جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left بین‌الملل mdi-chevron-left جنجال اسناد محرمانه؛ چالشی که کاخ سفید را سردرگم کرده… بازگشت

جنجال اسناد محرمانه؛ چالشی که کاخ سفید را سردرگم کرده است

مقامات کاخ سفید به رغم تلاش برای کاهش آسیب ناشی از کشف اسناد محرمانه در اقامتگاه و دفتر کار سابق جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، به دلیل ارسال پیام‌های ضد و نقیض با چالش جدیدی در زمینه مدیریت منسجم این جنجال مواجه شده است.
دانلود

به گزارش ایران آنلاین؛ مقامات کاخ سفید به رغم تلاش برای کاهش آسیب ناشی از کشف اسناد محرمانه در اقامتگاه و دفتر کار سابق جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، به دلیل ارسال پیام های ضد و نقیض با چالش جدیدی در زمینه مدیریت منسجم این جنجال مواجه شده است.

تارنمای هیل نوشت: دموکرات ها به رغم تلاش کاخ سفید برای نشان دادن مدیریت هماهنگ در کشف و پیام رسانی درباره اسناد محرمانه، فاقد واکنش هایی سازمان دهی شده بوده اند و واکنش آنها از تشویق دولت بایدن برای همکاری با وزارت دادگستری و آرشیو ملی تا پیشنهاد برای انجام تحقیقات کنگره در این زمینه به بهانه نگرانی های امنیتی متفاوت بوده است. برخی دیگر نیز تصدیق کرده اند که کشف این اسناد به دردسر سیاسی جدیدی برای رئیس جمهور تبدیل شده است.

این واکنش ناهماهنگ تا حدی در ارسال پیام های ضدونقیض از سوی کاخ سفید بازتاب یافته است. کاخ سفید ابتدا در اقدامی عجولانه هفته گذشته اعلام کرد جستجوها برای کشف اسناد محرنامه «تکمیل» شده است اما چند روز بعد دولت اعلام کرد که اسناد بیشتری کشف شده اند.

مقامات کاخ سفید گفته اند درباره کشف اسناد، محتوا و زمان اطلاع رئیس جمهوری از وجود چنین اسنادی دچار محدودیت هستند.

پاسخ دادن به این سوالات تا حدی برعهده کارین ژان پی یر (Karine Jean-Pierre) سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید بوده که در برخی مواقع از سوی خبرنگاران به خاطر این موضوعات به چالش کشیده شده که چرا کاخ سفید در زمان کشف این اسناد در ماه نوامبر یا همزمان با اطلاع بایدن درباره آن اطلاع رسانی نکرده و آیا جستجوهای بیشتری در راه است یا خیر.

کریس کریستی فرماندار سابق جمهوری‌خواه در ایالت نیوجرسی، روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه خبری ای بی سی گفت: یکی از بزرگ‌ترین سؤالاتی که کاخ سفید باید به آن پاسخ دهد این است که چه کسی تصمیم گرفت سال گذشته، همزمان با کشف این اسناد از سوی وکلای بایدن، از اطلاع رسانی به مردم جلوگیری شود.

مت بِنِت (Matt Bennett) کارشناس علوم راهبردی دموکرات و موسس اندیشکده میانه روی راه سوم گفت احتمالا برای کاخ سفید ناامیدکننده بوده که در خصوص اطلاعاتی که می تواند در اختیار مردم قرار دهد دچار محدودیت بوده است.

وی معتقد است که اطلاع رسانی کاخ سفید اوضاع را بدتر کرده و بسیاری از مقامات کاخ سفید احتمالا همچون رسانه ها با تردیدهایی در خصوص این اسناد مواجه هستند.

کاخ سفید مشخصا جیمز کامر رئیس جمهوریخواه جدید کمیته نظارت و پاسخگویی مجلس نمایندگان آمریکا و واکنش او به اسناد طبقه بندی کشف شده ازدفتر کار سابق بایدن را هدف قرار داده و آن را با کشف اسناد از سوی پلیس فدرال از اقامتگاه دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا مقایسه کرده است.

به گفته یک سخنگوی کاخ سفید تحقیقات درباره نحوه مدیریت اسناد در دولت ترامپ اولویت جمهوریخواهان نیست و آنها به دنبال تحقیقات درباره نحوه مدیریت آنها در دولت بایدن هستند.

هیل نوشت: جنجال بر سر کشف اسناد محرمانه جدید، امید کاخ سفید برای نشان دادن دستاوردهای دولت بایدن در دو سال اول ریاست جمهوری اش را تحت الشعاع قرار داده است. آنها امیدوار بودند این دستاوردها را با عملکرد بد جمهوریخواهان در تعیین رئیس مجلس نمایندگان مقایسه کنند.

میچ مک کانل رهبر جمهوریخواه اقلیت سنای آمریکا نیز از بازرسان ویژه وزارت دادگستری این کشور خواست در برخورد با تحقیقات از ترامپ و بایدن عادلانه برخورد کنند. وزارت دادگستری اکنون درباره کشف اسناد طبقه بندی شده در اقامتگاه ترامپ در مارآلاگو و کشف اسناد در منزل بایدن در واشنگتن تحقیق می کند.

مک کانل در دو سال گذشته مواضعی در مخالفت با ترامپ اتخاذ کرده است، با این وجود از رئیس جمهور سابق جمهوری خواه دفاع کرده و به دادستان های فدرال هشدار داده که استانداردهای یکسانی را در هر دوی تحقیقات اعمال کنند.

ترامپ، وزارت دادگستری آمریکا را متهم به تحقیقات بر اساس انگیزه های سیاسی کرده و گفته در تحقیقات علیه او تقلب شده و جک اسمیت بازرس نظارت بر پرونده تحقیقات با انگیزه های سیاسی منصوب شده است. مریک گارلند دادستان آمریکا ماه نوامبر اسمیت را به عنوان بازرش ویژه تحقیقات وزارت دادگستری درباره ترامپ، منصوب کرد.

برخی از جمهوریخواهان مانند لیندسی گراهام و جاش هالوی از گارلند خواسته اند بازپرس ویژه ای را برای تحقیقات درباره اسناد محرمانه بایدن تعیین کند و چنین استدلال کرده اند که اگر دادستان این اقدام را انجام ندهد این امر به مثابه استفاده از سیاست های تبعیض آمیز و برخورد دوگانه بین رئیس جمهوری پیشین و کنونی خواهد بود.

انتهای پیام/

mdi-tag جو بایدن mdi-tag اسناد محرمانه
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

سفیر پاکستان در ایران بر تسریع روند امضای توافق تجارت آزاد تاکید کرد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۲:۳۰

توقف فعالیت نهاد کمک‌رسان سوئدی فعالیت در افغانستان

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۱:۴۴

مصر: اجازه کوچ اجباری فلسطینی‌ها از غزه را نمی‌دهیم

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۱:۰۸

نگرانی مقام ارتش اسرائیل از گسترش تهدیدات امنیتی علیه این رژیم

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۰:۱۶
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
12867
mdi-shape سرویس
بین‌الملل
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۴:۳۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های بین‌الملل آرشیو

سفیر پاکستان در ایران بر تسریع روند امضای توافق تجارت آزاد تاکید کرد

توقف فعالیت نهاد کمک‌رسان سوئدی فعالیت در افغانستان

مصر: اجازه کوچ اجباری فلسطینی‌ها از غزه را نمی‌دهیم

نگرانی مقام ارتش اسرائیل از گسترش تهدیدات امنیتی علیه این رژیم

روسیه تا سال ۲۰۲۶ آماده جنگ با ناتو می‌شود

آمریکا شریک جرم اسرائیل است

درخواست دیده‌بان حقوق بشر برای تحریم اسرائیل

سرنگونی پهپاد صهیونیستها توسط رزمندگان گردان‌های قدس در غزه

عصبانیت رژیم صهیونیستی از کاهش توان آمریکا در برابر ایران

انجمن دفاع از قربانیان تروریسم در اجلاس شورای حقوق بشر ژنو حاضر شدند

شیوع بحران گرسنگی در سراسر غزه /کودکان غزه تبدیل به اسکلت شده‌اند

چالش فقدان رهبری در اسرائیل

تل‌آویو آماده پرداخت بهای آزادی اسرایش در غزه است

رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه در ایران آغاز شد

بن سلمان پس از ماه رمضان به پاکستان می‌رود

رژیم صهیونیستی خواستار امضای توافق تبادل اسرا با حماس شد

مسلح بودن بیش ازحد آمریکایی‌ها/ آمریکا در آستانه جنگ داخلی است

آتشفشان در ایسلند هزاران نفر را از خانه‌هایشان فراری داد

شمار شهدا به ۳۱ هزار و ۶۴۵ تن افرایش یافت

نماینده ایران در مراسم سالروز حمله شیمیایی حلبچه شرکت کرد

«آیت الله اختری» رییس انجمن دوستی ایران و سوریه شد

نتانیاهو می‌داند قدرت نابودی حماس را ندارد

تلاش کی‌یف برای تاثیرگذاری بر انتخابات در روسیه

نبرد یمن برای حمایت از غزه «نامحدود» است

ممکن است عملیات زمینی غرب در اوکراین ضروری باشد

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو