شنبه، ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left اقتصاد mdi-chevron-left راز ناترازی گاز بازگشت

عضو هیأت مدیره شرکت ملی گاز ایران در گفت‌وگو با «ایران» تشریح کرد

راز ناترازی گاز

براساس برنامه ششم توسعه اقتصادی، ضریب بازیافت مخازن کشور باید از ۲۸٫۵۷ درصد در سال ۱۳۹۵ به ۲۹٫۵۷ درصد در انتهای برنامه ششم می‌رسید. هرچند این رقم نه‌تنها محقق نشد بلکه ۴ درصد هم افت کرد.
دانلود

روزنامه ایران: یک عضو هیأت مدیره شرکت ملی گاز ایران گفته است که در سال‌های قبل در زمینه توسعه صنعت نفت و گاز سرمایه‌گذاری کافی نشده که اگر این سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه توسعه تأسیسات، مخازن و تأمین گاز بموقع صورت می‌گرفت، امروز مشکلات کمبود گاز به‌وجود نمی‌آمد.
احمد زمانی در گفت‌و‌گو با «ایران»، افزود: به‌دلیل عدم سرمایه‌گذاری و توجه مناسب در زمینه ذخیره‌سازی گاز در سال‌های قبل، تولید از تقاضا عقب‌افتاده است.
وی توضیح داد که عقب‌افتادگی مدار تولید گاز، ناشی از عدم سرمایه‌گذاری و انجام ندادن اقدامات مناسب برای توسعه تولید در سال‌های قبل بوده زیرا اقدام مؤثر و مناسبی برای توسعه میادین و مخازن در راستای تولید گاز مخزنی صورت نگرفته است.
براساس برنامه ششم توسعه اقتصادی، ضریب بازیافت مخازن کشور باید از 28.57 درصد در سال 1395 به 29.57 درصد در انتهای برنامه ششم می‌رسید. هرچند این رقم نه‌‌تنها محقق نشد بلکه 4 درصد هم افت کرد.
گفته می‌شود که دولت گذشته در سه سال پایانی عملکرد خود فقط 470 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی برای توسعه صنعت نفت کشور جذب کرده است.
واقعیت این است که صنعت نفت و گاز کشور به‌دلیل عملکرد ضعیف دولت قبل، دچار یک عقب‌ماندگی شده که نقش سرمایه‌گذاری در این عقب‌ماندگی جدی است.
برآورد می‌شود توسعه صنعت نفت و گاز کشور، نیازمند تزریق ۲۰۰ میلیارد دلار اعتبار است. در این مسیر، توسعه بالادستی و پایین‌دست صنعت گاز هم نیازمند تزریق حدود 80 میلیارد دلار سرمایه بوده تا ظرف مدت زمان 3 تا 4 سال آینده ناترازی گاز فروکش کند.
مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران، در ادامه یادآور شد که یکی از راه‌های رفع کمبود گاز در اوج پیک مصرف، تمرکز بر ذخیره‌سازی گاز در مواقع کاهش مصرف بوده که این روش در دنیا بسیار مرسوم است.
به گفته وی، اگر در زمینه ذخیره‌سازی گاز در وقت خود یعنی در سال‌های قبل، پیش‌بینی و سرمایه‌گذاری لازم صورت گرفته بود، در روزهای سرد سال همچون اکنون، بخش زیادی از ناترازی گاز کشور را حل می‌کرد.
ورود سامانه‌های هوای سرد در روزهای گذشته، افت شدید دما و سرمای فراگیر، دمای هوا را در برخی مناطق کشور تا منفی ۲۸ درجه سانتیگراد کاهش داده است.


این عامل باعث شد میزان مصرف گاز در کشور طی روزهای گذشته تا مرز 700 میلیون مترمکعب در روز هم برسد.
از ذخیره‌سازی گاز به‌عنوان روشی مطمئن و کارآمد برای پاسخگویی به نیاز بالای انرژی در فصل سرد یاد می‌شود. در حال حاضر ظرفیت ذخیره‌سازی در کشورهای اروپایی به‌‌طور میانگین ۲۲ درصد از گاز مصرفی، روسیه ۱۹ درصد، امریکا ۱۶ درصد، ترکیه ۷ درصد و در ایران فقط ۱.۷ درصد است.
ناترازی گاز را می‌توان یکی از چالش‌های صنعت نفت کشور دست‌کم در سال‌های اخیر دانست. تولید روزانه گاز خام در ایران در شرایط فعلی حدود یک میلیارد مترمکعب است که بعد از جداسازی میعانات گازی حدود ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز مصرفی به‌‌دست می‌آید. افزایش میزان مصرف گاز خانگی از روزانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب در فصل گرم سال به محدوده ۶۵۰ میلیون مترمکعب در شرایط فعلی، ناترازی گازی حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب در روز را پدید آورده است.
عضو هیأت مدیره شرکت ملی گاز ایران در عین‌حال گفته است که ذخیره‌سازی بخشی از راه‌حل رفع مشکل کمبود گاز در کشور است که در صورت سرمایه‌گذاری مناسب روی آن، در حال حاضر یک پتانسیل قوی برای رفع مشکل کمبود گاز کشور بود.
زمانی در بخش دیگر از اظهارات خود گفت، در سال‌های قبل طرح‌های پالایشگاهی ساخته شده که در آنها مشکلاتی وجود داشته است و اگر این اشکالات در وقت خود رفع شده بود اکنون بخشی از مشکل ناترازی گاز هم به وجود نمی‌آمد.
به‌ گفته وی، در زمینه فلرینگ هم در سال‌های گذشته اقداماتی باید صورت می‌گرفت تا حجم زیادی از گازهای فلرینگ که به‌صورت پرت هدر می‌رود به چرخه تولید و مصرف باز می‌گشت.
زمانی تأکید کرد که تا قبل از این دولت، اقدام خاصی در این زمینه هم صورت نگرفته بود، هرچند که در دولت سیزدهم و با درایت وزیر نفت، اقدامات ضربتی در این خصوص صورت گرفته است.
مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران، خبر داد که با انجام اقدامات ضربتی و مهم در راستای مهار گازهای فلرینگ در دولت سیزدهم، از هدر روی بالای 600 میلیون مترمکعب گاز فلرینگ در سال آینده جلوگیری خواهد شد.
وی با اشاره به اقدامات مهم دیگر در زمینه مدیریت گاز در یکسال اخیر، اذعان داشت که در زمان آغاز به کار این دولت، یک تلمباری تعمیرات اساسی انجام نشده از دولت قبل در زمینه تجهیزات اساسی گاز وجود داشت که همین امر حجمی از مدیریت گاز را با مخاطره مواجه ساخته بود که در دولت سیزدهم و بدون فوت وقت، این اقدامات مهم انجام شد تا نیازهای اساسی صنعت نیز مرتفع شود.
زمانی، دلیل عقب‌افتادگی در انجام نشدن تعمیرات اساسی تجهیزات گاز را ناشی از عدم تصمیم‌گیری‌های بموقع در دولت قبل دانست و تأکید کرد که در یکسال گذشته و با اتخاذ تصمیمات مهم، این چالش‌ها به یک مسیر عادی بازگشت.

انتهای پیام/

mdi-tag بازیافت مخازن mdi-tag راز ناترازی گاز
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

پای پرمصرف‌ها روی گاز!

mdi-calendar ۲۶ دی - ۱۸:۲۱

شرکت ذخیره‌سازی گاز در دولت روحانی منحل شد؛

ترک فعل دولت دوازدهم در ذخیره‌سازی گاز

mdi-calendar ۲۶ دی - ۱۴:۳۵

«ایران» از دلایل مهم کمبود گاز در کشور گزارش می‌دهد

بی‌خیالی ۹۶ ماهه دولت قبل، گریبان صنعت گاز را گرفت

mdi-calendar ۲۶ دی - ۰۹:۲۳
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
12708
mdi-shape سرویس
اقتصاد
mdi-calendar تاریخ انتشار
۰۹:۳۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
mdi-update آخرین به‌روز رسانی
۰۹:۳۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های اقتصاد آرشیو

قیمت سکه وارد کانال ۳۸ میلیون تومان شد

متقی نیا سرپرست بانک کشاورزی شد

کاهش ۱٫۱ درصدی نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته

برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با حضور ۳ هزار تاجر خارجی

تشکیل ستاد مدیریت سیلاب در وزارت نیرو

توسعه میادین نفتی و ثروت‌آفرینی سالانه ۱۵ میلیارد دلار

قیمت گوشت در بهار ۱۴۰۳ بهبور می‌یابد

هجوم سیلاب به غرب ایران پیش‌بینی می‌شود

شاخص بورس ۱۲۰۰۰ واحد رشد کرد

نرخ حق‌الوکاله بانک پارسیان در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

کاهش درآمد نفتی روسیه

بازرس کل از شرکت توزیع برق تهران بزرگ سرزده بازدید کرد

قاچاق پوشاک زیرپوست شهر به حیات خود ادامه می‌دهد

مشکل حقوق پایان سال معلمان با مجوز سران قوا حل می‌شود

ثبات قیمت دلار در معاملات مرکز مبادله

قیمت بیت‌کوین سقوط کرد

جزئیات حراج امروز سکه طلا در مرکز مبادله اعلام شد

بارش گسترده باران و برف در ۱۴ استان کشور

رشد شاخص توسعه انسانی پس از ۴ سال

راه‌اندازی دو خط جدید دریایی به عراق و کویت در نوروز

حرکت رو به رشد اقتصاد نفتی و غیرنفتی در ۹ ماه

نرخ جدید حق بیمه شخص ثالث برای سال ۱۴۰۳ مشخص شد

۴۷۷٫۳ میلیون دلار حواله ارزی در سامانه نیما عرضه شد

معامله ۱۵۰ کیلو شمش طلا در مرکز مبادله ایران

۱۳ میلیارد دلار قرارداد نفتی امضا می‌شود

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو