جمعه، ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left فرهنگ mdi-chevron-left برای ترسیدن به وقت خواندن بازگشت

چطور به بچه‌هایی که اصرار به ترسیدن دارند کتاب معرفی کنیم؟

برای ترسیدن به وقت خواندن

اگر هدیه‌هایی را که در بازه ۱۱ تا ۱۴ سالگی برای دوستانم خریده‌ام بررسی کنید متوجه نکته ویژه‌ای خواهید شد. اینکه تقریباً همه هدیه‌ها کتاب‌های ترسناک است.
دانلود

آن هم کتاب‌هایی از مجموعه‌هایی مثل «خیابان وحشت» نوشته «آر.ال.استاین» اما اینکه چرا هدیه‌ها از چنین الگویی پیروی می‌کردند، تحلیل سرراستی ندارد چون من هیچ‌وقت خیلی از کتاب‌های وحشت خوشم نمی‌آمد. فقط کنجکاوی سیری‌ناپذیری داشتم که بفهمم میان این داستان‌ها چه خبر است. از طرفی دلم نمی‌آمد پول توجیبی نازنینی را که قران‌قران جمع کردم تا تن‌تن و هری‌پاتر بخرم، خرج کتاب‌های آر‌ال‌استاین کنم. برای همین یک سیاست عجیب داشتم. «هر وقت می‌خواستی برای تولد کسی هدیه بخری یکی کتاب وحشت بخر. خودت بخوان بعد هم به متولدشده، هدیه بده.» این کار مصداق کامل یک تیر و دونشان بود. سیاست فراگیر بچه‌های کتابخوانی که خیلی پول برای خریدن کتاب نداشتند.
از کتاب‌های «آر‌ال‌استاین» خوشم می‌آمد؟ راستش را بخواهید اولش چرا. شگفتی‌آفرین بود. مثلاً بچه‌هایی که توی یک مدرسه تبدیل به روح‌های خاکستری می‌شدند یا نوجوان‌هایی که توی اردوگاه تابستانی کنار مُرده‌ها زندگی می‌کردند ولی از یک جایی به بعد همه چیز تکراری شد. کتاب‌های این نویسنده یک الگوی تکراری داشت؛ ترسیم یک نوجوان با جزئیات ظاهری مثل طرز لباس پوشیدن، خلق یک موقعیت ترسناک، حل کردن موقعیت ترسناک، مجدداً خلق یک موقعیت ترسناک مشابه و پایان کتاب. نویسنده برای اینکه ترسناک بودن داستان را حفظ کند همیشه همین‌طور کتاب‌هایش را به پایان می‌برد. بعد از خواندن پنج شش جلد، الگو دستم آمده‌ بود و حوصله‌ام سر رفته‌ بود. این‌قدر که حتی نمی‌ارزید با آن سیاست خاص و عجیب پول خرج این کتاب‌ها کنم.
همان‌طور که چند شماره پیش گفتم وقتی معلم شدم همیشه بچه‌ها بعد از کتاب «خنده‌دار» دنبال کتاب «ترسناک» بودند. یکی از اولین سال‌های تدریسم اجازه دادم که یک گروه به انتخاب خودشان در کلاس کتاب ترسناک بخوانند. کتاب «تیمارستان متروک» که نشر پرتقال چاپش کرده. خودم هم خواندمش و حقیقتش را بخواهید حتی سر سوزنی نترسیدم. ماجرای تیمارستانی بود که یک روح قدیمی تویش زندگی می‌کرد و چندتا بچه دنبال روح بودند و باقی داستان هم که مشخص است. مدام صحنه‌هایی از تاریکی و بیرون پریدن روح از این طرف و آن طرف، ترسیم می‌شد و چشم من ناخودآگاه از روی خواندن توصیف‌ها می‌پرید چه برسد به اینکه تصور کنم و بترسم اما همان کتاب یک جنجال بزرگ در کلاس و مدرسه به پا کرد. مادر یکی از بچه‌ها زنگ زد و گفت بچه‌اش آنقدر از خواندن این کتاب ترسیده که نمی‌تواند از تخت‌خوابش بیرون بیاید و دو سه روزی مدرسه نیامد. البته من برایم مهم نبود چون تقریباً مطمئن بودم که بچه آن کتاب را نخوانده، چون معمولاً هیچ کتابی نمی‌خواند ولی تیمارستان متروک بهانه‌ای بود برای شکایت از معلم کتابخوانی بینوا در همه بخش‌های نهاد وزین آموزش و پرورش. من باز هم به روی خودم نیاوردم و گفتم حداقل اگر کتاب قابلیت ترساندن داشت دلم نمی‌سوخت ولی بعد از آن به بچه‌ها اجازه ندادم که در کلاس کتاب ترسناک بخوانند. گفتم هر کس ترسناک دوست دارد با اجازه پدر و مادرش تهیه و مطالعه کند. من را هم در دام قصه‌هایی نیندازید که هیچ اراداتی به آن ندارم.
نمی‌دانم چرا هنوز هم داستان‌های ترسناک را دوست ندارم. شاید هنوز داستان فوق‌العاده‌ای در این ژانر نخواندم. شاید هم به خاطر این است که به برادربزرگترش یعنی قصه‌های فانتزی ارادات ویژه‌ای دارم. قصه‌های فانتزی واقعاً مشغول قصه گفتن هستند. شاید بینش هم کمی بترسی. مثلاً وقتی هری پاتر با ولدمورت توی تالاراسرار گیر کرده کمی می‌ترسی، یا وقتی فرودو با وحشت دارد حلقه را دستش می‌کند احساس می‌کنی نفست گرفته ولی این ترس همراه با قصه است. شاید داستان‌های ترسناک را دوست نداشتم چون محوریت با قصه نبود. نویسنده تمرکزش را روی حوادثی گذاشته‌ بود که موجب ترس شود و من چون اساساً آدم ترسویی نبودم و تاریکی و سروصدای در شب و... موجب نگرانی‌ام نمی‌شد همه چیز برایم کسالت‌بار به نظر می‌رسید.
در همین ایام پسانوجوانی کتاب‌های ترسناک نوجوان ایرانی را هم خواندم. آنها را بیشتر دوست نداشتم. بعدتر با «دروازه مردگان» رو‌به‌رو شدم و تصور کردم رمان ترسناک است ولی بیشتر رمان تاریخی بود. بعضی بچه‌های کلاس با خواندن همین دروازه مردگان که چند صحنه ترسناک بیشتر نداشت ترسیدند و نزدیک بود حادثه آن دخترک عجیب مجدداً تکرار شود برای همین هر بار برنامه خواندن این کتاب را داشتیم گفتم کسانی که خیلی می‌ترسند می‌توانند کتاب دیگری بخوانند. بعد بین همه کتابفروشی‌ها قدم زدم و به جلد کتاب‌های وحشت خیره شدم و با خودم فکر کردم یعنی یک روز با یک نوجوان خیلی کتابخوان رو‌به‌رو می‌شوم که عاشق کتاب‌های وحشت باشد و قانعم کند که این ژانر هم ارزش پرداختن دارد؟

انتهای پیام/

مریم رحیمی‌پورخبرنگار
mdi-tag کتاب خواندن mdi-tag هدیه کتاب
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

انتسار ویرایش جدید کتاب «روش، گرایش و قواعد تفسیری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی)»

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۰:۲۷

انتشار فراخوان نخستین جشنواره فرهنگی هنری «اتقان»

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۵:۵۱

«مهمونی» به آنتن نوروزی می‌رسد؟

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۴:۴۰

«ایران آنلاین» بررسی می‌کند؛

دست باز مخاطب برای اکران نوروزی ۱۴۰۳

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۶:۳۹
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
10203
mdi-shape سرویس
فرهنگ
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۳:۵۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۵
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های فرهنگ آرشیو

انتسار ویرایش جدید کتاب «روش، گرایش و قواعد تفسیری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی)»

دست باز مخاطب برای اکران نوروزی ۱۴۰۳

انتشار فراخوان نخستین جشنواره فرهنگی هنری «اتقان»

«مهمونی» به آنتن نوروزی می‌رسد؟

فصل سوم «پدرخوانده» ساخته شد

«سطرهای ناخوانده» به کیوسک‌های مطبوعاتی رسید

لزوم تصویب قانون کپی‌رایت بازی‌های رایانه‌ای در برنامه هفتم توسعه

کتابت دومین قرآن بزرگ پارچه‌ای جهان

بارگذاری اطلاعات ۴۰۰۰ دانشجوی شهید در فضای دیجیتال

پیشرفت ۵۹ درصدی شبکه ملی اطلاعات

چند پیشنهاد نوروزی برای کتاب‌دوستان

جواد مانی درگذشت + سوابق

استفاده از «جلوه‌های فرهنگی» نقطه قوت صنعت انیمیشن در ایران

پخش ویژه‌برنامه ادبی «بهار آینه» از شبکه کتاب

فرش «تخت جمشید» در معرض نمایش برای عموم قرار گرفت

انتخاب هیئت رئیسه و مدیرعامل جدید انجمن سواد رسانه‌ای ایران

رونمایی از پوستر نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

بازدید میلیونی زائران راهیان نور از یادمان‌های دفاع مقدس

آیین‌های رمضان در سفرنامه‌های سیاحان جهان

نگاهی به برترین فیلم‌های سال سینمای جهان در گزارش امروز ایران

رهاورد همایش تالش در آیینه تاریخ و فرهنگ ایران

آخرین وضعیت رضا داودنژاد از زبان پدرش

علی رغم تفاوت سلیقه، اصحاب رسانه در انتخابات دست به دست هم دادند

پخش ۶۳ فیلم سینمایی و تلویزیونی در روزهای پایانی سال

اخطار جدی به سایت‌های فروش خدمات سفر

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو