شنبه، ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left استان‌ها mdi-chevron-left دلفین‌های بازیگوش، ساحل نقره‌ای و آسمان پرستاره بازگشت

«هنگام» با جاذبه‌ها و زیبایی‌های بی‌نظیرش مقصدی خاص برای ایرانگردی است

دلفین‌های بازیگوش، ساحل نقره‌ای و آسمان پرستاره

دیدن بازی دلفین‌های شاد و بازیگوش آن هم در آب‌های نیلگون خلیج فارس از آن صحنه‌هایی است که نمی‌شود به سادگی از آن گذشت. دلفین‌هایی که می‌خواهند در مقابل گردشگران هنرنمایی کنند تا مورد تشویق قرار بگیرند.
دانلود

ایران پلاس: دیدن بازی دلفین‌های شاد و بازیگوش آن هم در آب‌های نیلگون خلیج فارس از آن صحنه‌هایی است که نمی‌شود به سادگی از آن گذشت. دلفین‌هایی که می‌خواهند در مقابل گردشگران هنرنمایی کنند تا مورد تشویق قرار بگیرند. این صحنه‌ای است که شما می‌توانید در جزیره هنگام ببینید. اما این جاذبه گردشگری تنها یکی از ده‌ها جاذبه‌ای است که می‌تواند شما را برای سفر به این جزیره رؤیایی ترغیب کند.

هنگام کجاست؟
هنگام نزدیکترین جزیره به قشم است. هرچند می‌توان از طریق اسکله‌های بندرعباس هم راهی هنگام شد، اما بهترین راه برای رفتن به هنگام این است که ابتدا به جزیره قشم بروید و از آنجا از طریق دو اسکله «کندالو» و «شیب دراز» و حدود ۱۵ دقیقه قایق‌سواری روی آب‌های خلیج فارس به هنگام برسید.

بازار صنایع‌دستی هنگام؛ نقاشی هزار رنگ
وقتی پا به ساحل هنگام می‌گذارید، بازار صنایع‌دستی پیش روی شما چشم‌نوازی می‌کند و هیچ گردشگری نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد. بازاری که قدم به قدم آن گویی نقاشی هزار رنگ است. صنایع‌دستی دریایی و عطر ادویه‌های محلی که در غذاهای طبخ شده غرفه‌های بازار به مشام می‌رسد، نشان‌دهنده فرهنگ محلی هنگام است. نکته جالب این بازار حضور پررنگ زنان هنگام با لباس‌های محلی و رنگارنگ است. یکی در حال حنا گذاشتن روی دست گردشگری است که از راه دور به هنگام آمده و دیگری در حال توضیح دادن در مورد ترکیب غذایی که به ذائقه گردشگر خوشمزه آمده است. دشتی‌زاده با اشاره به اینکه مردان جزیره هنگام در تابستان به صیادی مشغول‌اند و در فصل‌های دیگر سال به‌خاطر مهیا بودن شرایط در جزیره تعداد گردشگران بیشتر است، به کارهای خدمات گردشگری می‌پردازند، توضیح می‌دهد: گردشگری چنان با زندگی و معیشت مردم این جزیره گره خورده که در فرهنگشان پذیرایی که در شأن گردشگران باشد از همه چیز زندگی خودشان مهمتر است.

سوغاتی‌ دریایی‌ یادتان‌ نرود
اگر شما هم از آن دسته آدم‌هایی هستید که دوست دارید در هر سفر، یادگاری برای خود و دوستانتان بخرید، حتماً از بازار صنایع‌دستی هنگام، زیورآلات زیبای درست شده از صدف و ستاره‌های دریایی بخرید. البته توصیه می‌کنیم ادویه‌جات و روغن محلی بویژه روغن کوسه که خواص درمانی دارد، به‌هیچ‌وجه از دست ندهید.

در هنگام چه غذایی بخوریم؟
در هنگام همانند جزیره هرمز خاک سرخ مشهوری وجود دارد که از دیدنی‌های آن به‌شمار می‌رود. محلی‌ها از این خاک سرخ که سرشار از اکسید آهن است برای تهیه نوعی سس استفاده می‌کنند که «سوراغ» نام دارد و بسیار خوشمزه است. جالب است بدانید ترکیب دیگر این سس، پودر آسیاب شده ماهی‌های ریزی است که در محدوده ساحل هنگام زندگی می‌کنند. این سس را محلی‌ها روی نان و تخم‌مرغ می‌ریزند و به شما توصیه می‌کنیم حتماً آن را امتحان کنید. سس دیگر مشهور هنگام «مهیاوه» است. اما غذایی را که نباید در هنگام از آن بگذرید «دوپیازه میگو» است. می‌توانید سراغ آن را از همه رستوران‌های محلی هنگام بگیرید. البته در هنگام تا دلتان بخواهد غذاهای دریایی محلی لذیذ وجود دارد. سمبوسه میگو، سمبوسه صدف، برنج و میگو (حواری میگو) و انواع غذای دریایی که با ادویه‌های خوش‌عطر بومی پخته می‌شوند.

دیدنی‌های هنگام تمامی ندارد
در هر گوشه از هنگام با جاذبه طبیعی و تاریخی‌ای روبه‌رو می‌شوید. درختان «لور» یکی از جاذبه‌های طبیعی این جزیره است، درخت استوایی با تنه عظیم که ریشه‌های آن از زمین دوباره به تنه درخت برمی‌گردد. این درختان را در جای‌جای جزیره می‌توانید ببینید. تلگرافخانه انگلیسی‌ها و باشگاه تاریخی آن و آب انبار جزیره هم از جاذبه‌های تاریخی آن است.

در جزیره هنگام کجا بمانیم؟
رئیس اداره میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم درخصوص اقامتگاه‌های این جزیره می‌گوید: در هنگام تا دلتان بخواهد اقامتگاه‌های محلی و بومگردی برای اقامت گردشگران وجود دارد که بیشتر آنها دوره‌های آموزشی گردشگری را گذرانده‌اند. در هنگام برای یک شب اقامت در مراکز بومگردی حداقل باید ۱۰۰ هزار تومان هزینه کنید.
از آنجا که هنگام در ایام نوروز مملو از مسافر می‌شود، اگر قصد دارید در این ایام به هنگام زیبا سفر کنید، توصیه می‌شود حتماً قبل از آغاز سفر محل اقامتتان را از طریق فضای مجازی رزو کنید تا شب‌های زیبای این جزیره را از دست ندهید.

به دلفین‌ها غذا ندهید
در طول این سفر دریایی کوتاه، نخستین چیزی که نظر شما را جلب می‌کند، بالا و پایین پریدن دلفین‌هایی است که برای خوردن ماهیان کوچکی که زیستگاهشان این منطقه است بر سر راه شما سبز می‌شوند و در حین خوردن غذا به بازیگوشی هم مشغول‌اند.
رئیس اداره میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم می‌گوید: دلفین‌ها یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری هنگام است که هر گردشگری را به وجد می‌آورد اما از گردشگران تقاضا می‌کنیم از خوراکی‌های خودشان به هیچ عنوان به دلفین‌ها ندهند چراکه این کار ماهیت زیستی آنها را تغییر می‌دهد. به گفته عبدالرضا دشتی‌زاده، آنچه بیشتر از افزایش گردشگر برای اهالی هنگام اهمیت دارد، رعایت آداب گردشگری در سفر به این جزیره از سوی مسافران است. یکی از مهمترین این آداب حفظ محیط‌زیست و خودداری از رفتارهایی است که می‌تواند به لحاظ زیست محیطی برای این جزیره زیبا خطرآفرین باشد. جزیره‌ای که علاوه بر طبیعت زیبا و بکر، موقعیت استراتژیک آن به‌گونه‌ای است که به آن کلید تنگه هرمز نیز گفته می‌شود. دلفین‌ها هرچقدر که گردشگران بیشتر هیجان زده شوند، سعی می‌کنند با قدرت بیشتری از سطح آب به بالا بپرند و حرکات نمایشی اجرا کنند که این مسأله خطر برخورد آنها با پره‌های قایق‌های گردشگری را به همراه دارد. دشتی‌زاده این مسأله را برای دلفین‌ها خطرآفرین می‌داند و می‌گوید: برای جلوگیری از آسیب به دلفین‌ها علاوه بر نصب تابلوهای هشدار دهنده در اسکله‌ها، به ناخداهای کشتی‌های کوچک و بزرگ گردشگری آموزش‌های لازم داده شده تا بیش از حد به دلفین‌ها نزدیک نشوند. مردم هم برای حفظ جان دلفین‌ها لازم است هیجان خود را کنترل کنند.

بگذارید ساحل نقره‌ای هنگام همیشه بدرخشد
ساحل نقره‌ای هنگام در کنار صخره‌های ساحلی از جاذبه‌های دیگر گردشگری این جزیره است که بدون شک نظیرش را در هیچ جای کشورمان نمی‌توانید ببینید. ساحلی پر از شن‌های درخشان که همانند آینه برق می‌زند و چشم‌انداز بی‌نظیری دارد. البته رئیس اداره میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم از گردشگرانی که به این ساحل می‌آیند گله می‌کند و می‌گوید: متأسفانه در گذشته برخی گردشگران گاهی مقداری از خاک نقره‌ای این ساحل را به یادگار با خود می‌بردند. به همین دلیل در حال حاضر گردشگران اجازه قدم زدن در این ساحل را دارند اما اجازه داده نمی‌شود خاک آن را داخل بطری کنند و با خود ببرند. این یکی از آداب گردشگری برای سفر به هنگام است که امیدواریم زودتر میان همه مسافران جا بیفتد و آن را رعایت کنند.

انتهای پیام/

زهره افشارروزنامه نگار
mdi-tag دلفین mdi-tag جزیره هنگام
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

تعطیلی مجدد پروژه راه‌آهن لرستان

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۵:۲۵

فرمانده مرزبانی فراجا:

نظارت بر مناطق حساس کشور با هوشمندسازی

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۴:۱۷

عملیات امدادی در سیل سیستان و بلوچستان پایان یافت

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۱:۲۴

کمک‌های مردمی استان کهگیلویه و بویراحمد به سیستان و بلوچستان

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۰۹:۵۰
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
16538
mdi-shape سرویس
استان‌ها
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۱:۵۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
mdi-update آخرین به‌روز رسانی
۱۲:۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو