جمعه، ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left بین‌الملل mdi-chevron-left صهیونیست‌ها در تیررس بازگشت

گزارش تحلیلی «ایران» از روند ورود سلاح به کرانه باختری

صهیونیست‌ها در تیررس

آنچه در فلسطین در حال روی دادن است، تجربه‌ای متفاوت از تاریخ مبارزات مردم فلسطین علیه اشغالگران قدس است. محل نزاع و درگیری از غزه به کرانه باختری و عمق قدس اشغالی کشیده شده است.
دانلود

روزنامه ایران: در فلسطین با روی کار آمدن نتانیاهو و گروه‌های راست افراطی و افزایش خشونت و کشتار فلسطینیان، سال جدید میلادی (2023) می‌تواند خونبار‌ترین سال برای صهیونیست‌ها باشد. از آغاز سال جدید میلادی 14 عملیات در مدت یک ماه علیه رژیم صهیونیستی صورت گرفته است که بیش از 7 کشته و 20 زخمی برجای گذاشته است. نکته بارز در این زمینه این است که دیگر تشکیلات خودگردان کنترلی بر کرانه باختری ندارد و نسل جدید مجاهدان فلسطینی، مقاومت را به جای سازش انتخاب کرده است. وقوع انفجارهای متعدد در سرزمین‌های اشغالی، ترور و کشتن صهیونیست‌های مهاجر و تشکیل گردان‌های مختلف در کرانه باختری تحولات جدیدی است که در دو سال اخیر صورت گرفته است.
روزنامه‌های صهیونیستی اسرائیل هیوم، جروزالم پست، تایمز اسرائیل، یدیعوت آحارنوت و سایر رسانه‌های صهیونیستی سال جدید میلادی را سال مرگباری برای شهرک‌نشینان مهاجر صهیونیستی ارزیابی می‌کنند. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی هم در گزارش جداگانه‌ای این اطلاعات را تأیید و اعلام کرد تعداد صهیونیست‌های کشته شده بر اثر عملیات فلسطینیان به بالاترین رقم از سال 2005 به بعد رسیده است. جمله اصلی و کلیدی که اکنون در میان دستگاه امنیتی و نظامی صهیونیستی مطرح می‌شود این است که «کرانه باختری مسلح شده است.»

ارتش اسرائیل معمولاً تخمین می‌زند که ۲۰ تا ۳۰ هزار راکت در نوار غزه انباشته شده و حزب‌الله بیش از ۱۲۰ هزار راکت و پهپاد دارد اما برای اسرائیل این سؤال است که چه تعداد تفنگ در کرانه باختری وجود دارد؟

سرهنگ لوای ارزیگات، سخنگوی پلیس فلسطین در بیانیه ای مطبوعاتی در اواخر سال 2022 میلادی می‌گوید: نیروهای امنیتی سالانه بین 600 تا 1000 قبضه سلاح را در کرانه باختری کشف و ضبط می‌کنند. تقریباً روزانه شهرهای مختلف فلسطین بخصوص کرانه باختری شاهد درگیری بین رژیم صهیونیستی و مبارزان فلسطینی است.

وقتی قلب اسرائیل مسلح می‌شود

سؤال اساسی این است که با وجود اینکه سرزمین اشغالی فلسطین به مانند یک پادگان است، چگونه سلاح وارد کرانه باختری می‌شود؟ در گزارش ژوئن سال 2019 مرکز اورشلیم که برای مطالعات داخلی اسرائیل که توسط میز ایران نگاشته شده، آمده است که اگرچه ایران فعلاً در کپی کردن «معادله موشکی» به کرانه باختری موفق نبوده است، اما بدیهی است که این موضوع در دستور کار ایران قرار دارد. فرماندهان سپاه پاسداران و بویژه نیروی قدس برنامه مسلح شدن کرانه باختری را عملیاتی می‌کنند. در گزارش این مرکز که در سال 2019 منتشر شده است ادعا می‌شود که ایران به‌رغم همه تحریم‌ها و فشار‌ها می‌خواهد قلب اسرائیل را مسلح کند.
در این گزارش که توسط میز ایران تدوین شده آمده است که سخنگویان ارشد ایران به طور دوره‌ای به دستور رهبر ایران مبنی بر تسلیح یهودیه و سامره (کرانه باختری) نیز اشاره می‌کنند. احمد وحیدی، وزیر دفاع و فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران (وزیر فعلی کشور) در آن زمان توضیح داد که تسلیح کرانه باختری، سیاست راهبردی رهبر{آیت‌الله} خامنه‌ای است که اجرای آن صحنه را تغییر خواهد داد. او حتی در آن زمان خواستار «تسلیح سرزمین‌های اشغال شده در سال 1948» علاوه بر تسلیح کرانه باختری شد.
روند ورود سلاح به کرانه باختری از سال 2019 به صورت ویژه و خاص آغاز شده است. طبق گزارش المانیتور روند پیچیده ارسال اسلحه به کرانه باختری منجر به رشد تسلیحات داخلی شده است. در اوایل ژوئن، 2022 اسرائیل اعلام کرد که در سال‌جاری 270 سلاح ساخت محلی را در کرانه باختری در مقایسه با 400 سلاح در کل سال 2018 توقیف کرده است.
عصمت منصور، نویسنده مسائل اسرائیل ادعا می‌کند که سلاح‌های قاچاق بیشتر برای استفاده در درگیری‌های داخلی به خانواده‌ها می‌رسد، علاوه بر مجاهدان مسلح، برخی از بخش‌های جنبش فتح برای زمانی که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان از قدرت کنار برود، سلاح آماده کرده و به دنبال پایان دادن به مسأله سازش هستند. این سلاح‌ها عمدتاً سبک هستند و فلسطینی‌ها از آن در حملات خود علیه اسرائیلی‌ها استفاده نمی‌کنند، زیرا از سلاح‌های ساخت محلی مانند تفنگ‌های «کارلو» و «ام 16» که از اسرائیل از طریق دلالان اسلحه به دست می‌آید، استفاده می‌کنند. ارتش اسرائیل در سال 2022، 300 عملیات در مرز اردن برای جلوگیری از قاچاق سلاح انجام داده که منجر به کشف 300 قبضه سلاح و مصادره آنها شده است. در آوریل سال 2022، ارتش اسرائیل چند عملیات ورود سلاح از لبنان به الجلیل در فلسطین اشغالی را خنثی کرده است. در سال 2020 گزارش کنست اسرائیل تخمین زد که 400‌ هزار سلاح غیرقانونی در اسرائیل در گردش است. ارتش اسرائیل اعتراف می‌کند که این سلاح‌ها به انحای مختلف در سرزمین‌های اشغالی وجود دارد.

سلاح چگونه وارد کرانه باختری می‌شود؟

مطابق گزارش‌های امنیتی منتشر شده در رسانه‌ها و روزنامه‌های صهیونیستی سلاح به چهار شیوه ذیل وارد کرانه باختری می‌شود:
ë کارتل‌های فروش سلاح در سطح جهان
ë استفاده از گروه‌های فراملی وفادار به فلسطین
ë خرید قطعات سلاح انفرادی از بازار اسرائیل و بازار‌های جهانی و تولید در کرانه باختری
ë ورود سلاح توسط گروه‌های مقاومت در عراق، سوریه، لبنان و...
روزنامه جروزالم پست اسرائیل در تاریخ 19 نوامبر سال 2022 میلادی در مقاله‌ای در مورد ورود سلاح به کرانه باختری می‌گوید: با وجود تلاش نظامی برای جلوگیری قاچاق اسلحه، منابع به جروزالم پست گفته‌اند که سال‌ها بدون مانع قوی بین اسرائیل و کرانه باختری، تعداد قابل‌توجهی از سلاح‌ها به دست افراد مسلح سرازیر شده است. یکی از منابع امنیتی به جروزالم پست می‌گوید: «قاچاق زیادی وجود داشت، شما فقط می‌توانید تصور کنید که چه اتفاقی افتاده است. سلاح‌های خودکار همچنان از طریق حزب‌الله لبنان یا مسیرهای قاچاق در دره رود اردن به دست مردان مسلح فلسطینی می رسد. این سلاح‌ها معمولاً از سوریه یا عراق به کرانه باختری قاچاق می‌شود. سلاح‌های دیگر از پایگاه‌های اسرائیل یا سایر مناطق داخل اسرائیل به سرقت می‌رود و سپس از طریق حفره‌هایی در حصار امنیتی به کرانه باختری منتقل می‌شوند. فلسطینی‌ها همچنین سلاح‌های محلی از جمله اسلحه‌های سبک‌ M-16 که قطعات آن توسط گروه‌های وابسته به ایران از بازار اسرائیل خریداری می‌شود، تولید می‌کنند.»
آنچه در کرانه باختری اهمیت دارد این است که گردان‌های مختلف از گردان جنین تا نابلس و بیشه شیران تشکیل شده و همگی مسلح هستند. به نظر می‌رسد آموزش در طول سال‌های گذشته صورت گرفته و از سال 2019 تاکنون ثمره و نتیجه این آموزش‌ها محصول داده و از سال 2021 تا روند عملیاتی آغاز شده است.

انبار باروت مهیاست!

فاصله کرانه باختری تا تل‌آویو بسیار نزدیک و تا قدس شریف این فاصله بسیار نزدیکتر است، تقریباً صحرای نقب (نگب) خالی از سکنه است و جمعیت بسیار کمی دارد. اتصال کرانه باختری به اردن مزیتی برای این منطقه محسوب می‌شود. اگر نابلس، رام‌الله، بیت لحم و بیت‌المقدس شرقی بتوانند از توانایی‌های دفاعی مقاومت بهره‌مند شوند، هدف قرار دادن فرودگاه بن گوریون در شعاع ۵ تا 10 کیلومتری مناطق فلسطینی وجود خواهد داشت که به سادگی می‌توانند حیاتی‌ترین مناطق رژیم صهیونیستی را با ساده‌ترین امکانات دفاعی و مقاومتی خودشان هدف قرار دهند. هرچند دولت اردن با توجه به روابط امنیتی با اسرائیل اجازه ورود سلاح را نمی‌دهد، اما سلاح از همه مناطق در حال سرازیر شدن به کرانه باختری است.
نکته دوم و مهم این است که اگر غیر از سلاح‌های انفرادی، سلاح‌هایی همانند پهپادهای بسیار کوچک انتحاری و موشک‌های ضد زره کورنت، موشک‌های پدافندی دوش پرتاب وارد کرانه باختری شود، اوضاع چگونه خواهد بود؟ نگرانی شاباک (سازمان اطلاعات و امنیتی داخلی رژیم صهیونیستی) از همین مسأله است که در کرانه باختری در درازمدت شاهد ظهور سلاح‌های نیمه سنگین باشد که البته تا کنون از آن رونمایی نشده است. در نهایت باید گفت که مسلح شدن کرانه باختری به اوج خود رسیده و با وجود کشف سلاح توسط پلیس اسرائیل و شاباک، کرانه باختری به یک انبار باروت تبدیل شده است. مراکز مطالعات صهیونیستی چند سالی است که روی مسلح شدن کرانه باختری و راه‌های جلوگیری از ورود سلاح کار می‌کنند، اما به نظر می‌رسد نتیجه‌ای در برنداشته و کرانه باختری مسلح شده است.

انتهای پیام/

mdi-tag کرانه باختری mdi-tag کشتار فلسطینیان mdi-tag سرزمین اشغالی فلسطین
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

سفیر پاکستان در ایران بر تسریع روند امضای توافق تجارت آزاد تاکید کرد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۲:۳۰

توقف فعالیت نهاد کمک‌رسان سوئدی فعالیت در افغانستان

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۱:۴۴

مصر: اجازه کوچ اجباری فلسطینی‌ها از غزه را نمی‌دهیم

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۱:۰۸

نگرانی مقام ارتش اسرائیل از گسترش تهدیدات امنیتی علیه این رژیم

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۰:۱۶
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
13959
mdi-shape سرویس
بین‌الملل
mdi-calendar تاریخ انتشار
۰۹:۲۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های بین‌الملل آرشیو

سفیر پاکستان در ایران بر تسریع روند امضای توافق تجارت آزاد تاکید کرد

توقف فعالیت نهاد کمک‌رسان سوئدی فعالیت در افغانستان

مصر: اجازه کوچ اجباری فلسطینی‌ها از غزه را نمی‌دهیم

نگرانی مقام ارتش اسرائیل از گسترش تهدیدات امنیتی علیه این رژیم

روسیه تا سال ۲۰۲۶ آماده جنگ با ناتو می‌شود

آمریکا شریک جرم اسرائیل است

درخواست دیده‌بان حقوق بشر برای تحریم اسرائیل

سرنگونی پهپاد صهیونیستها توسط رزمندگان گردان‌های قدس در غزه

عصبانیت رژیم صهیونیستی از کاهش توان آمریکا در برابر ایران

انجمن دفاع از قربانیان تروریسم در اجلاس شورای حقوق بشر ژنو حاضر شدند

شیوع بحران گرسنگی در سراسر غزه /کودکان غزه تبدیل به اسکلت شده‌اند

چالش فقدان رهبری در اسرائیل

تل‌آویو آماده پرداخت بهای آزادی اسرایش در غزه است

رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه در ایران آغاز شد

بن سلمان پس از ماه رمضان به پاکستان می‌رود

رژیم صهیونیستی خواستار امضای توافق تبادل اسرا با حماس شد

مسلح بودن بیش ازحد آمریکایی‌ها/ آمریکا در آستانه جنگ داخلی است

آتشفشان در ایسلند هزاران نفر را از خانه‌هایشان فراری داد

شمار شهدا به ۳۱ هزار و ۶۴۵ تن افرایش یافت

نماینده ایران در مراسم سالروز حمله شیمیایی حلبچه شرکت کرد

«آیت الله اختری» رییس انجمن دوستی ایران و سوریه شد

نتانیاهو می‌داند قدرت نابودی حماس را ندارد

تلاش کی‌یف برای تاثیرگذاری بر انتخابات در روسیه

نبرد یمن برای حمایت از غزه «نامحدود» است

ممکن است عملیات زمینی غرب در اوکراین ضروری باشد

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو