پنج‌شنبه، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left سیاست mdi-chevron-left کنعانی: حضور در اجلاس بغداد ۲ نشان دهنده نقش مهم… بازگشت

کنعانی: حضور در اجلاس بغداد ۲ نشان دهنده نقش مهم ایران در منطقه است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: نفوذ و نقش موثر ایران در منطقه برای همه مشخص و مبتنی بر توانایی‌های کشور است و حضور ایران در اجلاس بغداد ۲ و دیدارهای حاشیه‌ای آن نشان دهنده نقش مهم ایران در منطقه است.
دانلود

به گزارش ایران آنلاین، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تداوم مذاکرات رفع تحریم ها با توجه به نشستی که در امان برگزار شد، گفت: توافق همچنان بر روی میز است و پنجره گفت و گو از سوی ایران باز است و اگر اراده از سوی غربی ها صورت بگیرد توافق در دسترس است.

ناصر کنعانی روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در مورد اینکه بعد از گفت وگوهای مذاکرات رفع تحریم ها که در امان برگزار شد ادامه و پیگیری ها آن ها به چه شکل خواهد بود آیا تصمیمی برای تغییر روند و ادامه گفت ‌گوها به صورت حضوری وجود دارد یا خیر، گفت: اجلاس بغداد ۲ فرصت خوبی برای گفت و گوها میان ایران و مذاکره کننده ارشد اروپا بود و نشست مهمی با حضور آقای امیر عبداللهیان و آقای بورل برگزار شد.

وی با بیان اینکه دو طرف دو ساعت گفت وگو در خصوص رفع تحریم ها داشتند، افزود: جمع بندی گفت و گوها برای دستیابی به توافق بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: توافق همچنان روی میز است و پنجره گفت و گو از سوی ایران باز است؛ رویکرد دولت آمریکا رویکرد دوگانه سرگردانی و متعارض و مواضع آنها منفی است؛معتقدیم دستیابی به توافق وجود دارد و همچنان روی میز است و اگر اراده از سوی غربی ها صورت بگیرد توافق در دسترس است.

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایرنا در مورد دیگر موضوعات گفت وگوها میان امیر عبداللهیان و بورل گفت: آقای وزیر خارجه به مداخلات اروپایی به اعتراضات در ایران اعتراض کردند که برخی از کشورهای اروپایی به دنبال اعمال سیاسی علیه ایران هستند و در خصوص تحولات اوکراین از سوی وزیرخارجه کشورمان یه آقای بورل گفته شد و ایران به ایشان هشدار داد که اقدام تسلیحات از سوی کشورهای غربی کمکی به حل بحران روسیه و اوکراین نمی کند.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه ایران همواره آماده برداشتن گام های نهایی در احیای برجام است، پاسخ اروپایی ها چیست؟ گفت: جواب باید عملیاتی باشد و اینکه آن ها مذاکره می‌کنند نشان دهنده این است آن ها باید گام عملی بردارند و بارها اعلام کردیم که سیاست خارجی ایران به برجام و میز مذاکره گره نخورده است و ایران سیاست های خود برای ارتباط با همسایگان دنبال می‌کند.

در موضوع اجلاس بغداد ۲ روایت النهار غیر صحیح است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره اجلاس بغداد ۲ و رویکرد خصمانه فرانسه در مورد ایران که در روزنامه النهار لبنان و نیز نشریه لوموند فرانسه منعکس شده است، گفت: درباره این موضوع دو روایت مختلف و متناقض مطرح است. ادبیاتی که توسط یکی از رسانه‌های عربی در لبنان با این مضمون که شما اشاره کردید و ادبیات متفاوتی که توسط منابع خبری لوموند مطرح شده کاملا متناقض است و اشاره دارد که حل مسائل منطقه متناسب با نفوذ ایران بدون حضور ایران میسر نیست؛ باید به روایت اصلی این اظهارنظر توجه کنیم و بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم دال بر غیرصحیح بودن روایت نشرنه لبنانی است.

کنعانی تاکید کرد: فارغ از اینکه بگوییم این روایت یا آن روایت نفوذ و نقش طبیعی و موثر ایران در منطقه قائم به ذات و منطبق بر ظرفیت‌های ملی ایران است و با روایت‌های این فرد یا آن فرد یا آن نشریه یا آن رسانه شکل نمی‌گیرد و این توانایی محل توجه منطقه‌ای و بین‌المللی است.

وی ادامه داد: نفس دعوتی که از ایران برای حضور در اجلاس بغداد ۲ در امان صورت گرفت و تاکید مکرری که از سوی میزبان مبنی بر اهمیت حضور ایران در این نشست داشت و همچنین دیدارهای مختلفی که در حاشیه این نشست میان مقام ایرانی با طرف‌های دیگر شرکت کننده صورت گرفت، دال بر اهمیت نقش ایران و مکشوف بودن این نقش برای طرف‌های دیگر است نباید خودمان را درگیر روایت‌های این و آن کنیم.

اتهام زنی به ایران کمکی به اوکراین نمی کند

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اتهام زنی مجدد رئیس جمهور اوکراین به ایران درباره پهپادها گفت: در این زمینه وزارت خارجه موضع خود را بارها اعلام کرده است و از زبان مقامات عالی جمهوری اسلامی نیز موضع و دیدگاه اصولی جمهوری اسلامی ایران بیان شده است تاکید می‌کنیم اتهام‌زنی به این و آن و به ایران مشخصاً کمکی به مردم و رهبران این کشور نمی‌کند.

کنعانی با تاکید بر رد اتهامات مقامات اوکراینی اظهار داشت: بار دیگر تاکید می کنیم ما بخشی از جنگ در اوکراین نیستیم و برای کمک به حل بحران و استقرار صلح آمادگی داریم و ادبیات تهدیدآمیز را از سوی هر مقامی که باشد، غیرمسئولانه می دارنیم که پیامدهای سیاسی و حقوقی این اظهارات تهدیدآمیز را متوجه دولت اوکراین می دانیم.

دولت آمریکا مسئول اصلی ترور شهید سلیمانی است

کنعانی در پاسخ به سوالی که به تازگی گفته شده آقای الکاظمی نخست وزیر پیشین عراق در ترور شهید سلیمانی دست داشته است، گفت: در مورد این موضوع اظهار نظری نمی کنیم اما تاکید می کنم که موضوع پیگیری ترور ناجوانمردانه سردار شهید سلیمانی چهره‌ بین‌المللی مقاومت با تروریسم جمهوری اسلامی در ابعاد مختلف در حال پیگیری است و جمهوری اسلامی ایران مشخصاً دولت آمریکا را عامل و مسئول اصلی این ترور ناجوانمردانه و اقدام به عملیات تروریستی غیرقانونی در خاک جمهوری عراق می داند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه مقامات دولت آمریکا رسماً مسئولیت این ترور را بر عهده گرفته اند، اظهار داشت: ما دولت آمریکا را در این زمینه پاسخگو می دانیم و پاسخگو خواهیم کرد و اقدامات مختلف حقوقی و بین المللی در این رابطه تا زمانی که مقامات دولت آمریکا این زمینه پاسخگو باشند، منطبق و قوانین بین‌المللی ادامه می دهیم و از همه روش های قانونی و مشروع و شناخته شده در این رابطه استفاده می کنیم.

کنعانی درباره نشست مشترک وزرای دفاع در اردن که با موضوع عراق برگزار شد نیز توضیح داد: این نشست در چهارچوبی که قبلا تعریف شده بود، با موضوع عراق بود البته در حاشیه این نشست گفتگوهای مختلف دوجانبه‌ای هم برگزار شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: رویکرد دولت سیزدهم تقویت سیاست همسایگی است که پیشبرد سیاست همسایگی می‌تواند ابعاد مختلفی داشته باشد در قالب ها و کشورهای مختلف دنبال شود؛ابتکاری که آقای امیرعبداللهیان در سخنرانی خود در مجمع گفتگوی تهران مطرح کردند، ناظر بر بخشی از رویکرد ایران برای تقویت سیاست همسایگی مبتنی بر نشست مشترک میان وزرای خارجه و دفاع و وزرای دفاع بود این ابتکار در آنجا به صورت علنی و رسمی اعلام شد.

وی ادامه داد: اجرای این ابتکارات منوط به موکول به همکاری دیگر کشورهای منطقه خواهد بود و امیدوار هستیم که با رویکرد ه و سازنده دیگر کشورهای همسایه در منطقه بتوانیم این ابتکار را پیش ببریم و به جنبه عملیاتی و اجرایی ببخشیم.

وی درپاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر عادل الجبیر گفت: من بر مبنای گمانه زنی صحبت نمیکنم موضع ما درمورد رژیم صهیونیستی مشخص است و توسعه روابط کشورهای عربی با این رژیم کمکی به توسعه منطقه و احقاق حقوق فلسطین نمی کنند.

کنعانی خاطر نشان کرد: ملت فلسطین انتظار دارند کشورهای منطقه از حقوق آن ها دفاع نمی کنند و ملت های منطقه هم نشان دادند که خواستار عادی سازی روابط با این رژیم نیستند. در برگزاری جام جهانی فوتبال هم شاهد هستیم و صهیونیست ها اعلام می‌کنند که بدون حضور یازنده این میدان بودیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی در مورد اغتشاشات و عقب نشستی غربی ها در میز مذاکرات گفت: به دولت های که دز این زمینه بازی کردند هشدار دادیم و اعتراضات در ایران حقوق شهروندی مردم ایران بوده و می‌توانند حقوق را مطرح کنند اما اینکه از بیرون در این مورد دخالت کنند و تبدیل اعتراض به اغتشاش بود که ایران این را نمی پذیرد و اشتباه محاسباتی آن ها بود و آثاری که ما در حوزه سیاسی می بنیم دال بر این است که اطمینان حاصل کردند که محاسباتشان غلط است و الان اعلام میکنند ما دنبال تغییر نظام در ایران نیستیم.

وی ادامه داد: اقدامات غیرقانونی و مداخلات غربی ها ایران نقش آن ها را فراموش نمی کند و در حساب آن ها منظور خواهد کرد اما هنوز برخی از کشورهای اروپای غربی که یه این نقش خود اصرار دارند توصیه می کنیم.

جزئیات دستگیری تعدادی از شهروندان اروپایی به کشورهای متبوع داده شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد دستگیری شبکه ای مرتبط با انگلیس گفت: به جزئیات بیانیه سپاه ورود نمی کنم اما در جریان اغتشاشات اخیر، تعدادی از شهروندان اروپایی در اغتشاشات بازداشت شدند و برخی از آنها پرونده هایشان مشخص است و به کشورهای متبوع آنها داده شده است و نقش شهروندان تعدادی مشخص از کشورها به خصوص کشورهای اروپای غربی کاملا مشخص است و برخی از آن ها شرایطشان روشن تر است و برخی از ان ها مورد سواسنفاده قرار دارند.

برخی کشورها متاسفانه نقش دامن زدن بود به اغتشاشات بود

وی در مورد بازداشتی ها ادامه داد: تعدادی از این افراد در بازداشت شدند که برخی مقامات گلایه هایی را مطرح می‌کنند و ما اطلاعات کافی به سرویس های کشورهای متبوع افراد داده شد و با رعایت نگاه انسان دوستانه و در آستانه عید کریسمس به سفارت ها دسترس کنسولی انجام شده است و اجازه ارتباط و گفت و گوی تلفنی داده شده است.

کنعانی در ابتدای این جلسه با تسلیت ایام شهادت مظلومانه بانوی عالم فاطمه زهرا به ارادتمندان اهل بیت اسلام و شیعیان گفت: مقام عظمای این بانوی بزرگ بر همه ما معلوم است و همین بس در عظمت مقام این بانوی بزرگ که رسول اکرم در تکریم آن حضرت بارها بر منبر و مناسبت‌های مختلف از آن بانوی بزرگ تکریم می‌کرد و او را پاره تن خود اعلام می‌کرد و بر دستان آن حضرت بوسه می‌زد. این نشانه‌ای از عظمت و بزگی جایگاه مقام زن است. به روح آن بانوی بزرگوار سلام و تهیت می‌فرستیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد ماموریت کاظمی قمی در افغانستان گفت: اعلام شد که آقای کاظمی قمی نماینده ویژه رییس جمهور در افغانستان هستند و با حفظ سمت خود سرپرست سفارت ایران در کابل هستند و روند کارهای اداری ایشان تکمیل شده است.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد تجمع های خشونت آمیز علیه ایران در مقابل سفارتخانه های ایران گفت: متاسفانه در شرایط احساسی و اقدامات برخی از جریان های افراطی صورت گرفت و تجمعاتی در مقابل مراکز ایرانی قرار گرفت و ارتباط غلطی در مورد فعالیت های مراکز غیر دولتی منتشر شد که مشکلاتی برای ان ها ایجاد شد که شاهد برخی از معترضان تندرو بودیم که آسیب های جدی هم به این مراکز وارد شد و ایران اقداماتی را انجام داده و گفت وگوهایی صورت گرفته است و امیدواریم برای ادامه قانونی این مراکز مشکلی پیش نیاید و اتفاقا این مراکز محل حضور کشورهای اسلامی برای مناسبت های فرهنگی و دینی بودند.

وی همچنین با گرامیداشت فرارسیدن میلاد حضرت عیسی بن مریم (ع) افزود: میلاد این پیامبر الهی را خدمت پیرون دین حضرت عیسی و مسیحیان عالم و پیروان ادیان آسمانی و سماوی و موحدان عالم به ویژه هموطنان مسیحی تبریک و تهنیت می‌گویم در آستانه سال نوی میلادی برای همه ملل عالم سالی پر از صلح و دوستی و آرامش آرزو می‌کنم.

انتهای پیام/

mdi-tag کنعانی mdi-tag وزارت خارجه mdi-tag اجلاس بغداد 2
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

منتخبان مجلس دوازدهم ۵ فروردین‌ماه با رئیسی دیدار می‌کنند

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۱:۱۶

آیت الله جنتی: امیدواریم سال آینده شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۰:۰۰

توسط قالیباف؛

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ ابلاغ شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۵۲

بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ توسط شورای نگهبان تایید شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۸:۲۱
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
11040
mdi-shape سرویس
سیاست
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۱:۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
mdi-update آخرین به‌روز رسانی
۱۲:۴۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-copyright مرجع
ایرنا
mdi-new-box تازه‌های سیاست آرشیو

منتخبان مجلس دوازدهم ۵ فروردین‌ماه با رئیسی دیدار می‌کنند

آیت الله جنتی: امیدواریم سال آینده شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ ابلاغ شد

ظریف: دستکاری و تقطیع شده است

بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ توسط شورای نگهبان تایید شد

تایید صحت انتخابات مجلس در ۱۳۳ حوزه انتخابیه

بزرگترین قراردادهای تاریخ صنعت نفت کشور امضا شد

اعلام هزینه‌های انتخاباتی ۵ منتخب مجلس

آخرین اطلاعات جان باختگان و مصدومین ناآرامی های۱۴۰۱ منتشر شد

امضایم جعل شده؛ دادستان ورود کند

فایل صوتی ظریف و چند نکته اساسی/ اعترافات دیر هنگام یک اصلاح طلب

جشن نوروز ۱۰ کشور آسیایی در آلمان

شکایت از عوامل انتشار خبر دروغ برکناری «محمد مخبر»

ضرورت افزایش ۳۰ درصدی حقوق کارگران در سال آینده

حقوق کارگران باید متناسب با تورم رسمی افزایش یابد

پیشنهاد افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

تاکید دولت بر برداشتن گام‌های بلند در زمینه هوش مصنوعی

هیأت وزیران حداقل سرمایه لازم برای تأسیس بانک را ابلاغ کرد

جدیت رئیسی در توسعه روابط با همسایگان بی‌نظیر است

واکنش ظریف به درز فایل صوتی او علیه اصلاح‌طلبان

کارنامه عملکرد دولت در سال ۱۴۰۲

امیر آشتیانی: آمریکا و رژیم صهیونیستی دنبال تشدید تنش در منطقه هستند

کاهش رسمی مدت سربازی

بازگشت باکو به مدار تهران

پیام تبریک مخبر به فرماندهان سپاه و ارتش برای دریافت نشان «فتح»

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو