جمعه، ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left اقتصاد mdi-chevron-left قیمت‌سازی دلار در روز تعطیل! بازگشت

دلالان با چه هدفی قیمت‌های صوری اعلام می‌کنند

قیمت‌سازی دلار در روز تعطیل!

دلالان و سفته بازان در روزهای تعطیل هم مشغول کارند و با استفاده از فضای هیجانی قیمت‌ها را به صورت لحظه‌ای افزایش می‌دهند.
دانلود

روزنامه ایران: این درحالی است که بازار غیررسمی و آزاد کمتر از پنج درصد از نیازهای ارزی کشور را تأمین می‌کند و بیش از 95 درصد مابقی از طریق سامانه‌های رسمی مانند نیما و بازارمتشکل ارزی و با نرخ‌هایی شفاف که فاصله زیادی هم با ارز آزاد دارد، تأمین می‌شود. با این وجود، همانند دوره های گذشته دلالان که طی روزهای اخیرموفق شده اند، دلار آزاد و غیررسمی را به کانال 40 هزارتومان برسانند، روزگذشته و در شرایطی که کشور و تمام بازارها درتعطیل رسمی به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) قرارداشت، از طریق کانال‌های تلگرامی اقدام به اعلام قیمت‌های لحظه‌ای و رو به بالا می‌کردند، به طوری که دراقدامی عجیب برخی از این کانال ها از عبور قیمت هردلار امریکا از مرز 42 هزارتومان خبر دادند. دلالان درمعاملات فردایی خود که طبق قانون جمهوری اسلامی ممنوع و قمار محسوب می‌شود، به صورت صوری و بدون اینکه فیزیک ارز دست به دست شود، نرخ‌هایی را برای ارز درروزهای بعد تعیین می‌کنند. این شگردی است که ازسال‌ها پیش مورد استفاده دلالان قراردارد و با انگیزه‌های سیاسی و اقتصادی و کسب سود، این روند را دنبال می‌کنند. درواقع دلالان با این ترفند زمینه افزایش قیمت در روز بعد را مهیا می‌کنند تا با فشار بر بازار و تقویت جو روانی، سرمایه گذاران را از ترس این که ارز در آینده گرانتر می شود به بازارغیررسمی می‌کشانند. این درحالی است که اکثر کارشناسان نسبت به خطر زیان هنگفت خریداران ارز در قیمت‌های بالا هشدار داده اند، چرا که هرآن احتمال فروریختن قیمت‌های کاذب فعلی در بازار آزاد وجود دارد و دراین شرایط همانند تجارب گذشته تنها خریداران ارز هستند که از این قیمت‌سازی‌های صوری ضرر می بینند. درواقع هم اکنون شاهد دو بازار ارز در کشور هستیم یکی بازار رسمی که به صورت شفاف و با قیمت‌هایی که برمبنای اصول اقتصادی تعیین می‌شود و دیگری نرخ‌هایی صوری که تنها درفضای مجازی و برخی از کانال‌های تلگرامی ضد انقلاب اعلام می‌شود.

قیمت‌سازی برای دلار حتی در ساعات نیمه شب
اعلام قیمت دلار در روز تعطیلی بازارها البته تنها سند اثبات دروغ بودن قیمت‌های اعلامی کانال‌های مجازی نیست. اعلام پیشاپیش قیمت ارز در ساعات و روزهای آینده، اعلام قیمت در ساعاتی از نیمه شب که نه تنها بازارهای ایران، بلکه بازارهای عراق، افغانستان، ترکیه و امارات به عنوان بازارهای برون مرزی ارز در تعطیلی کامل به سر می‌برند از دیگر شواهد دروغین بودن قیمت‌های اعلامی این کانال‌هاست. با این حال بخشی از جامعه تحت تاثیر قیمت‌های اعلامی این کانال‌ها و همچنین پیش‌بینی‌های فضایی آنها از نرخ ارز در آینده نزدیک اقدام به سرمایه گذاری پرخطر در ارز می‌کنند. نگاهی به قیمت‌های اعلامی در این کانال‌های بی‌هویت نشان می‌دهد قیمت‌های این کانال‌ها همواره با اختلاف محسوسی بالاتر از نرخ بازار آزاد است. با توجه به سهولت کسب اطلاع از قیمت‌های بازار آزاد، اعلام قیمت‌های بالاتر در کانال‌های بی‌هویت مجازی به وضوح از انگیزه التهاب آفرینی این کانال‌ها خبر می‌دهد.

برخورد ضابطان قضایی با سه گروه از فعالان ارزی اتاق‌های معاملاتی فردایی
درهمین راستا، رئیس کل دادگستری استان تهران روزدوشنبه از برخورد ضابطان قضایی با سه گروه از فعالان ارزی تحت عنوان اخلال گران بازار ارز خبر داد. علی القاصی‌مهر، در حاشیه تفاهم نامه سه‌جانبه همکاری متقابل قوه قضائیه، مرکز اطلاعات مالی و ضابطان دادگستری در اجرای تکالیف و قوانین مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم درباره آنچه برخورد با اخلال‌گران ارزی خوانده می‌شود گفت: حسب درخواست‌های مجریان دستگاه قضایی با سه گروه تحت این عنوان برخورد می‌کند.

شناسایی و مسدودسازی ۲۳۰۰ حساب بانکی فعالان غیرمجاز ارزی
وزارت اطلاعات نیز چند پیش همزمان با افزایش اقدامات سودجویانه برخی شبکه‌های دلالی در افزایش کاذب تقاضا در بازار ارز و ایجاد جو ملتهب اقتصادی در چند روز گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: سربازان گمنام امام زمان(عج) با اقدامات اطلاعاتی خود ضمن شناسایی فعالان غیرمجاز بازار ارز، حساب بانکی بیش از ۲۳۰۰ نفر از این افراد را مسدود و پیگیری قضایی اعمال مجرمانه آنها را در دستور کار قرار داده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد، این افراد برخلاف مقررات و ضوابط اعلامی، اقدام به خرید و فروش غیرمجاز ارز در بازار غیررسمی و یا معاملات فردایی نموده و از این طریق موجب اخلال در نظام ارزی کشور شده‌اند.

۸۸ نفر از دلالان ارز دستگیر شدند
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ هم اخیرا اعلام کرد: ۸۸ نفر از اعضای اتاق‌های قیمت‌گذاری دلار و طلای فردایی، اصناف غیرمجاز و دلالان ارزی در یک ماه اخیر شناسایی و دستگیری شدند. به گفته سرهنگ بهرامی، ۱۱ میلیون واحد انواع ارز به صورت فیزیکی از این شبکه اخلالگران اقتصادی کشف و ضبط شد.

انتهای پیام/

mdi-tag دلالان ارز mdi-tag ارز mdi-tag قیمت سازی mdi-tag قیمت‌سازی دلار mdi-tag دلالان
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

قیمت سکه وارد کانال ۳۸ میلیون تومان شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۲۹

متقی نیا سرپرست بانک کشاورزی شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۱۷

کاهش ۱٫۱ درصدی نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۰۳

برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با حضور ۳ هزار تاجر خارجی

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۵:۳۹
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
11155
mdi-shape سرویس
اقتصاد
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۵:۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های اقتصاد آرشیو

قیمت سکه وارد کانال ۳۸ میلیون تومان شد

متقی نیا سرپرست بانک کشاورزی شد

کاهش ۱٫۱ درصدی نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته

برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با حضور ۳ هزار تاجر خارجی

تشکیل ستاد مدیریت سیلاب در وزارت نیرو

توسعه میادین نفتی و ثروت‌آفرینی سالانه ۱۵ میلیارد دلار

قیمت گوشت در بهار ۱۴۰۳ بهبور می‌یابد

هجوم سیلاب به غرب ایران پیش‌بینی می‌شود

شاخص بورس ۱۲۰۰۰ واحد رشد کرد

نرخ حق‌الوکاله بانک پارسیان در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

کاهش درآمد نفتی روسیه

بازرس کل از شرکت توزیع برق تهران بزرگ سرزده بازدید کرد

قاچاق پوشاک زیرپوست شهر به حیات خود ادامه می‌دهد

مشکل حقوق پایان سال معلمان با مجوز سران قوا حل می‌شود

ثبات قیمت دلار در معاملات مرکز مبادله

قیمت بیت‌کوین سقوط کرد

جزئیات حراج امروز سکه طلا در مرکز مبادله اعلام شد

بارش گسترده باران و برف در ۱۴ استان کشور

رشد شاخص توسعه انسانی پس از ۴ سال

راه‌اندازی دو خط جدید دریایی به عراق و کویت در نوروز

حرکت رو به رشد اقتصاد نفتی و غیرنفتی در ۹ ماه

نرخ جدید حق بیمه شخص ثالث برای سال ۱۴۰۳ مشخص شد

۴۷۷٫۳ میلیون دلار حواله ارزی در سامانه نیما عرضه شد

معامله ۱۵۰ کیلو شمش طلا در مرکز مبادله ایران

۱۳ میلیارد دلار قرارداد نفتی امضا می‌شود

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو