جمعه، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left فرهنگ mdi-chevron-left یک «شجاع دل» زنانه بازگشت

درباره فیلم حماسی و جدید «جینا پرینس بیت وود» و شانس‌های آن در مراسم اسکار

یک «شجاع دل» زنانه

یکی از فیلم‌های مطرح در گزینش‌های امسال اسکار اثری است به نام «پادشاه زن»   (The Woman king) که مضمونی واقعی و تاریخی دارد و راوی یک جنگ دیرپا درغرب آفریقا برای حفظ آب و خاک خودی درقبال اشغالگران است.
دانلود

روزنامه ایران: این فیلم با بازی درخشان ویولا دیویس درنقش اصلی، قومی جنگاور به نام آگوجی را درمقابل دیدگان سینمادوستان قرار می‌دهد که تمامی رزمنده‌های آن زن بودند و از قلمرویی به نام پادشاهی داهومی واقع در غرب آفریقا طی قرون هفدهم تا نوزدهم مراقبت و بااشرار و متجاوزانی که می‌خواستند این منطقه را تسخیر کنند، مبارزه می‌کردند. دیویس در این فیلم نقش یک ژنرال را در ارتش زنانه مورد بحث ایفا می‌کند و به نسل‌های جوان و بعدی زنان داهومی آموزش‌های لازم را در زمینه‌های رزمی و در راه تقابل با دشمنان می‌دهد. کارگردانی این فیلم با جینا پرینس بیت وود است و سناریو را ماریا بلو و دانا استیونس نوشته‌اند.
از آغاز تا کرونا/ نقطه آغاز تهیه فیلم در سال 2015 توسط ماریا بلو ترسیم شد. در آن تاریخ و طی سفر او به کشور آفریقایی بنین که مأمن و محل استقرار نظام آگوجی و لشکر مبارز آنها در سال‌ها پیش بوده، از فرهنگ زیستی این قوم و سوابق مبارزاتی طولانی آنها مطلع و به این سوژه علاقه‌مند شد. بلو در قدم اول از کتی شولمن که دستی در تدوین و تهیه فیلم‌های سینمایی از این دست دارد، خواست که طرح‌های نخستین آن را برای نشستن روی پرده‌های نقره‌ای جهان بریزد ولی به هر استودیویی که سر زد تا بودجه تولید آن را بگیرد، جواب «نه» شنید زیرا این باور وجود داشت که چنین فیلمی نمی‌فروشد. رجوع بلو به کمپانی تری‌استار در سال 2017، اما پاسخی متفاوت را درپی داشت و سران این استودیو موافقت نسبی خود را برای حمایت مالی از این پروژه ابراز داشتند. با این حال سه سال طول کشید تا عملیات اجرایی تولید فیلم شروع شود و این کار از نوامبر 2021 در خاک کشور آفریقایی جنوبی آغاز شد. چه سود که بروز پاندمی کرونا روند تولید این فیلم را هم مثل هزاران اثر هنری دیگر در سطح جهان متوقف ساخت و کار تهیه فیلم زودتر از ماه چهارم سال 2022 بازگشایی نشد.
دیویس عالی است، سناریو بی‌توازن/ درنهایت اثر تولید شده اولین اکران جهانی خود را در جشنواره معتبر تورونتوی کانادا در اواسط سپتامبر 2022 (اواخر شهریور 1401) پشت سرگذاشت و از 28 مهرماه این سال در سطح امریکا هم به نمایش عمومی درآمد و اکران آن در اروپای غربی و آسیای شرقی از اواخر آبان ماه صورت پذیرفته است. این درحالی است که با‌وجود کار خوب «پولی مورگان» در سمت مدیر فیلمبرداری و ترنس بلنشارد در سرودن موسیقی متن فیلم، این بازی سرشار از احساس و قاطعیت دیولا دیویس است که نقطه قوت اصلی فیلم تلقی شده و او را یقیناً یک بار دیگر نامزد جایزه اسکار برترین بازیگر زن نقش اول امسال می‌کند. این در حالی است که منتقدان برخی ایرادات را متوجه سناریوی فیلم دانسته و آن را بی‌توازن توصیف کرده‌اند.
درصدهای تأیید و تفسیر/ سایت سینمایی روتن توماتوز با رجوع به آرای 242 منتقد شناخته شده سینما متذکر شده که درجه تأیید این فیلم به رقم ستودنی 84 درصد رسیده و سایت متاکریتیک هم از نمره حداکثری 100 به این فیلم نمره 77 را داده است. لوویا گیارکی یکی از سینمایی‌نویسان ارشد روزنامه قدیمی و پراعتبار هالیوود ریپورتر، درباره «پادشاه زن» در توصیفی کوتاه نوشته است: «این یک کار حماسی(اپیک) از تبار «شجاع دل» فیلم حماسی سال 1995 مل گیبسون ولی با تمرکز روی جنگاوران زن و به تصویر کشیده سیاهپوستانی هدفمند و مبارز است.» کیت اربلند از سایت ایندی وایر هم آورده است: «پادشاه زن، سرشار از صحنه‌های پرشکوه جنگ زنان مبارز در راه حفظ قلمرو خود و منادی غنای فرهنگی و ارزش‌های اجتماعی در سینما در زمانه‌ای است که فیلم‌های احمقانه و خیالی و ابرقهرمانی‌های دروغ‌پردازانه، سطحی‌گرایی را به اوج خود رسانده‌اند.» در نقد مارتین تسایی در سایت هنری The Wrap هم آمده است: «هنر ویولا دیویس را در حرفه بازیگری از این نکته دریابید که او ستاره مسلم فیلمی است که اصولاً فردگرا و مبتنی بر اشخاص نیست و راوی یک واقعیت تاریخی و مملو از صحنه‌های جنگی و اکشن است و در این گونه فیلم‌ها معمولاً هنر فردی بازیگران هیچ جلوه و محل بروزی نمی‌یابد.» تیم گریسون منتقد نشریه پرتیراژ «اسکرین اینترنشنال» هم نوشت است: «بازیگران نقش‌های مکمل فیلم هم خوب‌اند اما این دیویس است که با نمایش خیره‌کننده‌اش هر چیزی را که در این عرصه وجود دارد، به سود خود می‌رباید.»
صبر برای روزهای سرنوشت/ با دیدگاه‌های مثبت فوق و محسناتی که برشمردیم «پادشاه زن» اضافه بر نامزدی اسکار بهترین بازیگر زن نقش اول برای دیویس، شانس کاندیداشدن در چند شاخه دیگر اسکار را هم دارد. این شاخه‌ها عبارتند از: بهترین فیلم سال، برترین کارگردانی برای جینا پرینس بیت وون، بهترین طراحی صحنه، برترین طراحی لباس، بهترین تدوین، برترین گریم و چهره آرایی، بهترین صداگذاری و برترین موسیقی متن.اسامی رسمی و نهایی کاندیداهای اسکار 2023 در چهارم بهمن ماه امسال که شامل پنج نام در هر یک از شاخه‌های بیست‌وچهارگانه این جوایز است، اعلام می‌شود و برندگان این جوایز هم مجسمه‌های طلایی خود را در آیین نهایی این مراسم در صبح روز دوشنبه 22 اسفند در شهر لس‌آنجلس امریکا دریافت می‌کنند. درنتیجه باید تا تاریخ‌های مذکور صبر کرد و دید سرنوشت چه چیزی را برای خالقان «پادشاه زن» شامل ویولا دیویس و جینا پرینس بیت وود رقم خواهد زد.

انتهای پیام/

وصال روحانی
mdi-tag فیلم حماسی mdi-tag جینا پرینس بیت وود mdi-tag فیلم پادشاه زن mdi-tag اسکار
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

انتسار ویرایش جدید کتاب «روش، گرایش و قواعد تفسیری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی)»

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۰:۲۷

انتشار فراخوان نخستین جشنواره فرهنگی هنری «اتقان»

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۵:۵۱

«مهمونی» به آنتن نوروزی می‌رسد؟

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۴:۴۰

«ایران آنلاین» بررسی می‌کند؛

دست باز مخاطب برای اکران نوروزی ۱۴۰۳

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۶:۳۹
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
12431
mdi-shape سرویس
فرهنگ
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۱:۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های فرهنگ آرشیو

انتسار ویرایش جدید کتاب «روش، گرایش و قواعد تفسیری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی)»

دست باز مخاطب برای اکران نوروزی ۱۴۰۳

انتشار فراخوان نخستین جشنواره فرهنگی هنری «اتقان»

«مهمونی» به آنتن نوروزی می‌رسد؟

فصل سوم «پدرخوانده» ساخته شد

«سطرهای ناخوانده» به کیوسک‌های مطبوعاتی رسید

لزوم تصویب قانون کپی‌رایت بازی‌های رایانه‌ای در برنامه هفتم توسعه

کتابت دومین قرآن بزرگ پارچه‌ای جهان

بارگذاری اطلاعات ۴۰۰۰ دانشجوی شهید در فضای دیجیتال

پیشرفت ۵۹ درصدی شبکه ملی اطلاعات

چند پیشنهاد نوروزی برای کتاب‌دوستان

جواد مانی درگذشت + سوابق

استفاده از «جلوه‌های فرهنگی» نقطه قوت صنعت انیمیشن در ایران

پخش ویژه‌برنامه ادبی «بهار آینه» از شبکه کتاب

فرش «تخت جمشید» در معرض نمایش برای عموم قرار گرفت

انتخاب هیئت رئیسه و مدیرعامل جدید انجمن سواد رسانه‌ای ایران

رونمایی از پوستر نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

بازدید میلیونی زائران راهیان نور از یادمان‌های دفاع مقدس

آیین‌های رمضان در سفرنامه‌های سیاحان جهان

نگاهی به برترین فیلم‌های سال سینمای جهان در گزارش امروز ایران

رهاورد همایش تالش در آیینه تاریخ و فرهنگ ایران

آخرین وضعیت رضا داودنژاد از زبان پدرش

علی رغم تفاوت سلیقه، اصحاب رسانه در انتخابات دست به دست هم دادند

پخش ۶۳ فیلم سینمایی و تلویزیونی در روزهای پایانی سال

اخطار جدی به سایت‌های فروش خدمات سفر

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو