پنج‌شنبه، ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left جامعه mdi-chevron-left رتبه هفتم در تولید گازهای گلخانه‌ای! بازگشت

ایران جزو ۹ کشور نخست آسیب‌پذیر از تغییرات اقلیمی به شمار می‌رود

رتبه هفتم در تولید گازهای گلخانه‌ای!

تغییر اقلیم و گرم‌شدن زمین، بزرگترین چالش قرن اخیر به‌شمار می‌رود. مطابق گفته رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، ایران جزو ۹ کشور نخست آسیب‌پذیر از تغییرات اقلیمی و در رتبه هفتم تولید گازهای گلخانه‌ای قرار دارد.
دانلود

روزنامه ایران: او در گفت‌وگو با «ایران» تأکید می‌کند که اگرچه تغییرات اقلیمی زخم‌های کاری نظیر تخریب خاک، آب و پوشش گیاهی را به بخش‌های مختلف این مرز و بوم تحمیل کرده است اما متأسفانه ابعاد این موضوع در کشور به درستی درک نشده و تاکنون اقدامی مؤثر نیز در سازگاری با آن انجام نشده است. در همین راستا باید فکری جدی به حال تغییرات اقلیمی در کشور کرده و این موضوع را کاملاً جدی و بحرانی تلقی کنیم. این موضوع چه بسا از ویروس کرونا نیز برای کشور خطرناک‌تر باشد. چرا که ابعاد وخامتش می‌تواند بسیار گسترده و خطرناک‌تر باشد!
«داریوش گل‌علیزاده» رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت‌ محیط زیست، در توضیح بیشتر به «ایران» می‌گوید: با آغاز عصر انقلاب صنعتی در قرن 18، نیاز کشورها به مصرف سوخت‌های فسیلی افزایش پیدا کرد. اندک زمانی نگذشته بود که تأثیر مخرب این سوخت بر لایه اوزون مشهودتر شده و با افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای، جهان با تغییراتی نظیر خشکسالی، گرمایش زمین، ایجاد گرد و غبار و ریزگردها و ... مواجه شد. در حال حاضر بیش از 3 دهه از حساسیت جامعه جهانی نسبت به تغییر اقلیم می‌گذرد و در این میان بسیاری از کشورها این موضوع را در رویکردهای خود لحاظ کرده‌اند. اما متأسفانه تغییر اقلیم، تغییری در رویکردهای کشور ایجاد نکرده است؛ بنابراین نیاز است تا هر چه سریع‌تر این موضوع در اهم برنامه‌های مسئولین گنجانده شود. هم اکنون 17 کشور دنیا با چالش آبی دست و پنجه نرم می‌کنند که از این میان 12 کشور در خاورمیانه و آفریقا قرار دارند. ایران نیز جزو 9 کشور نخست آسیب‌پذیر از تغییرات اقلیمی و در رتبه هفتم تولید گازهای گلخانه‌ای قرار دارد.

تشدید فرسایش خاک

او با اشاره به افزایش 12-15 درصدی مصرف آب در نتیجه تغییرات اقلیمی و افزایش گرمایش زمین، می‌گوید: همزمان با تغییرات اقلیمی، تبخیر سریع‌تر انجام شده و با آب شدن سریع یخچال‌های طبیعی و گرم شدن اقیانوس‌ها، سیلاب‌های گسترده‌ای در سراسر دنیا پدید می‌آید. در نتیجه فرسایش خاک تشدید شده و با ایجاد اختلال در منبع اصلی تأمین غذا، امنیت غذایی اکوسیستم‌های طبیعی و انسانی تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. در نتیجه تغییرات اقلیمی، گرد و غبار و ریزگردها حاصل شده و چرخه زادوولد در زیست بوم بشدت متأثر می‌شود. با تشدید اختلال در زراعت، امنیت زیستی مختل شده و چرخه عظیمی از مهاجرت‌های اقلیمی به راه می‌افتد. همزمان اختلال در چرخه اقتصادی ایجاد شده و با افزایش تعطیلی‌ها، گردشگری و سلامت روانی افراد نیز تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

مواجهه با تغییرات اقلیمی

رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، ایران را یکی از آسیب‌پذیرترین کشورها در مواجهه با تغییرات اقلیمی دانسته و می‌گوید: متأسفانه ابعاد تغییرات اقلیمی در کشور به خوبی درک نشده و تاکنون اقدامی مؤثر در سازگاری با آن انجام نشده است. زمانی که میانگین بارندگی در کشور 248 میلی متر بوده و اکثر استان‌ها در مناطق خشک واقع شده‌اند، باید برنامه‌ریزی‌ها بر اساس پذیرش و سازگاری با محدودیت منابع و رخداد این موضوع انجام شود. ما باید در قانونگذاری، سیاستگذاری و برنامه‌ریزی‌ها، محدودیت منابع آب در کشور را بپذیریم؛ چرا که با افزایش مصرف آب، سفره‌های زیرزمینی خشک شده و پیامدی جز فرونشست به بار نخواهد آمد. در همین راستا باید فکری جدی به حال تغییرات اقلیمی در کشور کرده و این موضوع را کاملاً جدی و بحرانی تلقی کنیم.

به گفته «داریوش گل‌علیزاده»، اگرچه با تغییرات اقلیمی در کوتاه مدت شاید شاهد اتفاق مهمی نباشیم، اما می‌توان همانند فردی که قصد سفر به منطقه‌ای سردسیر داشته و خود را تجهیز کرده است، آمادگی لازم و تاب‌آوری برای مواجهه با آن را کسب کنیم. حقیقت آن است که تخریب خاک، آب و پوشش گیاهی، زخم‌هایی کاری است که در نتیجه تغییرات اقلیمی به بخش‌های مختلف این مرزو بوم تحمیل شده است. بنابراین بهتر است هرچه زودتر با این تغییرات سازگاری پیدا کرده و با پذیرش آن، از نتایج غیرمنتظره آن غافلگیر نشویم. هم اکنون در سازمان حفاظت محیط زیست برنامه‌هایی را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای داریم که یکی از آنها کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی است، در این راستا وزارت نیرو قول داده که تا پایان دولت سیزدهم ظرفیت برق تولیدی از انرژی‌های تجدیدپذیر را تا 10 هزار مگاوات افزایش دهد؛ البته امیدواریم حداقل 60 درصد این مقدار تحقق یابد.

انرژی‌های تجدیدپذیر

این مقام مسئول با اشاره به پتانسیل بالای استفاده از انرژی خورشیدی در کشور و در مقابل تنها تأمین کمتر از یک درصد برق از منابع تجدیدپذیر، تصریح می‌کند: انتشار گازهای گلخانه‌ای در کشور باید به طور سالانه احصا شده و همزمان با ارائه گزارش کارشناسان فنی، این موارد در برنامه‌های کشور لحاظ شود. همچنین با کاهش وابستگی به انرژی فسیلی، انرژی‌های تجدیدپذیر را در اولویت قرار داده و وابستگی خود به سوخت فسیلی را کاهش دهیم. همزمان باید انرژی‌های پاک را به صورت تلفیقی مورد استفاده قرار داده و امنیت شبکه برق‌رسانی را با نصب سیستم‌های کنترل آلایندگی و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و سازگار با محیط زیست، افزایش دهیم.
رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، تغییرات اقلیمی را بزرگترین چالش قرن اخیر نامیده و می‌گوید: تغییر اقلیم هم عامل است و هم متأثر؛ چرا که این موضوع همانند یک چرخه بسیاری از حوادث ناشی از تغییرات اقلیمی در کشورها را شکل می‌دهد. یکی از مهم‌ترین مباحث مطرح، نظارت بر الگوی کشت از سوی وزارت جهاد کشاورزی است. البته باید توجه داشت در ارائه الگوی جدید کشت، به کشاورزان آسیبی وارد نشود. در این مسیر می‌توان تغییر معیشت در میان کشاورزان و ایجاد شغل‌های پایدار نظیر افزایش ظرفیت‌های گردشگری و... را در دستور کار قرار داد. به این ترتیب هم درآمد پایدار برای روستائیان و دامداران ایجاد شده و هم محیط زیست برای آیندگان حفظ می‌شود.

انتهای پیام/

بیتا  میرعظیمیخبرنگار
mdi-tag تغییرات اقلیمی mdi-tag تغییر اقلیم
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

ربودن دختر ۱۱ساله توسط اراذل و اوباش در تهران

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۳:۳۰

هشدار وقوع سیلاب در تهران

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۳:۰۰

انجام ثبت سفارش واردات «۲۸۰۰ تاکسی برقی» بستیون، دانگ‌فنگ و لونا

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۴:۵۵

ساعت کار کشیک سال نو پزشکی قانونی استان تهران اعلام شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۳:۰۱
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
10255
mdi-shape سرویس
جامعه
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۰:۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
mdi-update آخرین به‌روز رسانی
۱۰:۵۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های جامعه آرشیو

ربودن دختر ۱۱ساله توسط اراذل و اوباش در تهران

هشدار وقوع سیلاب در تهران

انجام ثبت سفارش واردات «۲۸۰۰ تاکسی برقی» بستیون، دانگ‌فنگ و لونا

ساعت کار کشیک سال نو پزشکی قانونی استان تهران اعلام شد

۲۲۰ مدرسه و ۲۵ خانه بهداشت در مناطق محروم جنوب ایران ساخته شد

اجرای برنامه تمرکز بر سلامت تا ۲ سالگی کودک از سال آینده

ابلاغ برای ۸۵۰ نفر از پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری صادر شد

سفر به شهر داستان‌های عاشقانه و تاریخی در نوروز

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران رفتنی شد!

ساماندهی معتادان متجاهر اولویت شهرداری تهران نیست

برنامه‌ای برای تغییر طرح ترافیک سال آینده پایتخت نداریم

۷۷ نفر زندانی بدهکار به کمک نیکوکاران آزاد شدند

بخشش محکوم به مرگ در آستانه سال نو

رفتارهای ترافیکی بی‌ملاحظه در ایجاد ترافیک‌های آخر سال

خیز مغول‌ها برای ثبت نوروز

بازگشت رنگ به شهر همزمان با بهار

استفاده از ۲۲۰۰ تیم بازرسی برای نظارت بر مراکز درمانی

آغاز ثبت‌نام نوبت دوم کنکور از ۷ فروردین

نرخ دیه به ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسید

ایمن به مسافرت نوروزی برویم

آماده باش هلال احمر برای بارش شدید باران در برخی استانها

تولید آمار دقیق و به روز در مرکز رصد جمعیت کشور

اهمیت مدیریت حمل و نقل عمومی در روزهای منتهی به سال

نوروز؛ بهترین زمان سفر به پایتخت گردشگری آسیا

۵۰۰۰ نفر در تصادفات نوروز ۵ سال اخیر جان خود را از دست دادند

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو