جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left اقتصاد mdi-chevron-left کاهش تورم مواد غذایی در آبان‌ماه بازگشت

کاهش تورم مواد غذایی در آبان‌ماه

تورم ماهانه مواد غذایی در آبان امسال ۱٫۳ درصد بوده در حالی که در ماه پایانی دولت گذشته (مرداد ۱۴۰۰) شاهد تورم ۴٫۶ درصدی مواد غذایی بودیم بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم ماهانه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در آبان به ۱٫۳ درصد کاهش یافته که کمترین رقم از خرداد سال گذشته تاکنون است
دانلود

روزنامه ایران: درحالی که نرخ تورم کل و به دنبال آن نرخ تورم مواد غذایی از ابتدای دولت سیزدهم تا ابتدای سال‌جاری افت قابل توجهی را نشان می‌داد؛ اجرای سیاست حذف ارز ترجیحی در اواخر اردیبهشت‌ماه باعث بروز شوک تورمی بزرگی شد که البته به‌سرعت تخلیه شد. بدین ترتیب پس از جهش نرخ تورم در خرداد و تیرماه سال‌جاری، به‌تدریج تورم عقب‌نشینی کرد.
در این زمینه گزارش مرکز آمار از کاهش تورم ماهانه و نقطه به نقطه مواد غذایی در آبان‌ماه حکایت دارد؛ رقم تورم ماهانه در آبان به مراتب کمتر از متوسط تورم در دولت گذشته است. بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم ماهانه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در آبان‌ به ۱.۳ درصد کاهش یافته که کمترین رقم از خرداد سال گذشته تاکنون است.
این درحالی است که در خرداد امسال به علت اجرای سیاست حذف رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی، شاهد شوک مقطعی در تورم مواد غذایی بودیم و تورم ماهانه به ۲۵.۴ درصد رسید اما از آن پس با تخلیه شوک تورمی، به‌تدریج نرخ تورم ماهانه مواد غذایی کاهش یافت.
پس از اوجگیری نرخ تورم مواد غذایی در خرداد ماه، در تیر ماه با افت شدید شاخص تورم دراین بخش مواجهیم به طوری که تورم ماهانه 25.4 درصدی مواد خوراکی به 5.7 درصد در تیرماه کاهش یافت و درمرداد به 1.4 درصد، شهریور 2.1 درصد، مهر 2.2 درصد و طبق آخرین گزارش مرکز آمار در آبان به 1.3 درصد رسیده است.

کاهش تورم مواد غذایی اصلی
بر اساس این آمار، تورم ماهانه نان و غلات از ۲۶.۹ درصد در خرداد به ۰.۹ درصد در آبان کاهش یافته است. همچنین تورم ماهانه ۱۹.۳ درصدی گوشت قرمز و سفید از ۱۷.۷ درصد در خرداد به یک درصد در آبان کاهش یافته است. تورم شیر، پنیر و تخم‌مرغ هم که در خرداد ۴۷.۳ درصد بود در آبان فقط ۰.۵ درصد شده است. در روغن و چربی‌ها که پس از حذف رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی بالاترین تورم ماهانه ثبت شد (نزدیک به ۲۰۰ درصد) در آبان شاهد منفی شدن تورم ماهانه آن بودیم.
این برای چهارمین ماه متوالی است که تورم ماهانه روغن‌ خوراکی منفی شده است. تورم ماهانه سبزیجات هم در این دو مقطع از ۹.۶ درصد به ۰.۷ درصد تنزل پیدا کرده و تورم ماهانه قند و شکر و شیرینی هم کاهشی بوده است.

تورم آبان کمتر از دولت قبل
مقایسه تورم ماهانه مواد غذایی در آبان‌ماه امسال نسبت به مرداد ۱۴۰۰ که ماه پایانی دولت قبل و شروع به کار دولت فعلی است از کاهش چشمگیر آن حکایت دارد. حتی نسبت به متوسط تورم ماهانه مواد غذایی در سه سال پایانی دولت قبل که ده‌ها میلیارد دلار ارز رانتی ۴۲۰۰ تومانی صرف واردات مواد غذایی می‌شد، تورم آبان‌ماه امسال به مراتب کمتر است.
تورم ماهانه مواد غذایی در آبان امسال ۱.۳ درصد بوده در حالی که در ماه پایانی دولت گذشته (مرداد ۱۴۰۰) شاهد تورم ۴.۶ درصدی مواد غذایی بودیم. متوسط تورم ماهانه مواد غذایی در سه سال پایانی دولت گذشته نیز ۳.۳ درصد بود.
این مقایسه نشان می‌دهد با تخلیه شوک تورمی حذف ارز رانتی ۴۲۰۰ تومانی، وضعیت تورم مواد غذایی به مراتب بهتر از دوران تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی شده و البته در بازار نیز این موضوع کاملاً قابل مشاهده است به طوری که شاهد کاهش قیمت مرغ و روغن و رقابت تولیدکنندگان برای فروش هستیم و دیگر خبری از صف‌ نیست.
آمارهای مرکز آمار نشان می‌دهد در ۸ سال دولت گذشته، قیمت مواد غذایی به طور متوسط ۵.۵ برابر شد. با توجه به سهم زیاد مواد غذایی در سبد هزینه خانوار دهک‌های متوسط و پایین، اغلب فشار تورمی مواد غذایی به این اقشار وارد شده است.
بر اساس گزارش مرکز آمار در ۸ سال دولت گذشته، قیمت مواد غذایی به طور متوسط ۵.۵ برابر شد. به عبارت دیگر سیاست‌های دولت گذشته در این ۸ سال تورم ۴۵۱ درصدی را بر مواد غذایی و متعاقباً سفره مردم تحمیل کرده است.


طبق این آمار در ۸ سال دولت گذشته، قیمت خوراکی‌ها به طور متوسط ۴۴۵ درصد، نان و غلات ۳۵۶ درصد، گوشت قرمز ۴۵۸ درصد، گوشت مرغ ۴۳۹ درصد، ماهی ۵۸۵ درصد، لبنیات و تخم‌مرغ ۴۸۸ درصد، روغن‌ها ۴۱۱ درصد، میوه و خشکبار ۴۲۶ درصد، سبزیجات ۶۰۰ درصد، قندوشکر ۴۷۴ درصد و آشامیدنی‌ها ۵۹۴ درصد افزایش یافته است.
در این ۸ سال همچنین پوشاک و کفش ۴۳۴ درصد و قیمت خودرو به طور متوسط ۵۰۳ درصد بیشتر شده است. این آمار رسمی به وضوح گویای غارت جیب مردم در دولت حسن روحانی است.
بر اساس گزارش مرکز آمار در ۱۲ ماه منتهی به تیرماه ۱۴۰۰ که ماه پایانی عملکرد دولت دوازدهم محسوب می‌شود، قیمت ۵۰ قلم کالای خوراکی پرمصرف به طور میانگین ۶۲ درصد افزایش یافت.

فرود تدریجی تورم نقطه‌ای از قله خرداد
تورم نقطه به نقطه (افزایش نسبت به ماه مشابه سال قبل) مواد غذایی که در خردادماه امسال از ۸۰ درصد عبور کرده بود و در ماه‌های تیر و مرداد هم بالای ۸۰ درصد باقی ماند در آبان به ۶۸ درصد کاهش یافت. این در حالی است که در دولت گذشته با وجود تخصیص ده‌ها میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی، برای ماه‌های متوالی تورم نقطه به نقطه مواد غذایی بالای ۷۰ و ۸۰ درصد بود.


در شهریور ماه سال گذشته و ابتدای فعالیت دولت سیزدهم، نرخ تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها 62.4 درصد بود که تا اسفند ماه این نرخ به 40.8 درصد کاهش یافت.
هرچند حذف ارزترجیحی در سال‌جاری باعث شد تا تورم نقطه‌ای مواد غذایی در خرداد ماه و تیرماه به ترتیب به 82.6 درصد و 87 درصد برسد، اما از مرداد ماه روند صعودی جای خود را به نزول نرخ تورم داد.
براین اساس در مرداد ماه تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها به 81.2 درصد رسید و در شهریورماه با افت بیشتری به 76.1 درصد عقب‌نشینی کرد. همچنین در مهرماه این شاخص روی عدد 71.4 درصد ایستاد و درآبان ماه امسال نیز به 68.4 درصد رسید.
کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند با تداوم روند نزولی شاخص تورم تا پایان سال‌جاری و سال آینده، نرخ تورم بسیار کمتری را تجربه خواهیم کرد.

انتهای پیام/

mdi-tag تورم mdi-tag مواد غذایی mdi-tag نرخ تورم mdi-tag خورم خوراکی ها
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

در مهرماه امسال رقم خورد

افت ۴/۷ درصدی تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها

mdi-calendar ۰۲ آبان - ۱۱:۵۳

تداوم روند کاهش تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها

mdi-calendar ۰۷ آذر - ۱۸:۰۱

کاهش تورم مواد غذایی در آبان‌ماه

mdi-calendar ۲۷ آذر - ۱۳:۱۵
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
10395
mdi-shape سرویس
اقتصاد
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۳:۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
mdi-update آخرین به‌روز رسانی
۱۳:۵۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های اقتصاد آرشیو

قیمت سکه وارد کانال ۳۸ میلیون تومان شد

متقی نیا سرپرست بانک کشاورزی شد

کاهش ۱٫۱ درصدی نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته

برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با حضور ۳ هزار تاجر خارجی

تشکیل ستاد مدیریت سیلاب در وزارت نیرو

توسعه میادین نفتی و ثروت‌آفرینی سالانه ۱۵ میلیارد دلار

قیمت گوشت در بهار ۱۴۰۳ بهبور می‌یابد

هجوم سیلاب به غرب ایران پیش‌بینی می‌شود

شاخص بورس ۱۲۰۰۰ واحد رشد کرد

نرخ حق‌الوکاله بانک پارسیان در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

کاهش درآمد نفتی روسیه

بازرس کل از شرکت توزیع برق تهران بزرگ سرزده بازدید کرد

قاچاق پوشاک زیرپوست شهر به حیات خود ادامه می‌دهد

مشکل حقوق پایان سال معلمان با مجوز سران قوا حل می‌شود

ثبات قیمت دلار در معاملات مرکز مبادله

قیمت بیت‌کوین سقوط کرد

جزئیات حراج امروز سکه طلا در مرکز مبادله اعلام شد

بارش گسترده باران و برف در ۱۴ استان کشور

رشد شاخص توسعه انسانی پس از ۴ سال

راه‌اندازی دو خط جدید دریایی به عراق و کویت در نوروز

حرکت رو به رشد اقتصاد نفتی و غیرنفتی در ۹ ماه

نرخ جدید حق بیمه شخص ثالث برای سال ۱۴۰۳ مشخص شد

۴۷۷٫۳ میلیون دلار حواله ارزی در سامانه نیما عرضه شد

معامله ۱۵۰ کیلو شمش طلا در مرکز مبادله ایران

۱۳ میلیارد دلار قرارداد نفتی امضا می‌شود

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو