پنج‌شنبه، ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left اقتصاد mdi-chevron-left سهم مالیات از بودجه کشور به ۵۸ درصد رسید بازگشت

رئیس کل سازمان امورمالیاتی:

سهم مالیات از بودجه کشور به ۵۸ درصد رسید

سهم و نقش مالیات در بودجه و تأمین منابع درآمدی دولت به بالاترین رقم خود رسیده است.
دانلود

روزنامه ایران: سهم و نقش مالیات در بودجه و تأمین منابع درآمدی دولت به بالاترین رقم خود رسیده است. در حالی که در سال‌های گذشته بار اصلی بودجه بر دوش نفت بود، اما با تحولاتی که در نظام مالیاتی اتفاق افتاده است، مالیات از نفت سبقت گرفته و اکنون نقش اصلی را در درآمدزایی برای دولت بازی می‌کند. با این حال و با وجود رشد ۵۴ درصدی درآمدهای مالیاتی در بودجه سال آینده، قرار نیست فشار مضاعفی بر مردم یا تولیدکنندگان وارد شود، چرا که این رشد از محل شناسایی مؤدیان جدیدی که تاکنون در تور مالیاتی قرار نداشته‌اند، محقق می‌شود. در همین راستا، رئیس کل سازمان امور مالیاتی روزگذشته در نشست خبری خود با خبرنگاران، با بیان اینکه سهم مالیات از تأمین بودجه دولت ۵۸ درصد است، گفت: درآمدهای مالیاتی در سال آینده ۵۴ درصد رشد می‌کند اما قرار نیست فشاری به مالیات‌دهندگان وارد شود. داوود منظور، اظهار داشت: مجموع افزایش درآمد مالیاتی در سال آینده از ۴۵۴ هزار میلیارد تومانِ امسال، قرار است به ۷۰۰ هزار میلیارد تومان برسد که ۵۴ درصد رشد خواهد داشت. وی در مورد منبع افزایش درآمدهای مالیاتی گفت: اولاً تعداد زیادی پرونده مالیاتی از دوره قبل داریم که قطعی نشده و در هیأت‌های حل اختلاف و هیأت‌های رسیدگی بدوی قرار دارد و بلاتکلیف مانده‌اند که رقم آن به ۲۱۳ همت می‌رسد که باید این پرونده‌ها سریعاً تعیین تکلیف شود. رئیس کل سازمان امور مالیاتی افزود: در سال جاری تاکنون ۲۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی از محل رسیدگی به پرونده‌های سال‌های قبل قطعی شده اما انباره این پرونده‌ها همچنان پر و پیمان است. منظور با بیان اینکه درآمد مالیاتی سال آینده ۲۴۰ هزار میلیارد تومان نسبت به سال جاری افزایش خواهد داشت، گفت: پرونده‌های هیأت‌های مالیاتی که از سوی مؤدیان ابراز شده حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است که پیش‌بینی شده ۴۰ درصد آن به میزان حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان وصول خواهد شد؛ منبع دیگر مالیات بر ارزش افزوده است که در حال حاضر این نوع مالیات ۴۵ درصد از درآمدهای مالیاتی را تشکیل می‌دهد و چون ارزش افزوده تابعی از قیمت کالاها است با توجه به تورم بالای ۳۰ درصدی در نتیجه درآمدهای ۹ درصد مالیات ارزش افزوده هم افزایش خواهد یافت. وی درباره منبع سوم تأمین درآمد مالیاتی بیان کرد: با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و اشراف اطلاعاتی سازمان مالیاتی بر معاملات افراد پیش‌بینی می‌شود درآمد جدیدی کسب کنیم به‌گونه‌ای که از اول آبان سال جاری تاکنون در قالب سامانه مؤدیان ۱۱ میلیون صورتحساب مالیاتی صادر شده که رقم مالیات آن بالغ بر ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است و همچنین میزان مالیات ارزش افزوده که در سامانه‌های سازمان مالیاتی ثبت شده ۳۳ هزار میلیارد تومان از سوی ۴۰۰ شرکت بورسی ثبت شده است. بنابراین رشد قابل ملاحظه‌ای در مالیات ارزش افزوده خواهیم داشت. رئیس کل سازمان امور مالیاتی تأکید کرد: سال آینده قرار نیست به مؤدیان مالیاتی که به طور مرتب اظهارنامه می‌دهند و به قانون تمکین می‌کنند فشار جدیدی وارد شود چون نه قرار است پایه مالیاتی اضافه شود و نه نرخ مالیاتی افزایش یابد بلکه کوشش مالیاتی همکاران ما اضافه می‌شود. منظور اضافه کرد: رشد درآمد مالیاتی در سال گذشته ۵۸ درصد، امسال ۵۵ درصد و سال آینده ۵۴ درصد خواهد بود و سهم مالیات از بودجه در سال جاری به ۵۸ درصد رسیده است، این رقم در سال قبل ۴۸ درصد بود البته منظور سهم مالیات و عوارض گمرکی با یکدیگر است.

پیشنهاد افزایش حقوق کارمندان به طور متوسط ۲۰ درصد در لایحه ۱۴۰۲
وی همچنین در مورد میزان افزایش دستمزد کارمندان در لایحه بودجه و افزایش مالیات بر حقوق گفت: هنوز لایحه بودجه در مجلس تبدیل به قانون نشده اما دولت پیشنهاد کرده افزایش حقوق کارمندان به طور متوسط ۲۰ درصد رشد کند و سرجمع مالیات حقوق و دستمزد با نرخ ۲۷ درصد خواهد بود اما با رعایت اجتناب از فرار مالیاتی در بخش حقوق و دستمزد این نرخ پیش‌بینی شده است. رئیس کل سازمان امور مالیاتی توضیح داد: با توجه به اینکه در سال‌های گذشته در قالب تبصره ماده ۱۰۰ مالیاتی برای اصناف یک رشد ۱۰ تا ۱۵ درصد به صورت توافقی حاصل می‌شد، در نتیجه میزان رشد مالیات اصناف کمتر از رشد مالیات بر حقوق و دستمزد شده بود به‌گونه‌ای که در برخی اصناف هر واحد صنفی سالانه ۶ میلیون تومان مالیات می‌داد در حالی که یک نفر حقوق‌بگیر سالانه ۸ میلیون تومان مالیات پرداخت می‌کرد اما از امسال روش توافقی برداشته شد و مالیات مقطوع ماده ۱۰۰ بر اساس واریز به پوزها در نظر گرفته شد. منظور اظهار داشت: ۳٫۳ میلیون مؤدی مالیاتی در بخش مشاغل مالیات قطعی خود را پذیرفتند که این مالیات از محل درآمد ناشی از فروش به دست می‌آید و امسال در ارائه اظهارنامه تبصره ۱۰۰ رشدی معادل ۲۰۰ درصد اتفاق افتاده و پیش‌بینی می‌کنیم میزان مالیات هم به همین مقدار باشد که گامی در جهت ایجاد عدالت مالیاتی بین مشاغل و حقوق‌بگیران برقرار خواهد شد. وی تأکید کرد: در برخی از اصناف میانگین مالیات نسبت به گذشته دو برابر سال قبل و در برخی اصناف حتی سه برابر افزایش یافته است.

تشکیل اداره کل مالیات سلبریتی‌ها
رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: سلبریتی‌ها مانند سایر مؤدیان هستند و بر اساس میزان درآمدی که دارند مشمول مالیات می‌شوند؛ اداره کلی در تهران فقط برای مالیات سلبریتی‌ها راه‌اندازی شده و همه قراردادهای این افراد را بررسی و شناسایی می‌کنند. رئیس سازمان امور مالیاتی در ادامه با اشاره به شناسایی مؤدیان جدید با استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی و کنترل این پایگاه‌ها عنوان کرد: ۲٫۲ مؤدی جدید شناسایی شده است. البته ممکن است بسیاری از آنها مؤدی کوچک باشد. اما همه کسانی که در اقتصاد مشغول کسب درآمد هستند باید بر اساس درآمد خود در پرداخت مالیات تمکین کنند. وی ادامه داد: امسال یک میلیون و ۳۰۰ هزار شرکت اظهارنامه ندادند و سازمان برای آنها اظهارنامه تولید کرد. از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ حدود ۳ میلیون واحد صنفی علی رغم کسب درآمد اظهارنامه ارائه نکردند که سازمان برای آن‌ها تولید کرد. مالیات این شرکت‌ها حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان است.

سپرده بانکی همچنان معاف از مالیات
رئیس کل سازمان امور مالیاتی همچنین در مورد مالیات بر عایدی سرمایه گفت: این نوع مالیات عملاً مالیات بر سوداگری بر دارایی‌های ثابت بویژه خودرو و ملک است و هدف آن تنظیم‌گری است که افرادی که از خرید و فروش مکرر ملک و خودرو سودی کسب می‌کنند مالیات از آنها گرفته شود. منظور در مورد اینکه آیا مالیات از سود سپرده بانکی هم وصول خواهد شد، گفت: در حال حاضر طبق ماده ۱۴۵ قانون مالیات‌های مستقیم سود سپرده بانکی از مالیات معاف است و فعلاً هیچ بحثی در مورد حذف این معافیت وجود ندارد چون سود سپرده بانکی در شرایط تورمی معمولاً کمتر از تورم است و در شرایط تورمی مالیات از سود سپرده بانکی گرفته نمی‌شود. منظور در مورد شرکت‌های بورسی نیز گفت: شرکت‌های بورسی جزو شفاف‌ترین بخش‌های مالیاتی هستند و از توسعه بورس حمایت و استقبال می‌کنیم زیرا توسعه آنها به نفع اقتصاد کشور است. پیش‌بینی کرده‌ایم برای سال آینده چنانچه شرکت‌های بورسی درآمدهای مالیاتی را صرف توسعه کنند مشمول معافیت شوند.

رمزارزها مشمول مالیات می‌شود
معاون وزیر اقتصاد در ادامه در مورد مالیات رمزارزها اظهار کرد: به عنوان کارشناس اقتصادی به مردم توصیه می‌کنم وارد بازار رمزارز نشوند زیرا پر ریسک است و افت و خیز زیادی دارد. به طور کلی در قوانین معاملات رمزارز غیرقانونی است اما سازمان امور مالیاتی با کمک بانک مرکزی سکوهای معاملات رمزارز را پایش می‌کند و بر اساس میزان خرید و فروشی که یک فرد انجام داده که از حساب‌های بانکی قابل شناسایی است میزان درآمد شناسایی می‌شود. منظور ادامه داد: اگر به این اطلاعات دست پیدا کنیم مالیات اخذ خواهیم کرد. البته این موضوع منوط به این است که بانک مرکزی اطلاعات را پایش کند و در اختیار قرار دهد. هنوز گزارشی در این حوزه دریافت نکردیم.

معافیت مالیاتی بیشتر از مالیات دریافتی
منظور با بیان اینکه هر سازمان و نهادی که مشمول مالیات است باید مالیات پرداخت کند، گفت: ستاد اجرایی فرمان امام یک نهاد حاکمیتی است و میزان مالیاتی که از این ستاد و شرکت‌های زیرمجموعه اخذ شده در سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان بوده است. پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برسد. وی ادامه داد: بنیاد مستضعفان و جانبازان بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت کردند. به گفته منظور، رقم معافیت مالیاتی در سال گذشته ۳۴۰ هزار میلیارد و میزان مالیات دریافتی ۳۰۶ هزار میلیارد تومان بوده است.

انتهای پیام/

mdi-tag سازمان امور مالیاتی mdi-tag بودجه mdi-tag حقوق کارمندان mdi-tag رمز ارز mdi-tag سپرده بانکی mdi-tag سلبریتی
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

قیمت سکه وارد کانال ۳۸ میلیون تومان شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۲۹

متقی نیا سرپرست بانک کشاورزی شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۱۷

کاهش ۱٫۱ درصدی نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۰۳

برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با حضور ۳ هزار تاجر خارجی

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۵:۳۹
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
14726
mdi-shape سرویس
اقتصاد
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۰:۴۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های اقتصاد آرشیو

قیمت سکه وارد کانال ۳۸ میلیون تومان شد

متقی نیا سرپرست بانک کشاورزی شد

کاهش ۱٫۱ درصدی نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته

برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با حضور ۳ هزار تاجر خارجی

تشکیل ستاد مدیریت سیلاب در وزارت نیرو

توسعه میادین نفتی و ثروت‌آفرینی سالانه ۱۵ میلیارد دلار

قیمت گوشت در بهار ۱۴۰۳ بهبور می‌یابد

هجوم سیلاب به غرب ایران پیش‌بینی می‌شود

شاخص بورس ۱۲۰۰۰ واحد رشد کرد

نرخ حق‌الوکاله بانک پارسیان در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

کاهش درآمد نفتی روسیه

بازرس کل از شرکت توزیع برق تهران بزرگ سرزده بازدید کرد

قاچاق پوشاک زیرپوست شهر به حیات خود ادامه می‌دهد

مشکل حقوق پایان سال معلمان با مجوز سران قوا حل می‌شود

ثبات قیمت دلار در معاملات مرکز مبادله

قیمت بیت‌کوین سقوط کرد

جزئیات حراج امروز سکه طلا در مرکز مبادله اعلام شد

بارش گسترده باران و برف در ۱۴ استان کشور

رشد شاخص توسعه انسانی پس از ۴ سال

راه‌اندازی دو خط جدید دریایی به عراق و کویت در نوروز

حرکت رو به رشد اقتصاد نفتی و غیرنفتی در ۹ ماه

نرخ جدید حق بیمه شخص ثالث برای سال ۱۴۰۳ مشخص شد

۴۷۷٫۳ میلیون دلار حواله ارزی در سامانه نیما عرضه شد

معامله ۱۵۰ کیلو شمش طلا در مرکز مبادله ایران

۱۳ میلیارد دلار قرارداد نفتی امضا می‌شود

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو