شنبه، ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left سیاست mdi-chevron-left اهمیت و چرایی حضور هیات سطح بالای ایرانی در نشست… بازگشت

اهمیت و چرایی حضور هیات سطح بالای ایرانی در نشست شورای حقوق بشر

حضور هیات ایرانی در سطح وزیر با توجه به تحولات چند ماه اخیر و همچنین بازی رسانه‌ای جریان غربی و ضدایرانی حائز اهمیت است.
دانلود

به گزارش ایران آنلاین، حضور هیات ایرانی در سطح وزیر با توجه به تحولات چند ماه اخیر و همچنین بازی رسانه‌ای جریان غربی و ضدایرانی حائز اهمیت است.

وزیر امور خارجه ایران بامداد دوشنبه در راس هیاتی وارد ژنو شد تا در نشست عالیرتبه ۵۲مین شورای حقوق بشر سازمان ملل شرکت کند. حضور هیات ایرانی در سطح وزیر با توجه به تحولات چند ماه اخیر و همچنین بازی رسانه‌ای جریان غربی و ضدایرانی حائز اهمیت است.

در آستانه این سفر، تلاش جریان مقابل بر این بود که هیاتی از طرف ایران در این نشست شرکت نکند یا دست کم حضور کمرنگ و سطح پایینی در آن داشته باشد. با عبور از این مرحله، طرف مقابل به این صرافت افتاده است که فضا را تنش آلود کند، به نوعی که در آن حاشیه بر متن غلبه کند. در همین حال، پرداختن به متن و موضوعات اصلی از درجه اولویت بالایی برخوردار است.

چرایی حضور هیات سطح بالای ایرانی در نشست شورای حقوق بشر

حضور هیات سطح بالای ایران در اجلاس شورای حقوق بشر سازمان از دو جهت مهم است. یک وجه مربوط به اهمیت خود اجلاس و شوراست. وجه دوم، تحولات و تعاملات پیرامونی آن است؛ چرا که وزیر امور خارجه ایران قرار است در حاشیه اجلاس دیدارهای مهمی را با مقامات حاضر در ژنو داشته باشد.

شورای حقوق بشر حدود یک دهه است که واجد نقش مهمی در سیاست بین المللی است. این شورا به جهت کارکرد و رویه نسبتا متفاوت خود با شورای امنیت سازمان ملل، به دور از رسالت اصلی خود، به ابزاری سیاسی نزد قدرتهای غربی تبدیل شده است.

اول اینکه این شورا مبتنی بر حقوق بشر به عنوان یک مفهوم پذیرفته شده در عرصه بین المللی است. این مشخصه به بازیگران این امکان را می دهد دستور کار خود را با مقبولیت بین المللی و مشروعیت ظاهری به پیش برند.

دوم، بر خلاف شورای امنیت یا برخی از نهادها و مجامع سازمان ملل متحد، سازمان های غیردولتی نیز مجال و موقعیت حضور در شورای حقوق بشر دارند. به عبارت دیگر، دامنه بازیگران در این شورا فراتر از دولتها هستند. هر چند که در بسیاری از مقاطع و موارد، دولت ها در پشت پرده نهادهای غیردولتی (NGO) حاضر در این نهاد هستند. اما چنین شرایطی، به برخی از دولت ها این امکان را می دهد که خارج از پروتکل های رسمی مرسوم، دستور کار خود را در سطوح مختلف، از جمله رسانه ای به پیش برند.

سوم، شورای حقوق بشر، برخلاف شورای امنیت، فاقد مباحثی نظیر حق وتو است. چنین حالتی باعث می شود که کشورهای غربی در پیشبرد سیاسی مباحث حقوق بشری با دیوار مخالفت و وتوی قدرتهای غیرهمنظر و ناهمسو مواجه نشوند.

موارد فوق یک صورت بندی مشخصی را پیش روی مخاطبین قرار می دهد و آن اینکه غرب شورای حقوق بشر را به مسیر میانبر برای رسیدن به اهداف سیاسی با ژست و وجهه انسانی تبدیل کرده است. شاید یک پرونده یا موضوع به واسطه مخالفت یا وتوی یکی از اعضا در شورای امنیت سالها در پشت در آن منتظر بماند، اما شورای حقوق بشر مسیر کوتاهتری را، هر چند از جنس متفاوت، پیش روی برخی از بازیگران می گذارد.

اما برآیند چنین روندی، فاصله گرفتن شورای حقوق بشر از رسالت اصلی خود که همان ارتقای حقوق بشر در سطح جهان است را در پی داشته و کارکرد آن شورا را به یک ابزار سیاسی صرف تقلیل داده است.

عملکرد این شورا طی چند ماه اخیر در قبال تحولات کشورمان و تجویز تشکیل یک کمیته حقیقت یاب در سوم آذرماه گذشته، آن هم با روایت و نگاه یکطرفه به موضوعات، یکی از مصادیق روند فوق الذکر است.

با این وجود، هیات ایرانی با حضور سطح بالای خود در ژنو، میزان جدیت خود درباره موضوعات حقوق بشری را نشان داده و ضمن ناملایمت های برخی اعضا، همچنان به دنبال تعامل و ارائه روایت دست اول از موضوعات است. چه بسا که حضور هیات ایرانی به مذاق برخی که دستور کار مشخصی را در قبال کشورمان دارند، خوش نیامده و از الان بنای بر پررنگ کردن حاشیه دارند. همین تلاش برای شنیده نشدن صدای ایرانی درباره تحولات ایران، خود گواه روشنی بر نقض همان آزادی بیانی است که برخی دولت های غربی از آن دم می زنند.

استاندارد دوگانه در قبال حقوق بشر

استاندارد دوگانه و برخورد گزینشی با موضوعات از جمله موضوعات دیگری است که بر عملکرد شورای حقوق بشر سایه افکنده است. سکوت در قبال موارد نقض فاحش حقوق بشر در برخی از کشورهای متحد غرب و حمایت از کمپین تحریمی علیه مردم ایران که حقوق مردم عادی را تحت الشعاع قرار داده و جان انسان ها را با خطر مواجه می کند، از جمله سوالات مهم در زمینه دفاع از حقوق بشر است.

نگاه تک بعدی به مقوله حقوق بشر

مفهوم حقوق بشر برای اولین بار در سال ۱۹۷۹ توسط «کارل واساک»، حقوقدانی از کشور چک در سه دسته یا نسل ارائه و تبیین شد. نسل اول حقوق بشر ماهیت سیاسی و مدتی دارند و مربوط به اصول مرتبط با آزادی در زندگی سیاسی است.

نسل دوم ماهیت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارد و شرایط و رفتارهای مساوی با شهروندان را در نظر می گیرد.

نسل سوم، مربوط به موارد فراتر از نسل اول و دوم بوده و اموری نظیر دسترسی به منابع طبیعی و ... را در برمی گیرد. از این نسل تحت عنوان حقوق انسجام بشری یاد می‌شود.

نکته قابل توجه این است که جبهه غرب همواره در مواجهه با کشورهای غیرتابع، برخورد گزینشی آن هم فقط در نسل اول حقوق بشر را در پیش می گیرد، اما راه حل هایی را که پیشنهاد می کند، نقض کننده حقوق اساسی مردم است. مورد تحریم ها و فشارهای اقتصادی و امثالهم، مصادیق بارزی برای اثبات نقض حقوق اساسی مردم توسط غرب، به ویژه حقوق نسل دومی و سومی در کشورهای هدف هستند.

در چنین شرایطی، می توان متصور بود که ادعاهای حقوق بشری غرب نسبتی با دغدغه های انسانی ندارند، بلکه تامین کننده منافع سیاسی خاص و هدفمند هستند.

انتهای پیام/

mdi-tag نشست شورای حقوق بشر mdi-tag ایران mdi-tag ژنو
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

منتخبان مجلس دوازدهم ۵ فروردین‌ماه با رئیسی دیدار می‌کنند

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۱:۱۶

آیت الله جنتی: امیدواریم سال آینده شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۰:۰۰

توسط قالیباف؛

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ ابلاغ شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۵۲

بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ توسط شورای نگهبان تایید شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۸:۲۱
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
16567
mdi-shape سرویس
سیاست
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۵:۰۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-copyright مرجع
ایرنا
mdi-new-box تازه‌های سیاست آرشیو

منتخبان مجلس دوازدهم ۵ فروردین‌ماه با رئیسی دیدار می‌کنند

آیت الله جنتی: امیدواریم سال آینده شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ ابلاغ شد

ظریف: دستکاری و تقطیع شده است

بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ توسط شورای نگهبان تایید شد

تایید صحت انتخابات مجلس در ۱۳۳ حوزه انتخابیه

بزرگترین قراردادهای تاریخ صنعت نفت کشور امضا شد

اعلام هزینه‌های انتخاباتی ۵ منتخب مجلس

آخرین اطلاعات جان باختگان و مصدومین ناآرامی های۱۴۰۱ منتشر شد

امضایم جعل شده؛ دادستان ورود کند

فایل صوتی ظریف و چند نکته اساسی/ اعترافات دیر هنگام یک اصلاح طلب

جشن نوروز ۱۰ کشور آسیایی در آلمان

شکایت از عوامل انتشار خبر دروغ برکناری «محمد مخبر»

ضرورت افزایش ۳۰ درصدی حقوق کارگران در سال آینده

حقوق کارگران باید متناسب با تورم رسمی افزایش یابد

پیشنهاد افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

تاکید دولت بر برداشتن گام‌های بلند در زمینه هوش مصنوعی

هیأت وزیران حداقل سرمایه لازم برای تأسیس بانک را ابلاغ کرد

جدیت رئیسی در توسعه روابط با همسایگان بی‌نظیر است

واکنش ظریف به درز فایل صوتی او علیه اصلاح‌طلبان

کارنامه عملکرد دولت در سال ۱۴۰۲

امیر آشتیانی: آمریکا و رژیم صهیونیستی دنبال تشدید تنش در منطقه هستند

کاهش رسمی مدت سربازی

بازگشت باکو به مدار تهران

پیام تبریک مخبر به فرماندهان سپاه و ارتش برای دریافت نشان «فتح»

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو