چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left اقتصاد mdi-chevron-left برنامه‌های دولت سیزدهم و مجلس یازدهم ناجی حوزه کشاورزی بازگشت

برنامه‌های دولت سیزدهم و مجلس یازدهم ناجی حوزه کشاورزی

: با وجود خشکسالی امسال هفت و نیم میلیون تن گندم خرید تضمینی شد که نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد افزایش داشت و این آمار نشان می‌دهد که اصلاح قیمت جواب داد و کشاورزان به فروش گندم خود به دولت رغبت داشته‌اند.
دانلود

به گزارش ایران آنلاین، کشاورزی کشور به عنوان جبهه تامین امنیت غذایی در سال‌های گذشته مهجور بود و حتی کشاورزان به عنوان رکن اصلی تولید و امنیت غذایی در شورای تعیین قیمت خرید تضمینی نماینده‌ای نداشتند و اکنون رویکرد دولت سیزدهم و اصلاح قوانین در مجلس یازدهم، به کشاورزی و کشاورزان جان دوباره بخشیده است.

صنعت کشاورزی یکی از صنایع بزرگ و حیاتی کشور محسوب می‌شود و ارتباط تنگاتنگی با امنیت غذایی دارد، این در حالی است که باوجود تاثیرگذاری مستقیم این بخش بر امنیت غذایی، فعالان این عرصه در دوره‌های گذشته مورد بی‌مهری قرار گرفته بودند و اکنون مجلس یازدهم با تصویب قوانینی از جمله قانون اصلاح قیمت‌گذاری محصولات راهبردی کشاورزی، تصویب و حمایت از قانون اصلاح الگوی کشت و کشاورزی قراردادی، جانی دوباره به کشاورزان و تولیدکنندگان در بخش کشاورزی بخشید.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست و رییس مجمع نمایندگان استان سمنان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اصلاح قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی از جمله گندم، جو، کلزا و چغندرقند، از جمله دستاوردهای مجلس یازدهم در حمایت از کشاورزی است.

علی‌اکبر علیزاده افزود: مجلس یازدهم در زمینه امنیت غذایی اقدام‌های مهمی با تصویب قوانین اجرایی کرد و می‌توان گفت به کشاورزی جان دوباره ای داد.

وی بیان کرد: کشاورزان در گذشته در تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی مشارکتی نداشتند و همین موجب شده بود تا قیمت‌های خرید تضمینی واقعی نباشد و دست واسطه و قاچاقچیان در این بین وارد سفره‌های مردم شود.

وی اضافه کرد: سال ۱۳۹۹ مقدار خرید گندم کشور چهار و نیم میلیون تن و میزان زیادی از تولیدی کشور به دلیل قیمت نامتعادل یا خوراک دام بود یا از طریق واسطه به خارج از کشور صادر می‌شد، چرا که قیمت گندم در جهان ۱۱ هزار تومان بود و دولت گندم را به قیمت ۳ هزار و ۲۰۰ تومان از کشاورز خرید تضمینی می‌کرد.

رییس مجمع نمایندگان استان سمنان گفت: اکنون با اصلاح قانون در مجلس یازدهم قیمت‌گذاری کالای اساسی باید با حضور سه نفر از کشاورزان، سه نفر از تشکل کشاورزی در شورای قیمت گذاری که وزیر جهاد کشاورزی،رییس سازمان برنامه و بودجه و وزیر امور اقتصادی و دارایی حضور دارند انجام شود و مصوبه شورا همان مصوبه دولت خواهد بود و بر پایه تصویب این قانون با وجود اینکه وسعت کشت گندم افزایش نیافت و بارندگی نیز چشمگیر نبود، میزان خرید گندم طی ۲ سال گذشته افزایش یافت.

علیزاده بیان کرد: با وجود خشکسالی امسال هفت و نیم میلیون تن گندم خرید تضمینی شد که نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد افزایش داشت و این آمار نشان می دهد که اصلاح قیمت جواب داد و کشاورزان به فروش گندم خود به دولت رغبت داشته اند.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: براساس قانون اصلاح قیمت خرید تضمینی محصولا کشاورزی، قیمت کالاهای اساسی مانند گندم با قیمت جهانی همتراز خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: طرح تقویت امنیت غذایی و رفع موانع تولید کشاورزی از دیگر دستاوردهای مجلس یازدهم است و مجلس یازدهم با تصویب قوانینی در زمینه اصلاح الگوی کشت و کشت قراردادی دولت را موظف به اجرای قانون الگوی کشت کرد که از ۲ ماه پیش قانون اصلاح الگوی کشت به استان‌ها از طریق دولت ابلاغ شد که زمینه‌ساز جهش تولید در کشاورزی خواهد بود.

اهتمام دولت سیزدهم در اجرای طرح اصلاح الگوی کشت

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی گفت: اصلاح الگوی کشت از سال ۱۳۵۰ در ایران مطرح بود و تمامی اندیشمندان اصلی‌ترین علاج کشاورزی کشور را اصلاح الگوی کشت می‌دا نستند، اما همه اقدام‌ها روی کاغذ ماند و عملیاتی نشد، اما دولت مردمی آیت الله رئیسی با جسارت و اهتمام ویژه به طرح اصلاح الگوی کشت جانی‌ دوباره بخشید و عملیاتی کرد.

علیزاده ادامه داد: برای اجرای الگوی کشت مطالعه جامع در زمینه اقلیم ایران انجام و بر پایه مطالعات الگوی کشت طراحی شده است.

وی بیان کرد: بر پایه مطالعات انجام شده، متناسب با ظرفیت و اقلیم هر منطقه الگوی کشت تعریف شده و باید کشاورزان به سمتی بروند که بر اساس الگوی کشت، کشاورزی کنند.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: برای نمونه خوزستان بالاترین ظرفیت کشت گندم را دارد، اما در این منطقه صیفی جات نیز کاشته می‌شود و یا در گرگان ظرفیت کشت پنبه و کلزا داریم اما کشت‌های دیگر هم وجود دارد و یا اصفهان به دلیل ظرفیت هایی که دارد برای کشاورزی مستعد است، اما کم آبی چالش توسعه کشاورزی در این استان محسوب می‌شود و در طرح اصلاح الگوی کشت، متناسب با داده‌ها، الگوی کشت طراحی و ابلاغ شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: امسال نخستین سال اجرای طرح اصلاح الگوی کشت و کشاورزی قراردادی و بر پایه اطلاعات، بودجه اولیه برای اجرای طرح ۳۰ هزار میلیارد تومان است که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ دیده شد.

وی تاکید کرد: کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی همراه وزارت جهادکشاورزی برای موفقیت در اجرای طرح اصلاح الگوی کشت و کشاورزی قراردادی است.

کشاورزی قراردادی و خودکفایی در محصولات راهبردی و صرفه‌جویی ارزی

رییس مجمع نمایندگان استان سمنان گفت: خودکفایی در محصولات راهبردی مانند گندم و صرفه جویی ارزی از جمله مزایای توجه به کشاورزی قراردادی و اصلاح الگوی کشت است.

علیزاده اظهار داشت: توجه به اصلاح الگوی کشت و کشاورزی قراردادی و تمرکز بر خرید تضمینی اقلام اساسی مانند گندم جو و برنج علاوه بر تامین امنیت غذایی بر اقتدار غذایی کشور می افزاید و انتظار از مسئولین این است که در این زمینه همراه وزارت جهاد کشاورزی باشند.

وزارت جهادکشاورزی دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود کشت قراردادی محصولات زراعی به‌ویژه گندم و کلزا را به منظور بهبود فرایند تولید و بازار در دستور کار قرار داد، چرا که کشت قراردادی می‌تواند موجب رعایت الگوی کشت، افزایش بهره‌وری در تولید، کاهش ضایعات، رشد ارزش افزوده، متعادل شدن عرضه و تقاضا و در نهایت حذف دلالان و واسطه‌گران شود.

سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است که با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

بر پایه سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ کشور، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع افزون بر ۷۰۲ هزار نفر جمعیت دارد که از این شمار، ۲۰۰ هزار نفر ساکن مرکز استان هستند.

۱۹۸ هزار هکتار از وسعت اراضی استان سمنان را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد که از این وسعت ۵۴ هزار هکتار باغ، ۱۱۰ هزار هکتار زراعت و بقیه در مرحله آیش است و حدود ۴۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی فعالند.

انتهای پیام/

mdi-tag کشاورزی mdi-tag دولت سیزدهم mdi-tag گندم mdi-tag خرید تضمینی
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

قیمت سکه وارد کانال ۳۸ میلیون تومان شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۲۹

متقی نیا سرپرست بانک کشاورزی شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۱۷

کاهش ۱٫۱ درصدی نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۰۳

برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با حضور ۳ هزار تاجر خارجی

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۵:۳۹
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
10106
mdi-shape سرویس
اقتصاد
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۰:۳۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-copyright مرجع
ایرنا
mdi-new-box تازه‌های اقتصاد آرشیو

قیمت سکه وارد کانال ۳۸ میلیون تومان شد

متقی نیا سرپرست بانک کشاورزی شد

کاهش ۱٫۱ درصدی نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته

برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با حضور ۳ هزار تاجر خارجی

تشکیل ستاد مدیریت سیلاب در وزارت نیرو

توسعه میادین نفتی و ثروت‌آفرینی سالانه ۱۵ میلیارد دلار

قیمت گوشت در بهار ۱۴۰۳ بهبور می‌یابد

هجوم سیلاب به غرب ایران پیش‌بینی می‌شود

شاخص بورس ۱۲۰۰۰ واحد رشد کرد

نرخ حق‌الوکاله بانک پارسیان در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

کاهش درآمد نفتی روسیه

بازرس کل از شرکت توزیع برق تهران بزرگ سرزده بازدید کرد

قاچاق پوشاک زیرپوست شهر به حیات خود ادامه می‌دهد

مشکل حقوق پایان سال معلمان با مجوز سران قوا حل می‌شود

ثبات قیمت دلار در معاملات مرکز مبادله

قیمت بیت‌کوین سقوط کرد

جزئیات حراج امروز سکه طلا در مرکز مبادله اعلام شد

بارش گسترده باران و برف در ۱۴ استان کشور

رشد شاخص توسعه انسانی پس از ۴ سال

راه‌اندازی دو خط جدید دریایی به عراق و کویت در نوروز

حرکت رو به رشد اقتصاد نفتی و غیرنفتی در ۹ ماه

نرخ جدید حق بیمه شخص ثالث برای سال ۱۴۰۳ مشخص شد

۴۷۷٫۳ میلیون دلار حواله ارزی در سامانه نیما عرضه شد

معامله ۱۵۰ کیلو شمش طلا در مرکز مبادله ایران

۱۳ میلیارد دلار قرارداد نفتی امضا می‌شود

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو