شنبه، ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left سیاست mdi-chevron-left رییس جمهور: احیای دریاچه ارومیه جلوه انسجام و وحدت ملی… بازگشت

رییس جمهور: احیای دریاچه ارومیه جلوه انسجام و وحدت ملی است

رییس جمهور کشورمان دقایقی پیش برای افتتاح طرح تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه وارد فرودگاه شهید باکری شد.
دانلود

به گزارش ایران آنلاین، آیت الله سید ابراهیم رییسی صبح جمعه از طریق فرودگاه شهید باکری ارومیه وارد آذربایجان غربی شد و مورد استقبال مسوولان استانی از جمله حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه، محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فرماندهان نظامی و انتظامی و مسوولان اجرایی این استان قرار گرفت.

در این سفر، علی اکبر محرابیان وزیر نیرو و جمعی از مسوولان مرتبط با طرح‌های احیای دریاچه ارومیه رییس جمهور را همراهی می‌کنند.

قرار است در این سفر، طرح تونل انتقال آب از سد کانی سیب به سمت دریاچه ارومیه توسط رییس جمهور به بهره برداری برسد، برای این منظور ریس جمهور با بالگرد راهی محل اجرای طرح در نقده شد.

در فاز نخست این طرح که امروز افتتاح می‌شود، ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب از دریاچه سد کانی سیب در پیرانشهر پس از عبور از ۳۶ کیلومتر تونل، ۱۱ کیلومتر کانل و ۲۸ کیلومتر رودخانه گدار به دریاچه ارومیه می‌ریزد.

در قالب این طرح، آب پس از خروج از سد کانی سیب وارد تونل ۳۶ کیلومتری شده و پس از آن با ورود به کانال ۱۱ کیلومتری به رودخانه گدار ریخته و پس از طی مسیر ۲۸ کیلومتری وارد پهنه دریاچه ارومیه خواهد شد.

برای اجرای این طرح ۳۵ هزار میلیارد ریال هزینه شده که ۱۰ هزار میلیارد ریال آن در دولت سیزدهم‌ تخصیص داده و هزینه شده است.

مختصات کامل پروژه انتقال آب به دریاچه ارومیه

تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه توسط رئیس‌جمهور افتتاح شد

پروژه عظیم‌ تونل ۳۶ کیلومتری انتقال آب از سد کانی سیب به سمت دریاچه ارومیه که از سال ۱۳۹۴کار اجرایی آن آغاز و در هشت ماه گذشته روند ترمیم و رفع مشکل آن با سرعت دنبال شده بود، روز جمعه با حضور و دستور آیت‌الله رئیسی افتتاح شد.

این طرح که در مجموع برای اجرای آن، ۳۵ هزار میلیارد ریال هزینه شده است، آب از مخزن سد کانی سیب وارد تونل انتقال ۳۶ کیلومتری شده، پس از آن با ورود به کانال ۱۱ کیلومتری، به رودخانه گدار می‌رسد و پس از طی ۲۸ کیلومتر مسیر این رودخانه وارد پهنه آبی دریاچه ارومیه می‌شود.

استاندار آذربایجان غربی: سفر قبلی و بازدید رئیس‌جمهور از دریاچه ارومیه منشاء خیر و برکات زیادی شد

بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار با دستور رئیس‌جمهور در ۷ ماه گذشته به پروژه تخصیص داده شد.

در سال آینده هر سه ماه یک پروژه ستاد احیا به بهره‌برداری می‌رسد.

خبر خوش دیگر اینکه امسال شاهد احیای تالاب‌های اقماری دریاچه هستیم.

این پروژه سرآغازی برای احیای کامل دریاچه ارومیه است

علی‌اکبر محرابیان روز جمعه در آیین افتتاح سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه که با حضور رییس جمهور برگزار شد، افزود: البته این روند احیا با اجرای ۲۶ طرح تمهید شده و می‌تواند به سرانجام برسد و در این راستا نیازمند بارش‌های خوب در منطقه و مشارکت مردم هستیم که البته امسال بارش‌ها ۳۷ درصد کمتر از سال گذشته است.
وی با بیان اینکه توجه به محیط زیست از آموزه‌های اسلامی است، اظهار کرد: در همین راستا توجه به بهبود وضعیت دریاچه ارومیه در دستور کار قرار گرفته و سعی داریم این چالش بسیار جدی را رفع کنیم.
محرابیان با اشاره به دیگر برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: انتقال پساب بهداشتی از شهرهای منطقه از جمله تبریز و ارومیه از دیگر اقدامات در این بخش است که امیدواریم حداکثر تا خرداد آینده به بهره برداری برسد.
وزیر نیرو با اشاره به چالش‌های پیش روی طرح انتقال آب اضافه کرد: چالش بزرگی در سر راه اجرای تونل ایجاد شد که موجب بروز مشکل در ۸۰۰ متر از تونل شد و تصمیم گرفتیم که در یک اقدام فشرده تونل مرمت شود که البته این پروژه اصلاح با کار و تلاش شبانه روزی و سه شیفته پیش رفت.
محرابیان تکمیل سد سیلوه و بادین آباد را از دیگر برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت: انشالله بتوانیم با اجرای آنها کل اهداف طرح احیای دریاچه ارومیه را محقق کنیم.

رئیس‌جمهور در آیین افتتاح سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه: این کار جلوه انسجام و وحدت ملی است

دشمن نمی‌خواهد ما امنیت و اتحاد داشته باشیم.

این طرح نشان دهنده اهمیت جمهوری اسلامی ایران به دریاچه ارومیه است.

رئیس‌جمهور: آمدن من به اینجا برای این است که بگویم دولت به حفظ محیط زیست اهمیت می‌دهد و مسئله دریاچه ارومیه مسئله ماست

دغدغه مردم دغدغه دولت و همه دست اندرکاران است.

رییس جمهور: مساله دریاچه ارومیه دغدغه اصلی دولت است

آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز جمعه در آیین افتتاح سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه افزود: این طرح و این سامانه هم با نگاه ویژه و توجه ویژه دولت سیزدهم و اهتمام ویژه همه دست اندرکاران از جمله وزیر نیرو، دبیر کارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه، قرارگاه سازندگی، مهندسان و کارگران ایرانی به سرانجام رسیده است.
وی با اشاره به اینکه ‌این‌ طرح با پیگیری در همه بخش‌ها به نتیجه رسیده است، اضافه کرد: همت برای انجام کار خیلی مهم است که باید در کنار برنامه ریزی مورد توجه قرار گیرد.
رییس جمهور با بیان اینکه ما در جمهوری اسلامی ایران به حفظ محیط زیست اهمیت می‌دهیم، ادامه داد: این سامانه هم در همین راستا به اجرا در آمده و حاصل کار همه بخش‌ها است.
آیت الله رئیسی تاکید کرد: البته این اطمینان را می‌دهیم که در مسیر احیای دریاچه ارومیه، کشاورزی و معیشت مردم مورد آسیب قرار نخواهد گرفت و حق مردم در جای خود محفوظ است.

وی با بیان اینکه در همین منطقه در سال‌های گذشته شاهد برخی ناامنی ها بودیم که با مجاهدت مرحوم آیت الله حسنی و شهیدان به امنیت مطلوب امروز تبدیل شده است، گفت: این امر مهم در راستای جهاد تبیین مدنظر مقام معظم رهبری باید به نسل جوان تبیین شود.
آیت‌الله رییسی تاکید کرد: در حال حاضر جهاد تبیین و روشنگری یک‌ وظیفه است و باید به نسل جوان گفته شود که در گذشته چه‌ وضعیتی بوده و چه ناامنی‌هایی داشته‌ایم.
رییس جمهور یادآور شد: تا این وحدت و ‌انسجام‌ وجود دارد، توطئه‌ها و فتنه‌های دشمنان به نتیجه نمی‌رسد هر چند دشمن همیشه به دنبال تفرقه است ولی تا وقتی که روح برادری در جامعه وجود دارد، نمی‌تواند موفق شود.
آیت الله رئیسی افزود: با اتحاد بین قوا و مسوولان و دولت و مجلس، پروژه‌های نیمه تمام حتما به سامان خواهد رسید.

وی همچنین با تبریک سالروز میلاد امام حسین (ع) و روز پاسدار، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را الگوی همه بشریت و نقطه مشترک اعتقاد و باور پیروان همه ادیان معرفی کرد و ادامه داد: آذربایجان غربی شاهد جانفشانی های پاسداران و نیروهای مسلح برای امنیت منطقه بوده و برگزاری این مراسم‌ هم به برکت امنیت موجود منطقه است که مرهون پاسداران و نیروهای مسلح هستیم.
وی اضافه کرد: وحدت و انسجام ملی در این منطقه بین پیروان ادیان و مذاهب، موج می‌زند که دشمن این را نمی‌خواهد و نمی‌خواهد ما کنار هم بنشینیم و این چنین یک‌ طرح بزرگ را جشن بگیریم.

رییس جمهور با بیان اینکه این طرح در راستای احیای دریاچه ارومیه به همه کشور ارتباط دارد؛ یادآور شد:‌ این‌ طرح نشان دهنده اهمیت دادن جمهوری اسلامی ایران به دریاچه ارومیه است.

آیت‌الله رئیسی اظهار کرد: این یک حرکت جمعی است برای احیای دریاچه ارومیه که تاثیرگذار بر محیط زیست و هم جلوه انسجام و وحدت ملی است.

قدردانی رئیس‌جمهور از نیروهای مسلح

رئیس جمهور:
استان آذربایجان‌غربی و تمامی استان‌های مرزی ما شاهد جانفشانی نیروهای مسلح، پاسداران، بسیجیان و دیگر نیروهای مسلح از ارتش و سپاه و نیروهای زمینی و هوایی بوده، این عزیزان جانفشانی‌های زیادی برای امنیت منطقه انجام داده‌اند.‌

ضرورت راه اندازی کاروان راهیان پیشرفت

آیت الله سید ابراهیم رئیسی امروز همچنین در محل یادمان شهید بروجردی در جاده مهاباد - نقده حضور یافت و در این محل از ضرورت راه اندازی کاروان راهیان پیشرفت برای آشنایی نسل جوان با پیشرفت های ضصورت گرفته در زمینه های مختلف سخن گفت.
افزود: کشور در زمینه‌های مختلف دارای پیشرفت‌های بسیار خوبی است اما باید با راه‌اندازی کاروان پیشرفت نسل جوان با این امور آشنا شوند.

وی اضافه کرد: کشورهای اطراف و دیگر مناطق دنیا در زمینه حفاظت محیط زیست ادعاهای زیادی دارند اما ما با افتتاح پروژه آبرسانی به دریاچه ارومیه یکی از اقدامات مهم و موثر در زمینه حفاظت از محیط زیست را انجام دادیم.

رییس جمهور با تبریک فرا رسیدن روز پاسدار گفت: وجب به وجب ایران اسلامی شاهد از خودگذشتگی پاسداران و نیروهای مسلح کشور است و جوانان باید بدانند شهیدانی همچون بروجردی در فضای ناامیدی آن دوران با چه تدبیری شهر به شهر امنیت را برقرار کردند.

کارنامه درخشان سپاه پاسداران درخشان مبارزه با تروریسم

رییس جمهور همچنین در آیین بزرگداشت سالروز میلاد اباعبدالله الحسین (ع) و روز پاسدار در جمع پاسداران آذربایجان غربی حاضر شد و با بیان این که سپاه پاسداران کارنامه درخشان مبارزه با تروریسم را به نام خود ثبت کرده است؛ اظهار داشت: امروز، دشمنان از نام سپاه به لرزه می‌افتند و مشکل آنها با این نیروی مقدس این است که سپاه به دنبال دفاع از ارزش‌های الهی، مردم و وطن است.

وی اظهار کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کارنامه درخشانی در کارهای بزرگ و ماندگار و سازندگی دارد و در تربیت نیروی انسانی کارآمد برای همه بخش‌های نظام اقدام گسترده‌ای داشته است.

افتتاح رسمی سومین واحد بخار نیروگاه ارومیه

ییس جمهور در جریان سفر به آذربایجان غربی از سومین واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه نیز به صورت رسمی بهره‌برداری کرد و با اتصال سومین واحد بخار نیروگاه ارومیه به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات توان اسمی تولید این نیروگاه به یک هزار و ۵۰۰ مگاوات افزایش یافت.

با بهره‌برداری از این بخش همچنین واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه به ارزش ۴۰۰ میلیون یورو تکمیل شد.

بررسی وضعیت مناطق زلزله‌زده شهرستان خوی

اما در حاشیه آیین افتتاح طرح تونل انتقال آب به دریاچه ارومیبه، غلامحسین اسماعیلی رییس دفتر رییس جمهور به نمایندگی از آیت الله سید ابراهیم رئیسی راهی مناطق زلزله‌زده خوی شد تا مسایل و مشکلات مردم را بررسی کند.

اسماعیلی ضمن بازدید از مناطق زلزله زده خوی به خبرنگاران گفت: آیت الله رییسی شخصا پیگیر بازسازی مناطق زلزله زده خوی هستند و در همین راستا دولت از هیچ تلاشی برای کمک به این روند دریغ نخواهد کرد.

دولت از هیچ تلاشی برای کمک به بازسازی مناطق زلزله‌زده خوی دریغ نمی‌کند

وی با بیان اینکه هرگونه مشکل احتمالی در بازسازی مناطق زلزله زده خوی باید شناسایی و رفع شود، افزود: از تمامی ظرفیت‌ها برای تسریع در بازسازی مناطق زلزله زده خوی بهره خواهیم برد.
به گفته سپهر خلجی رییس شورای اطلاع رسانی دولت، نماینده رییس جمهور گزارشی از اقدامات انجام شده و در دست انجام و مسایل و مشکلات مردم خوی را به اطلاع رییس جمهور می‌رسانند.
شهرستان خوی در ساعت ۲۱ و ۴۴ دقیقه شنبه هشتم بهمن شاهد زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتری بود که روند رسیدگی به ساکنان مناطق آسیب دیده از آن زمین لرزه به صورت جدی بعد از گذشت بیش از سه هفته همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/

mdi-tag رییس جمهور mdi-tag طرح تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه
پرونده

دریاچه ارومیه

جزییات از سرگیری زندگی در شوردریا

mdi-card-text-outline ۲۲ mdi-play-box ۸ mdi-camera ۷
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

منتخبان مجلس دوازدهم ۵ فروردین‌ماه با رئیسی دیدار می‌کنند

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۱:۱۶

آیت الله جنتی: امیدواریم سال آینده شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۰:۰۰

توسط قالیباف؛

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ ابلاغ شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۵۲

بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ توسط شورای نگهبان تایید شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۸:۲۱
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
16246
mdi-shape سرویس
سیاست
mdi-folder-outline پرونده
دریاچه ارومیه
mdi-calendar تاریخ انتشار
۰۸:۵۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
mdi-update آخرین به‌روز رسانی
۰۹:۳۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-copyright مرجع
ایرنا
mdi-new-box تازه‌های سیاست آرشیو

منتخبان مجلس دوازدهم ۵ فروردین‌ماه با رئیسی دیدار می‌کنند

آیت الله جنتی: امیدواریم سال آینده شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ ابلاغ شد

ظریف: دستکاری و تقطیع شده است

بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ توسط شورای نگهبان تایید شد

تایید صحت انتخابات مجلس در ۱۳۳ حوزه انتخابیه

بزرگترین قراردادهای تاریخ صنعت نفت کشور امضا شد

اعلام هزینه‌های انتخاباتی ۵ منتخب مجلس

آخرین اطلاعات جان باختگان و مصدومین ناآرامی های۱۴۰۱ منتشر شد

امضایم جعل شده؛ دادستان ورود کند

فایل صوتی ظریف و چند نکته اساسی/ اعترافات دیر هنگام یک اصلاح طلب

جشن نوروز ۱۰ کشور آسیایی در آلمان

شکایت از عوامل انتشار خبر دروغ برکناری «محمد مخبر»

ضرورت افزایش ۳۰ درصدی حقوق کارگران در سال آینده

حقوق کارگران باید متناسب با تورم رسمی افزایش یابد

پیشنهاد افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

تاکید دولت بر برداشتن گام‌های بلند در زمینه هوش مصنوعی

هیأت وزیران حداقل سرمایه لازم برای تأسیس بانک را ابلاغ کرد

جدیت رئیسی در توسعه روابط با همسایگان بی‌نظیر است

واکنش ظریف به درز فایل صوتی او علیه اصلاح‌طلبان

کارنامه عملکرد دولت در سال ۱۴۰۲

امیر آشتیانی: آمریکا و رژیم صهیونیستی دنبال تشدید تنش در منطقه هستند

کاهش رسمی مدت سربازی

بازگشت باکو به مدار تهران

پیام تبریک مخبر به فرماندهان سپاه و ارتش برای دریافت نشان «فتح»

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو