جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left اقتصاد mdi-chevron-left رشد ۲٫۵ برابری سرمایه‌گذاری خارجی در دولت سیزدهم بازگشت

رشد ۲٫۵ برابری سرمایه‌گذاری خارجی در دولت سیزدهم

رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران گفت: پنج میلیارد و ۹۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در دولت سیزدهم جذب شده است که ۲٫۵ برابر نسبت به سال پایانی دولت قبل رشد داشت.
دانلود

به گزارش ایران آنلاین، «علی فکری» امروز (شنبه) در نشست خبری اظهار داشت: ماموریت اصلی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران جلب و جذب سرمایه‌گذاری خارجی است و در دولت کنونی تلاش کردیم تشتت آماری را اصلاح کنیم و تا زمانی که سرمایه‌گذاری واقعی انجام نشده، در آمار ارایه نکنیم.

وی افزود: از ابتدای آغاز به‌کار دولت سیزدهم ۳۳۸ طرح سرمایه‌گذاری به مبلغ ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار مصوب شده است و در این دولت ۴۶۳ میلیون دلار افزایش سرمایه مصوب داشتیم؛ به این معنی که سرمایه‌گذاران پس از رسیدن به سوددهی سرمایه خود را خارج نکردند و دوباره سرمایه‌گذاری کردند.

رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران گفت: در دولت سیزدهم پنج میلیارد و ۹۵۰ میلیون دلار از ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری اجرا شده است و بقیه چهار میلیارد سرمایه‌گذاری که اجرا نشده به دلیل شرایط سیاسی بوده است. برای نمونه ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری از کشور انگلیس اعلام شد اما نمود بیرونی نداشت.

وی ادامه‌داد: در یک سال گذشته بزرگترین سرمایه‌گذار خارجی واقعی روسیه با مبلغ ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار در دو طرح نفتی بوده است و امارات، ترکیه، چین و افغانستان به ترتیب مهمترین کشورهای سرمایه‌گذار در داخل کشور بودند.

فکری بیان‌داشت: جذب سرمایه‌گذاری خارجی در یک سال ابتدایی دولت سیزدهم ۲.۵ برابر سال پایانی دولت دوازدهم بوده است و پنج میلیارد و ۹۵۰ میلیون دلار رسیده است.

وی درباره میزان سرمایه‌گذاری در سال‌های ۹۵ و ۹۶ همزمان با اجرایی شدن برجام، گفت: در سال ۹۵ کل طرح‌های مصوب ۱۵۳ طرح با حجم ۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بود که ۷۸ طرح با حجم یک میلیارد و ۷۳۰ میلیون دلار اجرا شد.

فکری ادامه‌داد: در سال ۹۶ که سال دوم تجربی برجام بود، ۱۹۸ طرح به مبلغ ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار مصوب شد که ۹۵ طرح با حجم ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار اجرا شد. همچنین بزرگترین طرحی که در این سال ابطال شد مربوط به شرکت توتال بود.

وی درباره سرمایه‌گذاری چین در کشور، افزود: حضور چین بیشتر در حد سرمایه‌گذاری کوچک و متوسط در ۲۵ طرح‌ با رقم ۱۸۵ میلیون دلار است و سرمایه‌گذاری بیشتر در پروژه‌های معدنی و پایانه‌های حمل و نقلی است.

این مقام مسوول درباره مشوق‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی، بیان‌داشت: سرمایه‌ ورودی به ایران را تضمین می‌کنیم و هر زمان که سرمایه‌گذار بخواهد می‌تواند سرمایه خود را خارج کند، همچنین خروج سود عملیاتی سرمایه‌گذاری یعنی نتیجه عملکرد کارخانه به صورت ارز نیز تضمین می‌شود.

وی ادامه داد: از دیگر مشوق های صادراتی صدور مجوز اقامت پنج ساله، واردات سه خودرو خارجی عبور موقت به ازای ۳۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری خارجی و لغو ممنوعیت صادرات برای سرمایه‌گذار خارجی درنظر گرفته شده و تنبیه مالیاتی برای آنها نداریم.

رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران اظهارداشت: رتبه ریسک اعتباری در کشور هفت است و این رقم تغییری نکرده است، البته این رقم به معنای فاصله گرفتن سرمایه‌گذار خارجی نیست و مهم این است که طرف خارجی نوعی از سود را برای خود درنظر بگیرد و به آن هدف برسد و ما سرمایه‌گذارانی از اروپا و آمریکا داریم.

وی درباره سرمایه‌گذاری روسیه در کشور گفت: سرمایه‌گذاری این کشور در قالب قرارداد است و معتقدم که این کشور برنامه‌ای برای خروج از ایران ندارد و آمده است که بماند و بعید است که قراردادها لغو شود.

فکری بیان‌داشت: سرمایه‌هایی که از کشورهای همسایه وارد می‌شود مشخص و کم است و اقدامی که باید انجام دهیم این است که فازبندی شود و قابلیت جذب سرمایه‌گذاری خارجی را داشته باشد.

وی گفت: در بخش مسکن نیز سرمایه‌گذاری شده است اما قابل توجه نیست و با وزارت راه و شهرسازی نیز رایزنی شده زیرا قابلیت سرمایه گذاری داریم.

رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در پایان گفت: سرمایه‌گذاری ایران و چین مطابق همان سند همکاری است که دی ماه سال گذشته اجرای آن توسط وزیر امور خارجه اعلام شد و پروژه‌های عملیاتی در قالب سند تعریف شد. زمانی که پروژه‌ها به نتیجه برسد جزئیات به اطلاع عموم خواهد رسید.

انتهای پیام/

مریم آریایی
mdi-tag رییس سازمان سرمایه‌گذاری mdi-tag علی فکری
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

قیمت سکه وارد کانال ۳۸ میلیون تومان شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۲۹

متقی نیا سرپرست بانک کشاورزی شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۱۷

کاهش ۱٫۱ درصدی نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۰۳

برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با حضور ۳ هزار تاجر خارجی

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۵:۳۹
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
13923
mdi-shape سرویس
اقتصاد
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۳:۵۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
mdi-update آخرین به‌روز رسانی
۱۴:۳۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های اقتصاد آرشیو

قیمت سکه وارد کانال ۳۸ میلیون تومان شد

متقی نیا سرپرست بانک کشاورزی شد

کاهش ۱٫۱ درصدی نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته

برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با حضور ۳ هزار تاجر خارجی

تشکیل ستاد مدیریت سیلاب در وزارت نیرو

توسعه میادین نفتی و ثروت‌آفرینی سالانه ۱۵ میلیارد دلار

قیمت گوشت در بهار ۱۴۰۳ بهبور می‌یابد

هجوم سیلاب به غرب ایران پیش‌بینی می‌شود

شاخص بورس ۱۲۰۰۰ واحد رشد کرد

نرخ حق‌الوکاله بانک پارسیان در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

کاهش درآمد نفتی روسیه

بازرس کل از شرکت توزیع برق تهران بزرگ سرزده بازدید کرد

قاچاق پوشاک زیرپوست شهر به حیات خود ادامه می‌دهد

مشکل حقوق پایان سال معلمان با مجوز سران قوا حل می‌شود

ثبات قیمت دلار در معاملات مرکز مبادله

قیمت بیت‌کوین سقوط کرد

جزئیات حراج امروز سکه طلا در مرکز مبادله اعلام شد

بارش گسترده باران و برف در ۱۴ استان کشور

رشد شاخص توسعه انسانی پس از ۴ سال

راه‌اندازی دو خط جدید دریایی به عراق و کویت در نوروز

حرکت رو به رشد اقتصاد نفتی و غیرنفتی در ۹ ماه

نرخ جدید حق بیمه شخص ثالث برای سال ۱۴۰۳ مشخص شد

۴۷۷٫۳ میلیون دلار حواله ارزی در سامانه نیما عرضه شد

معامله ۱۵۰ کیلو شمش طلا در مرکز مبادله ایران

۱۳ میلیارد دلار قرارداد نفتی امضا می‌شود

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو