جمعه، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left بین‌الملل mdi-chevron-left اسلام‌هراسی در آمریکا؛ از نظام سیاسی تا جامعه مدنی بازگشت

اسلام‌هراسی در آمریکا؛ از نظام سیاسی تا جامعه مدنی

مورد اهانت قرار گرفتن و تجربه کردن یک فضای ناامن برای مسلمانان آمریکا از داخل نظام سیاسی گرفته تا جامعه مدنی، همچنان نشان از روند رو به افزایش اسلام ستیزی و اسلام هراسی در ایالات متحده دارد.
دانلود

به گزارش ایران آنلاین، ایلهان عمر عضو مجلس نمایندگان آمریکا روز یکشنبه (به وقت محلی) در پاسخ به سوالاتی درباره تلاش‌های کوین مک‌کارتی رئیس‌ مجلس نمایندگان برای ممانعت از ادامه حضور وی در کمیته روابط خارجی، گفت: افرادی نظیر مسیر اشاعه اسلام‌هراسی را دنبال می‌کنند.

وی افزود: شما به یاد دارید که وقتی دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا وارد ایالت من شد، گفت «مسلمانان و پناهندگان سومالیایی در حال نفوذ به کشور ما هستند» یا زمانی که لورن بوبرت (نماینده جمهوری‌خواه) از من به عنوان یک «تروریست» یاد کرد.

ایلهان عمر با تاکید بر اینکه این افراد موافق اشاعه اسلام‌هراسی هستند، تاکید کرد: آنها با وجود صدای یک مسلمان در کمیته روابط خارجی مجلس موافق نیستند.

پیشینه

اسلام ستیزی و توهین به مسلمانان در نظام سیاسی مسبوق به سابقه است و ایلهان عمر تنها کسی نیست که به خاطر مسلمان بودنش مورد اهانت قرار گرفته است. رشیده طلیب دیگر عضو مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا که اصالت فلسطینی دارد نیز از چنین رفتارهایی رنج می‌برد و در کنگره ایالات متحده نگاه به این دو نسبت به دیگر اعضا، کاملا متفاوت‌تر است.

در کارزار انتخابات ریاست جمهوری زمان باراک اوباما نیز ادعاهایی علیه اینکه وی مسلمان است، مطرح شد تا از این مساله به عنوان یک اسلحه برای تخریب دیدگاه آمریکایی‌ها نسبت به مسلمانان استفاده شود؛ اوباما اصلا گرایش به اسلام نداشت و یک مسیحی بود.

این احساس ضد اسلامی در جریان سال ۲۰۱۶ نیز ادامه پیدا کرد زمانیکه جرایم نفرت محور علیه مسلمانان افزایش چشمگیری پیدا کرد. بیشترین میزان جرم نفرت محور علیه مسلمانان به سال ۲۰۰۱ مربوط بود که در آن پلیس اف‌بی‌آی رشد هزار و ۶۱۷ درصدی (۴۸۱ فقره) نسبت به سال قبل را گزارش داد. اما بار دیگر همزمان با کارزار انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ که دونالد ترامپ در آن پیروز شد، ۳۰۷ مورد جرم نفرت محور علیه مسلمانان صورت گرفت که در مقایسه با سال ۲۰۱۵ با ۲۵۷ مورد، افزایش چشمگیر داشته است.



در جریان اولین ماه‌های فعالیت دولت ترامپ مرکز پژوهشی پیو گزارش داد که تقریبا ۷۵ درصد از بزرگسالان مسلمان به تبعیض بسیار زیاد علیه مسلمانان در آمریکا معتقد بودند.

پس از مدت کوتاهی از آغاز ریاست جمهوری ترامپ، وی یک دستور اجرایی را صادر و براساس آن مهاجرت به آمریکا را از چندین کشور مسلمان ممنوع کرد. ترامپ در زمان کارزار انتخاباتی، ممنوعیت کامل ورود مسلمانان به آمریکا را خواستار شده بود.

طبق آمار وزارت خارجه آمریکا، از سال ۲۰۱۷ تا سال ۲۰۲۱ که بایدن این ممنوعیت را برداشت برای بیش از ۴۰ هزار نفر به دلیل اجرای همین دستور روادید صادر نشد.

اهمیت موضوع

در هر چرخه انتخاباتی، جایگاه مسلمانان در جامعه آمریکا به علت سیاست‌های سران این کشور بد و بدتر می‌شود. اسلام هراسی به یک ابزار سیاسی تبدیل شده که برخی از شخصیت‌های سیاسی مانند رئیس جمهوری پیشین و افراد رسانه‌ای برای تقویت پایگاه‌های خود از آن استفاده می‌کنند.

همانطور که از صحبت‌های ایلهان عمر بر می‌آید برخی سیاستمداران، مسلمانان را برنمی تابند و نژادپرست هستند. آنها به افراد مسلمان بی‌احترامی می‌کنند و وصله تروریستی به آنها می‌چسبانند تا حمایت برخی از اقشار خواهان تضعیف اسلام را به دست آورند.


مسلمانان در برخی مناطق آمریکا تحت فشار هستند و بهانه مقابله با تروریسم در میان دولتمردان آمریکایی باعث شده این فشار بیش از پیش بر آنها اعمال شود.

با وجود گزارش اف‌بی‌آی مبنی بر کاهش جرایم نفرت محور علیه مسلمانان در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹، مدیر اجرایی شورای روابط اسلامی- آمریکایی در لس آنجلس سال گذشته میلادی به مناسبت حادثه ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور) گفت: مسلمانان در نتیجه رفتاری که توسط اسلام هراسان و رسانه‌ها در سال‌های پس از حملات ۱۱ سپتامبر نهادینه شد، همچنان هدف قلدری، تبعیض و نفرت قرار می‌گیرند.

همچنین شورای روابط اسلامی- آمریکایی در ماه مه سال گذشته، شکایات مسلمانان درباره نقض حقوقشان در آمریکا را با افزایش ۹ درصدی گزارش کرد.

ارزیابی

مشخصا با توجه به آمار و ارقام موجود، افزایش جرایم نفرت محور علیه مسلمانان را شاهد خواهیم بود. در حالیکه ایلهان عمر به عنوان نماینده مبتکر قانون «مبارزه با اسلام هراسی» در کنگره آمریکا تلاش کرده اما خود وی به عنوان یک فرد مسلمان مورد اهانت قرار گرفته است.

زمانیکه قانون تصویب شده در کنگره توسط اعضای خود آن به اجرا در نمی‌آید و مک‌کارتی چنین رویکردی را نسبت به نماینده مسلمان دارد، نمی‌توان انتظار داشت که بتواند در عمل تاثیر گذاری چندانی داشته باشد.

بدین ترتیب به نظر می رسد که خاستگاه اسلام هراسی در آمریکا، نظام سیاسی این کشور است که این دیدگاه را به جامعه مدنی نیز انتقال داده است.

انتهای پیام/

mdi-tag اسلام‌هراسی mdi-tag آمریکا
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

سفیر پاکستان در ایران بر تسریع روند امضای توافق تجارت آزاد تاکید کرد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۲:۳۰

توقف فعالیت نهاد کمک‌رسان سوئدی فعالیت در افغانستان

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۱:۴۴

مصر: اجازه کوچ اجباری فلسطینی‌ها از غزه را نمی‌دهیم

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۱:۰۸

نگرانی مقام ارتش اسرائیل از گسترش تهدیدات امنیتی علیه این رژیم

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۰:۱۶
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
14164
mdi-shape سرویس
بین‌الملل
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۵:۰۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
mdi-update آخرین به‌روز رسانی
۱۶:۲۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-copyright مرجع
ایرنا
mdi-new-box تازه‌های بین‌الملل آرشیو

سفیر پاکستان در ایران بر تسریع روند امضای توافق تجارت آزاد تاکید کرد

توقف فعالیت نهاد کمک‌رسان سوئدی فعالیت در افغانستان

مصر: اجازه کوچ اجباری فلسطینی‌ها از غزه را نمی‌دهیم

نگرانی مقام ارتش اسرائیل از گسترش تهدیدات امنیتی علیه این رژیم

روسیه تا سال ۲۰۲۶ آماده جنگ با ناتو می‌شود

آمریکا شریک جرم اسرائیل است

درخواست دیده‌بان حقوق بشر برای تحریم اسرائیل

سرنگونی پهپاد صهیونیستها توسط رزمندگان گردان‌های قدس در غزه

عصبانیت رژیم صهیونیستی از کاهش توان آمریکا در برابر ایران

انجمن دفاع از قربانیان تروریسم در اجلاس شورای حقوق بشر ژنو حاضر شدند

شیوع بحران گرسنگی در سراسر غزه /کودکان غزه تبدیل به اسکلت شده‌اند

چالش فقدان رهبری در اسرائیل

تل‌آویو آماده پرداخت بهای آزادی اسرایش در غزه است

رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه در ایران آغاز شد

بن سلمان پس از ماه رمضان به پاکستان می‌رود

رژیم صهیونیستی خواستار امضای توافق تبادل اسرا با حماس شد

مسلح بودن بیش ازحد آمریکایی‌ها/ آمریکا در آستانه جنگ داخلی است

آتشفشان در ایسلند هزاران نفر را از خانه‌هایشان فراری داد

شمار شهدا به ۳۱ هزار و ۶۴۵ تن افرایش یافت

نماینده ایران در مراسم سالروز حمله شیمیایی حلبچه شرکت کرد

«آیت الله اختری» رییس انجمن دوستی ایران و سوریه شد

نتانیاهو می‌داند قدرت نابودی حماس را ندارد

تلاش کی‌یف برای تاثیرگذاری بر انتخابات در روسیه

نبرد یمن برای حمایت از غزه «نامحدود» است

ممکن است عملیات زمینی غرب در اوکراین ضروری باشد

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو