! آنها با گلایه نسبت به تعیین ورودیه تاکسی به مبلغ 5 هزار تومان برای سال آینده، می‌گویند:«این مبلغ امسال هم دریافت می‌شود و منطقی نیست که برای سال آینده نیز همین باشد.» در آن طرف البته این مسافرانند که چندان به ثابت ماندن این نرخ‌ها خوشبین نیستند و می‌گویند مبلغ ورودیه حتماً افزایش خواهد یافت.

در یکی از تبصره‌ها آمده است در ساعت اوج ترافیک، برای تشویق رانندگان تاکسی کرایه‌ها تا سقف ۵۰ درصد افزایش یابد، اما این تبصره مشخص نکرده که برای مسافرانی که ساعت‌ها باید در صف طویل تاکسی منتظر یک تاکسی خطی بمانند چه مشوق‌هایی پیش‌بینی شده است. سؤال اصلی اینجا است که در راستای افزایش نرخ کرایه‌ها که امسال بالاتر نیز در نظر گرفته شده، قرار است چه تسهیلات و خدماتی برای راحتی مسافران و ترغیب آنها به استفاده از حمل‌ونقل عمومی پیش‌بینی شود؟ از طرفی آیا امکانات نظارتی موجود برای اجرای نرخ‌های مصوب شورای شهر کافی است؟ اینکه شورایی‌ها برای روزهای یخبندان و بارندگی شدید، حداکثر نرخ را تا 40 درصد در نظر گرفته‌اند، در شرایطی خوشبینانه است که تاکسی برای حمل مسافر پیدا شود، در این صورت دربستی‌هایی که در روزهای بارانی و برفی جولان می‌دهند،

به این اعداد و ارقام وفادار نخواهند ماند. اگرچه شورای شهر تهران با اختصاص رقم بودجه بالاتر از هرسال برای حمل‌ونقل عمومی در سال 1402 نوید یک سال بهتر در این حوزه را داده است، اما باید دید سال جدید که با افزایش نرخ‌های حمل‌و‌نقل مواجه شده تا چه اندازه در بخش توسعه و گسترش خدمات حمل‌ونقل عمومی موفق خواهد بود. به طور حتم افزایش میانگین ۴۰ درصد برای نرخ بلیت اتوبوس انتظار دریافت خدمات را هم بالا می‌برد.

شهروندان از مدیریت شهری انتظار دارند به وضعیت اتوبوس‌های فرسوده، خطوط بی‌نظم و کمبود اتوبوس در خطوط اتوبوسرانی رسیدگی کنند وگرنه افزایش نرخ کرایه‌ها در صورت دریافت پایین‌ترین خدمات، در حق شهروندان بی‌انصافی است! حتی در شرایطی که بخواهند به آن طرف ماجرا یعنی رانندگان هم حق بدهند، اما بار مالی افزایش کرایه‌ها برای افرادی که روزانه چندین‌بار از خطوط عمومی استفاده می‌کنند، قابل جبران نیست.

انتهای پیام/

mdi-tag کرایه mdi-tag تاکسی
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

ربودن دختر ۱۱ساله توسط اراذل و اوباش در تهران

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۳:۳۰

هشدار وقوع سیلاب در تهران

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۳:۰۰

انجام ثبت سفارش واردات «۲۸۰۰ تاکسی برقی» بستیون، دانگ‌فنگ و لونا

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۴:۵۵

ساعت کار کشیک سال نو پزشکی قانونی استان تهران اعلام شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۳:۰۱
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
17882
mdi-shape سرویس
جامعه
mdi-calendar تاریخ انتشار
۰۲:۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
mdi-update آخرین به‌روز رسانی
۰۰:۴۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های جامعه آرشیو

ربودن دختر ۱۱ساله توسط اراذل و اوباش در تهران

هشدار وقوع سیلاب در تهران

انجام ثبت سفارش واردات «۲۸۰۰ تاکسی برقی» بستیون، دانگ‌فنگ و لونا

ساعت کار کشیک سال نو پزشکی قانونی استان تهران اعلام شد

۲۲۰ مدرسه و ۲۵ خانه بهداشت در مناطق محروم جنوب ایران ساخته شد

اجرای برنامه تمرکز بر سلامت تا ۲ سالگی کودک از سال آینده

ابلاغ برای ۸۵۰ نفر از پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری صادر شد

سفر به شهر داستان‌های عاشقانه و تاریخی در نوروز

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران رفتنی شد!

ساماندهی معتادان متجاهر اولویت شهرداری تهران نیست

برنامه‌ای برای تغییر طرح ترافیک سال آینده پایتخت نداریم

۷۷ نفر زندانی بدهکار به کمک نیکوکاران آزاد شدند

بخشش محکوم به مرگ در آستانه سال نو

رفتارهای ترافیکی بی‌ملاحظه در ایجاد ترافیک‌های آخر سال

خیز مغول‌ها برای ثبت نوروز

بازگشت رنگ به شهر همزمان با بهار

استفاده از ۲۲۰۰ تیم بازرسی برای نظارت بر مراکز درمانی

آغاز ثبت‌نام نوبت دوم کنکور از ۷ فروردین

نرخ دیه به ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسید

ایمن به مسافرت نوروزی برویم

آماده باش هلال احمر برای بارش شدید باران در برخی استانها

تولید آمار دقیق و به روز در مرکز رصد جمعیت کشور

اهمیت مدیریت حمل و نقل عمومی در روزهای منتهی به سال

نوروز؛ بهترین زمان سفر به پایتخت گردشگری آسیا

۵۰۰۰ نفر در تصادفات نوروز ۵ سال اخیر جان خود را از دست دادند

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو