شنبه، ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left اقتصاد mdi-chevron-left تخصیص ۴۸ ساعته ارز برای تجارت با چین بازگشت

تخصیص ۴۸ ساعته ارز برای تجارت با چین

چند وقتی است که رسانه‌های معاند به دنبال تخریب روابط تجاری ایران با کشورهای مختلف و بخصوص کشورهایی که از گذشته روابط پررنگی با ایران داشتند، هستند و می‌خواهند با خبرهای غیرواقعی مبادلات تجاری ایران را خدشه‌دار کنند تا درآمد صادراتی کشور روند نزولی به خود بگیرد و اقتصاد کشورمان شکننده شود.
دانلود

روزنامه ایران: از این‌رو طی چند هفته گذشته ابتدا عراق که شریک دوم تجاری ایران است را هدف گرفتند و اکنون نوبت به کشورهای امارات و چین رسیده است.
در مورد عراق، وال استریت ژورنال نوشت در ماه نوامبر فدرال رزرو امریکا در اقدامی برای کاهش انتقال دلار به ایران و سایر کشورهای تحریم‌شده‌ خاورمیانه، کنترل‌های شدیدتری را بر معاملات بین‌المللی دلار توسط بانک‌های عراق آغاز کرد و همین امر سبب شده تجارت دو کشور آسیب‌پذیر شود.اما این ادعا را با تجار ایرانی درمیان گذاشتیم و همه آنها بر این امر اذعان داشتند که تجارت ایران و عراق مانند گذشته رونق دارد.

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق هم گفت: امریکا با کشورهایی که مشکل دارد، در حوزه‌های مختلف با آنها مقابله می‌کند.یکی از حوزه‌ها موضوع ارز است که امریکا به عنوان یک ابزار از آن بهره می‌برد تا مشکلاتی را برای کشورها ایجاد کند. همان‌طور که سال‌هاست این مسیر را برای ایران در نظر گرفته و اکنون نیز در مورد عراق وارد عمل شده است.

او تصریح کرد: راهکار بی‌اثر کردن این اتفاق، توافق بانک مرکزی ایران با عراق است تا با دریافت دینار به جای دلار به بهترین شکل از این مانع عبور کنیم و هزینه خرید کالای ایرانی برای رقیب را کاهش دهیم تا بازار این کشور به سهولت در اختیار رقبا قرار نگیرد.

حال اخیراً ادعاهایی در مورد چین مطرح شده است، برخی اعضای اتاق بازرگانی در مصاحبه‌هایی عنوان کردند که دامنه تحریم‌ها به کشورهای دوست ما از جمله چین و امارات هم کشیده شده است و آنها نیز از تحریم‌های امریکایی تبعیت می‌کنند و ارتباط خود را با ایران از نظر تجاری محدود کرده‌اند؛ بسیاری از شرکت‌ها مستقیم با ایران ارتباط ندارند و با واسطه کار می‌کنند.

اما در پاسخ به این ادعاها و صحبت‌ها، مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک ایران و چین به «ایران»، گفت: چین به دنبال کاهش روابط با ایران نیست و هیچ خبری مبنی بر اینکه مبادلات تجاری ایران و چین دچار مشکل شده، به گوش ما نرسیده است؛ حتی نشانه‌ای از کاهش روابط یا چالش بین ایران و چین وجود ندارد.

او ادامه داد: خبرها مبنی بر کاهش روابط ایران و چین سیاسی است و به هیچ عنوان صحت ندارد. اصولاً ظهور یک قدرت اقتصادی مثل چین، در دنیا یکسری واکنش‌ها ایجاد می‌کند. ایران هم کم دشمن ندارد، وقتی ایران و چین تلفیق می‌شوند طبیعی است که قصه‌های نابی برای کسانی که می‌خواهند فعالیت سیاسی کنند، ایجاد می‌شود. حریری گفت: ایران در ارتباط با چین بخصوص در هفته‌های اخیر گشایش‌هایی هم داشته، ثبت سفارشی که در بانک مرکزی انجام شده در کمتر از 48 ساعت تخصیص ارز (در گذشته بین 20تا 25 روز زمان می‌برد) صورت گرفته است لذا آنچه که در عمل دیده می‌شود با آنچه که در اخبار و صحبت برخی اعضای اتاق بازرگانی شنیده می‌شود با واقعیت، تطابق ندارد و حتی در تضاد است.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین خاطرنشان کرد: برخی اعضای هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی در مورد همکاری و تجارت ایران و چین مصاحبه‌هایی کردند که هیچ پایه و اساس درستی ندارد.
او گفت: اگر عضویت در هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی از برخی افراد عضو اتاق بازرگانی گرفته شود، آنها هیچ چیزی برای عرضه و مصاحبه ندارند. افرادی که شخصیت‌شان وابسته به عضویت در هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی است که خود آن اتاق بازرگانی و هیأت نمایندگان تحت تأثیر هزار اما و اگر است که البته پرونده آنها در حال رسیدگی است، نباید به صحبت‌هایشان اهمیت و بها داد؛ این افراد هیچ ارتباطی با چین ندارند. حریری تصریح کرد: افرادی که این روزها تجارت ایران و چین را زیر سؤال می‌برند، هیچ اطلاعاتی از تجارت و همکاری ایران و چین ندارند. به عنوان مثال می‌گویند ثبت سفارش با چین به صورت دلاری انجام نمی‌شود، سؤال مشخص من این است که چرا با چین باید ثبت سفارش دلاری انجام شود؟ فردی که تجارتی انجام نداده و حتی یک بقالی را هم اداره نکرده این‌گونه صحبت می‌کند چرا که سالیان سال است که ثبت سفارش دلاری در ایران ممنوع شده و همه بر مبنای یورو است. تأکید می‌کنم بانک مرکزی دلار را به رسمیت نمی‌شناسد همه مبادلات با یورو است.درست است که پروفرما (پیش‌فاکتور سندی) را دلاری بگیریم، اما ثبت سفارش با دلار انجام نمی‌شود.

او ادامه داد: وقتی عضو اتاق بازرگانی می‌گوید که ثبت سفارش دلاری انجام نمی‌شود یعنی این فرد دست‌اندرکار نیست و بدون پشتوانه علمی صحبت می‌کند.اکنون فضای انتخابات در اتاق بازرگانی حاکم است، هر چقدر که از حرف‌های عامه پسند زده شود افراد بیشتر جایگاه پیدا می‌کنند و محبوب‌تر می‌شوند. رئیس اتاق مشترک ایران و چین تأکید کرد: تاکنون تجار ایران و چین هیچ گزارشی مبنی بر وجود مشکل در تجارت با چین ارائه نکرده‌اند، لذا هیچ وقفه‌ای در تجارت پیش نیامده و روال عادی برقرار است. اگر چالشی بوجود بیاید به طور قطع خیلی زود ما متوجه می‌شویم. او با بیان اینکه تجارت ایران و چین در سال‌جاری در قیاس با سال گذشته 30 درصد بیشتر شده است، گفت: تمام صحبت‌ها در مورد چین و وجود هر گونه مشکل را تکذیب می‌کنم و خوشبختانه تجار به راحتی و بدون مشکل مشغول صادرات و واردات هستند.

بر اساس گزارشات منتشر شده گمرک، ایران از فروردین تا ۱۰ دی ماه امسال به کشورهای عراق، ترکیه، امارات متحده عربی، افغانستان، پاکستان، عمان، فدراسیون روسیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان، سوریه، کویت، قزاقستان، قطر، قرقیزستان، لبنان، بلاروس، چین و هند ۸۹ میلیون و ۶۹۱ هزار تن کالا به ارزش ۳۸ میلیارد و ۴۵۹ میلیون دلار صادر کرده است که رشد ۲۳ درصدی در ارزش و 4درصدی در وزن را نشان می‌دهد. در این میان از فروردین تا ۱۰ دی ماه ۱۴۰۱ صادرات ایران به چین با ۱۱ درصد رشد در ارزش و 7 درصد رشد در وزن به ۲۳ میلیون و ۷۷۲ هزار تن به ارزش ۱۱ میلیارد و ۸۵۵ میلیون دلار بود و در رابطه با هند نیز با وجود کاهش ۲۴ درصدی در وزن، رشد ۶ درصدی در ارزش به ثبت رسید که شامل سه میلیون و ۸۴۴ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۴۷۴ میلیون دلار می‌شود.مجموع صادرات ایران به دو کشور چین و هند به ۲۷ میلیون و ۶۱۶ هزار تن به ارزش ۱۳ میلیارد و ۳۲۹ میلیون دلار رسید.

از سوی دیگر آماری از صادرات غیر نفتی ایران در 10 ماهه سال‌جاری نشان می‌دهد که بزرگترین مقاصد صادراتی کشورهای چین با ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، عراق با ۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار و هند با ‏یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده است.

اقلام اساسی شامل ذرت، برنج، دانه سویا، گندم، روغن آفتابگردان، جو و کنجاله سویا در فهرست عمده کالاهای وارداتی کشور قرار گرفته‌اند و در مجموع از نظر وزنی ۵۷ و ۶ صدم درصد و از نظر ارزشی ۲۱ و ۲۰ صدم درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص داده‌اند. ۵ کشور عمده طرف معامله واردات، کشورهای امارات متحده عربی با ۱۵ میلیارد دلار، چین با ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار، هند با ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار و آلمان با یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده است. این پنج کشور در مجموع از نظر وزنی ۶۵ و ۱۹ صدم درصد و از نظر ارزشی ۷۵ و ۶۷ صدم درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص داده‌اند. با توجه به آمار رسمی که رسانه‌ای شده، تجارت ایران و چین تحت تأثیر حرف و حدیث‌های سیاسی قرار نگرفته و دو کشور با شرایط بهتری در حال همکاری هستند.

انتهای پیام/

mdi-tag تخصیص 48 ساعته ارز mdi-tag تجارت با چین mdi-tag ایران
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

قیمت سکه وارد کانال ۳۸ میلیون تومان شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۲۹

متقی نیا سرپرست بانک کشاورزی شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۱۷

کاهش ۱٫۱ درصدی نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۰۳

برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با حضور ۳ هزار تاجر خارجی

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۵:۳۹
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
13928
mdi-shape سرویس
اقتصاد
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۴:۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
mdi-update آخرین به‌روز رسانی
۱۵:۳۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های اقتصاد آرشیو

قیمت سکه وارد کانال ۳۸ میلیون تومان شد

متقی نیا سرپرست بانک کشاورزی شد

کاهش ۱٫۱ درصدی نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته

برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با حضور ۳ هزار تاجر خارجی

تشکیل ستاد مدیریت سیلاب در وزارت نیرو

توسعه میادین نفتی و ثروت‌آفرینی سالانه ۱۵ میلیارد دلار

قیمت گوشت در بهار ۱۴۰۳ بهبور می‌یابد

هجوم سیلاب به غرب ایران پیش‌بینی می‌شود

شاخص بورس ۱۲۰۰۰ واحد رشد کرد

نرخ حق‌الوکاله بانک پارسیان در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

کاهش درآمد نفتی روسیه

بازرس کل از شرکت توزیع برق تهران بزرگ سرزده بازدید کرد

قاچاق پوشاک زیرپوست شهر به حیات خود ادامه می‌دهد

مشکل حقوق پایان سال معلمان با مجوز سران قوا حل می‌شود

ثبات قیمت دلار در معاملات مرکز مبادله

قیمت بیت‌کوین سقوط کرد

جزئیات حراج امروز سکه طلا در مرکز مبادله اعلام شد

بارش گسترده باران و برف در ۱۴ استان کشور

رشد شاخص توسعه انسانی پس از ۴ سال

راه‌اندازی دو خط جدید دریایی به عراق و کویت در نوروز

حرکت رو به رشد اقتصاد نفتی و غیرنفتی در ۹ ماه

نرخ جدید حق بیمه شخص ثالث برای سال ۱۴۰۳ مشخص شد

۴۷۷٫۳ میلیون دلار حواله ارزی در سامانه نیما عرضه شد

معامله ۱۵۰ کیلو شمش طلا در مرکز مبادله ایران

۱۳ میلیارد دلار قرارداد نفتی امضا می‌شود

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو